London metrótörténete már 151 éves, így nem meglepő, hogy az Egyesült Királyság fővárosában már a negyedik vonal is 19. századi. A sárgával jelölt Circle Line önálló vonalként 1874 óta működik, igaz, az első harminc évben még gőzmozdonyokkal. A vonalon 27 megálló áll, 36 kilométer hosszú körgyűrűn, ahol évente 114 millió ember fordul meg. A londoni vonalak összhossza 402 kilométer, így ez a kontinens legnagyobb metróhálózata. Igaz, ebből csupán 220 kilométer fut a föld alatt, így ebben a kategóriában megelőzi a 325 kilométer hosszú hálózattal rendelkező Moszkva, amely egyébként évi 2,5 milliárd utasával a közelmúltig a világ legnagyobb forgalmú hálózata volt, ám Peking (3,2) , Szöul (2,56) és Sanghai (2,51 milliárd) kevéssel már ebben is megelőzi.
A Bikás parknál nincsenek nagy izgalmak, két nyugdíjas böngészi a táblát. Három sárgamellényes vigyáz a rendre: egy a rácson belül, kettő kívül. – Délben? – kérdezem. Mosolyog, bólint. A mozgólépcső viszont már megy, írta egy kollégánk a helyszínről.
Tarlós továbbra is újságcikkeket idéz, amelyek nem tetszettek neki.
Ismerjük el azok munkáját, műszakiak, gépkezelők, hivatalnokok munkáját, sőt a politikusokét is, akik előttünk fáradoztak becsülettel. Az előző főpolgármester és munkatársai elkezdték, mi pedig nagy nehézségek árán befejeztük a gigaberuházást.
A Liberálisok alternatív megnyitóját eleve úgy hirdették meg, hogy Demszky üzenetét fogják tolmácsolni. Nem volt teljesen világos, hogy az elhangzottakból pontosan mit üzen Demszky, de az üzenet nagyjából így rekonstruálható:
A metró a budapestieké
Egyben megköszönték a budapestieknek, az építőknek és mindenkinek, aki benne volt a projektben. Azt, hogy a megnyitóból kampányesemény lett, méltatlannak tartják.
Tarlós beszéde közben, a főpolgármester háta mögött.
További remek funfactek ebben a cikkben!
Facebookra posztolta az előbb ezt a fotót Orbán Viktor
A Keletinél tartott alternatív megnyitón többen értetlenkedtek, hogy miért nem itt van a hivatalos megnyitó, és miért csak déltől lehet utazni. Egy középkorú nő az unokájával úgy meglepődött, hogy rögtön el is ment Újpestre, csak délben terveznek visszatérni. Utazási lehetőséget a Liberálisok csak Orbánnak és Tarlósnak kínáltak, külön egy útra szóló vonaljegyet csináltak nekik.
Tarlós István nem államférfiúi beszédet mondott.
A budapestiek kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy csak unokáink utaznak majd a metrón. Akkoriban elterjedt a híre, hogy Chuck Norris már utazott a négyes metrón.
Amit nagyon nehéz volt kibogozni, de Tarlós Istvánnal közösen sikerült. Csak azt kérte Tarlóstól, hogy egyetlen időpontot mondjanak az átadásra, és azt tartsák be, mondja Orbán.
A Hungary feliratú sapkában és kabátban levő férfi azt mondta magáról, hogy a veterán atlétikai világbajnokság résztvevője, rajtszám is van rajta. Ma távolugrás, holnap magasugrás megmérettetés vár rá, de a metrót jött megnézni, így érkezett a Liberálisok alternatív megnyitójára. Szerinte régen meg kellett volna csinálni a négyes metrót, például a Kelenföldi pályaudvarra nagyban segíti majd az eljutást, a hetes busszal ez túl nehéz volt. Az atléta az egyes villamos felújítása miatt viszont méltatlankodott, mert tudomása szerint van több olyan szakasz, ahol nem is dolgozik senki.
Több mint 300 milliárd forint adósságot vállalt át a kormány a fővárostól, és a Budapest 21 program keretében hangolják össze a fejlesztéseket. Megújították a Kossuth teret, felújították a Várkert Bazárt, a Pesti Vigadót, elkészül a Gödör, a Ludovika és a Tüskecsarnok.
Orbán szerint ez a jövőben is így lesz.
Felkérték Orbán Viktort és Tarlós Istvánt, hogy tekintsék meg az új létesítményt.
A Keletinél a lejárat két oldalán gyűlnek emberek, és lefelé néznek vagy harmincan. Látszik, hogy nagyon várják a metrót, nem a Liberálisok rendezvényére jöttek, melynek szervezői még maradtak demonstrálni, a pár tucat fős tömeg nagyrészt már el is ment.
Az egyik szervező, aki molinót is tart, azt mondta, az egész napját szabaddá tette, megvárják, amíg átadják a metrót. Közben újra és újra elmeséli embereknek, hogy az egyik ismerőse volt a tesztalany, 3 órát kellett tegnap oda-vissza metróznia a négyes vonalon.
Nem tisztességes hogy le van zárva, már 9-kor át kellett volna adni. A Liberálisok erejét mutatja, hogy innen áthelyezték a megnyitót.
– mondta egy szervező.
A megtekintés keretében végigutaznak a 7,4 kilométeres M4-es vonalon.
– mondhatnánk akár a négyes metróra váró budapestiekre is, amit a madarakat szállni látó, keserű könnyét szopogató hűtlenről duruzsolt feszülős drapp pólóban hetyke vikingbajsza alatt egyenesen az Egymillió Fontos Hangjegy nézőinek fülébe Pataky Attila 1982-ben. A klipet stílszerűen a Kőbánya-Kispest metrómegállóban forgatták, az alkotás máig a metróállomás könnyűzenei ábrázolásának etalonja – hacsak a négyes metró nem ihleti még nagyobb dobásra Fluor Tomit vagy ByeAlexet.
De hogy talált egymásba a két alagút?
A sajtó kicsit hoppon maradt az átadó után.
Másfél év munka után, 2008 júliusában elkészültek a budai alagutak. Bejártuk.
A 4-es metró még szinte el sem indult, de vannak, akik már is beépítették a késés-alibik közé. Egy fiatalember a piros hetesen negyed tíz felé azzal mentegetőzött a telefonba, hogy "azért kések, mert a négyes metróval akartam jönni, de azon most még csak az Orbánék utaznak!".
A nagyközönség déltől használhatja a 4-es metrót. Az új metró már ma is késő esti üzemzárásáig közlekedik. Az M4-es metrón a péntek déli indulásától a vasárnapi üzemzárásig díjmentesen lehet utazni. A kedvezmény a felszíni járatokra és más metróvonalakra nem vonatkozik. Hétfőn már csak jeggyel vagy bérlettel lehet használni. A felszíni hálózat pénteken még nem változik: a buszok délután is az eddig megszokott menetrend szerint és útvonalon közlekednek, és az új kelenföldi buszvégállomást sem adják át a forgalomnak – egészen másnapig. Szombaton az első járatindulástól életbe lépnek a felszíni tömegközlekedési változások.
A BESZKÁRT lelkes vezetősége és munkásgárdája bensőséges ünnepségen adta át újjáépítve a kontinens első földalatti vasútvonalát.
A főpolgármester trükkösen a hátsó kijáratnál tűnt fel, fekete kocsiba pattant, és egy szó nélkül el is hajtott volna, ha nem kap pirosat. A tüntetők a másik kijáratnál számítottak rá, de átrohantak, és amíg a pirosnál állt az autó, bemutatták neki az egy irányra szóló búcsúvonaljegyet és a Liberálisok-molinókat.
Olvasónk a II. János Pál pápa téren az ablakból figyeli az eseményeket, egyelőre rettentő sokan sepregetnek, a kertészek a virágokat simogatják guggolva. A metróbejárathoz közeli padon négy hajléktalan elképesztően veszekszik, a rendőrök még nem döntötték el, hogy beavatkozzanak-e, vagy sem – nagyon izgalmas.
Hamar átért Kelenföldről a Keleti pályaudvarhoz a metróval Orbán Viktor. Úgy tudjuk, már autóba is szállt és távozott. Többen várták itt a miniszterelnököt, de ő valószínűleg nem titkos kijáraton távozott, hanem egyszerűen felsétált a Keleti pályaudvar oldalához az aluljáróból, majd autóba szállt és elment.
– szólt oda élcelődve egy demonstráló a fekete autóban elhajtó Tarlósnak a Keletinél.
A 4-es metró alagútjait Jánosi Zsuzsa tőrvívóbajnokról és Románné Éva tanítóról nevezték el. A Fúrást végző pajzsok a Boros–Bochkor párosról kapták a nevüket.
azokról, akik az első perctől készültek a nagy pillanatra: