A Nyugaton a helyzet változatlant egészen pontosan kilenc kategóriában jelölték a 95. Oscar-gálán, melyek közé a legjobb látványtervezés és díszlet befért. Előbbiért Christian M. Goldbeck, míg utóbbiért Ernestine Hipper felelt, aki többek között a Tár című film díszletén is dolgozott, melyet ugyancsak több kategóriában is jelölték az idei gálán. A kategóriából természetesen James Cameron nagy visszatérője, az Avatar: A víz útja sem maradhatott ki, mely lenyűgöző látványvilágával azonnal levette a nézőközönséget és a kritikusokat is a lábáról. Mindezt Dylan Cole-nak és Ben Procternek köszönhetjük, akik már a legelső filmen is dolgoztak, valamint Vanessa Cole-nak, aki újoncként csatlakozott a franchise-hoz.
Jelölést érdemelt még Damien Chazelle filmje is, a Babylon, minek látványáért Florencia Martin felelt, aki többek között a szintén jelölt Szöszin is dolgozott. A díszletet Anthony Carline készítette, aki korábban A Vasember és az Amerika kapitány: Az első bosszúálló filmek díszletéért is felelt, a filmakadémiától korábban azonban még egyikőjük sem kapott jelölést. Ezzel ellentétben az Elvis című film igazi nagyágyúkkal erősített, már ami a kategória mestereit illeti. A látványt az a Catherine Martin tervezte, akit korábban már négyszer is szoborra tudta váltani jelölését – ezeket A nagy Gatsby és a Moulin Rouge! című filmek látvány és jelmeztervezéséért kapta. Az ő munkáját egészítette ki Karen Murphy, akinek ez az első Oscar-jelölése, a díszletért felelős Bev Dunn azonban már rendelkezik szoborral, melyet Catherine Martinnal A nagy Gatsby-ben végzett közös munkájáért kapott.
Hasonló veteránok dolgoztak A Fabelman családon is, hiszen a látványt a kétszeres Oscar-díjas Rick Carter (Lincoln, Avatar), míg a díszletet a szintén Oscar-díjas Karen O'Hara (Alice csodaországban) készítették. A verseny tehát rendkívül szoros, mindegyik művész munkája kiemelkedőnek számít, az est folyamán azonban csak az egyik film látvány- és díszlettervezői térhetnek haza szoborral – hogy ezek kik lesznek, az hamarosan kiderül.
Köszönjük, hogy velünk tartottak. Összefoglalónkat hamarosan olvashatja az Indexen, illetve fotókat is mutatunk még az eseményről.
Jimmy Kimmel az utolsó díj átadását követően még szívélyesen elköszönt, majd a színpadról levonulva egy táblához ment, amelyen ez a felirat állt: „Az incidens nélkül eltelt gálák száma”, és egy lapot felfordítva az egyest helyezte el ott. Utalva ezzel a múlt évi díjátadóra, amelyen Will Smith vitte el a show-t pofozkodásával.
Tarolt a Minden, mindenhol, mindenkor, ugyanis a 11 Oscar-jelölésből 7 díjat is megnyert. Pedig nem volt könnyű dolga, ugyanis közönségkedvenc blockbusterekkel, zseniális drámákkal és egyéb csodálatos alkotásokkal versenyzett.
A legjobb filmek kategóriájában esélyes volt még:
Michelle Yeoh élete első Oscar-díját vehette át a Minden, mindenhol, mindenkor című filmben nyújtott alakításáért. Utoljára húsz éve nyert nem fehér bőrű színésznő. Yeoh rögtön első mondatával utalt is erre, ugyanis minden olyan kisfiú és kislány nevében köszönte meg a filmet, akik „úgy néznek ki, mint ő”. Rajtuk kívül a rendezőkhöz hasonlóan ő is az édesanyáknak köszönte még meg a díjat.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Halle Berry és Jessica Chastain adta át a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat Brendan Frasernek A bálna című filmben nyújtott elképesztő alakításáért. A színész azonnal könnyekben tört ki, és úgy fogta az aranyszobrot, mintha attól várná a visszaigazolást, hogy ami történik vele, az a valóság.
A kifejezetten erős mezőnyben jelöltek voltak még a kategóriában:
Egymás után nyeri a díjakat a Minden, mindenhol, mindenkor. A közösségi médiában máris futótűzként terjed a produkció egyik jelenete. A kommentelők szerint ez a rész már önmagában díjat érdemelne.
Daniel Kwan és Daniel Schienert a Minden, mindenhol, mindenkor című filmért vehették át az elismerést. Az Oscar-díjat Nicole Kidman adta át a „Danieleknek”. A díjat első körben stílusosan az édesanyáknak köszönték meg. Na nemcsak az Oscar-klisé miatt, hanem mert a film központi konfliktusát egy anya-lánya viszony adja.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Paul Rogers veheti át a legjobb vágásért járó trófeát a Minden, mindenhol, mindenkor filmben végzett munkájáért. A szakember idén a BAFTA-díj-átadón egyébként már nyert a produkcióval. Rogers a színpadon elmondta, hogy a produkció a második film, amin valaha dolgozott – a végeredmény ehhez képest meghökkentően jóra sikeredett.
John Travolta könnyek között jelentette be a gála In Memoriam szekcióját, amellyel az elmúlt évben elhunyt filmes szakemberekről emlékeztek meg, köztük Olivia Newton- Johnról, Kirstie Alley-ről, Irene Caráról, Gina Lollobrigidáról és Vangelisről. A színészt nagyon mélyen érintette pályatársa, Olivia Newton-John halála, akivel együtt szerepelt a Grease című filmben.
Írhatnánk, hogy meglepődtünk, de ez nem lenne igaz, az indai RRR betétdala, a Naatu Naatu ugyanis az elmúlt hetekben egyszerűen letarolta az internetet, nemrégiben pedig még egy Golden Globe-díjat is bezsebelt, ugyancsak a legjobb betétdal kategóriában. A zenéért M.M. Keeravani, míg a dalszövegért Kanukuntla Subhash Chandrabose felelt, kiknek egyaránt ez volt az első jelölésük, a kezdők szerencséjével élve pedig azt egyből szoborra is tudták váltani.
Rihanna is fellépett a díjátadón, a produkció közben pedig szerelme, Asap Rocky bíztatta az énekesnőt.
Kiosztották a legjobb hang nyertesének járó szobrot, a győztes a Tom Cruise nevével fémjelzett Top Gun: Maverick című film. A produkcióban megjelenő hangzásvilágért Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon és Mark Taylor felelt. A színész, aki egyben a film producere is, ugyan ismeretlen okokból nincs ott a gálán, de minden bizonnyal örül, hogy az alkotás egy Oscar-díjat már bezsebelt.
A legjobb adaptált forgatókönyvért járó aranyszobrot a Women Talking írója, Sarah Polley kapja, akit a kritikusok a legesélyesebbnek tartottak a kategória megnyerésére. Nem először jelölték egyébként Oscar-díjra, mivel 2008-ban az Egyre távolabb forgatókönyvéért már lehetősége volt trófeára váltani jelöltségét. Idén szintén a Women Talking kapcsán szállhatott harcba a Golden Globe-díj-átadón a legjobb forgatókönyvek között.
A legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában Daniel Kwan és Daniel Scheinert, a Minden, mindenhol, mindenkor írói győztek. Ebben a kategóriában csak férfiakat, ezen belül két duót jelöltek.
A színpadon Rihanna, akit a Super Bowlos visszatérése után az Oscar-gálán való fellépésre is felkértek. Az énekesnő a legjobb eredeti betétdal kategóriában jelölt a Fekete Párduc 2.-ben felcsendülő Lift Me Up dalért. Nincsenek kétségeink afelől, hogy ugyan albumot már évek óta nem adott ki, a hangja még mindig páratlan.
Elizabeth Banks a színpadra menet majdnem elesett, mivel megbotlott a ruhájában, majd a hangja is elment, miközben bejelentette a legjobb vizuális effektusoknak járó díjat – egy medve társaságában.
Bejött a papírforma, James Cameron nagy visszatérése, az Avatar: A víz útja kapta ugyanis a legjobb vizuális effektekért járó Oscar-díjat. A film látványvilágán Richard Baneham és Joe Litteri is dolgozott, előbbinek ez a második, míg utóbbinak az ötödik aranyszobrocskája. Baneham korábban az első Avatar-film miatt kapott elismerést, míg Litteri az Avatar, a King Kong, A Gyűrűk Ura: A két torony, illetve A Gyűrűk Ura: A király visszatér című filmek miatt. A projektben Eric Saindon és Daniel Barrett is részt vett, akik korábban ugyan kaptak már jelölést, de díjat még soha.
Háború még nem volt ilyen sikeres, sorra osztogatják a Nyugaton a helyzet változatlan című filmnek a díjakat. Ez már a negyedik az este folyamán.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Christian M. Goldbeck és Ernestine Hipper bezsebelték életük első Oscar-díját, a filmakadémia ugyanis úgy döntött, hogy a netflixes Nyugaton a helyzet változatlannak adják a legjobb látvány- és díszlettervezésért járó Oscar-díjat. Előbbiért egyébként Goldbeck, míg utóbbiért Hipper felelt.
