Az Insomniac Games sosem volt egy ügyetlen fejlesztőcsapat, a gárda dolgozott a Spyro mellett számos Ratchet & Clank-játékon, de nekik köszönhetjük azt a Sunset Overdrive-ot is, amelyből bár franchise nem nőtte ki magát, valami irdatlanul szórakoztató, punkba oltott posztapokaliptikus lövöldözős videójáték volt PC-n és Xbox One-on. Aztán eljött 2018, egészen pontosan annak az évnek is a szeptembere, és az Insomniac feltette arra a bizonyos i-re a pontot, mégpedig a Marvel's Spider-Man című PlayStation 4-játékkal, mely olyan nemes egyszerűséggel fogta meg a barátságos hálószövő lényegét, hogy arról még a Tom Holland főszereplésével készített Pókember-trilógia is csupán álmodhat.
A Marvel's Spider-Man igaz, hogy némiképp épített az Arkham-játéksorozatra püfölős, „beat 'em up” harcrendszerével, de önmagában is megállta a helyét, mert a New York városában való hálóhintázást olyan szórakoztatóan tálalta, annyira élt, dübörgött a metropolisz és a fordulatosan megírt történet, valamint a remek szinkronhangok, különösképp a Peter Parkert megszólaltató Yuri Lowenthal, hogy mindez a legnagyobb magasságokba emelte ezt a Pókember-kalandot.
Tényleg mintha vagy három Pókember-filmet kaptunk volna egybegyúrva, és a végére, amikor a főhős saját mentorával ment szembe, érzelmileg is nagyon berántottak bennünket az események.
Tekerjünk előre 2020-ra, a DLC-k után a Marvel's Spider-Man egy spin-offal bővült, mely Miles Moralest állította a középpontjába immár PlayStation 5-ön, a brooklyni kölyök pedig legalább annyira elrabolta a szívünket, mint az Insomniac-féle Peter Parker. Adta magát a dolog, hogy majd a folytatás, a Marvel's Spider-Man 2 mindkettejüket játszhatóvá teszi, és e tekintetben nem is kellett csalódnunk, amikor szeptember utolsó napjaiban beizzítottuk a Pókemberek közös kalandját, melyet a PlayStation Magyarországtól kaptunk meg, hogy teszteljük már jó előre.
A rendes megjelenésre még október 20-ig várni kell, de már most, mindenféle spoiler nélkül annyit elárulhatunk, hogy a Marvel's Spider-Man 2 valami elképesztően izgalmas lett, az Insomniacnak sikerült még az első játékhoz képest is magasabbra tenni a lécet, és a csapat csont nélkül meg is ugrotta az akadályt.
A legelső, 2007-ben megjelent Assassin’s Creed, mely egy Altair nevű csuklyást, a templomosok rendje ellen küzdő orvgyilkost tett meg főszereplőjének, egy nagyon korrekt kis lopakodós játék volt, mely összevegyített egy történelmi kalandot és egy modern sci-fit, és bár bosszantó hibák, mint a repetitív játékmenet és az ostobán viselkedő AI, rontották az összképet, mégis egy franchise-indító alkotást tisztelhettünk benne. A második AC-játék, mely Ezio Auditoréről mesélt, ha lehet, még jobb lett, és bár az indiános harmadik felvonás gyengébben sikerült, a Black Flag címre keresztelt, kalózos negyedik játék megint mestermű lett. Látszik, hogy az Assassin’s Creed minőségben mindig is hullámzott, de nem csoda, hisz gyors egymásutánban ontotta magából az Ubisoft ezeket a videójátékokat.
2017-re, épp a tizedik évfordulóra el is jutottunk odáig, hogy Originsszel újragondolták a játékszériát. Az Egyiptomba kalauzoló Assassin’s Creed Origins már egy hatalmas világban játszódó, abszolút szabadságot adó RPG lett, és ezt az irányt tartották meg a következő két résznek, az ókori Görögországban játszódó Odyssey-nek és a vikinges Valhallának is. Simán 100 órákat bele lehetett ölni ezekbe a kvázi reboottrilógának számító felvonásokba is, de abszolút jogosan panaszkodtak a tősgyökeres AC-rajongók amiatt, hogy ezek már szinte köszönőviszonyban sem voltak azzal, aminek Altair (és Desmond) sztorija indult. Pont az aszaszinok és a templomosok örökös harca került háttérbe a legújabb játékokban.
Aztán egy évvel ezelőtt kiszivárogtak az első hírek a szám szerint tizenharmadik Assassin’s Creed-játékról, a Mirage-ról, mellyel kapcsolatban azt ígérte az Ubisoft, hogy visszatérés lesz a gyökerekhez, egy olyan rész, amelynek kedvéért az oldschool AC-soknak is érdemes lesz újra kontrollert venniük a kezükbe.
Nos, a nagy ígéret nem bizonyult igaznak, az Assassin’s Creed Mirage sokkal inkább érződik egy Valhalla DLC-nek ahelyett, hogy teljes értékű Assassin’s Creedként kezelhetnénk.
Mindez a legjobban abban mutatkozik meg, hogy ahelyett, hogy tényleg az alapokhoz kanyarodtak volna vissza a készítők, inkább csak levagdosták azokat az Origins óta jelen lévő, felesleges sallangokat a játékról, amik mindenkit idegesítettek.
Igaznak bizonyultak a pletykák, hosszas várakozás után ugyanis a Sony a napokban felfedte a PlayStation 5 frissített, kisebb, könnyebb és szebb kiadását. A készülék nevében nem kapta meg a Slim jelzőt, a valóságban azonban egyértelmű, hogy erről van szó – bár a konzol ára az egyik modell esetében ezek ellenére is vaskosabb lett.
A játékok mellett hardveresen is kifejezetten ígéretesnek néz ki a Sony ünnepi felhozatala, hiszen a nyáron leleplezett PlayStation Portal mellett egy teljesen új PlayStation 5 is a boltok polcaira kerül.
