A legjobb dokumentumfilm kategória jelöltje:
Menekülés (Flee)
(dán-svéd-norvég-francia-amerikai-szlovén-észt-spanyol-olasz-finn animációs dokumentumfilm)
A film egy Amin Nawabi álnéven szereplő férfi történetét mutatja be, aki először osztja meg múltját. Gyermekkora egy részét nyolcvanas évek Afganisztánjában tölti, nyugati zenéket hallgat, nővéreinek és anyjának sem kell fejkendőt hordania. A szovjetek kivonulásakor azonban apjának nyoma veszik, a polgárháború elől neki és testvéreinek is menekülnie kell. A család Moszkvában talál menedéket, ahonnan Svédországba próbálnának eljutni, de az embercsempészek magas árat kérnek. Amin családi döntésre egyedül, a legdrágább és legbiztonságosabb útnak vág neki.
Azzal azonban senki sem számol, hogy a fiú repülőjegyén Svédország helyett Dánia szerepel, a menekült státusz megszerzéséhez pedig hazudnia kell. Amin ma 36 éves, egyetemi kutató, és barátjával készül összeházasodni. A titok azonban, amit több mint 20 éve őriz, karrierjét és magánéletét is tönkre teheti. A Jonas Poher Rasmussen által rendezett filmet három Oscar-díjra is jelölték (legjobb animációs film, legjobb nemzetközi fim, legjobb dokumentumfilm).
Az animációs dokumentumfilm összeurópai és amerikai összefogással készült. Valós történetet mesél el dokumentumfilmként, de animált formában, ami a magyar közönségnek szokatlan lehet. Viszont talán ennek a különleges műfaji és formai keveredésnek is köszönhető, hogy a Menekülést több Oscar-díjra is jelölték. A film úgy készült, hogy Jonas Poher Rasmussen dán rendező – aki egyébként a főhősének középiskolai barátja – 20 órányi interjút rögzített az egykori afgán menekülttel, Aminnal, akit a mindennapokban is követett a kamerájával, így összesen 40 órányi anyag készült. Ez lett a kézzel rajzolt animációs film alapja. A filmben időnként szól a rendező a szereplőnek, hogy mondjuk csússzon följebb, mintha egy valós forgatási szituációról lenne szó.
Az Amin álnév, mert a főszereplő nem akarja, hogy be tudják azonosítani, nem szeretné, ha áldozatként tekintenének rá, másrészt még Afganisztánban élő családját sem szeretné bajba sodorni. Ilyen rejtett módon derült fény a titokra, amiket Amin – aki bevándorló és meleg, de ma már egy biztonságos európai országban él – eddig magába temetett. Megtudjuk, milyen érzés menekülni, milyen, amikor rád csukódik egy rejtekhely ajtaja, ahol sokadmagaddal vagy összezárva, és teljesen sötét lesz, milyen a teljes bizonytalanságban nekivágni egy útnak, emberkereskedők terrorját tűrni – mindezt animációs filmen sok-sok különleges eszközzel lehet megjeleníteni.
A Menekülés fizikai és lelki megpróbáltatásait látva nem lehet nem arra gondolni, hogy jövőre talán az Ukrajnából menekültek történetei kerülnek filmvászonra és az Akadémia elé.
Köszönjük a figyelmet mindazoknak, akik velünk tartottak ezen a hajnalon. A különösebben izgalmasnak nem mondható Oscar-gála mégis tartogatott nem várt fejleményeket, ez a posztokból is kiderül.
Percről percre közvetítésünket most bezárjuk, pihenjenek jól azok, akik hajnaloztak, és jó böngészést azoknak, aki most kíváncsiak arra, mi történt a 94. Oscar-gálán.
