Index Vakbarát Hírportál

A Twitch megtiltotta az amerikai hadseregnek, hogy átveréssel toborozzon

július 17., 10:53 Módosítva: 2020.07.17 21:21
6

Az amerikai hadsereg kamu nyereményjátékokkal próbálta meg beszedni a nézők személyes adatait a Twitchen, de a platform ennek most megálljt parancsolt – írja a Kotaku. A sereg streamjei mellett a csetben olyan nyereményjátékot hirdettek, amivel a nézők elvileg nyerhettek volna egy Xbox Elite Controller Series 2-t. Ha valaki a linkre kattintott, akkor átkerült a sereg toborzóoldalára, ahol ugyan megadhatta az adatait, de kontrollerről már szó se volt.

A platform streamerei és közönsége természetesen felháborodott, hiszen ez teljes mértékben szembemegy az oldal szabályzatával.

Tovább

Nem kell megvenni az új Xboxot, hogy a legújabb microsoftos játékokkal játszhassunk

július 17., 08:34 Módosítva: 2020.07.17 15:42
20

Az Xbox One játékok futnak majd a Series X-en is, és az Microsoft Game Studios új játékai kijönnek majd a mostani generációs Xboxokra is – olvasható az Xbox közleményében. Phil Spencer Xbox-főnök a blogposztban azt írta: azt akarják, hogy minden játékosuk kipróbálhassa a legújabb címeiket, mint például a Halo Infinite-et.

Nem leszel belekényszerítve a legújabb generációba

– írta Spencer, amivel valószínűleg arra utal, hogy a PlayStation 5-re bejelentett játékokról egyelőre úgy tűnik, hogy csak az új konzolra jönnek majd ki.

Tovább

Vasembernek lenni jó móka

július 16., 18:44 Módosítva: 2020.07.17 08:44
21

A virtuális valóság nagy ígérete az, hogy kiszakít a valóságból és olyan élményeket élhetünk át, mintha csak ott lennénk, amiket egy egyszerű játék a monitoron keresztül nem tud átadni. Ez néha sikerül, gyakran nem, de nekem speciel, ha elém kerül egy igazán jó VR játék, akkor is ott motoszkál a fejemben, hogy engem nem vertek át, valójában még mindig a nappaliban állok, amit teljesen szét kellett bombáznom, hogy legyen helyem headsettel a fejemen ugrabugrálni. Na, ezzel együtt

Az Iron Mannek majdnem sikerült átvernie.

Tovább

Tíz DVD-nyi helyet foglal el a legszebb repülőszimulátor

július 16., 10:58 Módosítva: 2020.07.17 10:17
117

Hiába szeretik sokan a mai napig dobozos formában megvenni a videójátékokat, a virtuális játékboltok terjedése és a fájlok méretének növekedése miatt az elmúlt években jellemzően már a fizikai változatokban is egy letöltési kódot lehet találni a dobozban a korábban megszokott lemez helyett. Az augusztus 18-án érkező Microsoft Flight Simulator a trendekkel szakítva Európában klasszikus formátumban is megvásárolható lesz, de ha valaki így akarja feltelepíteni, az felkészülhet a lemezek sűrű váltogatására, a játék ugyanis nem kevesebb, mint tíz DVD-re fért rá – írja az Engadget.

Tovább

Zaklatási botrányok szaggatják szét a videójátékos világot

július 15., 18:26 Módosítva: 2020.07.16 14:30
91

2020-ban a #MeToo-mozgalmat aligha kell bárkinek bemutatni, a hashtagről azonban a legtöbb embernek vélhetően Hollywood, illetve az egész jelenség katalizátorának számító, nemrég bűnösnek találtHarvey Weinstein jut eszébe. Ez érthető is, ám úgy tűnik, hogy a dolog most a videójátékos ipart is végérvényesen elérte. Ez valahol törvényszerű is volt, közkeletű – és igazából nem is annyira téves – gondolat ugyanis az, hogy ez a közeg kirívóan ellenséges a nőkkel szemben, rendkívül kiszolgáltatottá teszi őket és általában is jellemző rá a toxikus környezet.

Ebbe a mintába illeszkedik például a League of Legendset fejlesztő Riot Games botránya, ahol bevett volt a szexuális zaklatás, vagy az Assassin's Creed Valhalla nemrég lemondott kreatív igazgatója, Ashraf Ismail, akit fiatal rajongókkal szembeni szexuális visszaéléssel gyanúsítottak meg. A legfontosabb frontnak jelenleg az első számú videójáték-streamelő platform, a Twitch tűnik,

ahol az elmúlt időszakban több tucat, döntően női streamer állt ki a nyilvánosság elé a maga szexuális zaklatásról szóló történetével.

Ezekből egy olyan kultúra képe rajzolódik ki, ahol szándék sem nagyon van a visszaélések megoldására, és a tetteknek ritkán van következménye. A Twitch a nagy nyomás miatt beleállt az ügybe, de egyelőre nem sokan hiszik, hogy tényleg meg is fognak változni. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy váratlanul eltűnt a platformról az egyik legnépszerűbb streamer, Dr. Disrespect, a Twitch azonban nem adott semmilyen magyarázatot erre. Az elmúlt hetekben szekrényekből kihulló csontvázak, és bizarr botrányok világítottak rá a videójáték-ipar sötét oldalára.

Tovább

A Google Stadia él, és egy csomó új játék jön ki rá

július 15., 09:11 Módosítva: 2020.07.15 14:04
2

Több új játék is érkezik a Google Stadiára – írja a Verge. A következő hónapokban több mint egy tucat új játék jelenik meg a platformon, köztük a 2K sportjátékai (PGA Tour 2K21, WWE 2K Battlegrounds, NBA 2K21), amik már megjelenésükkor elérhetőek lesznek az előfizetők számára.

Az új Hitman-sorozat első és második része már szeptember elsején kijönnek a Stadiára, a bejelentett harmadik rész pedig majd akkor, amikor jövőre megjelenik. A FromSoftware Sekiroja is játszható lesz a platformon.

Tovább

Mitől annyira szomorú a szamuráj?

július 14., 17:59 Módosítva: 2020.07.15 11:12
22

Hol van már 2017 vagy 2018, amikor az E3-on bejelentették, az egy évvel későbbin pedig be is mutatták a Ghost of Tsushima játékmenetét? A hypevonat elindult Kasszasikerváros irányába, azonban a járat valahol elakadt, mert az elmúlt másfél-két évben zavaróan nagy volt a csönd a játék körül. Pedig a modern játékipar mintha teljesen elfeledkezett volna a nagy költségvetésű, nindzsás-szamurájos műfajról, a kivételt a Sekiro és a Nioh jelentette az elmúlt évekből, de mindkettőben túl nagy szerepet kapott a fantasy a tradicionális japán kultúra helyett.

Miközben a rajongók évek óta könyörögnek az Ubisoftnak, hogy csináljon már egy feudális Japánban játszódó Assassin's Creedet (egyelőre nem fognak), az Infamous-sorozattal befutó Sucker Punch stúdió hamarabb lépett. Az már más kérdés, hogy a Ghost of Tsushima nem a legendás Edo-korszakban játszódik, és idő kell ahhoz, hogy az ember igazán értékelni tudja a játék erősségeit.

Tovább

Jön a legóból készült Nintendo konzol, régi tévéstül, kazettástul

július 14., 11:55 Módosítva: 2020.07.14 17:55
156

Tegnap kiszivárgott egy kép egy Lego Nintendo Entertainment System makettről, aminek a hitelességét a játékgyártó már meg is erősítette – írja a Polygon. A Lego és a Nintendo idén jelentette be, hogy együttműködnek, már márciusban elkezdték reklámozni az idén érkező Super Mario-készletüket, és úgy néz ki, nem ez volt az egyetlen közös projektjük.

