Felfedeztek egy újfajta bolygórendszert

2022. december 17., szombat 17:41

A NASA két távoli bolygóról megállapította a Hubble és Spitzer nevű űrteleszkópjai segítségével, hogy azokat víz alkotja. Emellett felfedeztek egy új bolygót is.

Két távoli bolygó vízből áll – derül ki a NASA Hubble és Spitzer űrtávcsöveinek segítségével végzett kutatásokból.

Az úgynevezett vízi világok egy vörös törpecsillag körül keringenek, amely a legkisebb és leghidegebb csillagfajta – olvasható a NASA Jet Propulsion Laboratory című közleményében.

A vizes bolygók 218 fényévre vannak a Lyra csillagképben, és nem hasonlítanak a Naprendszerünkben talált bolygókhoz – írja az amerikai űrügynökség.

A Nature Astronomy című folyóiratban csütörtökön megjelent tanulmányból származik az a megállapítás, hogy a bolygók valószínűleg nagyrészt vízből állnak. A Caroline Piaulet, a Montréali Egyetem Exobolygó-kutató Intézetének PhD-hallgatója által vezetett kutatócsoport a NASA Hubble és Spitzer űrteleszkópjaival figyelte meg a távoli bolygórendszert.

Az általuk vizsgált bolygórendszer a Kepler–138 nevet kapta, mivel a NASA Kepler űrszondájának látómezejében található. A kutatók eddig is tudtak három exobolygó – Naprendszeren kívüli bolygó – létezéséről a Kepler–138 rendszerben, de csak most fedezték fel, hogy közülük kettő valószínűleg vízből áll. A NASA szerint e bolygók magas hőmérséklete azt jelenti, hogy gőzből áll a légkörük.

A NASA idén fedezte fel az ötezredik exobolygót, és már 5200 fölött jár.

Emellett bizonyítékot találtak egy negyedik bolygóra is, amelyet korábban nem írtak le. A vízi világok csillaguk lakhatósági zónáján kívül vannak – azon a területen kívül, ahol a hőmérséklet lehetővé teszi, hogy egy kőzetbolygó felszínén folyékony víz legyen, ami potenciálisan lehetővé teszi az élet megmaradását. A kutatók által leírt új bolygó, a Kepler 138-e azonban a közlemény szerint valóban ebbe az éppen megfelelő zónába esik.

(Borítókép: NASA)