Az új modell teljes egészében leváltja a 2020 novemberében kiadott készülékeket, így azokat az év végétől már nem is gyártja a Sony – fontos azonban megjegyezni, hogy teljesítmény tekintetében az új PlayStationök semmit sem változtak, azok ugyanazt a szintet hozzák, mint az elődök.
Szeptember 29-én jött ki az EA Sports FC 24, amely igazi mérföldkőnek számít abból a szempontból, hogy az Electronic Arts és a FIFA közötti harmincéves együttműködés befejezése után a régi-új franchise első olyan felvonása, amely nem FIFA névre hallgat. Ettől függetlenül az EA Sports FC 24 szenved azoktól a FIFA-betegségektől, amelyek eddig is jellemezték a franchise-t, a játékmenetet, a grafikát illetően, valamint a főbb játékmódokat tekintve is alig változtattak a FIFA 23-hoz képest a fejlesztők.
A játékosok természetesen őrjöngenek. Nem elég, hogy a Metacritic oldalán a mezei felhasználók mindössze 2,9 pontra értékelték az EA Sports FC 24-et, például a Redditen review bombolásnak is beillő, negatív kampányba kezdtek az Electronic Arts sportjátékának új részével szemben, kiemelve, hogy a focimeccsek inkább érződnek csocsónak, mint igazi mérkőzéseknek, a mesterséges intelligencia hülyén viselkedik ellenünk, és még mindig képtelenek voltak az alkotók helyére pofozni például a labda fizikáját.
Nemcsak a Metacriticen kapja az ívet a FIFA-utód, Steamen is „Vegyes” összértékelésen áll mindössze a focis játék, és a több mint 5000 véleménynek mindössze 55 százaléka pozitív. A steames felhasználók szerint túl sok a bug az EA Sports FC 24-ben, az optimalizáltsággal is gondok vannak, és úgy összességében úgy érzik sokan, hogy félkész játékot kaptak a pénzükért cserébe.
Köszönhető ez mindenekelőtt a Stranger Things című netflixes fantasysorozatnak, amelynek főszereplői elvakultan játszottak – főképp az első évadokban – a társasjátékkal, és akik a velük szembekerülő, másvilági szörnyetegeket D&D-gonoszokról nevezték el. Hétköznapi sorozatnézők ismerkedtek meg olyan figurákkal a Stranger Things által, mint a Mindflayer, Vecna vagy éppen a demogorgonok. Majd jött 2023 márciusa, a mozik pedig bemutatták a Dungeons & Dragons: Betyárbecsületet, a kultikus szerepjáték nagyvászonra átdolgozott verzióját. Ebben kaptunk kétbalkezes mágust, nagy dumás bárdot, gyilkológép barbárt és egy nagyon nemes paladint is, akik simán vitték a hátukon a show-t. Igaz, a D&D-film bukott a pénztáraknál, a kultuszfilm státusz mégis borítékolható neki, már csak idő kérdése, hogy az emberek így könyveljék el a Chris Pine főszereplésével készített adaptációt.
Arra, hogy a D&D-őrület nem ér véget, lehetett számítani, hiszen tudtuk, hogy augusztus 3-án végre megjelenik PC-re, majd szeptember 6-án konzolokra, többek közt PlayStation 5-re is a Baldur’s Gate 3, mely a Dungeons & Dragons világába enged betekintést, nem is akármekkorát, hiszen egy alaphangon 100 órás, nagyon mély és komplex videójátékról van szó. A Baldur’s Gate 3 miatt egy csomó játékfejlesztő megremegett, attól tartva, hogy innentől ez lesz az a léc, amit minden más játéktól is elvárnak a gamerek – kapva kaptunk tehát az alkalmon, amikor a PlayStation Hungarytől megkaptuk a Larian Studios alkotását, hogy teszteljük.
Miképpen a társasjáték esetében kulcsfontosságú, hogy milyen karaktert kreálunk magunknak a sárkányokkal és veszélyes barlangokkal teli univerzumban, úgy a Baldur’s Gate 3 sem okoz csalódást nekünk ebben a tekintetben. Sőt, egy kicsit rögtön ennél az első lépésnél el lehet veszni, annyira sokféle választásunk van. A legegyszerűbb, ha előre elkészített, már létező figurák bőrébe bújunk, mint amilyen a közönségkedvenc high-elf Astarion, az ördögi külsejű Karlach vagy Gale, a mágus. Kezdő Baldur’s Gate 3-játékosoknak egyértelműen ez az ajánlott útvonal, míg a többiek kísérletezhetnek vele, hogy összerakják saját karakterüket. A háttértörténettől kezdve a személyiségjegyeken keresztül a nemi szervekig minden kusztomizálható ebben a videójátékban. Azon sem lennénk meglepve, ha valaki csak a karakterkészítőben piszmogna vagy egy órát, és közben még ezt a procedúrát is szórakoztatónak találná. Igen, ebben a játékban ennyire jó a tálalás.
Tavaly valami nagyon megváltozott, amikor a FIFA névadó szponzora, a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség és az Electronic Arts nem tudott dűlőre jutni egymással, a mocskos anyagiak közbe szóltak, végül a szakítás mellett döntöttek a felek. A FIFA 23 volt az utolsó széria, amely ezen a néven jelent meg, idén az EA Sports FC 24 vette át a helyét a piac legnépszerűbb focis játékaként.
Eleinte szkeptikusak voltunk az új játékkal kapcsolatban, de a 10 órás próbaverziónak mindenképpen akartunk adni egy esélyt. Lehet, hogy csak az újdonság varázsa mondatja velünk, de hosszú évek után végre tényleg érdemes leülni a játék elé.
Nevezhetik akárhogy a játékot, ez még mindig FIFA, csak sokkal jobb és élvezhetőbb verzióban, mint amihez a korábbi években szerencsénk volt. Jó pár dolgon sikerült fejleszteni és javítani, de természetesen még mindig van olyan is, amitől a játékosok haja égnek áll.