A kiszivárgott képek alapján a NES-készlettel inkább a felnőtteket célozzák meg (a doboz alapján 18+-os, ami elég fura, elvégre mindkét márka híresen gyerekbarát), és inkább kiállítási tárgyat csináltak belőle, mint játékot: a készletből kirakható lesz a klasszikus, 8 bites konzol, egy kontroller, egy kazetta és egy komplett katódcsöves tévé, amin Mario épp egy szakadékot ugrik át. Ha minden igaz, akkor kompatibilis lesz a korábban bejelentett szettel, például így hangot is ki tud majd adni.

Tovább

Akár két pajzzsal is apríthatjuk majd az ellent az Assassin's Creed Valhallában

július 12., 22:38 Módosítva: 2020.07.13 14:37
72

A járvány miatt elmaradtak a videójáték-ipar nagy eseményei és bemutatói, így a kiadóknak gyorsan kellett alkalmazkodniuk a helyzethez. Egy ideje ez már bevett szokás, hogy a bemutatók alatt kedveskednek valamivel a nézőknek, és vasárnap az Ubisoft is így tett. Egy rövid előjáték után (ami alatt néhány stream és lelkesítő videó futott) el is indult a műsor, méghozzá a Watch Dogs: Legion-nel.

A legfontosabb, hogy már tudjuk, hogy október 29-én jön ki.

Tovább

114 ezer dollárt ért a bontatlan Super Mario Bros.

július 12., 16:55 Módosítva: 2020.07.13 08:45
102

Rekordáron, 114 ezer dollárért (35,6 millió forint) kelt el egy több mint harmincéves Super Mario-játék egy amerikai árverésen, írja az MTI.

Tovább

Szexuális zaklatás miatt vezetőknek kell távozniuk az Ubisoftnál

július 12., 16:45 Módosítva: 2020.07.13 13:07
78

Távozik az Ubisoft kreatív igazgatója, és több vezető pozícióban lévő munkatárs, a cég pedig zéró toleranciát hirdetett a vállalaton belüli zaklatásra a vasárnapi közleményük szerint.

Tovább

A Sony 250 millió dollárt pumpált az Epic Gamesbe

július 10., 08:53 Módosítva: 2020.07.10 12:56
0

A Sony 250 millió dollárt fektetett az Epic Gamesbeírja a VentureBeat. Ezzel együtt a Fortnite fejlesztői már 1,8 milliárd dollárt kalapoztak össze. A két vállalat azt mondta, hogy a befektetéssel (és az azzal járó részesedéssel) meg akarják erősíteni a Sony és az Epic közötti szoros kapcsolatot. Ha egy PlayStation játék kijött PC-re, eddig is az Epic Games boltján indított és csak később jelent meg a Steamen. Emellett májusban egy PlayStation 5-ön mutatták be az Epic fejlesztette Unreal Engine 5-öt is.

Tovább

Legalább öt Half Life került már a kukába

július 10., 08:10 Módosítva: 2020.07.11 00:18
8

Felkerült a Steamre Geoff Keighley interaktív dokumentumfilmje a Valve-ről, amiből kiderült, hogy nemcsak a Half-Life 3 áll parkolópályán, hanem egy sor másik projekten is elkezdtek dolgozni, hogy végül egyiket se fejezzék be – írja az IGN. Egy Half-Life 3 verzión egy egész évig dolgoztak, mielőtt elengedték volna, de volt szó egy nyílt világú Left 4 Dead 3-ról, Minecraft-jellegű építős játékról és egy méregdrága VR headsetről is.

A dokumentumfilm nem a legjobb szó, a Half-Life: Alyx – Final Hours egy interaktív gyűjtemény: van benne puzzle, egy 3D-s idegenvezetés a Valve irodájában, de akár keverhetünk magunknak saját headcrab hangot is. Mindeközben megtudjuk, min is dolgozott a Valve a Half-Life 2: Episode 2 óta.

Tovább

Vágó úr, itt vagyunk ezren, most akkor megjelöljük?

július 10., 04:59 Módosítva: 2020.07.10 13:36
15

Úgy tűnik, szupersikeres mobilos játékot csinálni manapság gyermekien egyszerű. Mondom a receptet:

  1. Végy egy már-már elfeledett, békebeli játékműfajt.
  2. Adj hozzá egy nagyon menő és trendi játékmechanizmust, ami a csapból is folyik, de első látásra totál idegen az egyes pontban kipécézett játékstílustól.
  3. Készen is vagyunk.