Az Index Oscar-csapata
Legjobb film
Legjobb nemzetközi film
Legjobb rendező
Legjobb női főszereplő
Legjobb férfi főszereplő
Legjobb női mellékszereplő
Legjobb eredeti betétdal
Legjobb férfi mellékszereplő
Legjobb operatőr
Legjobb élőszereplős rövidfilm
Legjobb animációs film
Legjobb animációs rövidfilm
Legjobb jelmeztervező
Legjobb adaptált forgatókönyv
Legjobb eredeti forgatókönyv
Legjobb dokumentumfilm
Legjobb rövid dokumentumfilm
The Queen Of Basketball
Legjobb hang
Dűne
Legjobb vágás
Dűne (Joe Walker)
Legjobb vizuális effektek
Dűne
Legjobb látvány/díszlet
Dűne (Patrice Vermette, Sipos Zsuzsanna)
Legjobb eredeti filmzene
Hans Zimmer (Dűne)
Legjobb smink, maszk és haj
The Eyes of Tammy Faye
A Coda és A kutya karmai közt filmek voltak a legnagyobb esélyesei a legjobb film kategóriának, amit végül a Coda vihetett haza. A siket szülők halló gyermekének történetét bemutató film a 2014-es A Bélier család című francia alkotás remake-je.
A kategóriában jelöltek voltak még:
A közönség állva köszöntötte az énekes Lady Gagát és a 76 éves, kerekes székben ülő Liza Minnellit, akik az 50 éves Kabaré című filmre emlékeztek.
A legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat – papírformaszerűen – Jessica Chastain nyerte a Tammy Faye szemei című filmben nyújtott alakításáért. A színésznő átalakulása hihetetlen, ráadásul a film producere is ő volt.
Sir Anthony Hopkins tavaly szobrot nyert Az apa című filmben nyújtott alakításáért, a győzelemről otthonában értesült. Most a színpadon állva adta át a díjat a legjobb női főszereplőnek.
A Richard király című filmben nyújtott alakításáért Will Smith lett a legjobb férfi főszereplő. A filmben Richard Williamst, a teniszbajnok testvérpár Serena és Venus apját alakítja. Smith a szerepért már bezsebelte a Golden Globe- és BAFTA-díjakat, tehát nagyjából ez volt a papírforma, nem lepődtünk meg. Smith-t korábban kétszer jelölték Oscar-díjra, az aranyszoborral most először térhet haza.
A kategóriában jelöltek voltak még:
A Ponyvaregény című film főszereplői, Uma Thurman és John Travolta az ikonikus táncjelenethez hasonló lépésekben emlékezett meg a film 28. születésnapjáról.
Jane Campion A kutya karmai közt című film rendezéséért megkapta az Oscar-díjat. Ezzel a szakma régóta adós volt, a forgatókönyvíró-rendezőnő ugyanis évtizedekkel megelőzte korát. Campion már épp a visszavonuláson gondolkodott, amikor a kezébe akard A kutya karmai közt című regény, és már pár oldal elolvasása után azt érezte, ez az írás filmadaptációért kiált.
A kategóriában jelöltek voltak még:
Nem meglepő módon Billie Eilish és Finneas O'Connel nyerte a legjobb betétdalért járó díjat. A No Time to Die igazi Bond-dal, ami ötvözi Eilish és Finneas stílusát és Hans Zimmer filmzenéjét. A testvérpár megköszönte szüleinek, hogy engedték azt, hogy a zenében teljesedjenek ki.
Sipos Zsuzsanna, a Dűne berendezője, valamint kollégája, Patrice Vermette látványtervező vihette haza a legjobb látvány díjat. A nő magyarul köszönte meg az aranyszobrocskát.
Az egyik szegmens felvezetését Chris Rock vállalta el, tőle nem túl szokatlan módon pedig el is kezdte szívni a vérét a jelölteknek. Pláne Will Smith-nek, aki a legjobb színész kategóriában nagy esélyes.
Smith a közönség sorából egyik pillanatról a másikra a színpadon termett, és jól be is húzott a vele kekeckedő Rocknak. Mint kiderült, a standupos azzal érdemelte ki a maflást, mert Smith feleségének autoimmun betegségével kezdett el viccelődni, ami a színésznek kicsit sem tetszett.
A feleségemet k*rvára a szádra se vedd
– mondta Smith a közönség sorából felordítva a színpadra Rocknak.
Az 50 éves Keresztapa című Coppola-filmre emlékezve állva tapsolta meg a közönség Al Pacinót, Francis Ford Coppolát és Robert De Nirót.
A legjobb dokumentumfilm díját az 1969-es Harlem Kulturális Fesztiválról szóló Summer of Soul (...Or, When The Revolution Could Not Be Televised) nyerte.