A Respawn Entertainment 2019-ben megjelent Star Wars-játéka, a Jedi: Fallen Order több bravúrt is összehozott egyszerre. Úgy folytatta a réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban játszódó űropera történetét, ahogy az új filmtrilógia se tudta, és egyszersmind egy jól működő műfaji kavalkád lett, mely a Metroid Prime felfedezős rendszerét és a Dark Souls kőkemény összecsapásait ötvözte. A Star Wars Jedi: Fallen Order egy fiatalon padawanként szolgáló fickót, Cal Kestist állít a középpontjába, akinek öt évvel a Köztársaság bukása után inkvizítorok és sithek erednek a nyomába, hogy befejezzék, amit Palpatine és Darth Vader a 66-os paranccsal elkezdtek.
A Fallen Order nagy siker lett, 10 milliónál is több eladott példány és remek kritikák kísérték útját, nem is csoda, hogy a Respawn újfent az Electronic Arts égisze alatt megcsinálta a folytatást. A Star Wars Jedi: Survivor még nagyobb, még szebb, még komplexebb lett, mint az első rész. Bár a történetét tekintve a harmadik harmadára meg-megbotlott a Survivor, immár úgy érezhettük, valóban a George Lucas által megálmodott galaxis felfedezői vagyunk, túlélő jedik, akik úgy alakítják a sorsukat, ahogy csak akarják. Májusban azt írtuk róla az Indexen megjelent tesztünkben, hogy ez a legjobb Star Wars-játék, ami valaha készült, és ezt a kijelentést a mai napig tartjuk, KOTOR ide, Dark Forces oda.
A Cal Kestis hangját és kinézetét kölcsönző, amúgy korábban az amerikai Shameless drámasorozatban szereplő Cameron Monaghan nemrég, az Ocala Comic Conon tett egy olyan bejelentést, ami vélhetően minden Star Wars-rajongó vérnyomását feljebb tornászta.
Tovább bonyolódik az FTC (Federal Trade Comission) és a Microsoft közötti bírósági adok kapok, mely eredetileg az Activision Blizzard felvásárlása miatt vette kezdetét, azóta azonban számos ügy fel lett göngyölítve, melyekről itt és itt írtunk részletesebben.
Annak érdekében, hogy a Microsoft bizonyítani tudja, hogy a felvásárlással nem jutnának jogtalan előnyhöz, a versenyhivatal számára számos dokumentumot be kell nyújtaniuk, melyek alapesetben titkosítva maradnak, most azonban több oldal is kiszivárgott – amelyekből nemcsak az derül ki, hogy hogyan fog kinézni a következő Xbox, hanem az is, hogy a Microsoftnak milyen tervei vannak a következő évekre.
A dokumentum szerint – amelyet azóta természetesen a legtöbb felületről töröltek – a Microsoft egy új, henger alakú, teljesen digitális Xbox Series X bevezetésén dolgozik, kiszivárgott azonban egy Sebile kódnevű új kontroller, valamint egy frissített Xbox Series S és ezen készülékek specifikációs listája is. Az, hogy a dokumentumok hogyan kerültek nyilvánosság elé, egyelőre nem világos, a Microsoft azonban szinte biztosan feljelentést tesz az ügyben – addig is azonban nézzük, mivel kecsegtetné a felhasználókat a jövőben a redmondi vállalat.
A Soulslike külön zsánernek számít videójátékos körökben, olyan akció-szerepjátékokat szokás ebbe a dobozba belerakni, amelyek iszonyúan, már-már kontrollertörően nehezek, tipikusan sötét fantasy környezetben játszódnak, a történetüket pedig nekünk kell kisilabizálnunk, másképp szaladgálhatunk fel-alá úgy, hogy fogalmunk sincs, mi ez az őrület körülöttünk.
Az egészet a FromSoftware csapata kezdte el, akik a Dark Souls-trilógia mellett olyan kőkemény RPG-ket adtak ki a kezeik közül, mint a Sekiro, az Elden Ring és a Bloodborne. Őket kezdte el másolni kis túlzással a fél szakma, de mivel az elmúlt években olyan nagyszerű szellemi örökösök bukkantak fel, magukat Soulslike-ként hirdetve, mint a Nioh 1-2., a Surge, a Mortal Shell, valamint a Star Wars Jedi: Fallen Order és a Jedi: Survivor, panaszra igazából semmi okunk nincs.
Jelen cikkünk tárgya, a szeptember 19-én megjelent Lies of P is egy Soulslike videójáték, csak éppen van benne egy komoly kis csavar, ami különösen érdekessé teszi:
Carlo Collodi klasszikus meséjét, a Pinokkiót ülteti egy csúnyán széthullott, reménytelen és rémálomgerjesztő világba.
Az, hogy egy mindenki által ismert gyerekmesét horrorköntösbe öltöztetnek, nem teljesen újdonság, az American McGee's Alice és folytatása, az Alice: Madness Returns ugyanezt már megcsinálták. Csak éppen eltelt azóta több mint 12 év, hogy Alízzal az őrületben bővelkedő Csodaországban kalandoztunk, és bevalljuk, ki voltunk már éhezve rá, hogy valaki ismét hasonló játékadaptációval próbálkozzon.
A legutóbbi Nintendo Direct-esemény egy meglepő bejelentést tartogatott, hiszen kiderült, hogy az eredeti Tomb Raider-trilógiát remasterelik, és a klasszikus játékok sokkal szebb grafikával, modern konzolokra is elérhetővé válnak. Az idősebb gamerek most nosztalgiával eltelve törölgethetik a könnycseppeket a szemükből, mert Lara Croft hegyes és mémmé vált melleinek búcsút inthetünk, a remastered-verzió azonban minden más tekintetben hozza majd a kötelezőt. Például azt a kiváló és rengeteg kihívást jelentő játékmenetet, ami miatt olyan sokan imádtak mindenféle borzalmakra, többek közt T-Rexre lövöldözni az eredetileg 1996-ban, 1997-ben és 1998-ban kiadott Tomb Raider I, II, és III-ban.