Jó, nem tudom, mennyire univerzális a sikerrecept, de a Trivia Royale láthatóan így készült, egy Legyen ön is milliomos típusú műveltségi vetélkedőbe oltotta bele a fejlesztője a Fortnite sokszemélyes (itt konkrétan ezer fős) játékmódját.

Június végén be is robbant rendesen, pár napig a legtöbbet letöltött app volt iPhone-ra, nemcsak a játékok között, hanem általában, megelőzve TikTokot, Instagramot, mindent. A játékok toplistáján máig az élmezőnyben van, a fejlesztő izlandi Teatime szerint júliusra átlépték a kétmillió letöltést, és egy-egy hétvégén tízmillió partit nyomnak le a játékosok. Azóta van már androidos verzió is, az nem ekkora bombasiker (még).

Tovább

Pár óráig ingyenes lesz a Watch Dogs 2

július 9., 09:29 Módosítva: 2020.07.10 07:41
31

A világ már csak úgy működik, hogy nem a rendszeres cikkek megjelenési idejéhez igazodik, és néha előre kell hozni például a havi ingyenes/olcsó videójáték-ajánló cikket. Ez egy ilyen alkalom, mert a vasárnapi nagy bejelentősdi előtt (amiről mi is írunk majd) az Ubisoft ránk zúdított egy rakás (így vagy úgy, de) ingyenes játékot. Valamint ma van a Steam nyári vásárának utolsó napja is, és nem vennénk a szívünkre, ha valaki lemaradna róla.

De először Ubisoft: nekik is van egy Xbox Game Passhoz tartozó előfizetésük, az Ubisoft+, amire előfizetve Netflix-jelleggel több mint száz játékukkal játszhatunk (már ameddig él az előfizetésünk).

Tovább

Elképesztő, mi megy a Last of Us 2 körül

július 8., 23:15 Módosítva: 2020.07.09 18:10
531

A Last of Us a maga idején a Playstation 3 tökéletes búcsúja volt: felejthetetlen karaktereivel és lebilincselő történetével instant klasszikussá vált. A folytatásra hét évet kellett várni, és attól függően, hogy kit kérdez az ember, a The Last of Us Part II vagy méltó folytatás, ami olyan területekre merészkedik, ahová videójáték még soha, vagy egy utolsó audiovizuális hulladék, egy átverés, egy hatalmas középső ujj a rajongók hátsójában.

A kritikusok többé-kevésbé egységesen imádták, a játékosok kevésbé: a Metacriticen 116 ezer játékos értékelése alapján 5,2-n áll. (A mi tesztünket egyébként itt olvashatja.)

Ez elég látványos különbség, ebben a cikkben ezt próbáljuk meg körbejárni, hogy miért nem lehet egyszerűen azzal magyarázni, hogy sok rinyáló nem kapta meg álmai játékát, amiben egy erős, macho férfi karakterrel kivégezhet mindenkit, hogy a végén hőssé koronázzák és megszerezze a legnagyobb mellbőségű mellékszereplő csajt. 

A játék egyébként hatalmas kasszasiker.  Három nap alatt négymillió példányt  adtak el belőle, a Sony szerint ez a legnépszerűbb saját gyártású exkluzív Playstation 4-es játék, mióta létezik a konzol. Megdőlt az  elmélet, miszerint nem lehet játékot eladni egy nem-szexualizált nővel a borítón.

Tovább

Ninja a YouTube-on streamelt, de még nem tudni, melyik platformhoz igazol

július 8., 21:01 Módosítva: 2020.07.09 08:33
42

Szerda este Richard Tyler Blevins, azaz Ninja a YouTube-on streameltírja a Verge. Ez azért érdekes, mert a világ legismertebb streamere nemrég szakmailag hontalanná vált, mikor a Microsoft lekapcsolta a Mixer nevű játékstreamelős platformját, amivel Ninjának exkluzív szerződése volt. A Microsoft valószínűleg azért szüntethette meg a platformot (az alacsony nézettség mellett), hogy csökkentse a kiadásait, hogy így kevésbé fájjon majd nekik, mikor jóval áron alul adják majd az új Xboxot, hogy hamar lekörözzék a feltehetően drágán érkező PlayStation 5-öt.

