Dupla tripla – összegezhetnénk a Jumbo Visma teljesítményét, hiszen a csapat három versenyzője zárt a spanyol körverseny összetett dobogóján, miközben mindhárom nagy európai körversenyben is ők diadalmaskodtak. Utóbbi legutóbb az 1966-os spanyol körversenyen a Kas-Kaskolnak sikerült három hazai kerékpárossal.
A holland csapat bringásai közül az amerikai Kuss mögött a második helyet a dán Jonas Vingegaard, a harmadikat a szlovén Primoz Roglic szerezte meg.
Valter Attila segítőként kiváló teljesítményt nyújtva a 22. helyen végzett az összetettben, és dobogóra állhatott Madridban, mivel a Jumbo-Visma megnyerte a csapatversenyt.
Az idei spanyol körverseny leghosszabb távja, a Manzanares el Real és Guadarrama közötti 208 kilométer a tavaszi egynaposok közül a Liège–Bastogne–Liège-re hajazott a 4200 méter szintemelkedésével és tíz, egyaránt harmadik kategóriás emelkedővel.
Rögtön egy hegymenettel indult az etap, a szökés az ezt követő lejtmenetben alakult ki: 31 fős csoport tekert el, benne az idei negyedik szakaszsikerére hajtó, címvédő és pöttyös trikós belga Remco Evenepoellal. A élbolyban senki nem volt veszélyes az összetett élmenőire.
A címvédő belga ezzel javított valamit a helyzetén az után, hogy pénteken váratlanul elerőtlenedett és a győzteshez képest több mint 27 perc hátránnyal ért akkor célba. Összetettben maradt az élen Valter három jumbós csapattársa, az amerikai Sepp Kuss, a szlovén Primoz Roglic és a dán Jonas Vingegaard.
A magyar kerekes a 20. helyen áll.
A pihenőnap előtti utolsó etapon a Cartagena és Collado de la Cruz de Caravaca közötti 184,5 kilométer, benne egy első és egy második kategóriás emelkedő, valamint hegyi befutó várt a mezőnyre.
Valter együttese, a Jumbo-Visma a szakasz elején hatalmas tempót diktált a nagy szélben, a holland csapattal mindössze hat versenyző tudott eltekerni, mielőtt a mezőnyben és időfutamban is magyar bajnok kerekes defektet kapott és lemaradt. Az első hegyhez érve a Jumbo visszavett a tempóból, az összerázódó mezőnytől hétfős szökevénycsoport tekert el, az előnyük pedig hamar hét perc fölé nőtt.
Vasárnap az eredeti tervek szerint a Mataró és Barcelona közötti 182 kilométeres táv várt a mezőnyre. A szombati csapatidőfutam végeredményére is hatást gyakorló jelentős eső miatt biztonsági okokból az összetett állást a cél előtt kilenc kilométerrel rögzítették. A Montjuic hegyet is érintő barcelonai pályán így a szakaszsikerért és a neutralizálás ellenére a hegytetőn és a célban is kiosztott időjóváírásokért zajlott a harc.
A piros trikós Lorenzo Milesi a procyclingstats adatai alapján 21 évesen és 160 naposan a 11. legfiatalabb éllovas a háromhetes körversenyek történetében, az U23-as olasz időfutam-világbajnok ráadásul újonc a háromheteseken, így első szakasza után kezdte meg az összetett éléről a második etapot.
A hajrához közelítve egy körforgalomban a háromszoros győztes szlovén Primoz Roglic, illetve a bit Geraint Thomas is földre került egy bukásban, ám felzárkóztak a mezőnyhöz. Később Milesi is esett, ő viszont már nem tudott visszaérni a bolyba, így elvesztette a piros trikót. A szökésből ketten, az olasz Andrea Piccolo és a spanyol Javier Romo tartottak ki, az összetett állás lemérésekor 23 másodperccel tekertek a mezőny előtt.