A rajongói díj nagy port kavart a 2022-es Oscaron. A felhasználók a Twitteren szavazhattak kedvenc filmjeikre, a díjat pedig Zack Snyder A holtak hadserege című filmje nyerte.
Tavaly mint meghívott előadók, idén már mint a legjobb eredeti dal jelöltjei vettek részt a gálán.
Jane Campion 1994-ben a Zongoralecke című filmért megkapta a legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscart, mint rendező is jelölték a díjra, de azt végül Steven Spielberg vihette haza a Schindler listája miatt. Idén a A kutya karmai közt miatt legjobb rendező, legjobb adaptált forgatókönyv és legjobb film kategóriákban esélyes az aranyszoborra.
Jane Campion az új-zélandi Wellingtonban született. Művészcsaládból származik: szülei alapították a New Zealand Players nevű színházat. 1975-ben a Wellingtoni Victoria Egyetemen antropológiából, 1979-ben pedig a Sydney College of the Arts festészet szakán szerzett diplomát. A nyolcvanas évek elején kezdett el filmezni. Első rövidfilmje, a Lecke fegyelemből 1986-ban elnyerte a Cannes-i Filmfesztiválon az Aranypálmát.
Cannes később is fontos állomásnak bizonyult Campion életében, ugyanis Zongoralecke című filmjével a cannes-i filmfesztiválok történetében
első női alkotóként nyert Arany Pálmát 1993-ban, és a második női volt, akit rendezőként Oscarra jelöltek.
Az 1993-as Oscar-gálán a legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscar-díjat is bezsebelte, miközben a legjobb rendezői díjra is jelölték. Filmjeiből árad, hogy Campion érzelmileg megjárta a poklot, olyan elemi fájdalmat tud belecsempészni karaktereibe, amit még egy az empátiát hírből sem ismerő pszichopata is át tud érzeni. Ez nem véletlen, Campion gyerekkorában is állandó szomorúság uralkodott, édesapja hűtlensége miatt édesanyja depresszióval küzdött. De életének talán legnagyobb traumája 1994-es Oscar-győzelme előtt pár hónappal érte, amikor első fia, Jasper alig két héttel a születése után meghalt.
Campion legtöbb filmjét különböző díjakkal jutalmazta a szakma, de a forgatókönyvíró-rendező évtizedekkel megelőzte korát. Nőközpontú történeteire leginkább mostanában lett nyitott mind Hollywood, mind a közönség. A rendezőnő több mint egy évtizede nem forgatott filmet, amikor szerencsére a kezébe akadt Thomas Savage regénye, A kutya karmai közt. Bár az elkészült filmben nem egy nő a főszereplő, de ahogy körbejárja a maszkulinitás témakörét, egyértelműen hozzáadja a női perspektívát a sztorihoz.
Úgy tűnik, két véglet van az öltözködés terén az idei Oscar-gálán. Míg Kristen Stewart olyan ruhát öltött, amiben akár strandra is lehetne menni, addig a legtöbb női résztvevő akkora dekoltázst villant, hogy azt látva még nőtársaik is szemérmesen néznek félre.
A kutya karmai közt (The Power of the Dog) című angol filmdráma a 12 jelölésből eddig egyetlen egyet sem tudott díjra váltani.
Félő volt, hogy a humorista házigazdák egy ponton túl fogják tolni a poénkodást, már olyan értelemben, hogy azt inkább fájdalmas, mint örömteli lesz nézni. Schumer volt az első, aki teljesen túltolta a kretént, amikor Pókembernek beöltözve engedték alá a plafonról. Erre a látványra nincsenek szavak.
Élete első Oscar-díját kapta Kennneth Branagh, méghozzá a Belfastért a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában.
Az 1969-ben Írországban játszódó filmet a színész-rendező Branagh rendezőként és forgatókönyvíróként is jegyzi. A Belfast szívhez szóló, gyerekkorba visszavezető, csodálatos mese arról, hogy a küzdelmek szaggatta ír társadalomban elhagyjuk-e otthonunkat vagy sem.
A CODA forgatókönyvírója, Siân Heder nyerte a legjobb adaptált forgatókönyv díját.