A Facebook minden Mixeres streamernek tett egy ajánlatot, hogy megszerezze őket a Facebook Gaminghez, de Ninja visszautasította az (elvileg) 60 millió dolláros, azaz 19 milliárd forintos szerződést.

Tovább

Kicsit szerettem és nagyon utáltam a legjobb japán szerepjátékot

július 7., 23:17 Módosítva: 2020.07.08 13:48
36

Június elején ütötte fel a fejét a pletyka: jön pécére a Persona 4. Az eredetileg 2008-ban, még Playstation 2-re megjelent sikerjáték annak idején azonnal kultikus státuszba került,  máig hatalmas a népszerűsége, a JRPG (japán szerepjáték) műfaj tökéletes megtestesüléseként emlegetik. A kritikusok szuperlatívuszokban áradoztak a történetről, a karakterekről, a harcrendszerről, a dungeon crawling és a tiniszimulátor tökéletes összhangjáról és a szuper zenéről. A pécés bejelentés után azonnal a Steam bestseller listájának élére ugrott.

Tovább

Az ingyenes PUBG több pénzt hozott, mint a Bosszúállók: Végjáték

július 7., 12:35 Módosítva: 2020.07.08 14:21
5

Már 3 milliárd dolláros (941 milliárd forintos) bevételt gyűjtött össze a PUBG ingyenes mobilverziója – írja a Gamespot. Ezzel lekörözték az eddig legtöbb bevélt hozó film, a Bosszúállók: Végjáték mozis jegybevételét. Mivel a játék ingyen letölthető, a pénz mikrotranzakciókból folyt be, amik megugrottak a karantén alatt.

A Sensor Tower elemzése szerint az elmúlt hét hónapban sikerült megduplázni a bevételt, amibe beletartoznak a játék nyugati verziójából (a PUBG Mobile-ból) és a kínai verzióból, a Game For Peace-ből beérkező vásárlások. Az idei 1,3 milliárd dolláros bevételből a fejlesztő kínai Tencent csak márciusban 270 milliót zsebelt be – eddig ez volt a játék legjobb hónapja.

Tovább

Hej-hó, halihó, embert enni jó!

július 6., 21:30 Módosítva: 2020.07.07 21:08
36

Ha valaki játszott már a Grand Theft Auto sorozat bármelyik részével, nyilván el tudja képzelni, milyen az, amikor a küldetések helyett a játékos inkább azzal tölti az idejét, hogy a város lakosait terrorizálja a lehető legkülönfélébb fegyverekkel és járművekkel. Ha ezzel megvan, most képzelje el, hogy ugyanezt csinálja, csak

egy bazinagy cápa bőrébe bújva, gépfegyverek és tankok helyett uszonyokkal, fogakkal és pusztító farokcsapásokkal.

A gondolatkísérlet végeredménye a Maneater című játék, amiről már tavaly is azt írtuk, hogy Grand Theft Auto lesz cápákkal, és ennél pontosabban tényleg nehéz lenne leírni az egészet. A cápás téboly a totális abszurditása miatt a Goat Simulator szellemi utódjának is tekinthető, de sok ponton túlmutat a kecskés ugrabugrálás egyszerűségén, és egy csomó olyan apróság van benne, ami miatt még a vége felé is lehet élvezni. Végső soron viszont akármilyen jól is csinál bizonyos dolgokat, pont az vele a baj, hogy nem igazán nyújt többet a GTA agyatlan hentelésénél.

Tovább

Az esport szívja fel az elárvult szerencsejátékosokat

július 6., 10:20 Módosítva: 2020.07.06 11:05
0

A járvány miatt sok sportesemény elmaradt, amit nem csak a csapatok rajongói sínylik meg, hanem a lelkes hazardőrök is. Legalábbis egy darabig így volt, majd az esportokhoz fordultak, hogy kockáztassanak kicsit – írja a News Lagoon. Mindeközben persze az üveggolyó-futamok is hatalmas népszerűségre tettek szert, de ezek nem segítettek a bevételektől eleső fogadóirodákat.