A Tomb Raider amellett, hogy tényleg popkulturális jelenséggé nőtte ki magát, a maga korában is nagy szám volt, elvégre 3D-s grafikát korábban ilyen szinten megvalósítva nem igazán lehetett látni. Sok PC-játékos emiatt a videójáték miatt vett magának 3dfx kártyát, és kezdett virtuális kalandorkodásba a Croft lány bőrébe bújva.
Jövőre tíz éve lesz már, hogy az Electronic Arts kiadta a The Sims 4-et, minden idők legnépszerűbb életszimulációs játékának jelenleg legaktuálisabb változatát. A játékért megjelenéskor nem kevés pénzt kért el a kiadó, tavaly azonban felkavarták az állóvizet.
Az Electronic Arts úgy határozott ugyanis, hogy életszimulátoruk negyedik részét ingyenesen letölthetővé teszik. A DLC-k persze továbbra is fizetősek maradtak, de az alapjátékot bárki nulla forintért megszerezhette, és örökre meg is tarthatta. Ezzel a húzásával a kétes döntései miatt is emlegetett kiadó 16 millió új felhasználót szerzett a The Sims 4-nek, 70 milliósra duzzasztva a játékosbázist – ami elképesztően nagynak számít.
Az elmúlt egy évben csak úgy ontotta magából a Maxis az újabbnál újabb kiegészítőket, időközben pedig az is kiderült, hogy már javában készül a széria következő része, melyet egyelőre csak Project Rene néven emlegetnek.
A Starfield című sci-fi-játék megjelenését sokan úgy várták, mint a messiást. Egyrészt azért, mert a Bethesda Game Studios újdonságáról van szó, akik olyan franchise-ok felett atyáskodnak, mint a The Elder Scrolls és a Fallout.... Másrészt jó nagy hype-ot generált a Starfieldnek, hogy soha nem látott űrfelfedezős élményt ígértek az alkotók, ezernél is több, procedurálisan generált és szabadon bejárható bolygóval. Aztán eljött a szeptember 6-a, és megjelent PC-re, valamint Xbox Series X/S konzolokra a Starfield, ami előtt a kritikusok az első pár játékóra szürkébb jellege ellenére fejet hajtottak, dicsérve az immerziót és a játék későbbi kibontakozását.
A gamerek az egyes fórumok alapján, mint például a Reddit, jócskán megosztottak a Starfielddel kapcsolatban. Sokak bicskája beletörik ugyanis a sci-fibe, annak köszönhetően, hogy tényleg nehezen engedi közelebb magához az embert a történet, az űrhajózásban semmi katarzis nincs, és még bugok sokasága is rontja az összképet.
A siker mindezek ellenére tagadhatatlan, a készítőgárda szeptember 8-án, két nappal a megjelenés után tette közzé a megboldogult Twitteren, más néven az X-en – kösz, Elon Musk –, hogy a Starfieldet ilyen rövid idő alatt máris 6 millióan indították el. Ezzel a Starfield lett a legsikeresebb videójátékos indulás a Bethesda történelmében.
Idén májusban látott napvilágot a Steamen az Only Up! nevű új indie játék, melyet az egyetlen főből álló SCKR Games fejlesztett, és valószínűleg el is tűnt volna a süllyesztőben a hasonló rage game-ekkel egyetemben, ha a Twitch és a Kick legnagyobb streamerei nem találnak rá, és nem kezdik el streamelni a közönségüknek. Márpedig így tettek, ennek köszönhetően az Only Up! hatalmasat durrant, és nyáron előfordult, hogy 280 ezren is egyszerre nézték a róla szóló közvetítéseket – legalábbis a PCGamesN szerint.
Az Only Up! egyszerű, de nagyszerű videójáték, a koncepció annyi, hogy egy szeméttelepről elindulva, egy Jackie nevű karakter felett az irányítást átvéve kell különböző széthagyott dolgokon felfelé ugrálni, és elérni a csúcsot. Ahogy említettem, rage game-ről van szó, a lényeg, hogy az ember megizzadjon, emiatt mentési lehetőség nincs. Amennyiben valaki elrontja, és leesik, ott a vége. Lehet kezdeni elölről a mókát – és nyilván a Twitch-nézőknek ez az igazán érdekes, amikor a híres streamereket őrjöngeni, szitkozódni, csapkodni látják a kamera előtt.
Ugyan a nemrégiben leleplezett PlayStation Portal még meg sem jelent, a pletykák már most a következő generációról szólnak – pontosabban a PlayStation 5 Próról.
Csak úgy repül az idő, idén novemberben ugyanis már harmadik éve lesz, hogy a Sony és a Microsoft piacra dobták a jelenlegi konzolgeneráció aktuális képviselőit, a PlayStation 5-öt és az Xbox Series X/S-t. A konzolok minden korábbinál nagyobb teljesítményt, 4K-felbontást és 60 képkocka/másodperces képfrissítést ígértek, sőt még a 8K-t is belengették – hamar kiderült azonban, hogy ez nem feltétlenül lett igaz.
Jelenleg ugyanis szinte nincs is olyan prémiumkategóriás játék, amely natív 4K-felbontás mellett 60 fps-sel futna a konzolokon – a napokban megjelenő Microsoft-exkluzív Starfield is csak 4K/30 fps felállással döcög a redmondi vállalat 200 ezres konzolján. Ennek okán nem is olyan meglepő, hogy már mindkét cégnél készülőben van egy még erősebb konzol, ami az előrejelzések szerint már tényleg képes lesz 4K-felbontás mellett 60 képkocka/másodperccel futtatni a játékokat.
Lassan ráfordulunk az őszre, amikor igazi videójátékos dömping kezdődik. A napokban vált szélesebb körben, konzolokon is elérhetővé a Baldur’s Gate 3, és mostanra Xbox Series X/S-en, valamint PC-n játszható az év legjobban várt sci-fi-játéka, a Starfield. De a sornak még nincs vége, szeptember 19-én befut a Mortal Kombat 1, a NetherRealm Studios új verekedős játéka, mely a Mortal Kombat világát rebootolja, és ha lehet, még az előző részeknél is durvább kivégzéseket és izgalmasabb karaktereket hoz magával.
Köztük lesz az a Nitara nevű vámpír harcos, aki a 2002-es Mortal Kombat: Deadly Alliance-ben debütált, és ezt követően szinte alig bukkant fel a franchise-ban. A több mint húsz évre pihenőre küldött Nitara most visszatér, akinek a kinézetét részben Megan Foxról mintázták. A Transformers és a Jennifer’s Body című vámpíros horrorvígjáték színésznője emellett szinkronhangként szolgált a karakternek, és a NetherRealmmel való közös munkájáról egy frissen kiadott Mortal Kombat 1-es előzetesben is beszélt.
Brutális, bizonyos esetekben akár ötvenszázalékos áremelést eszközölt a Sony a tavaly átalakított PlayStation Plus előfizetések terén. Akár Essential, akár Extra, akár Prémium előfizetése volt, a következő hónaptól mindenképp rosszul fog járni.
Néhány napja már tudni lehetett, hogy a japán Sony emelni fog előfizetéses szolgáltatásainak árán, most pedig megérkeztek a pontos magyarországi számok is, melyek után egyáltalán nem csoda, ha elfehéredik – a vállalat ugyanis egyáltalán nem fogta vissza magát, 20–50 százalékos drágulással kell számolni.
A jelenlegi PlayStation Plus Essential 1 hónapos csomagod előfizetési díja hamarosan HUF 3200 lesz. Ez az ármódosítás lehetővé teszi számunkra, hogy továbbra is kiváló minőségű játékokat és előnyöket kínáljunk a PlayStation Plus előfizetési szolgáltatás keretein belül
– fogalmazott az előfizetőknek kiküldött levelében a Sony, melyhez később hozzátették, hogy az áremelés már a következő megújítási dátummal érvénybe is lép.
Mint említettük azonban, nem csak az Essential csomagok ára változik. Az emelés után így néz ki a különböző PlayStation Plus szintek ára:
Jó sokat kellett várnunk, mire kézhez vehettük a Hogwarts Legacy című játékot idén februárban, elvégre az első képsorok már 2018-ban kiszivárogtak az Avalanche Software által fejlesztett Harry Potter-előzményről. Arról, hogy a J. K. Rowling által megálmodott varázsvilágban még mindig van erő, mi sem árulkodhat jobban, mint hogy az új fantasyjátékból a megjelenését követő két héten belül 12 milliónál is több példány kelt el, tavaszra pedig a Hogwarts Legacy egymilliárd dollárnál többet hozott be a kasszáknál, 15 milliós értékesített darabszámmal.
Ezek az eredmények mostanra, szeptember elejére még jobbak lehetnek, azóta PC, PlayStation 5 és Xbox Series X/S mellett előző generációs konzolokra, PlayStation 4-re és Xbox One-ra is kiadták a Hogwarts Legacyt, amely novemberben még Nintendo Switchre is kijön.
Vannak, akik már most biztosnak gondolják, hogy elkészül, és bár sem a Warner Bros Games, sem pedig a készítő Avalanche Software nem erősítette meg hivatalosan a folytatást, egy megbízhatónak számító szivárogtató, MyTimeToShineH arról posztolt az egykori Twitteren, azaz most már az X-en, hogy iparági forrásai szerint készülőben a második felvonás.
Néhány héttel ezelőtt számoltunk be először arról a pletykáról, mszerint a Lenovo is egy a Nintendo Switchhez, a Steam Deckhez és az Asus ROG Allyhoz hasonló kézi konzol piacra dobásán ügyködik, amely a Legion Go névre hallgathat.
A kínai cég korábban már megpróbált teret nyerni ezen a piacon, néhány évvel ezelőtt egy Lenovo Legion Play nevezetű készülékről lehetett pletykákat olvasni, de azt végül teljesen elkaszálták. A konzolon eredetileg Android futott, és a Logitech G Cloudhoz, illetve a Razer Edge-hez hasonlóan egy felhőalapú kézi számítógép lett volna.
Akkor még azt írtuk – tekintettel arra, hogy a Legion Play soha nem került piacra –, minden esély megvan arra is, hogy a Legion Go sem jut el a boltokig, a 2023-as IFA-n azonban derült égből villámcsapásként a Lenovo leleplezte új konzolját, amely valóban a Legion termékcsaládhoz tartozik, és a Go nevet viseli.
A videójátékozás sosem volt egy olcsó hobbi, de most az egyszeri gamereknek dupla olyan alapossággal kell átgondolniuk, hogy milyen új címre költenek, hiszen a vadonatúj tripla A-s alkotások lassan a 30 ezer forintos árhoz közelítenek a korábban megszokott 20 helyett. Ezek ráadásul a Standard-kiadások, ha valakinek Deluxe-ra és az azzal járó exkluzív cuccokra fáj a foga, még mélyebben bele kell nyúlnia a pénztárcájába.
A játékfejlesztők az elmúlt hónapokban sűrűn megvicceltek bennünket olyan felhype-olt, mégis rettenetesen sikerült újdonságokkal, mint a Forspoken, az Atomic Heart, a Wo Long: Fallen Dynasty vagy éppen a Redfall és a The Lord of the Rings: Gollum. Gyöngyszemeknek se voltunk azért híján, a Hogwarts Legacy egy kiváló Harry Potter-előzményjáték lett, és hasonlóképp letettük a hajunkat a Resident Evil 4 Remake-től, a Star Wars Jedi: Survivortől, a Diablo IV-től, és az Oxenfree 2-től is.
Közel sincs ám vége az évnek. Sőt, a legnagyobb dömpingre ősszel kell számítani, amikor annyi új videójáték érkezik, hogy tönkremegyünk anyagilag. Ebből az apropóból összeszedtünk hét olyan címet, amelyekért akkor is érdemes lesz virítani azt a bizonyos zöldhasút, ha utána hetekig száraz kenyéren kell majd élnünk.
Platform: PC, Xbox Series X/S
Megjelenés: szeptember 6.
Egy jó buli, amiből a PlayStation-tulajok kimaradnak? Nagyon úgy néz ki, hiszen a Bethesda újdonsága Microsoft-exkluzív lesz, és egyelőre annyit lehet tudni róla, hogy amellett, hogy egyfajta hibrid lesz, hiszen FPS-nézet mellett külső nézetből is irányíthatjuk benne a karakterünket, több mint ezer procedurálisan generált, felfedezhető bolygó vár bennünket, köztük kitalált és a valóságban létező planétákkal. A rosszindulatúak szerint egy realisztikusabb No Man's Sky-ról van szó, amit erősen megkérdőjelezünk, már a céltalanságát illetően. Az tuti, hogy a Starfield az év legjobban várt sci-fije, ha csalódás lesz, ha nem.
Augusztus 27-én vasárnap hivatalosan is véget ért a 2023-as Gamescom, mely szokásához híven ezúttal sem csak a játékokról szólt – a hardvergyártók is nagy örömmel mutatták be új fejlesztéseiket.
Az egyik ilyen a Sony volt, akik új PlayStation-játékok helyett három új készülékkel vonultak ki az expóra. Mint arról az Index is beszámolt, a japán vállalat itt mutatta be legújabb konzolját, a PlayStation Portalt, amely önmagában semmire sem jó, a nyolchüvelykes kijelzőre csak egy már meglévő és üzemelő PlayStation 5 képét tudjuk streamelni wifin keresztül a RemotePlay-nek köszönhetően.
Itt debütált továbbá a Pulse Elit és a Pulse Explore, a vállalat új, direkt PlayStationhöz tervezett fej- és fülhallgatói, melyek egyaránt veszteségmentes hangzást kínálnak vezeték nélkül, mesterséges intelligencia által támogatott zajszűréssel és olyan mikrofonokkal, amelyek kristálytisztán adják vissza a viselő hangját. Szerencsére azonban más gyártók is jelen voltak.
A Red Dead című westernjáték-sorozat már 2004 óta létezik, sorsát a GTA miatt is ismert Rockstar Games egyengeti. Az első rész, a Red Dead Revolver azonban még nem tört be annyira a köztudatba, mint azt a kiadó szerette volna. A franchise átütő sikerére 2010-ig kellett várni, amikor megjelent Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra a Red Dead Redemption, a maga 23 millió példányszámos eladásával beszakította a pénztárakat, és a kritikusokat levette a lábukról.
A kvázi második rész sztorija szerint 1911-ben járunk, és a külső nézetes lövöldözős, nyílt világú játékban egy olyan, törvényen kívüli, bizonyos John Marston cowboy kalapjába bújhatunk, akinek nejét és fiát foglyul ejti a kormány, és azt követelik tőle, hogy egykori bandájának tagjait kerítse kézre, csak így kaphatja vissza családját.
Pár héttel ezelőttig sűrűn pletykálták, hogy a Red Dead Redemption remake vagy remaster formájában szépülhet meg, és érkezhet a legújabb generációs konzolokra. Pontosan ezért ért pofonként mindenkit a hír, amikor bejelentették, hogy Nintendo Switchre és PlayStation 4-re – a visszafelé kompatibilitás miatt PlayStation 5-re is – befut a kultikus westernjáték, de mindössze port formájában. Igaz, hogy a játék HD-ben, az Undead Nightmare kiegészítő csomaggal együtt elérhető augusztus közepe óta, ám a gamerek szabályosan sokkot kaptak a fejleménytől. Mégpedig a már-már pofátlannak nevezhető, 50 dolláros (idehaza 18 990 forintos) árcédula miatt, ami a régi-új Red Dead Redemptionre rákerült.
Hosszas várakozás után végre bemutatkozott a Project Q, a Sony új PlayStationje, amely a Portal nevet kapta. A készülék önmagában nem képes játékok futtatására, működéséhez egy különálló PlayStation szükséges, a kijelzőn ugyanis csak a RemotePlay technológia segítségével jeleníti meg wifin keresztül a PS5 képét.
Nagy nap volt a szerdai a japán Sony számára, derült égből villámcsapásként ugyanis három új terméket is lelepleztek – pontosabban még több infót osztottak meg velük kapcsolatban, érkezésükről ugyanis már hetek óta tudni lehetett. A Pulse Elit és a Pulse Explore a vállalat új, direkt PlayStationhöz tervezett fej- és fülhallgatói, míg a Portal a legújabb PlayStation, amely szerintünk az egyik legnagyobb baklövés, amit a Sony valaha piacra dobott.
A Pulse Elit és Explore egyaránt veszteségmentes hangzást kínál vezeték nélkül, mesterséges intelligencia által támogatott zajszűréssel és olyan mikrofonokkal, amelyek kristálytisztán adják vissza a viselő hangját. Formatervükből könnyen kideríthető, hogy a Pulse Elit tulajdonképpen a Pulse 3D nagytesója lett, míg a Pulse Explore egy teljesen új addíció a termékcsaládban, ez a termék leginkább egy AirPodshoz hasonlítható.
Azok után, hogy a Walking Dead elstartolt az első évadával 2010-ben az AMC-n, nem sokat kellett rá várni, hogy az eredetileg Robert Kirkman által képregényként megálmodott zombis-posztapokaliptikus világ videójátékos adaptációt is kapjon. Az első ilyen interaktív feldolgozás szinte páratlan lett, ezt a Telltale-nek köszönhettük, akik a Lee Everett főszereplésével készített történetet epizodikusan jelentették meg. Mivel az első Walking Dead-játék sikert aratott, a még gyerek Clementine köré írva további évadokat, sőt még egy Michonne-ra összpontosító spin-offot is kapott.
A Telltale-féle játékok mellett kaptunk még olyan Walking Dead-játékokat, mint a 2013-as Survival Instinct, a 2018-as Overkill's The Walking Dead, a 2020-as Onslaught vagy éppen a Saints & Sinners, de ezek egytől egyig rémesen felejthetőek lettek.
Amire mindig is vágytunk volna, hogy a videójáték-ipar igenis legyen annyira tökös, hogy merje a karmait beleereszteni az AMC-s tévésorozatba, és Rick Grimesék főszereplésével hozzanak egy olyan játékot, ami az első pár évadon alapszik. Nem számítottunk rá, hogy éppen 2023-ban, jóval a Walking Dead-anyasorozat befejezése után jelentenek be egy ilyen címet. Kicsit vérzik is a szívünk, hogy nem pár évvel ezelőtt tették meg, mert 2015 táján a fél karunkat odaadtuk volna, ha kedvenc seriffünk kalapját magunkra ölthetjük.
Az első hullámokat a Stranger Things keltette, amelynek gyerekszereplői bolondultak a társasjátékért, és a Tótágasból érkező gonosz ellenségeiket is D&D-rosszfiúkról nevezték el. Aztán konkrétan kaptunk egy Dungeons & Dragons mozis adaptációt Betyárbecsület alcímmel idén tavasszal. A Chris Pine főszereplésével készített film hiába nem horpaszotta be a pénztárakat, a kritikusok imádták, már csak idő kérdése, hogy afféle kultklasszikusként gondoljanak rá később az emberek. Most a D&D megint egy izgalmas újdonsággal jelentkezett, a Baldur's Gate 3 című fantasy videójáték formájában. A Larian Studios alkotása viszont amellett, hogy augusztus 3-ai megjelenése óta a monitorok elé szegezte a gamereket, komoly vitákat is gerjesztett a szakmában,
a játékfejlesztők egy része attól tart, hogy a Baldur's Gate 3 lehet az új mérce, amit a kurrens videójátékoknak nehéz lesz megugraniuk.
Ami a kézzelfogható eredményeket illeti, Steamen az egyidejű játékosok száma már a 875 ezret is elérte, azaz a Baldur's Gate 3 alig négyezerrel marad el a Hogwarts Legacy legjobb eredményétől a platformon. Mindemellett a Metascore-on a PC-s verzió 97 ponton áll, megelőzve az ugyancsak kritikuskedvenc Disco Elysiumot és a Half-Life 2-t.
A Baldur's Gate 3 az a fajta szerepjátékos fantasy lett, amilyenből 5-10 évente készül csak egy, erre emlékeztet Xalavier Nelson Jr. szabadúszó játékdizájner is, aki szerint túlzott elvárás lenne azt gondolni, hogy innentől minden RPG ezt a szintet fogja megütni. A D&D-adaptáció sikeréhez szerinte számos dolog vezetett: a hosszú fejlesztési szakasz 2017 óta, a Larian-stúdió tapasztalata a zsánerben, a hároméves early access-periódus, ami kellő visszajelzést adott az alkotóknak a produktumukról, illetve megkerülhetetlen tény, hogy ismert IP-ra építkeztek több mint 400 dolgozóból álló csapattal.
Az elmúlt hónapokban egyre népszerűbbé vált a PC-s játékkonzolok piaca, köszönhetően a Steam Deck és az Asus-féle ROG Ally elképesztő sikerének. Más, már régebb óta jelenlévő versenytársak – mint például az AYANEO – is szintén jól teljesítenek, és maga a Microsoft is ráfeküdt arra, hogy a lehető legjobb windowsos élményt nyújtsák ezeken a készülékeken.
Ezek után egyáltalán nem lenne meglepő, ha több gyártó is azon ügyködne, hogy egy saját kézi konzolt dobjon a piacra. A Windows Central információi szerint a Lenovo például már a véghajrában van egy, a ROG Allyra nagyon hasonlító készülék megjelentetésével kapcsolatban, amelyről néhány bennfentesnek köszönhetően most több információ is kiderült.
Az első és talán legfontosabb tényező, hogy a Steam Deckkel ellentétben, és a ROG Allyhoz hasonlóan a Legion GO nevezetű készülék Windows 11-et fog futtatni, így jóformán bármilyen Windowsra letölthető játékkönyvtárból elindíthatjuk majd a játékainkat – legyen szó a Steamről, az EA Playről, a Ubisoft Connectről vagy éppen az Epic Games Store-ról.
Úgy néz ki, igaznak bizonyulnak azok a néhány héttel ezelőtt felröppenő pletykák, melyek szerint már jövőre befuthat a Nintendo Switch következő generációja. Most ugyanis kiderült, hogy több, a Nintendo következő generációs konzolterveit ismerő személy szerint a vállalat valószínűleg már ki is küldte a fejlesztőknek az új modellt.
Az új konzol előreláthatólag 2024 második felében fog felkerülni a boltok polcaira. A bennfentesek szerint a japán vállalat azért vár ennyit, hogy már az első megjelenési napon bőségesen készlet álljon rendelkezésre – ezzel elkerülve azt a botrányt, ami a 2020-as megjelenéskor az Xbox Series X-et és a PlayStation 5-öt övezte. Utóbbit például közel egy évig alig, vagy csak több hónapnyi várakozás után lehetett beszerezni.
Bár az új Nintendo Switchel kapcsolatos konkrét részleteket nem meglepő módon szigorúan titokban tartják, a VGC által megszólaltatott személyek jelezték, hogy a következő generációs konzol a jelenlegihez hasonlóan hordozható és dokkolt üzemmódban is használható lesz.
Ha túlélő horrorjátékról van szó, akkor a legtöbbeknek, főleg a fiatalabb gamereknek nem véletlenül jut eszükbe az Amnesia. A Frictional Games által kitalált franchise 2010-ben jelentkezett az első részével, a The Dark Descenttel, amelyben belső nézetes módban bújhattunk egy Daniel nevű ürge bőrébe, aki a Brennenburg-kastély rejtélyeit térképezte fel, miközben igyekezett mindenféle veszélyt elkerülni és a fejtörőket megoldva a saját fejét sem elveszíteni.