A különbségnek köszönhetően a szintén Grand Tour-újonc Piccolo vette át a vezetést összetettben, a neutralizálási pont után az esélyesek az óvatosság jegyében hátramaradtak, így köztük nem változtak a szombaton kialakult különbségek, Valter is ebben a csoportban tekert.
Minden idők egyik legerősebb mezőnye lesz ott a barcelonai nagy rajtnál, ugyanis a címvédő Remco Evenepoel mellett a Jumbo két világklasszisa, a Giro-győztes Primoz Roglic és a Tour de France-on idén is diadalmaskodó Jonas Vingegaard is szerepel a rajtlistán.
A magyar versenyzőnek ez az első Grand Tourja új csapatában, ami pedig már most biztos: ez lesz élete egyik legnehezebb feladata.
„Teljesen más lesz, mint az eddigi három nagy versenyem. Egyértelműen a világ legjobb csapatával kezdjük meg a versenyt, a célunk pedig nem más, mint a győzelem. Sokkal jobb és profibb volt a felkészülés, mint amiben eddig részem volt, ugyanakkor a feladat is sokkal nagyobb és konkrétabb” – fogalmazott a szombati rajt előtt Valter Attila az Indexnek.
A holland sztárcsapat egyértelmű célja, hogy az olasz és a francia kör után a spanyolt is megnyerje, ezzel pedig történelmet írjon, ugyanis korábban egy éven belül egyik csapatnak sem sikerült a triplázás. Még a győzelmeket győzelmek után halmozó Skynak sem 2012 és 2021 között.
Mint megírtuk, a 22 éves tehetség szerdán Lierben összeütközött egy autóval tréning közben, és sok vért vesztett. A helyi kórházban műtéten esett át, csütörtökön pedig átszállították az antwerpeni klinikára, ahol kómában tartották. Az alapos orvosi ellátás ellenére szervezete péntek délelőtt feladta a harcot.
A tragédiáról a sportoló csapata, a Lotto Dstny a közösségi oldalán számolt be.
Csapata, a Lotto Dstny közösségi oldalán számolt be arról, hogy a 22 éves tehetség szerdán Lierben összeütközött egy autóval tréning közben, és sok vért vesztett. A helyi kórházban műtéten esett át, csütörtökön pedig átszállítják az antwerpeni klinikára.
A Jumbo–Visma kedden közösségi oldalán közölte: a 21 éves brit bringás térdsérülést szenvedett, és műtét vár rá, ezt követően a felépülés és a következő idényre való felkészülés lesz a fókuszban.
A magyar bajnok Valter hétfői közleményében jelezte: az első dolog, ami eszébe jutott a vasárnapi kerethirdetés kapcsán, hogy óriási megtiszteltetés egy ilyen sorral indulni az első Vueltáján.
„Hálás vagyok mindazért a csapatomnak, amit értem tettek idén, és hogy megszavazták nekem a bizalmat egy ilyen fontos versenyen. Idén a Girót és a Tourt is megnyertük, így teher nélkül érkezünk majd az első szakaszra, Barcelonába. Hihetetlen, hogy tagja lehetek egy olyan alakulatnak, amelynek esélye lehet megnyerni mindhárom háromhetest egy éven belül” – fogalmazott.
Hozzátette: „A célom az idei Vueltán, hogy a világ egyik legjobb segítője legyek a Jumbo két kapitányának, hegyen, völgyön és mindenhol. Készen állok mentálisan és fizikálisan is karrierem eddigi legnagyobb kihívására!”
A holland csapat azzal a céllal vág neki a szeptember 17-én záruló viadalnak, hogy egy naptári évben megnyerje mindhárom háromhetes körversenyt, ez korábban még egyik istállónak sem sikerült.
A Giro d’Italián a szlovén Primoz Roglic, a Tour de France-on a dán Jonas Vingegaard nyert, ezúttal ők ketten együtt lesznek a csapat kapitányai: Roglic 2019 és 2021 között sorozatban háromszor megnyerte a spanyol körversenyt – az idei Giro előtt –, Vingegaard pedig kétszeres Tour-győztesként várja a barcelonai rajtot.