Bezzeg az esportok.

Az EveryMatrix nevű szoftverfejlesztő cég már évek óta dolgozik online fogadóoldalakkal, hogy lehessen fogadni élőben közvetített játékos meccsekre, de az elmúlt hónapban megtízszereződött a feltett pénz mennyisége. A járvány előtt az esportfogadások az összes fogadás 1 százalékát tették ki. Ma már inkább 35 százaléknak felelnek meg.

Tovább

Saját amerikai stúdióval erősít a játékipart felfaló kínai óriás

július 6., 09:10 Módosítva: 2020.07.06 13:45
0

Az elmúlt néhány év alatt kétségtelenül nem volt olyan szereplője a videójátékiparnak, ami sikeresebbnek mondhatná magát a kínai Tencentnél. A rejtélyes óriáscég a 2010-es évek eleje óta építgeti már a játékos birodalmát, mostanra pedig egyebek mellett 40 százalékos részesedése van a többek közt a Fortnite-ot is fejlesztő Epic Gamesben, a League of Legends mögött álló Riot Gamest pedig teljes egészében birtokolja. A cég a jelek szerint nem elégszik meg a legnépszerűbb stúdiók felvásárlásával, múlt héten saját stúdiót is alapított LightSpeed LA néven, ami a tervek szerint AAA játékokat fejleszt majd, és amibe állítólag egy sor nagy stúdióból érkeznek majd emberek – írja az Engadget.

Tovább

Meghalt minden idők egyik legnagyobb videójátékos streamere, Reckful

július 3., 10:20 Módosítva: 2020.07.04 13:00
1960

Csütörtök este holtan találták austini otthonában Byron "Reckful" Bernsteint, minden idők egyik legnépszerűbb videójátékos streamerét, aki az iparág úttörőjeként rengeteget tett a videójáték-közvetítések felfuttatásáért. Az egykori profi World of Warcraft-játékos 31 éves volt – írja az ESPN.

Tovább

A Discord begyűjtött 100 millió dollárt, hogy eltávolodjon a videójátékoktól

július 2., 10:43 Módosítva: 2020.07.03 10:58
72

Új befektetőket talált a Discord, akik 100 millió dollárral támogatják az online kommunikációs platformot – írja a Gamesindustry.biz. Bár a Discord eredetileg játékosoknak készült, akik így kényelmesen kommunikálhattak hívásokban vagy közös szervereken, a járvány miatt sok olyan ember is elkezdte használni, akik nem érdekeltek ebben a szubkultúrában. A vállalat vezetése emiatt egy arculatváltás mellett döntött, hogy a platform csábítóbb legyen azok számára is, akik például nem tudják, mi fán terem egy LEEEEEROOOOY JEEEENKIIIIIINS.

Tovább

Úgy tűnik, elég drága lesz a PlayStation 5

június 29., 17:05 Módosítva: 2020.06.30 00:03
837

Ugyan a Sony június közepén végre lerántotta a leplet új generációs konzolja, a PlayStation 5 kinézetéről, a gép áráról továbbra is csak spekulációk érkeztek, és az sem derült ki, hogy pontosan mikor fog megjelenni. Erre a két kérdésre adott választ egy IronManPS5 néven futó szivárogtató a Twitteren, akinek bejegyzései alapján nemcsak az derült ki, hogy a PS5-ért 499 dollárt, vagyis durván 158 ezer forintot kérnek majd el, hanem az is, hogy a konzol november 20-án jelenik majd meg. Legalábbis állítólag, az ugyanis egyelőre nem biztos, hogy IronManPS5 hiteles forrásnak számít a kérdésben – írja a Tom's Guide.

Tovább

Eltűnt Twitchről az egyik legnépszerűbb videójátékos streamer

június 27., 09:54 Módosítva: 2020.06.28 09:12
109

Két nappal azután, hogy a Twitch az elmúlt időszak botrányaira hivatkozva bejelentette, hogy véglegesen törölni fogja a zűrös streamerek fiókjait, eltűnt a platform egyik legnépszerűbb streamere, Herschel “Guy” Beahm, vagyis Dr Disrespect. A körülmények miatt sokan úgy gondolják, hogy ő is áldozatául esett a törléseknek, a Twitch azonban egyelőre nem erősített meg semmit az ügyben – írja a The Verge.

Tovább

Bemutatkoztak a 2020-as Lenovo Legion laptopok

június 26., 16:53 Módosítva: 2020.06.27 00:20
41

A Lenovo bemutatta a videojátékosoknak szánt Legion sorozat 2020-as modelljeit, a Legion 5, 5i, 5pi és 7i kicsit megváltozott burkolata alatt az Intel és az AMD legfrissebb processzorai dolgoznak. A pénteki online bemutató elején a gémerekkel kapcsolatos felmérésük eredményeit is közölték:

az elkötelezett játékosok többsége 25 évnél idősebb, szereti az esportban is bevett játékokat, és hajlandó is fizetni azokért. A legtöbben teljes munkaidőben dolgoznak, és általában csak este 6 és 11 között tudnak leülni a gép elé, hetente összesen 11 órát. A gémerek 40 százaléka nő.       

Tovább

A legnagyobb videójátékos sztár visszadobta a Facebook mesés ajánlatát

június 26., 14:47 Módosítva: 2020.06.27 08:42
285

Pár napja jelentette be a Microsoft, hogy bezárja a korábban nagy reményekkel indult, és nagy pénzekkel megtolt, de különösebb sikereket nem aratott videojáték-streamelős platformját, a Mixert. Mivel óriási felhasználói tábora nem volt, akiket megrázhatott volna a hír, a legizgalmasabb kérdéssé az lépett elő, hogy mi lesz azokkal a streamer sztárokkal, akiket átcsábított a Microsoft a konkurens platformokról, abban reménykedve, hogy a rajongóik is követik őket. Nem követték őket elegen, ez lett a Mixer veszte.

A Mixer legnagyobb igazolása Richard Tyler Blevins, alias Ninja volt, aki ma az egész gémer világ első számú sztárjának számít (itt írtunk róla bővebben), és akiért rögtön kitört a versengés a videójátékos streamekben utazó cégek között. Az ESPN azt írja, a Facebook a Mixer minden streamerének 2500 dollárt (bk. 800 ezer forint) ajánlott fel az átigazolásért, a legnagyobb sztároknál viszont ennél sokkal nagyvonalúbb ajánlatokról szólnak az iparági pletykák. A lap Ninja esetében 60 millió dolláros (19 milliárd forint) ajánlatról tud, más források szerint 90 millióig is elmehetett a licit. Bármelyik összeg is áll közelebb a valósághoz, ez már nagyjából az a nagyságrend, amit a világsztár futballisták átigazolásakor szoktak kifizetni a klubok.

Ha az összegben nem is, abban minden forrás egyetért, hogy Ninja visszautasította az ajánlatot. Maga a főszereplő Blevins nevek és összegek említése nélkül csak annyit reagált a helyzetre, hogy komoly döntés vár rá, hogy hogyan tovább, és ezt nem fogja elkapkodni, a meghozatalakor pedig elsősorban a rajongóira fog gondolni.

A Mixer kiesésével a videojátékos streamek piacán három komolyabb szereplő maradt (nyugaton legalábbis, mert Kína ebből a szempontból egészen más világ):

Jól látható, hogy a techvilág legnagyobb és leggazdagabb cégei vannak versenyben egy olyan piacon, ami hatalmas lendülettel növekszik, és sorra dönti a rekordokat. Ez elvileg azt jelentené, hogy most Ninjáért, és a többi, kicsit is népszerű mixeres streamerért gigantikus pénzekkel fognak egymásra licitálni a vetélytársak. A Mixer története azonban éppen azt mutatta meg, hogy hiába veszik meg kilóra a legnagyobb sztárokat, a nézők nem fogják őket vakon követni (Ninja nézőszáma a Mixeren a régi, twitch-es csatornájának a tizede volt átlagban) - vagyis lehet hogy mégsem érnek ezek a figurák olyan sok milliót.

