London metrótörténete már 151 éves, így nem meglepő, hogy az Egyesült Királyság fővárosában már a negyedik vonal is 19. századi. A sárgával jelölt Circle Line önálló vonalként 1874 óta működik, igaz, az első harminc évben még gőzmozdonyokkal. A vonalon 27 megálló áll, 36 kilométer hosszú körgyűrűn, ahol évente 114 millió ember fordul meg. A londoni vonalak összhossza 402 kilométer, így ez a kontinens legnagyobb metróhálózata. Igaz, ebből csupán 220 kilométer fut a föld alatt, így ebben a kategóriában megelőzi a 325 kilométer hosszú hálózattal rendelkező Moszkva, amely egyébként évi 2,5 milliárd utasával a közelmúltig a világ legnagyobb forgalmú hálózata volt, ám Peking (3,2) , Szöul (2,56) és Sanghai (2,51 milliárd) kevéssel már ebben is megelőzi.
Ki kéri meg az utasokat, hogy a biztonsági sávot hagyják szabadon? Mit csinál a központi forgalmi menetirányító? Ki szavatol a váltók és jelzők reteszeléséért? A metró üzeme:
Felszálltunk az első utasokkal a Keleti pályaudvarnál.
Kelenföldnél már vagy még szerelik az egyik jegyautomatát, 6-7 ember torlódott fel a sorban (de vajon mire akarnak jegyet venni? Hiszen a 4-es metróra hétvégén még nem kell)!
A metróátadási szelfibajnokság első helyezettje Vitézy Dávid, aki a fővárosi Fidesz vezetőivel (Hutiray Gyula, Németh Zoltán, György István) fotózkodott.
Egy percet késett a 4-es metró a menetrendhez képest, ez azért volt, mert kétszer is másodjára tudták csak becsukni az ajtót, mondta az az egyetemista, aki pontosan vezette, hogy hova hány másodperc alatt ér a metró. Ő arra jutott, hogy neki a Kálvin és a Keleti között érdemes használni, de még össze akarja vetni az eredményeket a hetes busszal.
Feszül az ember, pörög a gép, örökös hajtás ez az egész – konstatálja Vörös István és a Prognózis. A klipben a metró és általában a tömegközlekedés a zsúfolt város és a túlhajszolt városlakó életének velejárójaként jelenik meg, miközben az ember néha nyugalomra vágyik:
Magamra zárom az ajtót,
Fújom a füstöt, őrült zenéket hallgatok.
Ne zavarjon senki!
A Keep Floyding zenekar koncertezett a 4-es metró Rákóczi téri állomásán 2009 májusában.
Vitézy Dávid kijárta a felsőt, a gimit, az egyetemet, és 4 éve a BKK igazgatója. És hogy még mi minden történt 1996 óta, az ugyebár itt olvasható.
1963-ban az Astoriánál épült meg a főváros legelső aluljárója, pedig ide eredetileg nem terveztek még metróállomást sem. 1960 után viszont meg akartak szüntetni több felszíni villamost, ezért beiktattak ide is egy megállót ezeket pótlandó. 1963 január 2-án vonultak fel az első gépek.
Darvas Ivánt 56-os szerepe (vagyis a Magyar Népköztársaság államrendjének megdöntésére irányuló szervezkedésben való tevékeny részvétel) miatt három évre ítélték, 1959-ben szabadult. Fellépni ezután sem engedték, ezért segédmunkás lett a metróépítésnél, az Astoriánál, negyven méterrel a felszín alatt dolgozott egy zsaluzóbrigád tagjaként. Később Kispestre akarták áthelyezni (mert túlságosan szem előtt volt):
Mondom, mi az, hogy szem előtt vagyok?! Negyven méterrel a földfelszín alatt? Erre levettem a csizmámat, ami a vállalaté volt, és odavágtam. Se a munkakönyvemet, se az addig járó fizetésemet nem vettem fel.
– mondta később. Darvas műanyagfröccsöntőnek állt inkább, és csak 1965-ben írhatott alá újra budapesti színházi szerződést.
11,2 kilométer, viszont csak nyolc megállóból áll, szemben a budapesti tízzel. Oroszország történelmi fővárosának ma már 113 kilométerből álló, ötvonalas hálózatának negyedik vonala 1985-ben nyílt meg, utoljára három éve bővült. Ez Szentpétervár legrövidebb vonala.
A megújuló SZDSZ célja visszaszerezni azokat a liberális szavazókat, akik '98-ban úgy gondolták, hogy a párt elkanyarodott. Jó esélyt látok e szavazók megnyerésére – közölte a szabad demokrata pártelnökjelölt, Demszky Gábor. Elnökjelölt riválisával, Fodor Gáborral kapcsolatban annyit mondott: örül, hogy versenyben állnak, mert így alternatívát tudnak kínálni a párt megújulása és programja tekintetében. Demszky Gábor Európában versenyképesnek ítélte a fővárost. Mint mondta: főpolgármesteri tapasztalatait az országépítésben is kamatoztatni akarja. Hozzátette: a jövő nyáron mindenképpen megkezdik a 4-es metró építését. (MTI, 2000. november; a 4-es metró felszíni munkálatai öt év múlva, 2006-ban kezdődtek.)
A Móricz Zsigmond téri megállónál felállított színes mozaik fal sárga kockái már most koszosak, mi lesz itt pár nap múlva!
Először jársz az új négyes metróban? Csinálj egy szelfit, mosolyogj mozgólépcsőn, vagy vágj duckface-t a peronon, és töltsd fel az Instagramra, vagy az Index Facebook oldalára.
A lényeg, hogy mindenképpen #indexmetro taggel töltsd fel, és ha tied a legjobb kép, egy sixpacknyi kézműves sört kapsz ajándékba! Holnap estig várjuk a fotókat!
Az első és legfontosabb lépés a 4-es metró építése során az alagutak megáldása volt több mint 7 évvel ezelőtt. Demszky port zajt és dugót ígért.
A Blaha Lujza téri állomás építésekor 1965. március 28-án a Nemzeti Színház épületét felrobbantották. A metrót enélkül is meg lehetett volna építeni, de az állam szerint a felújítás túl drága lett volna, ezért egy füst alatt a színháztól is megszabadultak.
Két Nemzeti Színházat is hagytunk lebontani, és egyet sem építettünk helyettük. Ez elég szomorú
– nyilatkozta akkor Gobbi Hilda, aki végig ellenezte a tervet.
Az EMKE-aluljárót 1966. november 5-én avatták fel. A gyalogos aluljáró alját úgy alakították ki, hogy egy későbbi átépítéssel a Nagykörút autóit át lehessen vezetni a Rákóczi út alatt, azaz a gyalogos aluljáró autóssá alakítható. Eredetileg két külön kijárat vezetett a Rákóczi úti villamosokhoz 1973-as megszüntetésükig.
Muhaha, a berlini négyes metró csak 2,8 kilométeres és öt megállóból áll. Hogy a német fővárosnak összesen 10 vonala van, 170 kilométer összhosszúsággal, azzal most ne törődjünk. Ahogyan azzal sem, hogy ezt a négyest már 1910-ben megnyitották.
Nemhogy ingyen van a metró, de meg pénzt is talál, aki figyelmes. Mondjuk, ezek szerint valakinek nem volt ingyen ma a 4-es metró.
Mindenki nyugodjon le, megérkezett az első elégedetlenkedő utas a 4-es metróra!
Vajon kik forgathattak egyedül?
Az M1 Híradó?
Nem
A Hír TV?
Nem
Az Echo TV?
Nem
Megfejtés: a TV2 Naplója
Metró a könnyűzenében sorozatunk záró részében megtudjuk, milyen kitüntetett helyet kapott az Ossian szimbolikájában a metró: a Szenvedély klipjében ezzel érkezik a lerobbant környéken lakó fiú, hogy elszöktesse a lányt az öntelt, villában lakó, rock and roll gyűlölő apától. Még az is lehet, hogy bliccel, mert mint megtudjuk, a mélyből érkezett, ahol minden szónak súlya van, hol a holnap mindig bizonytalan – tanulságként viszont jegyezzük meg, hogy ettől még senkinek nem szabadna megkéselni leendő apósát.
Feljöttünk a fényre.