A segítőik között lesz Valter mellett az amerikai Sepp Kuss, a holland Dylan van Baarle, Wilco Kelderman és Robert Gesink, illetve a szlovén Jan Tratnik.
Az ötödik szakaszon Golmayóból 160 kilométert tekert a mezőny a hegyi befutóig, amelynek Lagunas de Neila adott otthont. A záró, hét kilométer hosszú és 8,5 százalék átlagmeredekségű emelkedőn a magyar bajnok sokáig az esélyesek csoportjával tekert.
Vas Kata Blanka vasárnap a glasgow-i kerékpáros-világbajnokság női országúti mezőnyversenyében a 11. helyen végzett, de az U23-as korosztályt tekintve nem volt nála gyorsabb, így aranyérmet nyert! Hasonló a magyar keréksport történetében még senkinek nem sikerült!
A magyar szövetség által a városligeti Millennium Házban rendezett sajtóeseményen Vas Kata Blanka elmondta: miután közvetlen a montiverseny után indult el mezőnyben, így a rajt előtti napon, de még vasárnap is fáradtnak érezte magát.
„Nem is gondoltam arra, hogy összejöhet a korosztályos vb-cím. De még az egyébként kemény verseny alatt sem voltak ilyen érzéseim, mert nem volt egy tökéletes menet. Az elején ott voltam egy elmenésben, de onnan leszakadtam, túl nagy volt a tempó. Utána próbáltam jó helyezkedni, és amikor beértem a körökre, szerettem volna elmenni, amire túl sok energiát pazaroltam el. Ez sajnos még így sem jött össze, a végén pedig a vezető csoport már tényleg elment, nem volt esély a felzárkózásra. Onnantól csak az U23-as cím volt már a cél, és az, hogy a csoportunkból megnyerjen a sprintet, ezek sikerültek is. Érdekes érzés így vb-t nyerni, hiszen nem volt külön menet, előttem már tízen beértek a célba, a 11. helyen beérkezni az nem olyan, hogy nyertem. Talán, ha okosabban megyek, vagy nem indulok el a mezőnyverseny előtt montin, akkor jobb menet és egy jobb eredmény is lehetett volna belőle.”
Nem kell elájulni ettől az U23-as vb-címtől, én sem teszem, mert ez csak egy korosztályos siker, utánpótlás kategória.
„Egy nagyon jó eredmény, az nemkülönben jó számomra, hogy végre van vb-győztesnek járó trikóm, mert voltam már közel hozzá, de csak most sikerült megkaparintanom. Utolsó lehetőségem volt, de végre sikerült, csak összejött. Azért sok motivációt ad a jövőre tekintve, mert folytatni kell ezt a fajta a kemény munkát, amit eddig is elvégeztem már, és akkor remélhetőleg egyszer az elitben is elérem.”
A fiatal versenyző elmondta: a magyar kerékpársport szerinte elindult egy jó irányba, ahogy ő fogalmazott, „fejlődünk, de bőven van még hová”. Kiemelte: reményei szerint az általa, valamint más magyar kerékpárosok által elért sikerek hatására sok fiatal pattan majd nyeregbe és kap motivációt.
Abból a felhajtásból, ami körülötte van úgy a média, mint a sportbarátok, a kerékpársport szerelmesei részéről csak keveset érez. Kifejtette: egyelőre igyekszik csak a bringára figyelni, minden másról úgy gondolja, hogy sok erőt vesz el tőle.
Vas Kata Blanka a jövő évi versenyterveit és céljait illetően elmondta: számára ezzel véget ért az országúti szezon – bár korosztályos megméretése még lenne –, most inkább pihen, majd a terepviadalokra készül. Azt követően nézik át csapatának és családjának tagjaival, hogy a 2024-es idényre milyen versenyek mentén építsék fel a felkészülései, majd a versenyprogramot.