Steven Spielberg a filmtörténet egyik legismertebb rendezője 1946-ban született Cincinnatiben. Szülei orosz zsidó bevándorló családból származtak. Spielberg a Kalifornia-i Állami Egyetemen angol szakos hallgató volt, majd diákévei alatt a Universal Studios felajánlott neki egy állást. Bár nem kapott fizetést, később lehetőséget adtak neki egy rövidfilm készítésére. Ez volt az Amblin, amelyet ő írt és rendezett.
Sidney Sheinberget, a stúdió alelnökét lenyűgözte a film, amely számos díjat nyert, és felajánlott Spielbergnek egy hétéves rendezői szerződést.
Ezzel Ő lett a legfiatalabb rendező, aki hosszútávon szerződést kötött egy nagy Hollywood-i stúdióval.
Ezt követően kilépett az egyetemről és elkezdett a Universalnál dolgozni. Spielberg első nagy rendezői munkája a Goldie Hawnnal forgatott Sugarlandi hajtóvadászat (1974) volt, ekkor figyelt fel rá igazán a szakma, de nemzetközi ismertséget és elismertséget a következő munkája hozott neki. Ez volt A cápa (1975).
Spielberg George Lucas segítségével találta ki Indiana Jones karakterét, először 1981-ben készített filmet a régész kalandjairól. 1982 az E. T., a földönkívüli története az összes bevételi rekordot megdöntötte, és 1993-ig minden idők legsikeresebb filmjének számított – majd egy szintén Spielberg-alkotás, a Jurassic Park vette át a helyét a dobogó legfelső fokán.
Producerként az 1990-es évek végén nagyon aktív volt, olyan filmekért felelt, mint a Zorro álarca (1998), a Men in Black (1997) és a Deep Impact (1998). Sokak szerint pályafutása egyik legjobb filmje A Ryan közlegény megmentése (1998), amit Oscar-díjra is jelöltek, de végül a legjobb film kategóriában a Szerelmes Shakespeare nyert. Steven Spielberg pedig olyan direktor, akit hat különböző évtizedben nyolc alkalommal jelöltek a legjobb rendezőnek járó díjra.
Chloe Bailey színésznő a vörös szőnyegen mutatta meg, milyen egy szinte mellbimbóig felsliccelt ruha, ami többet mutat, mint takar. Azt csak remélni lehet, hogy nem fog beakadni vele sehova, azonban ahhoz kétség sem fér, hogy kivívta magának az Oscar legbevállalósabb ruhája címet.
Kenneth Branagh rekordot döntött azzal, hogy hét különböző kategóriában is a jelöltek között jegyzi a nevét. Jelölték legjobb rendezőnek, legjobb fő- és mellékszereplőnek, legjobb adaptált és legjobb eredeti forgatókönyvért, legjobb élőszereplős rövidfilmért és legjobb film kategóriában is – igaz, eddig még sosem váltotta szoborra a jelölését.
Majd talán most, ugyanis Belfast című filmje a legjobb film mellett, a legjobb rendező, legjobb női mellékszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb eredeti dal és legjobb hang kategóriákban is versenyzik.
Branagh 1960. december 10-én született az észak-írországi Belfastban, majd kilencéves korában a családja a zavargások elől az angliai Readingbe költözött. Huszonhárom évesen csatlakozott a Royal Shakespeare Companyhoz, ahol főszerepet vállalt az V. Henrik és a Rómeó és Júlia című darabokban. Hamarosan túl nagynak és személytelennek találta az RSC-t, és megalapította saját társulatát, a Renaissance Theatre Company-t, amely ma már Károly herceget is a királyi pártfogoltjai között tartja számon.
Huszonkilenc évesen rendezte az V. Henriket (1989), amelyben akkori feleségével, Emma Thompsonnal is együtt játszott. A film a legjobb férfi főszereplőnek és a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjra jelölést hozta neki. 1993-ban a Sok hűhó semmiért (1993) című sikerfilm adaptációjával ismét Shakespeare-t hozta el a mainstream közönségnek, 1996-ban Branagh írta, rendezte és játszotta a Hamlet pazar adaptációját.
A harmatgyengére sikerült Thor és a könnyen felejthető Hamupipőke rendezései után a Belfast című filmjével pakolta vissza magát a komolyan vehető hollywoodi rendezők palettájára.
