A legjobb színésznőnek járó díjért az előzetes várakozások szerint ketten állnak igazán versenyben. Vajon közülük viszi haza valaki az Oscar-díjat, vagy meglepetés-nyertest avatunk az este végére?
Cate Blanchett színész kaméleon, nincs olyan szerep, amit ne tudja eljátszani, mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy már most hihetetlen karakter-palettát tud felmutatni, amit legutóbb a Tár című film főszerepével egészített ki. Lydia Tár fiktív karakter, aki ünnepelt sztárból lesz a világ háta mögötti hobbyművész, miután napvilágot látnak szexuális és hatalommal való visszaélései. Blanchett minden sejtje azonosult a kíánt karakterhez, játéka az egész film alatt katartikus. A vele született tehetségen kívül olyan könnyedség árad játékából, ami rengeteg munkáról árulkodik. Egyszer valakitől azt hallottam, hogy járó színészként akkor lehet hitelesen mozgássérültet alakítani, hogyha a kerekesszékben ülve minden izmát folyamatosan feszíti a játékidő alatt, ugyanis csak ebben az esetben tűnik úgy, mintha lábai magatehetetlenül léteznének alatta. Blanchett játéka ugyanezt a könnyedséget mutatta, ami hasonlóan megfeszített munkáról árulkodik.
Cate Blanchett mellett Michelle Yeoh a legesélyesebb a női főszereplőnek járó Oscar-díjra. Az amerikai filmszínészek céhének díjkiosztóján, a Screen Actors Guild Awards-on például ő nyerte meg a legjobb színésznőnek járó díjat, ami azért is nagy szó, mert ezzel ő az első ázsiai, aki ebben a kategóriában győztes lett a rangos rendezvényen. Az Oscar-gálán utoljára húsz évvel ezelőtt vehette át nem fehér bőrű színésznő ugyanebben a kategóriában az aranyszobrot (Halle Berry nyert 2002-ben), így sokan ezért is számítanak Michelle Yeoh győzelmére, de egy ideális világban nem ennek kéne szempontnak lennie a díj odaítélésének. Michelle Yeoh remekül játszott a filmben, rengeteg arcát tudta megmutatni, és harcművészeti múltja is jelentős hangsúlyt kapott alakításában.
Michelle Williams Steven Spielberg saját életét feldolgozó A Fabelman család című filmben alakítja Mitzit, a rendező édesanyjából írt karaktert. Játéka összetett, izgalmas nőalakot tár a nézők elé. Egyszerre látunk egy édesanyát, aki próbálja támogatni gyermekét, egy háziasszonyt, aki szeretne megfelelni saját szerepének, egy feleséget, aki küzd azzal, hogy saját boldogságát összehangolja férje szükségleteivel, majd egy nőt, aki végül saját magát választja. Williams mindezt néha a gyermek Spielberg, néha a jelenkori rendező, az édesanyja alakján nosztalgiázó, máskor pedig a filmes szakember lencséjén keresztül mutatja meg. A Golden Globe és Emmy-díjas amerikai színésznőt nem először jelölték Oscarra, de eddig még nem sikerült megkapnia az aranyszobrot.
Andrea Riseborough 2023-as Oscar-jelölése heves vitákat váltott ki, mivel a film rendezője, Michael Morris és felesége, a szintén színész Mary McCormack olyan kampányt indított, ami állítólag megsértette a Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia szabályait. Az akadémia vizsgálatot indított, és azt mondták, hogy szükség van a mostani szabályozások felülvizsgálatára és pontosítására, ám az esetleges módosításokat csak az idei Oscar-gála után jelentik be. A mindössze 27 ezer dollár (csaknem tíz millió forint) bevételt hozó független film főszereplőjének jelölése azért lepte meg a szakmát, mert ilyen alacsony költségvetésű rétegfilm szereplőit nem szokták díjazni, és sokak szerint azzal, hogy Andrea Riseborough jelölték, fekete színésznők estek ki a jelöltek közül. Viszont Riseborough jelölése mellett olyan sztárok lobbiztak, mint Gwyneth Paltrow, Courteney Cox, Jennifer Aniston, Edward Norton, és a szintén jelölt Cate Blanchett. A zsűri végül elismerte, hogy Riseborough jelölése a To Leslie című filmért teljesen jogos. Így – amennyiben ő nyer – az Oscar-történetének egyik legvitatottabb győzelmét tudhatja majd magáénak, ám nem lenyűgöző alakítása miatt.
Az Oscar előestéjén kiosztották a már hagyománynak számító Arany Málna-díjakat, ahol legrosszabb film kategóriában a Szöszi című film „nyert”. Pontosan ebben a filmben nyújtott alakításáért jelölték idén Oscar-díjra Ana de Armas színésznőt. A filmben Armas alakítja Norma Jeane Mortensent, azaz Marilyn Monroe-t. A kubai származású színésznő első filmszerepét az Una rosa de Francia című filmben kapta. 19 éves korában Spanyolországba költözött, hogy beindíthassa filmes karrierjét, ám a világszintű ismertségre csak az után tett szert, miután 2017-ben felbukkant a Szárnyas fejvadász 2049 című sci-fi filmben, majd szerepelt a Tőrbe ejtve és a Nincs idő meghalni című filmekben, de a Szöszivel most úgy tűnik bebiztosította helyét Hollywoodban.
Köszönjük, hogy velünk tartottak. Összefoglalónkat hamarosan olvashatja az Indexen, illetve fotókat is mutatunk még az eseményről.
Jimmy Kimmel az utolsó díj átadását követően még szívélyesen elköszönt, majd a színpadról levonulva egy táblához ment, amelyen ez a felirat állt: „Az incidens nélkül eltelt gálák száma”, és egy lapot felfordítva az egyest helyezte el ott. Utalva ezzel a múlt évi díjátadóra, amelyen Will Smith vitte el a show-t pofozkodásával.
Tarolt a Minden, mindenhol, mindenkor, ugyanis a 11 Oscar-jelölésből 7 díjat is megnyert. Pedig nem volt könnyű dolga, ugyanis közönségkedvenc blockbusterekkel, zseniális drámákkal és egyéb csodálatos alkotásokkal versenyzett.
A legjobb filmek kategóriájában esélyes volt még:
Michelle Yeoh élete első Oscar-díját vehette át a Minden, mindenhol, mindenkor című filmben nyújtott alakításáért. Utoljára húsz éve nyert nem fehér bőrű színésznő. Yeoh rögtön első mondatával utalt is erre, ugyanis minden olyan kisfiú és kislány nevében köszönte meg a filmet, akik „úgy néznek ki, mint ő”. Rajtuk kívül a rendezőkhöz hasonlóan ő is az édesanyáknak köszönte még meg a díjat.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Halle Berry és Jessica Chastain adta át a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat Brendan Frasernek A bálna című filmben nyújtott elképesztő alakításáért. A színész azonnal könnyekben tört ki, és úgy fogta az aranyszobrot, mintha attól várná a visszaigazolást, hogy ami történik vele, az a valóság.
A kifejezetten erős mezőnyben jelöltek voltak még a kategóriában:
Egymás után nyeri a díjakat a Minden, mindenhol, mindenkor. A közösségi médiában máris futótűzként terjed a produkció egyik jelenete. A kommentelők szerint ez a rész már önmagában díjat érdemelne.
Daniel Kwan és Daniel Schienert a Minden, mindenhol, mindenkor című filmért vehették át az elismerést. Az Oscar-díjat Nicole Kidman adta át a „Danieleknek”. A díjat első körben stílusosan az édesanyáknak köszönték meg. Na nemcsak az Oscar-klisé miatt, hanem mert a film központi konfliktusát egy anya-lánya viszony adja.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Paul Rogers veheti át a legjobb vágásért járó trófeát a Minden, mindenhol, mindenkor filmben végzett munkájáért. A szakember idén a BAFTA-díj-átadón egyébként már nyert a produkcióval. Rogers a színpadon elmondta, hogy a produkció a második film, amin valaha dolgozott – a végeredmény ehhez képest meghökkentően jóra sikeredett.
John Travolta könnyek között jelentette be a gála In Memoriam szekcióját, amellyel az elmúlt évben elhunyt filmes szakemberekről emlékeztek meg, köztük Olivia Newton- Johnról, Kirstie Alley-ről, Irene Caráról, Gina Lollobrigidáról és Vangelisről. A színészt nagyon mélyen érintette pályatársa, Olivia Newton-John halála, akivel együtt szerepelt a Grease című filmben.
Írhatnánk, hogy meglepődtünk, de ez nem lenne igaz, az indai RRR betétdala, a Naatu Naatu ugyanis az elmúlt hetekben egyszerűen letarolta az internetet, nemrégiben pedig még egy Golden Globe-díjat is bezsebelt, ugyancsak a legjobb betétdal kategóriában. A zenéért M.M. Keeravani, míg a dalszövegért Kanukuntla Subhash Chandrabose felelt, kiknek egyaránt ez volt az első jelölésük, a kezdők szerencséjével élve pedig azt egyből szoborra is tudták váltani.
Rihanna is fellépett a díjátadón, a produkció közben pedig szerelme, Asap Rocky bíztatta az énekesnőt.
Kiosztották a legjobb hang nyertesének járó szobrot, a győztes a Tom Cruise nevével fémjelzett Top Gun: Maverick című film. A produkcióban megjelenő hangzásvilágért Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon és Mark Taylor felelt. A színész, aki egyben a film producere is, ugyan ismeretlen okokból nincs ott a gálán, de minden bizonnyal örül, hogy az alkotás egy Oscar-díjat már bezsebelt.
A legjobb adaptált forgatókönyvért járó aranyszobrot a Women Talking írója, Sarah Polley kapja, akit a kritikusok a legesélyesebbnek tartottak a kategória megnyerésére. Nem először jelölték egyébként Oscar-díjra, mivel 2008-ban az Egyre távolabb forgatókönyvéért már lehetősége volt trófeára váltani jelöltségét. Idén szintén a Women Talking kapcsán szállhatott harcba a Golden Globe-díj-átadón a legjobb forgatókönyvek között.
A legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában Daniel Kwan és Daniel Scheinert, a Minden, mindenhol, mindenkor írói győztek. Ebben a kategóriában csak férfiakat, ezen belül két duót jelöltek.
A színpadon Rihanna, akit a Super Bowlos visszatérése után az Oscar-gálán való fellépésre is felkértek. Az énekesnő a legjobb eredeti betétdal kategóriában jelölt a Fekete Párduc 2.-ben felcsendülő Lift Me Up dalért. Nincsenek kétségeink afelől, hogy ugyan albumot már évek óta nem adott ki, a hangja még mindig páratlan.
Elizabeth Banks a színpadra menet majdnem elesett, mivel megbotlott a ruhájában, majd a hangja is elment, miközben bejelentette a legjobb vizuális effektusoknak járó díjat – egy medve társaságában.
Bejött a papírforma, James Cameron nagy visszatérése, az Avatar: A víz útja kapta ugyanis a legjobb vizuális effektekért járó Oscar-díjat. A film látványvilágán Richard Baneham és Joe Litteri is dolgozott, előbbinek ez a második, míg utóbbinak az ötödik aranyszobrocskája. Baneham korábban az első Avatar-film miatt kapott elismerést, míg Litteri az Avatar, a King Kong, A Gyűrűk Ura: A két torony, illetve A Gyűrűk Ura: A király visszatér című filmek miatt. A projektben Eric Saindon és Daniel Barrett is részt vett, akik korábban ugyan kaptak már jelölést, de díjat még soha.
Háború még nem volt ilyen sikeres, sorra osztogatják a Nyugaton a helyzet változatlan című filmnek a díjakat. Ez már a negyedik az este folyamán.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Christian M. Goldbeck és Ernestine Hipper bezsebelték életük első Oscar-díját, a filmakadémia ugyanis úgy döntött, hogy a netflixes Nyugaton a helyzet változatlannak adják a legjobb látvány- és díszlettervezésért járó Oscar-díjat. Előbbiért egyébként Goldbeck, míg utóbbiért Hipper felelt.
Lady Gaga a sokat mutató fekete Versace-ruhát egy fekete pólóra és nadrágra cserélte. Az énekesnő a Hold My Hand című dalt adta elő, amely a Top Gun: Maverickhez íródott. Nem ez volt Gaga legerősebb produkciója, cserébe majdnem elsírta magát éneklés közben.
Charlie Mackesy, a The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse című könyv szerzője, illetve az abból készült film producere, Matthew Freud nyerték a legjobb animációs rövidfilmért járó Oscar-díjat. Az alkotás egy olyan kisfiú történetét igyekszik bemutatni, akinek nincs más vágya, csak hogy biztonságos otthonra leljen, és ebben különböző állatok is a segítségére vannak. A jelölteknek ez az első Oscar-díjuk.
Elizabeth Olsen és Pedro Pascal adta át a legjobb rövid dokumentumfilmnek járó aranyszobrot, amit Az elefántsuttogók nyert.
A kategóriában jelöltek voltak még:
Antonio Banderas és Salma Hayek adják át a díjat Edward Bergernek, aki a legjobb nemzetközi filmnek járó Oscar-díjat kapja az 1929-ben megjelent Nyugaton a helyzet változatlan című regény filmadaptációjáért, ami összesen kilenc jelölést kapott a díjátadón.
A produkció ifjú német katonák élet-halál harcát mutatja be az I. világháború alatt, hűen ábrázolva, milyen áldozatokkal is jártak akkoriban az országok között dúló harcok. Németország egyébként negyedjére tudott nyerni ebben a kategóriában, mivel korábban az 1979-es A bádogdob, a 2002-es Hontalanul Afrikában és a 2006-os A mások élete filmekkel már aranyszobrot vihettek haza.
A Fekete Párduc 2. jelmeztervezője, Ruth Carter ismét a legjobb jelmeztervezésért vihet haza elismerést az Oscar-gáláról. 2018-ban ő lett az első afro-amerikai, aki nyerhetett ebben a kategóriában, azonban Carter az idei győzelmével duplázott. Több mint negyven produkció kötődik a nevéhez, köztük az Amerikába jöttem 2. és a Marshall – Állj ki az igazságért! című filmek.
Az est egyértelmű meglepetés- és sztárvendége Jenny, a szamár A sziget szellemei című filmből, akit a gála egy pontján Jimmy Kimmel kísért fel a színpadra. Mindenkinek elkélne otthon egy terápiás szamár...
Első Oscar-díját hozta el A bálna a legjobb smink és haj kategóriában a film két jelöltjének is. A többek között a West Side Storyn dolgozó Judy Chin sminkes és az újoncnak számító fodrász, Anne Marie Bradley először kaptak lehetőséget a filmakadémiától, hogy aranyszoborral térhessenek haza, ami valóra is vált. Míg a kategória harmadik jelöltje, Adrien Morot már másodjára győzedelmeskedik, először a 2010-es Barney és a nőkkel érdemelte ki a trófeát.
Ugyan a jelöltek mindegyike köszönetet szeretett volna mondani a díjért, viszont Judy Chint valamiért lekeverték, így az ő száján csak egy köszönöm csusszanhatott ki.
Son Lux, David Byrne és Stephanie Hsu adták elő a Minden, mindenhol, mindenkor című filmből a This Is A Life című dalt. Az előadás egy pontján David Byrne virsliujjakat villantott, ami nem véletlen. Ugyanis a filmben bemutattak egy olyan univerzumot, ahol mindenkinek virsli-szerű, indokolatlanul hosszú ujjai vannak. Aki még nem látta a filmet, már csak ezért is érdemes megnézni, és senkit se tántorítson el a gálán előadott, kifejezetten hamiskás és unalmas dal.
Ééés a legjobb operatőri munkáért járó Oscar-díjat nyeri, James Friend, aki az idei gála egyik slágerfilmjének, a kilenc jelölést kapó Nyugaton a helyzet változatlannak az operatőre. Friend a háborús filmmel ebben az évben a BAFTA-díjátadó legjobb operatőrnek járó elismerést is bezsebelte.
Friend köszönőbeszédében elmondta, bár neki ma nincs születésnapja, mégis azt érzi, mintha az lenne.
Az An Irish Goodbye című filmecske nyerte meg a legjobb rövidfilm kategóriát. A színpadon a szülinapos főszereplő, James Martin vette át a díjat.
Kiosztották a legjobb dokumentumfilmnek járó díjat, amelyet idén a Navalnij nyert. Mondhatnánk, hogy meglepődtünk, de nem igazán... A díjat Alekszej Navalnij felesége vette át, hiszen a címszereplő börtönben ül.