Egészen széles skálán mozognak a legjobb film kategóriájának jelöltjei. A tíz esélyes közül biztosan mindenki megtalálja azt az alkotást, aminek drukkolni tud, hiszen kaptunk drámát, súlyos társadalmi kérdéseket boncolgató művet, olyan filmet, ahol ha nem szólalnak meg, akkor is a hatása alá kerít a látvány, zenés életrajzi produkciót, őrült párhuzamos univerzumos sztorit, sőt, még blockbustert is.
Az egyik legnagyobb esélyesnek A sziget szellemeit tartják. A történet egy tenyérnyi ír szigeten játszódó tanmese, ahol egy megromló barátságon keresztül Martin McDonagh az egész világ állapotát tárja elénk. A rendező visszanyúlt a gyökerekhez, és az In Bruges (Erőszakik) filmjének főszereplőivel (Colin Farrell, Brendan Gleeson), illetve egyéb remek színészi alakításokkal (Kerry Condon, Barry Keoghan) repíti el a nézőket a fekete humor tengerén a groteszk hajójával, hogy percenként sírjunk és nevessünk. Martin McDonagh legutóbbi filmje (a Három óriásplakát Ebbing határában) 7 Oscar-jelölésből kettőt díjra is váltott, A sziget szellemei kilenc jelölést kapott, kíváncsian várjuk, hogy mennyit fog ebből bezsebelni. Aki pedig még nem látta ezt a minden szempontból remek, bár nehezen emészthető mozit, a Disney+ március 12-től elérhetővé teszi a felületén, szóval ott, vagy még művészmozikban is megtekinthető.
A Tár egy fiktív karmesterről, a leszbikus Lydia Tárról szól, aki egyrészt világhírű zenész-karmester, másrészt a női Harvey Weinstein. A kritikusi és nézői körökben is megosztó film egyik legnagyobb erőssége, hogy Todd Field író-rendező a nő viselt dolgairól sejtetve mesél, nem mutatja meg minden bűnét, de érezteti, hogy viselkedése és módszerei hibásak. Viszont a #metoo botrány kirobbanása óta erősödő jelenség, azaz a cancel culture kérdését is felveti, és egészen pontosan ennyit tesz. Bemutat egy szakmájában zsenit, akit vélt és valós bűnök miatt szinte kitaszítanak a társadalomból, és a nézőkre hagyja, hogy ennek jogosságáról a stáblista után elmélkedjünk. Többek között ezért jó film a Tár, mert egy mai és valós problémát jár körül, amiről társadalmunk felelőssége még rengeteget beszélni.
A Minden, mindenhol, mindenkor című filmet nem sokkal a tavalyi Oscar-gála után mutatták be. Emlékszem, azonnal megnéztem, pedig semmit sem tudtam róla, és mozi előtt a trailert sem láttam, ám amit feljött a stáblista, biztos voltam benne, hogy egy év múlva ez lesz az az alkotás, ami több kategóriában is tarolhat Filmakadémia gáláján. Hogy végül mennyi díjat visz haza, még nem tudni, de a Minden, mindenhol, mindenkor tizenegy jelölést kapott, ami már önmagában arról árulkodik, hogy valami különleges, és egyben filmtörténetileg maradandó alkotás született. Dan Kwan és Daniel Scheinert filmje valóban zseniális lett, egy műfaj-orgia, ami még a mai TikTok-generáció figyelmét is képes lekötni pörgős és színes stílusával. A film humora, története és formanyelve egészen abszurd, ezért nem is tetszhet mindenkinek, de megéri adni neki egy esélyt, mert minden máz alatt igazából egy családi drámát láthatunk.
A Fabelman család című filmben Steven Spielberg saját fiatalkorát, szülei válását és édesanyja ellentmondásos alakját dolgozza fel. Miután a film a legjobb rendezés és a legjobb filmdráma kategóriában is elnyerte a Golden Globe-díjat, több kategóriában is esélyesnek tartják az Oscarra, ahol hét jelölést is felmutathat. A Fabelman családban az apa (Paul Dano) egy mérnök, az édesanya (Michelle Williams) egy zongorista, akárcsak Spielberg életében. A történet úgy indul, hogy gyermekük, Sammy (Mateo Zoryan, Gabriel LaBelle), miután életében először elmegy moziba, azonnal beleszeret a filmek világába, és hivatásának választja a filmlszítést. Egy családi drámát kapunk, ami a rendező saját traumafeldolgozásán kívül a mozgókép iránti szeretetről is szól.
A szomorúság háromszöge a gazdag, kiváltságos rétegekről szól. Ruben Östlund legújabb filmjét Cannes-ban Arany Pálma-díjjal jutalmazták, az Oscaron pedig három kategóriában is jelölték, bár mindhárom kategóriában (legjobb film, legjobb forgatókönyv, legjobb rendezés) mást tartanak igazán esélyesnek. Talán ezért is húzták meg azt a merész lépést az alkotók, hogy Oscar-kampányba kezdtek, ugyanis a film amerikai forgalmazója, a NEON Twitteren megosztott egy plakátot, amin az Akadémia tagjainak üzentek: Gazdag, kiváltságos emberek, ez a film rólatok szól - olvasható a plakáton, amelyet a következő szöveggel osztottak meg: Kapzsisággal, közönségességgel és egyenlőtlenséggel teli film. Persze, hogy jelölték. Kíváncsian várjuk, hogy A szomorúság háromszöge célt ér-e a provokációval, vagy sem.
Valószínűleg kevesen jelentkeznének önszántukból háborúba harcolni, ha a propaganda szövegek helyett a valósággal kampányolnának. A Nyugaton a helyzet változatlan című filmet nézve érdemes kontrasztba állítani az amerikai sportok illetve filmek között lejátszott patrióta reklámokat, ahol bársonyos dallamú zenével és könnyfakasztóan hazafias szlogenekkel próbálják a tévé előtt üldögélő polgárokat a hadseregbe csábítani. A Nyugaton a helyzet változatlan című filmet megnézve viszont mindenki ülve marad, no nem csak azért, mert annyira nem nagy móka a háború, hanem mert olyan hatása van a filmnek ,ami még a stáblista után is kísérti az embert. A Netflixen is megtekinthető Edward Berger által rendezett német film a legjobb nemzetközi film kategóriában is versenyez.
Tizenhárom évet váratott magára James Cameron legújabb rendezésére, az Avatar: A víz útja, de nagyon úgy tűnik, hogy megérte a pár évente belengetett folytatást tényleg elkészíteni. Az egy dolog, hogy a világ harmadik legjövedelmezőbb filmje lett, amivel a szintén beígért folytatásoknak is megágyazott, Magyarországon több rekordot is megdöntött, például a nézőszám átlépte az egymilliót, illetve az itthoni jegybevétel meghaladja a kétmilliárd forintot, még az Oscaron is jelölték a legjobb film kategóiában. Ez is azt bizonyítja, hogy az Oscaron nem csak a füstös, elvont drámáknak, hanem a agas színvonalon kivitelezett blockbustereknek is van helye.
2022 a királyok éve volt. Itthon legalábbis két királynak hódoltunk; a Zámbó Jimmy életéről szóló sorozat mellett a nemzetközi király is reflektorfényt kapott. Azt előre sejteni lehetett, hogy Baz Luhrmann, akinek olyan filmeket köszönhetünk, mint A nagy Gatsby, a Moulin Rouge és a Rómeó + Júlia nem hétköznapi módon fogja megközelíteni Elvis életét, és ez így is lett. A filmet kritikusi és nézői körökben is vagy nagyon szerették, vagy nagyon nem, eléggé megoszlottak a vélemények róla, ám végül mégis itt van a legjobb filmek jelöltjei között, ami arról árulkodik, hogy inkább pozitív irányba húz a mérleg nyelve. Az Elvis amellett, hogy becsempészte a cirkuszi frizura és ruha stílust megalapozó világhírű popsztárt a most élő fiatalok ismeretébe, azt is remekül megmutatta, milyen, amikor a zenei menedzserek nem segítik, hanem kihasználják sztárjaikat.
Az Interjú a vámpírral film óta tudjuk, hogy Tom Cruise nem öregszik. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy az 1986-ban megjelent első Top Gun-filmben, ahol a színész mindössze 23 éves volt, szinte ugyanúgy néz ki, és hasonló energiákból dolgozik, mint hatvanhoz közelítve a film második részében. A Top Gun: Maverick műfaját tekintve is kiemelkedő film lett, és külön öröm, hogy bár épített a nosztalgiára, méghozzá nem is kicsit, mégis képes volt újra fogalmazni magát és kitalálni valami més mondanivalót és sztorit, amivel nagyon sok régi rajongónak dobogtatta meg a szívét, illetve annál is több új nézőt hozott, tehát teljesen jogosan kapott helyet a legjobb tíz film között.
Sarah Polley rendezte Miriam Toews írónő Women Talking című regényének azonos nevű filmadaptációját. Nagy dolog, hogy a Women Talking szerepel a tíz legjobb film között, bár valószínűleg nem fogja megkapni az arany szobrocskát, mert messze nem egy tökéletesen megírt és kivitelezett filmről van szó, de témája és mondanivalója annál fontosabb. Megmutatja, hogy mit érhetnek el a nők egy férfiak által uralt közösségben, ha bátrak, mernek beszélni és összefognak. A történet egy keresztény kolónia másfél napját mutatja be, ahol az ott élő nők feleszmélnek, és rádöbbennek arra, hogy évek óta bántalmazás áldozatai, innen pedig egy kérdés marad; megszoknak vagy megszöknek? Miközben saját életükért épp készülnek felelősséget vállalni, rengeteg filozofikus, vallási és morális kérdés kerül a felszínre.
Köszönjük, hogy velünk tartottak. Összefoglalónkat hamarosan olvashatja az Indexen, illetve fotókat is mutatunk még az eseményről.
Jimmy Kimmel az utolsó díj átadását követően még szívélyesen elköszönt, majd a színpadról levonulva egy táblához ment, amelyen ez a felirat állt: „Az incidens nélkül eltelt gálák száma”, és egy lapot felfordítva az egyest helyezte el ott. Utalva ezzel a múlt évi díjátadóra, amelyen Will Smith vitte el a show-t pofozkodásával.
Tarolt a Minden, mindenhol, mindenkor, ugyanis a 11 Oscar-jelölésből 7 díjat is megnyert. Pedig nem volt könnyű dolga, ugyanis közönségkedvenc blockbusterekkel, zseniális drámákkal és egyéb csodálatos alkotásokkal versenyzett.
A legjobb filmek kategóriájában esélyes volt még:
Michelle Yeoh élete első Oscar-díját vehette át a Minden, mindenhol, mindenkor című filmben nyújtott alakításáért. Utoljára húsz éve nyert nem fehér bőrű színésznő. Yeoh rögtön első mondatával utalt is erre, ugyanis minden olyan kisfiú és kislány nevében köszönte meg a filmet, akik „úgy néznek ki, mint ő”. Rajtuk kívül a rendezőkhöz hasonlóan ő is az édesanyáknak köszönte még meg a díjat.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Halle Berry és Jessica Chastain adta át a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat Brendan Frasernek A bálna című filmben nyújtott elképesztő alakításáért. A színész azonnal könnyekben tört ki, és úgy fogta az aranyszobrot, mintha attól várná a visszaigazolást, hogy ami történik vele, az a valóság.
A kifejezetten erős mezőnyben jelöltek voltak még a kategóriában:
Egymás után nyeri a díjakat a Minden, mindenhol, mindenkor. A közösségi médiában máris futótűzként terjed a produkció egyik jelenete. A kommentelők szerint ez a rész már önmagában díjat érdemelne.
Daniel Kwan és Daniel Schienert a Minden, mindenhol, mindenkor című filmért vehették át az elismerést. Az Oscar-díjat Nicole Kidman adta át a „Danieleknek”. A díjat első körben stílusosan az édesanyáknak köszönték meg. Na nemcsak az Oscar-klisé miatt, hanem mert a film központi konfliktusát egy anya-lánya viszony adja.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Paul Rogers veheti át a legjobb vágásért járó trófeát a Minden, mindenhol, mindenkor filmben végzett munkájáért. A szakember idén a BAFTA-díj-átadón egyébként már nyert a produkcióval. Rogers a színpadon elmondta, hogy a produkció a második film, amin valaha dolgozott – a végeredmény ehhez képest meghökkentően jóra sikeredett.