„Végül én hozom meg a döntést, melyik versenyeken szeretnék indulni, de ez most még teljesen nyitott. Az olimpián is össze lehet hangolni a mezőnyt és a montit, de az már világos, hogy utóbbi komolyabb munkát igényel a felkészülés során. De ezzel sincs gond, mindkét bicót elviszem magammal és minden nap edzek mindkettőn.”
Vas Kata Blanka az Index kérdésére válaszolva elmondta:
nem érzi, hogy a sok munka és a többfrontos helytállás idő előtt kiégeti, vagy törést okoz a karrierjében,
mint például az idei vb-t kihagyó, a medencés edzéseket hónapok óta szüneteltető olimpiai aranyérmes és világbajnok úszó, Milák Kristóf esetében.
„Ő olimpiai bajnokként, világbajnoki aranyérmesként, világrekorderként jutott el erre a pontra, én azért ezektől még messze vagyok, így találok magamnak kellő motivációs célt. És azért szerencsére a kerékpáros edzésmunkában más impulzusok érik az embert, mint a medencés úszásban.”
A fiatal klasszis elmondta: nem érzi nyomásnak vagy tehernek a női szakág rohamléptékű fejlődését, előretörését. Kiemelte: a férfiak szintjét még nem érik el, de sokat lendít a női szakágon, hogy már vannak élő tévés közvetítéseik, amelynek hatására egyre több szponzor lát bennünk fantáziát. Így lesz nagyobb költségvetése a profi csapatoknak, és jut több fedezet a sportolók felkészítésére, versenyeztetésére.
Vízer Barnabás, a magyar szövetség sportigazgatója Peter Saganhoz, a szlovákok szintén több szakágban otthonos profi kerékpárosához hasonlította Vas Kata Blankát, aki szerinte a női mezőnyben, ugyancsak Európa közép-keleti térségéből elindulva érhet majd el sikereket a közeljövőben.
A sportvezető kiemelte: a szövetség tízéves kemény, szisztematikus munkával, a sport és a sportág iránt is elkötelezett állami sportvezetés támogatásának is köszönhetően ért el arra a szintre, hogy nemzetközi mércével is ismert profi versenyzőket tud felvonultatni, akiknek eredményeik is vannak, emellett pedig a létesítmények fejlesztése és a versenyrendezés terén szintén óriási előrelépést mondhat magának.
Kimondhatatlanul büszkék vagyunk Blankára, aki bármely szakágban már most is győzelemre esélyes versenyző, még felnőtt mezőnyben is.
Dér Zsolt szövetségi kapitány kifejtette: öröm és boldogság, hogy ezekben az években lehet a válogatott kapitánya, amikor olyan élversenyzői vannak a magyar kerékpársportnak, mint Vas Kata Blanka, vagy éppen Valter Attila.
„Egy ilyen kiugró eredmény számomra megtiszteltetés, és örömömre szolgál velük, mellettük lenni ezekben a pillanatokban. Blanka nagyon szerényen áll a sikereihez, de ez az egyik titka is ezeknek az eredményeknek. Talán túlságosan is alábecsüli ezt az U23-s sikert, de nem kell ezt degradálni, mert ez attól még ugyanúgy egy vb-cím, ami jár neki. Ugyanazt a trikót kapta meg győztesként, mint a felnőttek, és biztos vagyok abban, hogy összejön ez neki a felnőttek között, akár már a közeljövőben is. Csak idő kérdése, és meglesz az elitek között is a vb-cím.”
A szakember kifejtette: a klasszis hozzáállásán is látják, hogy mindig a maximalizmusra törekszik, ami a sikeres versenyzők titka és sajátossága.
Megvannak céljaik, és azért keményen dolgoznak, amikor pedig elérik azt, keresnek egy újabb, de még magasabb célt, és mennek tovább rendületlenül.
