Hogyan intsünk be valakinek szolmizációval?
Zenetörténeti sorozatunkhoz már eddig is számtalan pompás komment érkezett, de a szolmizáció feltalálásához jöttek eddig a legklasszabbak. Arezzói Guidó nyomán olyan dalokat kerestünk, melyekbe bele vannak rejtve a szolmizációs hangok, úgy, hogy azok a szövegbe is illeszkednek.
Előbb Szirmai Pál kommentelte, hogy
A Hairben a Sodomy c. dalnak az első szava szövegében is és szolmizálva is szo-do-mi:
(Nagyjából az első percnél kezd a dal.)
Ennél is csalafintább dologra hívta fel a figyelmünket Tomás. Mint írja:
"A szolmizációs hangok szövegesítése a reneszánszban nagy divat volt. Számtalan példa van rá. Josquin Desprez pédául két misét is írt, aminek cantus firmusa (az egyik szólam végig ragaszkodik egy dallamhoz, azt ismételgeti: ez a dallam a cantus firmus) szolmizációs hangokra épül:
- a Missa "Hercules Dux Ferrariae" ban a "re ut re ut re fa mi re" feleltethető meg a Her cu lex Dux Fer ra ri ae szavaknak - vagyis Herkules, Ferrara hercege. Így lehet szolmizációba rejteni a seggnyalást.
- a Missa "La sol fa re mi"- ben a címben olvasható szolmizációs sor az olasz "Lascia fare mi" szavaknak felel meg, vagyis "haggyá békén". Állítólag egy bizonyos főméltóság kedves szavajárása volt ez, amikor valaki pénzt kért tőle, és amikor misét rendelt Josquintől, akkor ő így fizette vissza a kölcsönt. Így lehet szolmizációba rejteni a kinyújtott középső ujjat."
A fricskától függetlenül persze gyönyörű reneszánsz miséről van szó: