Látott már guruló Fiatovicsot? Biztosan, csak nem tud róla.
Ötven évvel ezelőtti újságok olvasgatása közben fel-feltűnik egy olyan autómárka, amiről még az életben nem hallottam, mivel ilyen autómárka nincs. Ez az autómárka a Fiatovics. Itt van például ez az 1970. január 27-i Esti Hírlap:
A hatvanas évek végén a Fiat 124-es szovjet változatát fejlesztették ki olasz és szovjet mérnökök Togliattiban, a Volgai Autógyárban. Az együttműködés slágertéma volt a magyar sajtóban, már csak azért is, mert tudni lehetett, hogy a KGST-együttműködés keretein belül a magyar piacra is jócskán jut a kocsiból. (Állítólag 1 darab csuklós Ikarus ért 23 darab Fiatovicsot.)
Az autózás történetében járatosabbak ennyi információból már kitalálták: a Fiatovics nem volt más, mint a későbbi Zsiguli és a még későbbi Lada. Pedig már 1968-tól Zsiguli volt a Zsiguli, de a magyar sajtóban sokáig nem honosodott meg ez az elnevezés, illetve nemcsak ez honosodott meg. (Hogy honnan ered a Zsiguli? Így hívják az autógyár közelében emelkedő hegységet a Volga partján.)
A korabeli Magyar Sajtó többször is kikelt a várva várt új autó különféle elnevezései ellen. A Fiatovics-124-es elnevezésért a Népszava külön feddésben részesült. "A Fiat 124 licenc alapján készülő gépkocsi ideiglenes márkajelzése VÁZ-2101, tréfásan Fiat Fiatovicsnak is emlegetik. Végleges neve esetleg Zsiguli lesz, esetleg más. De semmiesetre sem Fiatovics-124!"
Nem kellett sokat várni az újabb csavarra. 1970-ben elterjedt ugyanis a hír, hogy a száz évvel azelőtt született Vlagyimir Iljics Lenin (VIL) tiszteletére az autót VIL-100-asra keresztelik. A magyar piacra végül Zsiguliként került, de nem sokáig. 1972-ben ugyanis a külföldi piacra szánt Zsigulik már Lada néven futottak.
És hogy miért pont Lada? A választ egy 1972. márciusi Autó-Motor adja meg: Ladának, vagyis Ljadának hívták az Alekszej orosz cár ellen fellázadt Sztyepan Tyimofejevics Razin, a doni kozákok vezetőjének egyik hajóját. Hogy a hajóval mi lett, azt nem tudni, Razint viszont a cár több tízezer doni kozákkal együtt kivégezte, de ez már nem zavarta azokat a boldog autótulajdonosokat, akik a Merkur valamelyik telepén átvehették életük első Fiatovicsát, vagyis Zsiguliját, vagyis VIL-100-asát, vagyis Ladáját.