Az Amnesia: The Dark Descent sajátossága az volt, hogy az életcsíkunk mellett oda kellett figyelni arra, hogy a főhős mennyire fél éppen a sötétben, azaz kordában kellett tartanunk a Danielen el-eluralkodó őrületet. Az a húzás, hogy a játék teljes egészében kiszolgáltatottá tett bennünket, hiszen legfeljebb elmenekülni vagy elbújni tudtunk a szörnyetegek elől, nagyot szólt. Az Amnesiához hasonlóan az ugyancsak kultikussá vált, Outlast című játékot is hasonló alapokra fektette 2013-ban a Red Barrels csapata, csak éppen abban az alkotásban egy kamerát a kezünkben tartva bolyongtunk a sötétben.
Bár a Frictional Gamesnek ott volt korábban a Penumbra-játékszéria is, az Amnesiával robbantak be köztudatba, köszönhetően annak, hogy olyan videósok, mint a YouTube-on milliós nézettségeket generáló PewDiePie végigjátszások formájában ajánlották azt a közönségüknek. Az Amnesia egy egészen gyakran folytatódó horrorfranchise lett, a 2013-as A Machine for Pigs után jött még 2020-ban a Rebirth, és idén adták ki az első világháborúba kalauzoló The Bunkert. Mindemellett a Frictional Games csapata egy olyan gyöngyszemet is tető alá hozott, mint a Soma, mely bizonyos körökben kultstátuszba került.
Alig három hónapot kell várni rá, és október 20-án behálóhintázik PlayStation 5-re az év egyik, ha nem a legjobban várt videójátéka, a Marvel's Spider-Man 2. Az Insomniac Games alkotását már csak azért is nagyon várjuk, mert abban már nem egy, hanem kettő Pókival is hősködhetünk majd, tekintve, hogy a történet szerint mind Peter Parker, mind pedig Miles Morales aktívak lesznek New York városában. Szükség is lesz az összefogásukra, olyan veszélyes főellenségek érkeznek, mint Kraven, a vadász és Venom. Utóbbi még Peter Parkerre is ráteszi a mancsát, megfertőzve és megbolondítva kedvenc hálószövőnket, ez a fordulat előrevetíti amúgy a Pókemberek nagy összecsapását is.
Persze csak találgatunk, az Insomniac igyekszik a lehető legkevesebbet elárulni a Marvel's Spider-Man 2-ről, a pár napja közzétett sztorielőzetes sem túl spoileres, az arra érzékenyek is simán megnézhetik. Ha másra nem jó ez a két percre se rúgó promóciós anyag, arra igen, hogy közelebbről szemügyre vegyük Venomot, aki elég könyörtelen figurának tűnik, és várhatóan köszönőviszonyban se lesz a mozis, antihőssé avanzsált, Tom Hardy-féle változattal.
Október 12-én jelenik meg az Assassin′s Creed Mirage című játék, mellyel kapcsolatban eddig az volt a legnagyobb szám, hogy a 9. századi Bagdadba kalauzoló alkotás visszatérés lesz a történelmi alapokon nyugvó franchise gyökereihez, és nyílt világú RPG helyett egy, az orvgyilkolásra összpontosító, zártabb játszóteret kapunk, ahol az Assassin′s Creed Valhallában is látott Basim Ibn Ishaqot irányíthatjuk.
Bár az Ubisoftnak vannak csúnya baklövései, ide számoljuk a hullámzó színvonalú Far Cry-játéksorozatot, és azt, amit a Rainbow Six Siege című online lövöldével művelnek mostanában, az Assassin's Creed Mirage-zsal kapcsolatban látszik az igyekezet. Sőt, még újító szándéknak is mutatja jeleit a kiadó, hiszen az Ubisoft nemrég társult az OWO Game névre hallgató céggel, hogy egy minden eddiginél immerzívebb AC-kalandot hozzanak el nekünk.
Az, hogy az Electronic Arts és a FIFA közötti együttműködés sikeres és gyümölcsöző volt, senki számára nem lehet kétséges. A játékkiadó által fejlesztett és a sportszervezet nevével fémjelzett FIFA-játékszéria 1993-tól zakatolt, több évtizeden keresztül, egyre élethűbb és a játékmenetet illetően is komplexebb élményt kínálva. A FIFA-franchise a Guinness Rekordok Könyvébe is beírta magát, mint minden idők legnagyobb példányszámban értékesített sportjátéka, 2021-ig bezárólag 325 millió eladásról beszélünk. Mindennek a FIFA 23-mal lett vége, az EA és a FIFA külön utakra lépett, ám a szétválásból egyértelműen a kiadó jött ki jobban, hiszen már most,
szeptember 29-én polcokra rakják az átnevezett focis játékukat, ami lényegében a FIFA 24 lesz, de EA Sports FC 24 néven kell majd keresni.
A FIFA, mármint a sportszervezet még mindig keresi azokat a játékkészítőket, akikre rábízhatná a FIFA-játéksorozat életben tartását, egyelőre azonban sok a kérdőjel, vélhetően az idei évet a FIFA-franchise kihagyja, de azon se lepődjön meg senki, ha egyszer csak bejelentik, hogy bezár a bazár, nincs folytatás részükről.
A dolog bonyolult, igen. Vélhetően sokáig fog tartani, mire sikerül beleverni az emberek fejébe, hogy a FIFA most már EA Sports FC. Mindenesetre a megújult focis játék már most, a leleplezését és a játékmenetét bemutató videó közzététele után elég hangos botrányba szaladt bele. Lerántották ugyanis a leplet az érkező Standard és Ultimate változatok borítóiról, és míg előbbi esetében tiszta sor, hogy a FIFA-khoz hasonlóan egy sztárjátékos, Erling Haaland van rajta, utóbbi kiverte a biztosítékot sokaknál.