Enyedi Ildikó 2017-ben megjelent Testről és lélekről című alkotása óta egy magyar produkció sem versenyzett a legjobb nemzetközi film kategóriában. Idén a Blokádnak, míg tavaly a Post mortemnek lett volna esélye bekerülni a jelöltek közé, azonban ez nem jött össze, így a 2023-as Oscar-gálának is úgy indulunk neki, hogy egy magyar produkciónak sem szurkolhatunk. A kategóriában azonban akadnak nagyon is figyelemre méltó alkotások, köztük a 9 Oscar-jelölést kiérdemlő Nyugaton a helyzet változatlan, amelyet Németország nevezett be. A film Erich Maria Remarque 1929-es regénye alapján készült, ami az I. világháború idején játszódik, bemutatva, miképp tapasztalja meg egy ifjú német katona társaival együtt a háború viszontagságait, miközben az életükért kell küzdeniük. A film rendezője, Edward Berger a BAFTA-díj-átadón már két díjat is bezsebelhetett az alkotásért, Oscar-díja viszont még egy sincs.
A Santiago Mitre rendezte Argentína, 1985 című filmhez már egy valós eseményt vettek alapul, a korábbi diktatórikus kormány 1985-ös perét, amelyen az új, demokratikus vezetés kívánta elszámoltatni őket elkövetett bűneikért. Belgium filmje, a Közel két legjobb barát eltávolodásával járó vívódásokat mutatja be. A produkció rendezőjének, Lukas Dhontnak ez az első Oscar-jelölése, ahogy Jerzy Skolimowskinak is, aki Lengyelország filmjét, az EO-t rendezte. Az alkotás cselekménye egy szamár köré épül, ami egy lengyel cirkuszban nő fel.
Az ír jelölt, A csendes lány talán a legnagyobb esélyese ennek a kategóriának, amely egy tízéves kislány igen szívszorító történetet dolgozza fel, akinek alkoholista édesanyja és hirtelen haragú édesapja úgy dönt, a rokonokhoz küldik őt egy időre. A vidéki birtokon új világ tárul a gyermek elé, aki hazatérve szembesül azzal, hogy amit eddig otthonnak hitt, ott szeretetre és gondoskodásra nem számíthat. Amennyiben a film nyer a gálán, Írország első díját szerzi meg a legjobb nemzetközi film kategóriában, ahogy a rendező, Colm Bairéad is.
Köszönjük, hogy velünk tartottak. Összefoglalónkat hamarosan olvashatja az Indexen, illetve fotókat is mutatunk még az eseményről.
Jimmy Kimmel az utolsó díj átadását követően még szívélyesen elköszönt, majd a színpadról levonulva egy táblához ment, amelyen ez a felirat állt: „Az incidens nélkül eltelt gálák száma”, és egy lapot felfordítva az egyest helyezte el ott. Utalva ezzel a múlt évi díjátadóra, amelyen Will Smith vitte el a show-t pofozkodásával.
Tarolt a Minden, mindenhol, mindenkor, ugyanis a 11 Oscar-jelölésből 7 díjat is megnyert. Pedig nem volt könnyű dolga, ugyanis közönségkedvenc blockbusterekkel, zseniális drámákkal és egyéb csodálatos alkotásokkal versenyzett.
A legjobb filmek kategóriájában esélyes volt még:
Michelle Yeoh élete első Oscar-díját vehette át a Minden, mindenhol, mindenkor című filmben nyújtott alakításáért. Utoljára húsz éve nyert nem fehér bőrű színésznő. Yeoh rögtön első mondatával utalt is erre, ugyanis minden olyan kisfiú és kislány nevében köszönte meg a filmet, akik „úgy néznek ki, mint ő”. Rajtuk kívül a rendezőkhöz hasonlóan ő is az édesanyáknak köszönte még meg a díjat.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Halle Berry és Jessica Chastain adta át a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat Brendan Frasernek A bálna című filmben nyújtott elképesztő alakításáért. A színész azonnal könnyekben tört ki, és úgy fogta az aranyszobrot, mintha attól várná a visszaigazolást, hogy ami történik vele, az a valóság.
A kifejezetten erős mezőnyben jelöltek voltak még a kategóriában:
Egymás után nyeri a díjakat a Minden, mindenhol, mindenkor. A közösségi médiában máris futótűzként terjed a produkció egyik jelenete. A kommentelők szerint ez a rész már önmagában díjat érdemelne.
