Hétfőtől újra lehet jelentkezni az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) elektromobilitást ösztönző pályázatára – jelentette be Steiner Attila. A cél a környezet- és egészségvédelem jegyében az autóhasználat csökkentése és a kerékpáros közlekedés ösztönzése.
Már csak az ára miatt is. Egy bicikli, amin sem sárhányó, sem lámpa, sem csengő nincs. Mégis drága.
A brit New Motion Labs újító lánca nem csak hatékonyabb, de takarítás és olajozás nélkül is tartósabb mint a jó öreg egysoros bringalánc.
Idén nyáron jelentették be (de már márciusban elkezdték) az Eurovelo 6 kerékpárút Dunakeszit Újpesttel összekötő szakaszának megépítését. Egy évet és 750 millió forintot adott magának a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) arra, hogy jövő év márciusára elkészüljön a valamivel több, mint 5 kilométer hosszú kerékpárút.
A Magyar Kerékpárosklub észak-pesti csoportja az elmúlt napokban végigjárta az útszakaszt és a közösségi oldalán publikált fotósorozat szerint a 80 százalékos készültségű útpálya méretezésével és kivitelezési minőségével is meg volt elégedve. Több helyen már a védőkorlátokat is felszerelték, (így nem tudnak az autók az új útburkolatra parkolni), az útpálya ívét pedig a pontosan lerakott szegélykövezés is jelzi.
Meglepetés érheti azonban azokat, akik a félkész pályaszakaszon bringáznak, mert az útnak van egy pontja, ahol előbb az aszfalt, majd a szegélykő perem is véget ér, az út pedig a főút mentén, egy füves senkiföldjére vezet.
Jópofa kezdeményezést indított a We Love Cycling Magyarország közössége. A bringásoldal rajzversenyre invitálta a kerékpározni kedvelőket, no de ezúttal papír és ceruza nélkül!
Kerékpáron érkezik az adomány a Dunakanyarban élőkhöz. December eleje óta gyűjtenek tartós élelmiszert a Vasárnapi Merőkanál (VM) nevű kezdeményezés önkéntesei a rászorulók számára. A civil szervezet korábban minden vasárnap a szentendrei volt egészségházban szervezett melegételosztást, azonban a koronavírus terjedése miatt változtatniuk kellett.
A napokban összegyűjtött adományokat december 23-án, a szentendrei tüdőgondozó udvarán osztják szét.
Azok, akik személyesen érte tudnak jönni , azoknak – mint egy piacon – kézbe adják. Sokan azonban csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem tudnak kimozdulni otthonról.
A Magyar Kerékpárosklub szentendrei csapata ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott, amikor felajánlotta az élelmiszercsomagok házhozszállítását.
Vasárnap – a járványügyi előírásokat betartva – a Budapesti Közlekedési Központ székháza elé vitték a közbringákat használók a MOL Bubi kerékpárokat, hogy így fejezzék ki nemtetszésüket a szolgáltatás mai felfüggesztése miatt. Az Index az ügyben megkereste Kürti Gábort, a Kerékpárosklub elnökét, aki azt mondta, hogy a tagjaik kérésének tettek eleget a felhívás megfogalmazásakor. Azt tartották volna elfogadhatónak, hogy amíg az állomások megvannak, addig (némi többlet ráfordítással) tovább üzemeltetik a rendszert. Arra is felhívta a figyelmet, hogy azért is érdemes lett volna az átállási időt lerövidíteni, mert a kerékpározás jó a városnak, így viszont elszoknak az utazók a biciklizéstől és más megoldások után néznek.
Bár az új közbringa-rendszer kapcsán elmondhatták a véleményüket, az új rendszer előkészítésében nem kaptak szerepet. Kürti Gábor jelezte, hogy a Bubi ugyanúgy a BKK járműparkjának része mint a busz és a villamos, így elvárható lenne, hogy a bérletrendszert is a közösségi közlekedésre érvényes bérletekkel kompatibilissé tegyék.