A gálán egy perces néma csenddel álltak ki az ukrán emberek mellett. A közönséget arra kérték, hogy amiben csak tudják támogassák Ukrajnát.
Jenny Beavan jelmeztervező különleges és divatos ruhái megnyerték a legjobb jelmezért járó díjat. A tervező a díjátadón viselt saját ruháját is a film alapján készítette el. A tervezőnő külön kiemelte, hogy Emma Thompson öröme a jelmezek láttán élete egyik legjobb pillanat volt.
A kategória további jelöltjei voltak:
Bár Will Smith nevéhez leginkább olyan alkotások fűződnek, amelyeknek nagyobb a szórakoztató, mintsem a művészi értékük, a színész eddigi karrierje alatt már kétszer is bejelentkezett a díjért. Korábban az Ali és A boldogság nyomában című filmekért jelölték, de az eddigi legjobb esélye a trófeára a Richard király című mozival van, amivel a legjobb férfi főszereplő kategória mellett Smith producerként a legjobb film kategóriában is behúzhatja a hőn áhított szobrot.
A filmben Richard Williamst, a teniszbajnok testvérpár Serena és Venus apját alakítja. Smith a szerepért már bezsebelte a Golden Globe- és BAFTA-díjakat, így a kategória egyik legnagyobb esélyese.
Will Smith 1968. szeptember 25-én született, amerikai színész, komikus, producer, rapper és dalszerző. Az 1980-as évek végén Fresh Prince néven rapperként lett ismert. Ekkoriban az adóhivatal 2,8 millió dolláros adótartozást állapított meg Smith ellen, aki 1990-ben majdnem csődbe ment, de akkor épp leszerződött egy, a személyére épülő sitcomra, ami kihúzta a csőből. Ez volt a Kaliforniából jöttem.
A sorozat hat évadon át (1990-1996) futott az NBC-n. A sorozat befejezése után Smith a televízióból a filmiparba költözött, és végül számos kasszasikerfilmben szerepelt. Ő az egyetlen színész, akinek nyolc egymást követő filmje 100 millió dollárnál nagyobb bevételt hozott a hazai kasszasikerlistán, tizenegy egymást követő filmje 150 millió dollárnál nagyobb bevételt hozott nemzetközi szinten, és nyolc egymást követő film, amelyben szerepelt, a hazai kasszasikerlista első helyén nyitott. 2014 óta a 21 filmből, amelyben főszerepet játszott, 17-ben egyenként 100 millió dollár feletti bruttó bevételt ért el világszerte, öt film pedig egyenként több mint 500 millió dolláros bevételt hozott a globális jegypénztáraknál. 2014-ben filmjei 6,6 milliárd dolláros bevételt hoztak a globális jegypénztáraknál.
Smith első nagyobb szerepét a Bad Boys (1995) című akciófilmben kapta, amelyben Martin Lawrence oldalán játszott, majd 1996-ban szerepelt Roland Emmerich Függetlenség napja című filmjében. A film hatalmas kasszasiker volt, a történelem második legnagyobb bevételt hozó filmje lett abban az időben, és Smith-t a kasszasikerek egyik főszereplőjévé tette. Később, 1997 nyarán Tommy Lee Jones oldalán pozícióját a Men in Black című sikerfilmben betonozta be.
Első fiúgyermeke Trey Smith, Sheree Zampino színésznőtől született. Majd Smith 1997-ben feleségül vette Jada Koren Pinkett színésznőt. Két gyermekük született: Jaden Christopher Syre Smith, akivel a Boldogság nyomában és a Föld után című filmekben játszott, és Willow Camille Reign Smith, aki a lányaként szerepelt a Legenda vagyok című filmben.
Az Oscar-gálán eddig egy szó sem esett Ukrajnáról, a származását büszkén vállaló Mila Kunis sem hozta szóba, csupán általánosságban beszélt a világban zajló szörnyűségekről. A szolidaritást jelentő kék szalagot viszont majdnem mindenki viseli.
A gála minden létező díját bezsebelő Dűne főszereplője, Timothée Chalamet nem vitte túlzásba az Oscar-gálás öltözékét. Felsőt mondjuk pont elfelejtett felvenni, csak egy öltönyt visel, meg két nyakláncot, mintha bármit is takarnának.