Tovább

Virtuális valóságban megy majd a kibernyomozás az év legjobban várt játékában

június 25., 19:23 Módosítva: 2020.06.26 12:23
48

Több mint két év telt már el azóta, hogy a CD Projekt végre előállt egy előzetessel a még 2012-ben bejelentett videójátékához, a Cyberpunk 2077-hez, és kicsit kevesebb mint két év azóta, hogy egy majdnem egyórás videóban lerántották a leplet a játékmenetről is. Azóta egyebek mellett kiderült, hogy a játékban szerepelni fog Keanu Reeves, Grimes-nak meg saját zenekara lesz majd benne, és érkezett megjelenési dátum is amit egyszer januárban, egyszer meg a múlt héten toltak el, így jelen állás szerint a játék november 19-én jelenik majd meg.

Szóval az utóbbi két évben a kínzó néma csend után rengeteg minden derült ki a játékról, a Night City Wire névre hallgató nagy bejelentős streamsorozatuk első részét azonban egy rakás más dologhoz – például az idei EA Playhez, meg a Sony PlayStation 5 bejelentéséhez – hasonlóan elsodorta a George Floyd halála miatt Amerika-szerte kirobbant zavargáshullám. Az első bejelentés így június elejéről június 25-ére került át, de megérte várni rá, egy új előzetes, és némi játékmenet mellett ugyanis az is kiderült, hogy egy, a játék világában játszódó, de attól független animére is számítani lehet majd a Netflix gondozásában.

Tovább

Szinte titokban kezdték el képezni a jövő magyar játékfejlesztőit

június 25., 14:06 Módosítva: 2020.06.26 08:43
710

A magyar videójáték-ipar nincs a világ élvonalában, és ennek az egyik oka valószínűleg az, hogy nincs kiépítve a hazai utánpótlás-nevelés. Sokan tanulnak ilyesmit külföldön – nem véletlen, hogy sok AAA-s játék stáblistájában több magyar név is fel szokott bukkanni –, de nem mind jönnek vissza Magyarországra. Itthon eddig a legtöbben autodidakta módon tanultak bele a játékfejlesztés őket érdeklő részébe, de erre hosszú távon nem lehet építkezni.

Természetesen vannak olyan egyetemi órák – főleg a fakultatívak között –, amik alapot adnak a játékfejlesztésre vágyóknak, de konkrétan videójátékokra fókuszáló képzési program eddig csak egy volt – a BME-n még a kétezres évek elején –, és egy év után nem is indult el többször. A stúdiók indítottak egy-egy kezdeményezést a friss vér felfedezésére (például a Nemesys Games a game jamekkel és a Game Dev Academyvel), de hosszú távon sokat segítene a formális oktatás.

A helyzet 2019 szeptemberében változott meg, amikor Rajk László és Enyedi Ildikó kezdeményezésére a Színház- és Filmművészeti Egyetem látványtervező MA képzésén elindult a videójátékos szakirány. Maga a látványtervező szak már tíz éve fut, de ez a specializáció a most lezárult tanévben indult Radák Judit és Pálfi Szabolcs vezetésével. Bár nem tér ki a játékkészítés minden részletére, jelenleg ez a legátfogóbb képzés itthon.

A videójáték-fejlesztés komplex munkafolyamatok eredménye. Míg a fejlesztési szakaszban a game design maga a játéktervezés, addig a látványra vonatkozó művészeti rész az, amit a köznyelvben dizájnnak hívunk. Ezért mi a Game Art And Design megnevezést használjuk a szakirányunkra

– mondta Pálfi.

Így áll össze a tanári kar: Balázs Gábor, Bagossy László, Beregi Tamás, Dian Bernadett, Droste György, Kende János, Márk Bálint, Márk Iván, Pálfi Szabolcs, Radák Judit, Upor László, Turcsány Villő.

Tovább
A rovat korábbi cikkei

Rovatok