Aki 2020. október 28. után vásárolt 100 forintos havi MOL Bubi-bérletet, annak a BKK a teljes bérletárat visszatéríti a vásárláskor használt bankkártyára. Akinek éves, féléves vagy negyedéves bérlete van, amely november 29. után is érvényes, annak a BKK szintén visszautalja a bérletárat, mindössze a 100 forintos havibérlet értékével csökkentve. Ez a folyamat automatikus mindenki számára, aki a közbringarendszerbe regisztrálásakor megadta a visszautaláshoz szükséges minden adatot. Ha a kompenzációhoz hiányzik például a kártya- vagy bankszámlaszám, a BKK az adott ügyfelet e-mailben keresi meg.
Aki a bérletéhez az alapegyenlegen felül is töltött fel pénzt a használati díjra fordítható kerethez, annak a BKK a feltöltött összeget visszatéríti. Ha valakinek a Mol Bubi-számláján csak a bérlethez tartozó alapegyenleg van feltöltve, azt a BKK nem téríti vissza.
E-bringával nem kell tekerni végkimerülésig, viszont nem érdemes várni a keret kimerüléséig. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a környezetkímélő közlekedés és az elektromobilitás ösztönzése jegyében biztosít egymilliárd forint támogatást az elektromos rásegítésű kerékpárok megvásárlásához, ami a várakozások szerint hamar elfogyhat. Az első pályázati időszak 2020. november 23-án kezdődik és november 27-én ér véget. Ezt követően havi rendszerességgel lehet majd pályázatokat benyújtani jövő október végéig, ha marad addig a pénzből.
Megoszlik a bringások véleménye az elektromos kerékpárokról, pedig szó nincs arról, hogy az innovatív eszköz elvenné a tevékenység által nyújtott élményt. Az e-bringák népszerűsége a koronavírus-járvány alatt is érezhetően emelkedett, amire csak ráerősíthet a most induló állami támogatás. Varga József, a Kerékpárguru alapítója szerint nem kizárt, hogy az elkövetkező időszakban ötszörösére nő a kereslet irántuk, ugyanakkor mindenkinek azt javasolja, hogy amint módja lesz rá, éljen a pályázat lehetőségével, mert a legtöbb gyártó készlethiánnyal küzd.
A biciklizés a legszabadabb, legolcsóbb és legmegbízhatóbb közlekedési eszköz, a koronavírus-járvány idején pedig a fertőzésveszélyes tömeget is el lehet vele kerülni, így a legbiztonságosabb is – hangzott el kedd reggel a Magyar Kerékpárosklub Metrópótló kampányának megnyitóján. A metropotlo.hu oldalon már elérhető az a térkép, amely megmutatja, hogy hol, merre érdemes kerékpározni, de az oldal egyéb hasznos tippeket is ad azoknak, akik a hidegebb időben is a tekerést választanák.
Budapesten ugyan évek óta már csak néhány havas nap van,
az FKF mégis vásárolt olyan minihókotrókat, amelyekkel a kerékpárutak megtisztíthatók.
A kerékpárosklub a Mozgásvilág magazinnal közösen (a forgalmi adatok alapján) pedig össze is állította a hókotrás prioritási sorrendjét, azaz, hogy hol érdemes elsőként nekiállni a hóeltakarításnak.
Októberben nyilvánosságra került, hogy november végén leáll a MOL Bubi szolgáltatása. Tegnap a rendszer üzemeltetője a közbringarendszer közösségi oldalán részletezte, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hogyan kompenzálja a bérletes, hoppon maradt bringás ügyfeleit, miközben maga a cég kedélyes hangvételű posztban arról tudósított, hogy az almazöld bringák téli álomra vonulnak. „Pihenő után kisimult ráncokkal, új köntösben térnek vissza hozzátok.”
Ezt a fővárosi kerékpárosok akár üdvözölhetnék is, ha a BKK nem siklott volna át néhány nem mellékes kérdés fölött.