Daniel Kwan és Daniel Schienert a Minden, mindenhol, mindenkor című filmért vehették át az elismerést. Az Oscar-díjat Nicole Kidman adta át a „Danieleknek”. A díjat első körben stílusosan az édesanyáknak köszönték meg. Na nemcsak az Oscar-klisé miatt, hanem mert a film központi konfliktusát egy anya-lánya viszony adja.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Paul Rogers veheti át a legjobb vágásért járó trófeát a Minden, mindenhol, mindenkor filmben végzett munkájáért. A szakember idén a BAFTA-díj-átadón egyébként már nyert a produkcióval. Rogers a színpadon elmondta, hogy a produkció a második film, amin valaha dolgozott – a végeredmény ehhez képest meghökkentően jóra sikeredett.
John Travolta könnyek között jelentette be a gála In Memoriam szekcióját, amellyel az elmúlt évben elhunyt filmes szakemberekről emlékeztek meg, köztük Olivia Newton- Johnról, Kirstie Alley-ről, Irene Caráról, Gina Lollobrigidáról és Vangelisről. A színészt nagyon mélyen érintette pályatársa, Olivia Newton-John halála, akivel együtt szerepelt a Grease című filmben.
Írhatnánk, hogy meglepődtünk, de ez nem lenne igaz, az indai RRR betétdala, a Naatu Naatu ugyanis az elmúlt hetekben egyszerűen letarolta az internetet, nemrégiben pedig még egy Golden Globe-díjat is bezsebelt, ugyancsak a legjobb betétdal kategóriában. A zenéért M.M. Keeravani, míg a dalszövegért Kanukuntla Subhash Chandrabose felelt, kiknek egyaránt ez volt az első jelölésük, a kezdők szerencséjével élve pedig azt egyből szoborra is tudták váltani.
Rihanna is fellépett a díjátadón, a produkció közben pedig szerelme, Asap Rocky bíztatta az énekesnőt.
Kiosztották a legjobb hang nyertesének járó szobrot, a győztes a Tom Cruise nevével fémjelzett Top Gun: Maverick című film. A produkcióban megjelenő hangzásvilágért Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon és Mark Taylor felelt. A színész, aki egyben a film producere is, ugyan ismeretlen okokból nincs ott a gálán, de minden bizonnyal örül, hogy az alkotás egy Oscar-díjat már bezsebelt.
A legjobb adaptált forgatókönyvért járó aranyszobrot a Women Talking írója, Sarah Polley kapja, akit a kritikusok a legesélyesebbnek tartottak a kategória megnyerésére. Nem először jelölték egyébként Oscar-díjra, mivel 2008-ban az Egyre távolabb forgatókönyvéért már lehetősége volt trófeára váltani jelöltségét. Idén szintén a Women Talking kapcsán szállhatott harcba a Golden Globe-díj-átadón a legjobb forgatókönyvek között.
A legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában Daniel Kwan és Daniel Scheinert, a Minden, mindenhol, mindenkor írói győztek. Ebben a kategóriában csak férfiakat, ezen belül két duót jelöltek.
A színpadon Rihanna, akit a Super Bowlos visszatérése után az Oscar-gálán való fellépésre is felkértek. Az énekesnő a legjobb eredeti betétdal kategóriában jelölt a Fekete Párduc 2.-ben felcsendülő Lift Me Up dalért. Nincsenek kétségeink afelől, hogy ugyan albumot már évek óta nem adott ki, a hangja még mindig páratlan.
Elizabeth Banks a színpadra menet majdnem elesett, mivel megbotlott a ruhájában, majd a hangja is elment, miközben bejelentette a legjobb vizuális effektusoknak járó díjat – egy medve társaságában.
Bejött a papírforma, James Cameron nagy visszatérése, az Avatar: A víz útja kapta ugyanis a legjobb vizuális effektekért járó Oscar-díjat. A film látványvilágán Richard Baneham és Joe Litteri is dolgozott, előbbinek ez a második, míg utóbbinak az ötödik aranyszobrocskája. Baneham korábban az első Avatar-film miatt kapott elismerést, míg Litteri az Avatar, a King Kong, A Gyűrűk Ura: A két torony, illetve A Gyűrűk Ura: A király visszatér című filmek miatt. A projektben Eric Saindon és Daniel Barrett is részt vett, akik korábban ugyan kaptak már jelölést, de díjat még soha.
Háború még nem volt ilyen sikeres, sorra osztogatják a Nyugaton a helyzet változatlan című filmnek a díjakat. Ez már a negyedik az este folyamán.
Jelöltek voltak még a kategóriában:
Christian M. Goldbeck és Ernestine Hipper bezsebelték életük első Oscar-díját, a filmakadémia ugyanis úgy döntött, hogy a netflixes Nyugaton a helyzet változatlannak adják a legjobb látvány- és díszlettervezésért járó Oscar-díjat. Előbbiért egyébként Goldbeck, míg utóbbiért Hipper felelt.
Lady Gaga a sokat mutató fekete Versace-ruhát egy fekete pólóra és nadrágra cserélte. Az énekesnő a Hold My Hand című dalt adta elő, amely a Top Gun: Maverickhez íródott. Nem ez volt Gaga legerősebb produkciója, cserébe majdnem elsírta magát éneklés közben.
Charlie Mackesy, a The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse című könyv szerzője, illetve az abból készült film producere, Matthew Freud nyerték a legjobb animációs rövidfilmért járó Oscar-díjat. Az alkotás egy olyan kisfiú történetét igyekszik bemutatni, akinek nincs más vágya, csak hogy biztonságos otthonra leljen, és ebben különböző állatok is a segítségére vannak. A jelölteknek ez az első Oscar-díjuk.
Elizabeth Olsen és Pedro Pascal adta át a legjobb rövid dokumentumfilmnek járó aranyszobrot, amit Az elefántsuttogók nyert.
A kategóriában jelöltek voltak még:
Antonio Banderas és Salma Hayek adják át a díjat Edward Bergernek, aki a legjobb nemzetközi filmnek járó Oscar-díjat kapja az 1929-ben megjelent Nyugaton a helyzet változatlan című regény filmadaptációjáért, ami összesen kilenc jelölést kapott a díjátadón.
A produkció ifjú német katonák élet-halál harcát mutatja be az I. világháború alatt, hűen ábrázolva, milyen áldozatokkal is jártak akkoriban az országok között dúló harcok. Németország egyébként negyedjére tudott nyerni ebben a kategóriában, mivel korábban az 1979-es A bádogdob, a 2002-es Hontalanul Afrikában és a 2006-os A mások élete filmekkel már aranyszobrot vihettek haza.
A Fekete Párduc 2. jelmeztervezője, Ruth Carter ismét a legjobb jelmeztervezésért vihet haza elismerést az Oscar-gáláról. 2018-ban ő lett az első afro-amerikai, aki nyerhetett ebben a kategóriában, azonban Carter az idei győzelmével duplázott. Több mint negyven produkció kötődik a nevéhez, köztük az Amerikába jöttem 2. és a Marshall – Állj ki az igazságért! című filmek.
Az est egyértelmű meglepetés- és sztárvendége Jenny, a szamár A sziget szellemei című filmből, akit a gála egy pontján Jimmy Kimmel kísért fel a színpadra. Mindenkinek elkélne otthon egy terápiás szamár...
Első Oscar-díját hozta el A bálna a legjobb smink és haj kategóriában a film két jelöltjének is. A többek között a West Side Storyn dolgozó Judy Chin sminkes és az újoncnak számító fodrász, Anne Marie Bradley először kaptak lehetőséget a filmakadémiától, hogy aranyszoborral térhessenek haza, ami valóra is vált. Míg a kategória harmadik jelöltje, Adrien Morot már másodjára győzedelmeskedik, először a 2010-es Barney és a nőkkel érdemelte ki a trófeát.
Ugyan a jelöltek mindegyike köszönetet szeretett volna mondani a díjért, viszont Judy Chint valamiért lekeverték, így az ő száján csak egy köszönöm csusszanhatott ki.
Son Lux, David Byrne és Stephanie Hsu adták elő a Minden, mindenhol, mindenkor című filmből a This Is A Life című dalt. Az előadás egy pontján David Byrne virsliujjakat villantott, ami nem véletlen. Ugyanis a filmben bemutattak egy olyan univerzumot, ahol mindenkinek virsli-szerű, indokolatlanul hosszú ujjai vannak. Aki még nem látta a filmet, már csak ezért is érdemes megnézni, és senkit se tántorítson el a gálán előadott, kifejezetten hamiskás és unalmas dal.
Ééés a legjobb operatőri munkáért járó Oscar-díjat nyeri, James Friend, aki az idei gála egyik slágerfilmjének, a kilenc jelölést kapó Nyugaton a helyzet változatlannak az operatőre. Friend a háborús filmmel ebben az évben a BAFTA-díjátadó legjobb operatőrnek járó elismerést is bezsebelte.
Friend köszönőbeszédében elmondta, bár neki ma nincs születésnapja, mégis azt érzi, mintha az lenne.
Az An Irish Goodbye című filmecske nyerte meg a legjobb rövidfilm kategóriát. A színpadon a szülinapos főszereplő, James Martin vette át a díjat.
Kiosztották a legjobb dokumentumfilmnek járó díjat, amelyet idén a Navalnij nyert. Mondhatnánk, hogy meglepődtünk, de nem igazán... A díjat Alekszej Navalnij felesége vette át, hiszen a címszereplő börtönben ül.