John Travolta könnyek között jelentette be a gála In Memoriam szekcióját, amellyel az elmúlt évben elhunyt filmes szakemberekről emlékeztek meg, köztük Olivia Newton- Johnról, Kirstie Alley-ről, Irene Caráról, Gina Lollobrigidáról és Vangelisről. A színészt nagyon mélyen érintette pályatársa, Olivia Newton-John halála, akivel együtt szerepelt a Grease című filmben.
Írhatnánk, hogy meglepődtünk, de ez nem lenne igaz, az indai RRR betétdala, a Naatu Naatu ugyanis az elmúlt hetekben egyszerűen letarolta az internetet, nemrégiben pedig még egy Golden Globe-díjat is bezsebelt, ugyancsak a legjobb betétdal kategóriában. A zenéért M.M. Keeravani, míg a dalszövegért Kanukuntla Subhash Chandrabose felelt, kiknek egyaránt ez volt az első jelölésük, a kezdők szerencséjével élve pedig azt egyből szoborra is tudták váltani.
Rihanna is fellépett a díjátadón, a produkció közben pedig szerelme, Asap Rocky bíztatta az énekesnőt.
Kiosztották a legjobb hang nyertesének járó szobrot, a győztes a Tom Cruise nevével fémjelzett Top Gun: Maverick című film. A produkcióban megjelenő hangzásvilágért Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon és Mark Taylor felelt. A színész, aki egyben a film producere is, ugyan ismeretlen okokból nincs ott a gálán, de minden bizonnyal örül, hogy az alkotás egy Oscar-díjat már bezsebelt.
A legjobb adaptált forgatókönyvért járó aranyszobrot a Women Talking írója, Sarah Polley kapja, akit a kritikusok a legesélyesebbnek tartottak a kategória megnyerésére. Nem először jelölték egyébként Oscar-díjra, mivel 2008-ban az Egyre távolabb forgatókönyvéért már lehetősége volt trófeára váltani jelöltségét. Idén szintén a Women Talking kapcsán szállhatott harcba a Golden Globe-díj-átadón a legjobb forgatókönyvek között.
A legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában Daniel Kwan és Daniel Scheinert, a Minden, mindenhol, mindenkor írói győztek. Ebben a kategóriában csak férfiakat, ezen belül két duót jelöltek.
A színpadon Rihanna, akit a Super Bowlos visszatérése után az Oscar-gálán való fellépésre is felkértek. Az énekesnő a legjobb eredeti betétdal kategóriában jelölt a Fekete Párduc 2.-ben felcsendülő Lift Me Up dalért. Nincsenek kétségeink afelől, hogy ugyan albumot már évek óta nem adott ki, a hangja még mindig páratlan.
Elizabeth Banks a színpadra menet majdnem elesett, mivel megbotlott a ruhájában, majd a hangja is elment, miközben bejelentette a legjobb vizuális effektusoknak járó díjat – egy medve társaságában.
Bejött a papírforma, James Cameron nagy visszatérése, az Avatar: A víz útja kapta ugyanis a legjobb vizuális effektekért járó Oscar-díjat. A film látványvilágán Richard Baneham és Joe Litteri is dolgozott, előbbinek ez a második, míg utóbbinak az ötödik aranyszobrocskája. Baneham korábban az első Avatar-film miatt kapott elismerést, míg Litteri az Avatar, a King Kong, A Gyűrűk Ura: A két torony, illetve A Gyűrűk Ura: A király visszatér című filmek miatt. A projektben Eric Saindon és Daniel Barrett is részt vett, akik korábban ugyan kaptak már jelölést, de díjat még soha.
Háború még nem volt ilyen sikeres, sorra osztogatják a Nyugaton a helyzet változatlan című filmnek a díjakat. Ez már a negyedik az este folyamán.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Christian M. Goldbeck és Ernestine Hipper bezsebelték életük első Oscar-díját, a filmakadémia ugyanis úgy döntött, hogy a netflixes Nyugaton a helyzet változatlannak adják a legjobb látvány- és díszlettervezésért járó Oscar-díjat. Előbbiért egyébként Goldbeck, míg utóbbiért Hipper felelt.
Lady Gaga a sokat mutató fekete Versace-ruhát egy fekete pólóra és nadrágra cserélte. Az énekesnő a Hold My Hand című dalt adta elő, amely a Top Gun: Maverickhez íródott. Nem ez volt Gaga legerősebb produkciója, cserébe majdnem elsírta magát éneklés közben.
Charlie Mackesy, a The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse című könyv szerzője, illetve az abból készült film producere, Matthew Freud nyerték a legjobb animációs rövidfilmért járó Oscar-díjat. Az alkotás egy olyan kisfiú történetét igyekszik bemutatni, akinek nincs más vágya, csak hogy biztonságos otthonra leljen, és ebben különböző állatok is a segítségére vannak. A jelölteknek ez az első Oscar-díjuk.
Elizabeth Olsen és Pedro Pascal adta át a legjobb rövid dokumentumfilmnek járó aranyszobrot, amit Az elefántsuttogók nyert.
A kategóriában jelöltek voltak még:
Antonio Banderas és Salma Hayek adják át a díjat Edward Bergernek, aki a legjobb nemzetközi filmnek járó Oscar-díjat kapja az 1929-ben megjelent Nyugaton a helyzet változatlan című regény filmadaptációjáért, ami összesen kilenc jelölést kapott a díjátadón.
A produkció ifjú német katonák élet-halál harcát mutatja be az I. világháború alatt, hűen ábrázolva, milyen áldozatokkal is jártak akkoriban az országok között dúló harcok. Németország egyébként negyedjére tudott nyerni ebben a kategóriában, mivel korábban az 1979-es A bádogdob, a 2002-es Hontalanul Afrikában és a 2006-os A mások élete filmekkel már aranyszobrot vihettek haza.
A Fekete Párduc 2. jelmeztervezője, Ruth Carter ismét a legjobb jelmeztervezésért vihet haza elismerést az Oscar-gáláról. 2018-ban ő lett az első afro-amerikai, aki nyerhetett ebben a kategóriában, azonban Carter az idei győzelmével duplázott. Több mint negyven produkció kötődik a nevéhez, köztük az Amerikába jöttem 2. és a Marshall – Állj ki az igazságért! című filmek.
Az est egyértelmű meglepetés- és sztárvendége Jenny, a szamár A sziget szellemei című filmből, akit a gála egy pontján Jimmy Kimmel kísért fel a színpadra. Mindenkinek elkélne otthon egy terápiás szamár...
Első Oscar-díját hozta el A bálna a legjobb smink és haj kategóriában a film két jelöltjének is. A többek között a West Side Storyn dolgozó Judy Chin sminkes és az újoncnak számító fodrász, Anne Marie Bradley először kaptak lehetőséget a filmakadémiától, hogy aranyszoborral térhessenek haza, ami valóra is vált. Míg a kategória harmadik jelöltje, Adrien Morot már másodjára győzedelmeskedik, először a 2010-es Barney és a nőkkel érdemelte ki a trófeát.
Ugyan a jelöltek mindegyike köszönetet szeretett volna mondani a díjért, viszont Judy Chint valamiért lekeverték, így az ő száján csak egy köszönöm csusszanhatott ki.
Son Lux, David Byrne és Stephanie Hsu adták elő a Minden, mindenhol, mindenkor című filmből a This Is A Life című dalt. Az előadás egy pontján David Byrne virsliujjakat villantott, ami nem véletlen. Ugyanis a filmben bemutattak egy olyan univerzumot, ahol mindenkinek virsli-szerű, indokolatlanul hosszú ujjai vannak. Aki még nem látta a filmet, már csak ezért is érdemes megnézni, és senkit se tántorítson el a gálán előadott, kifejezetten hamiskás és unalmas dal.
Ééés a legjobb operatőri munkáért járó Oscar-díjat nyeri, James Friend, aki az idei gála egyik slágerfilmjének, a kilenc jelölést kapó Nyugaton a helyzet változatlannak az operatőre. Friend a háborús filmmel ebben az évben a BAFTA-díjátadó legjobb operatőrnek járó elismerést is bezsebelte.
Friend köszönőbeszédében elmondta, bár neki ma nincs születésnapja, mégis azt érzi, mintha az lenne.
Az An Irish Goodbye című filmecske nyerte meg a legjobb rövidfilm kategóriát. A színpadon a szülinapos főszereplő, James Martin vette át a díjat.
Kiosztották a legjobb dokumentumfilmnek járó díjat, amelyet idén a Navalnij nyert. Mondhatnánk, hogy meglepődtünk, de nem igazán... A díjat Alekszej Navalnij felesége vette át, hiszen a címszereplő börtönben ül.