Vas Kata Blanka első nagyobb nemzetközi sikerét a 2018-as nyári ifjúsági olimpiai játékokon aratta, Buenos Airesben bronzérmes lett a lányok kombinált csapatversenyében. Azt követően fiatal tehetségként már a felnőttek között is értékelhető teljesítményt nyújtott, miközben a korosztályos viadalokon meghatározó tényezővé vált, ott volt a legjobbak között, kiugró teljesítménnyel érmek sorát gyűjtötte be.
2021-ben a női szakág egyik legsikeresebb profi országúti kerékpáros csapatának számító holland SD Worx szerződtette. Gyors átmenettel ekkor már a legjobb felnőtt versenyzők is méltó riválist láthattak benne, ráadásul továbbra sem adott alább többszakágas szerepvállalásából. A 2021-re halasztott tokiói olimpiát követően pedig már nemcsak a kerékpársport magyar kedvelői, hanem az egész ország megismerhette a szimpatikus, alázatos versenyzőt: a minden idők legjobb magyar hegyikerékpáros helyezését elérve a negyedik helyen végzett az ötkarikás játékokon.
A burgosi körversenyen két szakasz után összetettben vezető Valter Attilát is foglalkoztató istálló szerdán jelentette be, hogy a 22 éves Hessmann további intézkedésig nem szerepelhet. A bringás június 14-én egy versenyen kívüli németországi ellenőrzésen akadt fenn, tesztje „ gyógyszerben lévő vízhajtó miatt” lett pozitív.
A doppingszabályzat értelmében Hessmann akár négyéves eltiltást is kaphat. A büntetés időtartama csökkenthető, ha bizonyítani tudja, hogy a táplálékkiegészítő szennyezett volt, vagy ha egyéb enyhítő körülmények állnak fenn.
Valter Attila csapata, a Jumbo–Visma nyerte a burgosi országúti kerékpáros körverseny szerdai csapatidőfutamát, így két szakasz után a magyar bringás vezet összetettben.
White az augusztusban kezdődő ifjúsági mountain bike világkupára készült szombaton, az otthona közelében, amikor a baleset történt. Halálának hírét helyi idő szerint vasárnap délután jelentette be az Egyesült Államok kerékpáros-szövetsége (USAC).
Magnus White a juniorkategóriában nemzeti bajnok lett ciklokrosszban 2021-ben, és az Egyesült Államok válogatottjába is bekerült már abban az évben. A mountain bike világkupa mellett idén a hollandiai ciklokrossz-világversenyen is képviselte volna nemzetét.
A Jumbo-Visma 26 esztendős dán bringása mögött az UAE két kerékpárosa zárt a dobogón: az ugyancsak kétszeres győztes szlovén Tadej Pogacar a legjobb fiatalt illető fehér trikót érdemelte ki, míg a brit Adam Yates a harmadik helyet szerezte meg ikertestvérét, Simont megelőzve.
A pontverseny zöld trikóját a belga Jasper Philipsen, a hegyi pontverseny első helyezettjét illető pöttyös trikót az olasz Giulio Ciccone érdemelte ki.
Szombaton az utolsó hegyi befutós etap, a Belfort és Le Markstein Fellering közötti 133,5 kilométeres, hat kategorizált emelkedőt tartalmazó táv várt a mezőnyre. Az idény végén visszavonuló francia közönségkedvenc, Thibaut Pinot számára ez volt az utolsó esély egy jó szakaszeredmény elérésére hazája háromhetes körversenyén.
Rajta kívül is többen komoly motivációval vágtak neki a tekerésnek: a szakaszgyőzelmen túl vetélkedés folyt a hegyi pontverseny győztesét illető pöttyös trikóért, amelyért még hárman voltak harcban, a kategóriát vezető olasz Giulio Ciccone, az osztrák Felix Gall és az összetettet vezető dán Jonas Vingegaard. Nem dőlt még el eddig az összetett harmadik helye sem, ezt a brit Adam Yatesnek ikertestvére, Simon, valamint két spanyol rivális, Carlos Rodríguez és Pello Bilbao ellen kellett megvédenie.
A sportág egyik nagy reménységének tartott, 17 éves olasz Jacopo Venzo pénteken egy lejtő hosszú bal kanyarjában bukott egy juniorok számára rendezett felső-ausztriai körversenyen. A fiatal kerékpárost mentőhelikopterrel a linzi kórházba szállították, ahol az éjszaka folyamán belehalt a sérüléseibe – vette észre a 24.hu.
Venzo csapata, a Campana Imballagi-Geo & Tex-Trentino a Facebookon búcsúzott el a fiatal tehetségtől.
Könnyező szemekkel és összetört szívvel jelentjük be, hogy Jacopo Venzo juniorunk itt hagyott minket. Tegnap egy nagyon súlyos baleset áldozata lett az első szakaszon. Jacopo egy különleges srác volt, aki előtt az életben és a sportban is nagy jövő állt. Most már van egy angyalunk, aki megvéd minket odafentről. Ciao, Jacopo, köszönjük az együtt töltött szép időt. El sem tudod képzelni, mennyire fogsz hiányozni
– fogalmaz a csapat a közleményben.
A keddi, 16. szakaszon a Passy és Combloux közötti 22,4 kilométeres időfutam várt a bringásokra, benne két emelkedővel, egy lejtmenettel és sík résszel. A táv az emelkedők miatt nem a sík időfutamok specialistáinak, hanem az egyenkénti indítású számot jól bíró hegyi menőknek kedvezett, az előzetes várakozások alapján a címvédő és a záró hetet tíz másodperces előnnyel váró dán Vingegaard, a kétszeres győztes szlovén Pogacar, valamint a mezőny egyik legsokoldalúbb kerékpárosa, a belga Wout van Aert számított esélyesnek.
A versenyzők az összetettben elfoglalt pozíciójukhoz képest fordított sorrendben tekerték le a távot, Van Aert az esélyeknek megfelelően célba érkezésekor átvette a vezetést. Idejét az összetett dobogóért harcolók csak megközelíteni tudták, a két nagy esélyes azonban már az első időmérő pontnál jócskán belül volt a belga részidején, kettejük közül ekkor 16 másodperccel a sárga trikós Vingegaard állt jobban. Pogacar kerékpárt cserélt a második, hosszabb emelkedő alján, előtte a mérési pontnál fél perccel vezetett a dán, aki viszont az időfutam-kerékpárján vágott neki a hegynek. Vingegaard a meredek részeken is gyorsabb tudott lenni, végül 1 perc 38 másodperccel bizonyult gyorsabbnak Pogacarnál, az összetettben pedig 1 perc 48 másodpercre növelte előnyét szlovén vetélytársa előtt, aki három éve a honfitárs Primoz Roglic ellen éppen egy időfutamon fordította meg a Tourt emlékezetes körülmények között.
A Les Gets les Portes du Soleil és a Saint-Gervais Mont-Blanc közötti 179 kilométer öt kategorizált emelkedőt és hegyi befutót foglalt magában, azaz a dán és a szlovén bringás újabb összecsapására volt kilátás az összetett első helyezettjének járó sárga trikóért.
A háromhetes, Franciaországban zajló kerékpárverseny 14. szakaszát Annemasse és Morzine les Portes du Soleil között rendezik, a táv hossza pedig 151,8 kilométer. A szombati versenynapot viszont egy hatalmas tömegbukás miatt megállították a szervezők.
A bukást követően több kerékpárost is ápolni kellett, ketten pedig fel is adták a versenyt: Louis Meintes és Antonio Pedrero sem tudta folytatni a küzdelmet. A szervezők gyorsan kapcsoltak, rögtön neutralizálták a szakaszt, és megállították a mezőny elejét. Az etap nem sokkal a sérültek ellátása után folytatódott.
Később megjelent információk szerint további három bringás adta fel a francia körversenyt: Romain Bardet (francia, Team DSM), Esteban Chaves (kolumbiai, EF Education-EasyPost), valamint James Shaw (brit, EF Education-EasyPost) sem tudta folytatni.
A 2023-as Tour de France július elsején rajtolt, és július 23-án fejeződik be. A végső győzelemre a két legesélyesebb a címvédő Jonas Vingegaard és Tadej Pogacar.
Csapata, a QuickStep-Soudal csütörtökön közölte, hogy a holland kerekesnek még mindig fájdalmai vannak a múlt keddi, negyedik szakaszon elszenvedett bukása következtében, emiatt nem folytatja a küzdelmet.
„Most úgy tűnik, nincs esélyem Párizsba érni. Nem tudok regenerálódni, a szervezetem nem éri utol magát a bukás után” – mondta a 26 éves sprinter, aki tavaly egy szakaszt nyert a Tour de France-on, a Tour de Hongrie-n pedig idén Keszthelyen, tavaly pedig Hajdúszoboszlón és Nyíregyházán is diadalmaskodott.
Jakobsen számára ez volt az utolsó Tour a belga csapat színeiben, a közelmúltban ugyanis közölte, hogy távozik. Új állomáshelye a holland DSM lehet.
Az MTI beszámolója szerint a kilencedik etapon Sassariból Olbiába tekert 126,85 kilométert a mezőny. Az SD Worx magyar bajnoka szombati szakaszgyőzelme után ismét esélyesként várta a dombos, de a hajrában lejtmenetből és rövid sík részből álló távot.
Ígéretesen is helyezkedett, 35 kilométerrel a vége előtt megpróbált szökni, majd lejtmenetben is a mezőny elejére állt. A befutó előtt azonban nem tudott annyira elöl tekerni, mint egy nappal korábban, mivel az utolsó kilométer előtt hátrasodródott, így a 11. helyet szerezte meg, összetettben pedig a 43. pozícióban zárt.
Vasárnap a Saint-Léonard-de-Noblat-ból rajtolt a mezőny, itt élt és halt meg a francia körverseny összetettjében nyolcszor dobogós, a Vuelta a Espanán 1964-ben diadalmaskodó francia Raymond Poulidor , a szakasz előtt rá emlékeztek a szervezők és unokája, az ebből az alkalomból különleges festésű vázon tekerő holland Mathieu van der Poel. A 182,4 kilométeres táv során három alacsonyabb kategorizált emelkedőt kellett megmászniuk a bringásoknak, az igazi nehézség a kiemelt kategóriás, 13,3 kilométer hosszú, 7,7 százalékos átlagmeredekségű Puy de Dome volt az etap végén, amelyen 1415 méteres tengerszint feletti magasságban értek célba hegyi befutón.
Nehezen alakult ki a nap szökése, amelybe végül 14-en kerültek bele, köztük nem volt összetettben jól álló kerékpáros, így több mint 16 percre engedte el a mezőny. Ennek nyomán közülük kerülhetett ki a szakaszgyőztes, korán meg is bomlott az egyetértés, megindultak a támadások.
Szombaton a Libourne és Limoges közötti 200,7 kilométer, az idei Tour második leghosszabb etapja várt a mezőnyre, a táv utolsó, dombos harmadán három kisebb kategorizált emelkedővel.
A nap háromfős szökevénycsoportja azzal a tudattal vállalta az elöl tekerést a melegben, hogy nagy az esély a mezőnyhajrára a klasszikus egynaposokon jól szereplők és az emelkedőket jól bíró sprinterek részvételével. A szökevények utolérése után az utolsó kilométereken a nagy tempó és egy bukás rostálta a mezőnyt. A 2019-es világbajnok dán Pedersen bizonyult leggyorsabbnak, ezzel pályafutása második Tour-etapsikerét gyűjtötte be. Mögötte két belga, a zöld trikós és az idei francia körversenyen már három szakaszt nyerő Jasper Philipsen és Wout van Aert végzett. Az idei Tour de Hongrie-n Szentgotthárdon, tavaly Kazincbarcikán diadalmaskodó holland Dylan Groenewegen a negyedik helyet szerezte meg.
A pénteki pihenőnap után szombaton Nuoróból Sassariba tekert 125,7 kilométert a mezőny 38 fokos hőségben. Az SD Worx 21 éves magyar bajnoka az utolsó 50 kilométeren belül, majd a hajrához közeledve is benne volt egy-egy szökési kísérletben, de amikor látta, hogy nem sikerül elszakadni, taktikusan nem erőltette tovább.
Az idei leghosszabb szakaszon 208,9 kilométer várt a mezőnyre, öt kategorizált emelkedővel. Gyorsan háromfős szökés alakult ki, ezzel pedig elégedettek voltak az etapsikert célként kitűző csapatok, az esélyesek csoportja az UAE vezetésével az utolsó hegyen érte utol a legtovább kitartó szökevényt, a pöttyös trikós Neilson Powlesst. Az emelkedő tetején osztott időjóváírásokért a végső siker két nagy várományosa között Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard volt a sorrend, ezt követően pedig a támadási kísérleteket sorra hatástalanította a címvédő csapata, a Jumbo-Visma.
Az egy kilométeres kapunál Victor Lafay indított meglepő támadást, erre viszont senki nem tudott reagálni, így a francia bringás 15 év elteltével nyert Tour-szakaszt a Cofidisnak. Bár üldözői nagyon közelítettek, megelőzni nem tudták, közülük a belga Wout van Aert bizonyult a leggyorsabbnak Pogacart megelőzve.
Összetettben a brit Adam Yates hat másodperccel vezet kétszeres győztes szlovén csapattársa, Pogacar, valamint ikertestvére, Simon Yates előtt – írta az MTI.
A 3406 kilométer össztávú háromhetes viadal nyitóetapja Bilbaóból indult, és oda is tért vissza, a lassú rajtnak a San Mamés Stadion mellől vágott neki a 27 különböző nemzetiséget felvonultató 176 fős mezőny, az innen alig 9 kilométerre született Omar Fraile ki is rúgott egy, az Athletic Bilbao címerével díszített focilabdát a nézők közé.
Az első szakasz nem volt kegyes a versenyzőkhöz a domborzatot tekintve, a tipikus baszkföldi dombos táj több mint 3000 méternyi szintkülönbséget tartalmazott.
A dán és a szlovén klasszis egyaránt kiváló formában tekert az év első felében: Pogacar 11 versenyéből nyolcat megnyert, a 21 versenynapjából 12 végén ünnepelhetett. Két többnapos viadalon diadalmaskodott: az andalúziai körversenyen és a Párizs–Nizzán, utóbbin Vingegaard harmadikként zárt. Kiváló tavaszi menetelését egy bukás zárta le, április 23-án a Liège–Bastogne–Liège-en megsérült a csuklója, így a tervek szerint merevítővel versenyez majd a Touron. Visszatérése remekül sikerült, mivel időfutamban és mezőnyversenyben is szlovén bajnok lett. A Cyclingnews szakportálnak adott nyilatkozata alapján a sérült testrész még nem nyerte vissza teljes mobilitását, ugyanakkor fájdalmai nincsenek a kerékpáron – írj az MTI a felvezetőjében.
Két évig én védtem a bajnoki címet, ez másfajta nyomás, mint amikor te vagy a kihívó. Idén nincs mit vesztenem, bármi történik is, hiszen sérülésből térek vissza
– fogalmazott Pogacar kiemelve, jó formában van, és egészen más hozzáállással fog versenyezni az elmúlt évhez képest, nyugodt, és nem tesz magára túl nagy nyomást.
Vingegaard négy többnaposon indult, ebből megnyerte a Gran Caminót, a baszk körversenyt és a Critérium du Dauphinét is. Akárcsak Pogacart, őt is erős csapat segíti majd. A magyar bajnok Valter Attila indulása nem szerepelt az előzetes tervek között, ő – a verseny honlapja alapján – a Jumbo-Visma második számú tartalékja, akit akkor nevezhetnek, ha a szombati nyitányig megsérül valaki a keretből.