Lady Gaga a sokat mutató fekete Versace-ruhát egy fekete pólóra és nadrágra cserélte. Az énekesnő a Hold My Hand című dalt adta elő, amely a Top Gun: Maverickhez íródott. Nem ez volt Gaga legerősebb produkciója, cserébe majdnem elsírta magát éneklés közben.
Charlie Mackesy, a The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse című könyv szerzője, illetve az abból készült film producere, Matthew Freud nyerték a legjobb animációs rövidfilmért járó Oscar-díjat. Az alkotás egy olyan kisfiú történetét igyekszik bemutatni, akinek nincs más vágya, csak hogy biztonságos otthonra leljen, és ebben különböző állatok is a segítségére vannak. A jelölteknek ez az első Oscar-díjuk.
Elizabeth Olsen és Pedro Pascal adta át a legjobb rövid dokumentumfilmnek járó aranyszobrot, amit Az elefántsuttogók nyert.
A kategóriában jelöltek voltak még:
Antonio Banderas és Salma Hayek adják át a díjat Edward Bergernek, aki a legjobb nemzetközi filmnek járó Oscar-díjat kapja az 1929-ben megjelent Nyugaton a helyzet változatlan című regény filmadaptációjáért, ami összesen kilenc jelölést kapott a díjátadón.
A produkció ifjú német katonák élet-halál harcát mutatja be az I. világháború alatt, hűen ábrázolva, milyen áldozatokkal is jártak akkoriban az országok között dúló harcok. Németország egyébként negyedjére tudott nyerni ebben a kategóriában, mivel korábban az 1979-es A bádogdob, a 2002-es Hontalanul Afrikában és a 2006-os A mások élete filmekkel már aranyszobrot vihettek haza.
A Fekete Párduc 2. jelmeztervezője, Ruth Carter ismét a legjobb jelmeztervezésért vihet haza elismerést az Oscar-gáláról. 2018-ban ő lett az első afro-amerikai, aki nyerhetett ebben a kategóriában, azonban Carter az idei győzelmével duplázott. Több mint negyven produkció kötődik a nevéhez, köztük az Amerikába jöttem 2. és a Marshall – Állj ki az igazságért! című filmek.
Az est egyértelmű meglepetés- és sztárvendége Jenny, a szamár A sziget szellemei című filmből, akit a gála egy pontján Jimmy Kimmel kísért fel a színpadra. Mindenkinek elkélne otthon egy terápiás szamár...
Első Oscar-díját hozta el A bálna a legjobb smink és haj kategóriában a film két jelöltjének is. A többek között a West Side Storyn dolgozó Judy Chin sminkes és az újoncnak számító fodrász, Anne Marie Bradley először kaptak lehetőséget a filmakadémiától, hogy aranyszoborral térhessenek haza, ami valóra is vált. Míg a kategória harmadik jelöltje, Adrien Morot már másodjára győzedelmeskedik, először a 2010-es Barney és a nőkkel érdemelte ki a trófeát.
Ugyan a jelöltek mindegyike köszönetet szeretett volna mondani a díjért, viszont Judy Chint valamiért lekeverték, így az ő száján csak egy köszönöm csusszanhatott ki.
Son Lux, David Byrne és Stephanie Hsu adták elő a Minden, mindenhol, mindenkor című filmből a This Is A Life című dalt. Az előadás egy pontján David Byrne virsliujjakat villantott, ami nem véletlen. Ugyanis a filmben bemutattak egy olyan univerzumot, ahol mindenkinek virsli-szerű, indokolatlanul hosszú ujjai vannak. Aki még nem látta a filmet, már csak ezért is érdemes megnézni, és senkit se tántorítson el a gálán előadott, kifejezetten hamiskás és unalmas dal.
Ééés a legjobb operatőri munkáért járó Oscar-díjat nyeri, James Friend, aki az idei gála egyik slágerfilmjének, a kilenc jelölést kapó Nyugaton a helyzet változatlannak az operatőre. Friend a háborús filmmel ebben az évben a BAFTA-díjátadó legjobb operatőrnek járó elismerést is bezsebelte.
Friend köszönőbeszédében elmondta, bár neki ma nincs születésnapja, mégis azt érzi, mintha az lenne.
Az An Irish Goodbye című filmecske nyerte meg a legjobb rövidfilm kategóriát. A színpadon a szülinapos főszereplő, James Martin vette át a díjat.
Kiosztották a legjobb dokumentumfilmnek járó díjat, amelyet idén a Navalnij nyert. Mondhatnánk, hogy meglepődtünk, de nem igazán... A díjat Alekszej Navalnij felesége vette át, hiszen a címszereplő börtönben ül.