Azonnal felmerült a kérdés, hogy
az e-bringák miért nem kerültek bele a programba.
A zöld közlekedés aktualitását jól jelzi, hogy a június 15-én reggel 8-kor megnyílt, 5 milliárd forint keretösszegű pályázatra már az első órákban csaknem 900-an jelentkeztek, a pályázók pedig „el is vittek” a keretösszegből négymilliárdot, de nem kellett sok időnek eltelnie, hogy a maradék is elfogyjon, így berekesztették a jelentkezés lehetőségét.
Mindösszesen 2033 jármű vásárlására nyújtottak be 1719 kérelmet 6 milliárd forint értékben – a keretösszeg megnöveléséről egyelőre nincs hír, de felmerült lehetőségként.
Közös kampányt indított a kerékpárosok védelme érdekében a Magyar Közút Nonprofit Zrt., az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága és a Tour de Hongrie szervezőbizottsága, hogy felhívják a járművezetők figyelmét a biztonságos, 1,5 méteres előzési oldaltávolság betartására. Ennek érdekében közlekedésbiztonsági táblákat helyeznek ki országszerte olyan útszakaszok mentén, ahol sokan kerékpároznak - közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
Aki már vitt bringát nyári szezonban vonaton a Balatonra vagy a Velencei-tóra, annak valószínűleg megvan az az élménye, ahogy a heringként összepréselődő utasok mellé, közé, alá próbálja betuszkolni valahogy a biciklijét. A MÁV-Start néhány járatán ez a tortúra elkerülhető, és még több vonaton válhat kényelmesebbé a kerékpárszállítás, derült ki a cég közleményéből.
Az elektromos bringák egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból, és a városi, országúti használat mellett terepre is készülnek hosszú órákon át használható modellek. Az Index egészen eltérő kerékpáros tapasztalattal rendelkező néhány munkatársa már felső kategóriába tartozó Scott bringákat tesztelt a Hármashatár-hegy emelkedőin is lejtőin. A rásegítést csalásnak és motorozásnak is meg lehet élni, de iszonyúan jó mókának is.
Új kerékpársávot kezdenek el kialakítani hétfőn a Baross utcában, így Kőbányától már egészen a Nagykörútig el lehet jutni biciklivel.
A BKK közleménye szerint az Orczy tér és Nagykörút közötti szakaszon önálló kerékpársáv lesz, egyes részein pedig busz-kerékpársávokat alakítanak ki. Nem lesz kerékpársáv a Baross utcának a Nagykörút és a Szabó Ervin tér közötti szakaszán, viszont csökkentik a sebességhatárt.
Az autók maximum 30 km/h sebességgel haladhatnak itt a jövőben.
Zichó Viktor sok viszontagság között, 11 hónap alatt járta végig, kerékpárral és gyalogszerrel Kőrösi Csoma Sándor útját. A koronavírus miatt félelem és korlátozások miatt Indiában lehetetlen helyzetbe került, amin elsőre az sem segített, hogy megszökött egy kórházból. 13 645 kilométeres útja végét gyalog és álruhában fejezte be.
A Magyar Kerékpárosklub (MK) egykori elnökének, László Jánosnak az emlékére szervezett konferenciát kedden a Dürer Kertben. Az est egyik kérdése az volt, hogy Budapest miért nem vált olyanná közlekedés és kerékpározás szempontjából, mint Amszterdam vagy Koppenhága. A konferencia második részében arra kereste a választ Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke, Kürti Gábor, az MK elnöke és Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) igazgatója, hogy a fővárosnak és az agglomerációnak milyen lehetőségei vannak kiszabadulni az egyre inkább autóssá váló közlekedésből. (Az MK estje itt visszanézhető videón is.)
Immár teljesen körbekerekezhető a Tisza-tó - közölte Palkovics László szombaton Poroszlón, amikor átadta a tó körül megépült 67 kilométeres kerékpárút utolsó szakaszát.
Az innovációs és technológiai miniszter hangsúlyozta, régi adósságot törlesztettek azzal, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában, nettó 3,1 milliárd forintból megépült a Tiszafüred és Poroszló közötti, a 33-as főút mellett futó 6,5 kilométeres szakasz. Az itt közlekedők biztonságát garantálja a 2,5 méter széles kerékpárút fizikai elválasztása a közúttól - mondta Palkovics. A fejlesztés részeként összesen négy híd is megépült.
Az elmúlt tíz évben 1300 kilométer új kerékpárút épült Magyarországon, így több mint 9000 kilométerre bővült a hazai bicikliút-hálózat, és ez "belátható időn belül" további 2000 kilométerrel bővül, a teljes hálózat pedig 2030-ra megközelíti majd a 15 ezer kilométert - mondta.
A Tisza-tónál két nemzetközi kerékpáros útvonal találkozik, a most lezárult projekt nyomán ezek is felértékelődnek. A hazai szakaszok fejlesztése több helyszínen most is tart: megújul a Balatoni Bringakör, épül a Budapest-Balaton összeköttetés, a napokban készült el az Eger-Egerszalók közötti kerékpárút.
A kerékpárutak fenntartása korábban a helyi önkormányzatok feladata volt, egységes üzemeltetési gyakorlat híján azonban a karbantartás minőségében és az egyes útszakaszok állapotában jelentős eltérések voltak. Ezt felismerve született döntés arról, hogy a fenntartásba bevonják a 32 ezer kilométeres állami közúthálózatot kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t.
A most elkészült Tiszafüred-Poroszló szakaszt is a közútkezelő gondozza majd, amely mérnöki hálózatára és szakembereire építve remélhetőleg a korábbinál magasabb színvonalon tudja ellátni ezt a feladatot.
A miniszter szerint az infrastruktúra korszerűsítése mellett a KRESZ módosítására is szükség van a kerékpárosok biztonsága érdekében. Emellett a tervek között szerepel az elektromos járműtámogatási rendszer kiterjesztése az elektromos rásegítésű kerékpárokra.
(MTI)
Erre szükség is volt, mert volt már néhány előrejelzés a magyarországi kerékpárutak építéséről, és azok befejezéséről, de eddig nem mindig váltak be. Viszont tény, hogy a Dunakeszi-Budapest városhatár szakaszt építik, látni szinte végig a régi 2-es út mellett, hogy a földmunkákkal előrehaladtak az 5,3 kilométeres vonalon.
Ez a hiányzó szakasz szinte teljesen lehetetlenné tette, hogy a pesti kerékpárosok biztonságban kijussanak észak felé az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárútra, ami Dunakeszitől felfelé már aránylag használható állapotban kerékpározható Szobig a Duna mentén. Aki nagyon fellelkesedne, annak rossz hír, hogy a szakasz csak jövő márciusra készül el, viszont akkorra rendesen, 3 méter szélességben.
Most mindent el lehet adni, ami két keréken megy, és tekerni lehet
– ez a mondat jellemzi az áprilist és májust Magyarországon a kerékpárgyártók, kerékpárüzletek és szervizesek szerint.
„Amikor bejelentették a kijárási korlátozást, nullára esett a forgalmunk, nem tudtuk, mi lesz” – mondta lapunknak Takács Levente, az óbudai K2 kerékpárbolt vezetője. Egy hét elteltével aztán úgy megugrott a kereslet, mint korábban soha, és ez – a korábbi időket 30-50 százalékkal felülmúló – hullám máig kitart. Hozzátette: ez tapasztalható egész Európában, mindenféle kerékpárt keresnek-visznek – közben az európai összeszerelő üzemek, kerékpárgyárak három-öt hétre bezártak a külföldi munkaerő hazatértével. A kiesés durva torlódást okozott, az eddig a hiányt úgy-ahogy kipótoló távol-keleti kerékpárok fullra kifogytak.
Egyre többen veszik igénybe a fővárosban kialakított új kerékpársávokat; a forgalmi adatok szerint a Nagykörút lett mára Budapest egyik leggyakrabban használt bringás útvonala – közölte a Budapesti Közlekedési Központ.
A nagykörúti kerékpársáv forgalma néhány nap alatt elérte a több mint egy évtizede meglévő Múzeum körúti biciklisáv forgalmát.
Naponta 2500-3000-en bicikliznek itt, ezzel a Nagykörút Budapest egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonalává vált.
A Nagykörúthoz hasonlóan a Bartók Béla út is erős kerékpáros forgalmat bonyolít. Ez az útvonal is rendszeresen meghaladta a kiskörúti kerékpársávon mért számokat. Az elmúlt hetekben voltak olyan napok, amikor a Bartók Béla úton közlekedő járművek közül minden negyedik bicikli volt.
A fővárosi önkormányzat még március végén döntött arról, hogy új kerékpársávokat alakít ki Budapesten. A munka április elején a Bartók Béla úton kezdődött, amit a Tétényi út, az Üllői út, a Nagykörút, majd a Villányi út követett.
Arról, hogy az új kerékpársávok közül melyik lesz ideiglenes, és melyik marad meg végleg, várhatóan a nyár végén, fél év tapasztalat alapján születik majd döntés.
Egy 15 éves indiai lány kényszerűségből 1200 kilométert kerékpározott úgy, hogy beteg apja mindeközben a csomagtartón ült egy táskával. A biciklin közel egy hetet töltöttek, a lány kitartása pedig lenyűgözte az indiai kerékpáros szövetséget is, és meghívták egy tesztre.
Zichó Viktor tíz hónapja indult útnak, hogy kerékpárral bejárja azt az útvonalat, amit kétszáz évvel ezelőtt Kőrösi Csoma Sándor javarészt gyalog teljesített Magyarország és India között. Arra számított, hogy nem lesz zökkenőmentes a túrája, de hogy lassan a duplájára nyúlik az ideje, arra nem gondolt. A koronavírus-járvány miatt hét hete egy indiai kórházban rostokol, előtte pedig egy pakisztáni börtön lakója is volt egy hónapig. Haza sem akkor, sem most nem akar térni, mindenáron be akarja fejezni a küldetését, még pár száz kilométere van hátra.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság a jövőben négy kerékpáros járőrrel segíti a Nagykörúton kialakított kerékpársávon a kerékpárosok balesetmentes közlekedését – közölte a BRFK.
Szombaton az Oktogonon lévő Burger King előtt tartanak erről 12:30-kor sajtónyilvános tájékoztatót, ahol a kerékpáros járőrökkel lehet majd beszélgetni.
Április végén, a járvány idejére ugyanis ideiglenes kerékpársávot létesítettek a Nagykörúton, ahol eddig csak kamikaze üzemmódban lehetett bringázni, az autós közlekedés pedig egy sávra szűkült. Karácsony Gergely főpolgármester reméli, hogy a bringasávok maradnak hosszú távra, május elején pedig a Villányi út is kapott biciklisávot.
Újabb ideiglenes kerékpársávval gazdagodott Budapest, ezúttal a XI. kerületi Villányi úton, ahol még hétfőn kezdődtek meg a kialakítási munkálatok. Az új, 1,7 kilométeres szakasz közvetlenül csatlakozik a Bartók Béla úti kerékpársávokhoz.
Mint arról beszámoltunk, április végén ideiglenes kerékpársávot létesítettek a Nagykörúton, az autós közlekedés egy sávra szűkült. A kerékpárosok lassan birtokukba veszik az új sávot, ami az autósoknak csúcsidőben inkább torlódást okoz. Sokan azonban még mindig nincsenek tisztában a nagykörúti kerékpársáv használatával, még a táblaelhelyezők sem, ezért a Kreszprofesszor egy videóban foglalta össze a szükséges tudnivalókat: