Index Vakbarát Hírportál

Sorban álltunk narancsért, kazettáért, és közben ment az itt a piros, hol a piros

2021. július 21., 17:30 Módosítva: 2021.07.22 19:44
171
A XIX. század végén Budapesten több vásárcsanok is épült, hogy segítse a főváros élelmiszer-ellátását. A Nagyvásárcsarnokot 1896-ban adták át, majd ezt követte 1897-ben a Rákóczi téri, a Hold utcai, a Klauzál téri és a Hunyadi téri vásárcsanok. A vidéki nagyvárosok közül Miskolcon épült az első, 1926-ban.

A Nagyvásárcsarnok az idő múlásával Budapest egyik ikonikus épületévé vált, ahol egy meleg nyári napon egyszerre 5-6 idegenvezető keringett feltartott esernyővel, angolul, németül, olaszul kísérve a tikkadt turistákat, akik persze vitték a mézet, a szalámit vagy a fokhagymafüzért haza.

Vagy a paprikát, ahogy Margaret Thatcher mellett oly sok államfő és híresség, akiket úgyszintén elvittek a Nagycsarnokba, ahol kellő biztonsági intézkedéseket követően, fotósok gyűrűjében vásárolt a magyarosch kínálatból.

A piacokon és a vásárcsarnokokban álltak sorban a háziasszonyok krumpliért, káposztáért, szebb napokon import kubai narancsért. Vitték az élő csirkét, később a szovjet halkonzervet. Aztán a '80-as évek végén megjelentek a KGST-piacok vagy „lengyelpiacok″, ahol a kazettától a bugyin át a vízforralóig, vekkerig, törölközőig és Fa szappanig mindent megvehetett az ember, amit az üzletek polcain nem talált meg.

Tovább

Valamit visz a víz

2021. július 19., 21:57 Módosítva: 2021.07.20 12:12
Klímatudósok szerint az extrém az új normális, jó lesz, ha hozzászokunk.

Tény, régebben ritkább volt az ilyen szélsőséges időjárás, de nagy mennyiségű eső és annak nyomán kialakult árvíz azért volt. Az MTI Nemzeti Fotótárának gyűjteményében található képek közül három jelentősebb árvízről – 1954-ből, 1958-ból és 1965-ből – készült felvételekből válogattunk.

Pedig a pesti árvíz is jelentős volt 1838-ban, igaz, ekkor még fotódokumentálásra nem volt lehetőség, de máig iskolai tananyag, ami akkor történt, és nyilván a tankönyvekből Wesselényi Miklós, az árvízi hajós alakja mindenki előtt felsejlik. Wesselényi leírása az esemény második napjáról, mintha csak a mai viszonyokat adná vissza, igaz, régies nyelven szól, de érzékletes a kép, amely történhetett volna ma, de akár a század közepén is: „Már ekkor kezdettek a házak omlani s düledezni. Ezeknek ropogása, rohanása, a vízt közt emelkedő porfellegek, a rémítő sikoltás, sírás, ordítás borzasztó képét mutatta a duló enyészetnek.”

Tovább

Hol van az a nyár?

2021. július 14., 19:08 Módosítva: 2021.07.15 20:28
Megfakult képek, megtört fotósarkok, régi szép emlékek, melyek mind egy fiók mélyén lapulnak. Ha önnek épp nincs kéznél egy kempingezős felvétele sem, válogatásunk az MTI archívumából segít felülni a nosztalgiavonatra.

A kempingezés reneszánszát éli. Ebben szerepe van a Covidnak is. Míg a korlátozások hatással voltak a hotelekben eltöltött vendégéjszakák számára, addig a kempingezést viselte meg a legkevésbé a járvány. Persze a romantikafaktor is népszerűvé teszi: míg régen mindenki meglehetősen fapados élményként élte meg ezt a természetközeli, nomád üdülési formát, mára a kempingezés luxusváltozata, a glamping hódít.

A szó a glamorous és a camping szó összeolvadásából jött létre, és olyan kempingezést jelöl, ahol a díszletek szemet gyönyörködtetőek, a bútorok kényelmesek, a kiegészítők hangulatosak és stílusosak. A természetközeli pihenés már köszönőviszonyban sincs a régi, fapados kempingezéssel, ezért is válhatott a kényelmi faktor beiktatásával újra keresett pihenési formává szerte a világon.

Tovább

Alig fürdőruhában

2021. július 7., 17:11 Módosítva: 2021.07.08 11:15
Kánikulában a fürdőzők látványa önmagában hűsítően hat, egyben eszünkbe juttatja a régi nyarakat, de még inkább azt, vajon mennyit kell még aludni a szabadságunkig.

Május 1-je különleges dátum, de nem feltétlenül a Munka ünnepe miatt. Ekkor nyílnak a strandok, így arról is informál, hogy közeleg a nyári szünet, és hamarosan kezdetét veszi három gondtalan hónap. Az ilyesmi könnyen beleég az ember agyába, így nem csoda, hogy felnőttként is jó viszonyt ápolunk Május 1-jével.

A gyógyfürdőzés persze más, az egész évben űzhető, ám mégiscsak valamiféle úri muri. A gyógyvizek országa vagyunk, de gyógyfürdőbe eljutni életvitelszerűen a borsos jegyár miatt kevesek kiváltsága. Pedig jó dolog, Márai is méltatta, ám ha úgy olvassuk a sorait, hogy azok tulajdonképpen szimplán a strandolásra is igazak, vehetjük úgy, hogy megírta a fürdésélmény esszenciáját úgy, ahogy azt csak a legnagyobbak tudják.

Tovább

Minden más csak Balaton

2021. június 30., 15:18 Módosítva: 2021.07.01 14:29
Ha a tóra egy vitorlás kihajózik, az bármennyire csendesen suhan is, magára vonja a szelek istenének figyelmét.

Sokáig nem értettem, hogyan, pontosabban miért nem borulnak fel a balatoni vitorlások. Aztán amikor elmagyarázták a tőkesúly lényegét, azon tűnődtem, hogy azért vannak olyan szelek, amelyek akkor is befordítják a karcsú testű vitorlás hajókat, ha azok a víz alatt kétségbeesve kapaszkodnak. De a víz már csak ilyen: egy darabig bírja, hogy egy-egy izmosabb léglöket a legszívesebben kifordítaná medréből még a Balatont is, és néha megengedi a szélnek, hogy elfektessen egy-két vitorlát.

Lám, milyen furcsa emberi gondolat. Mert szép és idillikus a látvány, ahogyan egy vitorlás a vízen siklik. Erre az élményre évek múltán is lehet emlékezni. Békeidők, boldogságok, gondtalan suhanások. Ez a kép úgy ég a retinába, hogy azt évek múltán is elő lehet hívni. Az emlékezet nem fényérzékeny. De amiről lelkesedve, kipirult arcbőrrel, csillogó szemmel lehet mesélni, az a megélt küzdelem.

A kiérdemelt dicsőségé, hogy miközben a vitorlás az oldalára dőlve, mit oldalára, élére állva suhan, a legénység a hajó másik, égbe emelkedő peremén nyújtózik a horizont felé. Mert vannak pillanatok, amikor a tőkesúly sem elegendő az egyensúly fenntartásához. A vihar pedig – bár skandináv istenek hangján ordítja, hogy hiába állsz ellen, ember, ízekre roppantalak – nem bír minden akarattal, egy idő után az istenek ereje is elfogy, a süvöltő szelek nyugovóra térnek.

Tovább

Szomszédok alul, felül, oldalt – így kezdődött a nagy panelsztori

2021. június 23., 20:38 Módosítva: 2021.06.24 19:23
169
Ötvenöt éve kezdett dübörögni az első magyarországi házgyár, és ezzel végérvényesen eldőlt, hogy az évszázados lakáskrízist inkább mennyiségi, mintsem minőségi szempontok alapján oldja meg a Kádár-rendszer. Utólag visszatekintve járhattunk volna rosszabbul is, de a sztálini érában egyeduralkodó szocreál túl drága és lassú volt ahhoz, hogy labdába rúghasson a tömeges lakásépítésben. Így maradt a panel, amellyel már 1958-ban megindult az első kísérlet az akkor még Sztálinvárosként épülő Dunaújvárosban. 1960-ban költöztek be az első lakók a többemeletes, habosított kohósalakbetonból felhúzott panelbe, egy évvel azelőtt, hogy a desztalinizáció elérte a városneveket is.

Napozás a tetőn, svédasztal a platón,
Nyáron árnyékot vet a panel, a fölöttünk lakó
Miatt csöpög a plafon, a cirkusz egész estés,
Ha ropog a szotyi a talpad alatt, megérkeztél
(DSP: Lakótelep (km. Phat, Siska Finuccsi)

A Lechner Tudásközpont Útkeresés a 70-es évek lakásépítésében című tanulmánya megemlíti a pécsi panelbrigádot is, amely már 1957-ben, kisipari módszerekkel belevágott a könnyűbetonpanelek gyártásába, az egykori erőmű salakdombjának anyagát felhasználva. Az első 15 éves lakásépítési terv 1960-ban világossá tette, hogy az apró műhelyek kora lejárt: egymillió lakás volt a cél, ebből háromszázezernek Budapesten kellett felépülnie. Ezzel megpecsételődött a belváros historizáló épületeinek sorsa, minden forrást elvontak a meglévő lakások felújításától.

1962-re eldőlt, hogy a komplett gyártási technológiát megvásárolják, az első szovjet típusú házgyár pedig 55 éve, 1966 júniusában meg is nyitotta kapuit a Szentendrei út 101. alatt álló, 43. sz. Állami Építőipari Vállalat területén.

Az elsőn itt nincsenek elsők,
a másodikon senki sem ikon,
a harmadikon sincs olimpikon és
senki sem egyedi a negyediken
(Belga: LTP)

Gőzerővel beindult a munka a szerelőcsarnokban, folyamatos volt a túlórázás, hogy teljesüljön a terv, de a havi prémium sem volt ismeretlen. Ezután még hat házgyár létrehozását tűzték ki célul, amelyekben szovjet vagy keletnémet technológiát használtak, egyedül a Budapest II. vágott bele a panelgyártásba a dán Larsen-Nielsen-rendszerrel. Az első paneleknek még örült az ország, ami nem csoda, hiszen akkor nőttek ki a földből, amikor száz lakásigénylésből kettőt tudtak teljesíteni a fővárosban. Az átlagos kockalakás alapterülete 55 négyzetméter volt, a lakótelepeken volt folyóvíz, távfűtés és fürdőszoba – utóbbi igazi luxusnak számított, hiszen ilyet a hatvanas években csak minden ötödik lakásban lehetett találni.

Olyan ez, mint egy makettvilág
Lenn a pokol, fenn mennyország
Áldottak, akik csinálták
Értük zengjen az imádság
Panelban élni kiváltság
(Junkies: Panel)

Tovább

Ültünk a mólón, és tényleg vártunk a tihanyi révnél

2021. június 16., 19:13 Módosítva: 2021.06.17 11:19
322
Kétség sem férhet hozzá, hogy nekünk, magyaroknak a Balaton a Riviéra. Ám nem azért, mert a dal így szól, hanem mert nincsen hozzá fogható vízfelület, hozzá fűződő történelem, hozzá fogható emlék.

Belegondolni is nehéz, de amikor a KFT 1985-ben megírta a Balatoni nyár című dalát, aligha élt olyan ember az országban, aki ne érezte volna úgy, hogy ez a dal akár róla is szólhatna. Vagy azért, mert ült már a tihanyi révnél, vagy azért, mert várta, hogy jöjjön a fél négy, vagy csónakban ült egy lánnyal. Vagy azért, mert ezek közül egyiket sem élte át, de vágyott arra, hogy lássa, hogy a fény a vízen a táncát járja.

Mert a Balatonnak olyan varázsa van, ami mágnesként vonzza a lelket. Olyan, mintha egy tündér ránk emelte volna delejes tekintetét, bűbájjal ölelt magához, és ezt akkor is jó volna hinni, hogy így volt, ha tudjuk, legtöbbször csak a napfény bújt a bőrünk alá, az illatok az orrunkba költöztek, és a dallamok, a vízparton, tábortűz mellett dúdolt dallamok, a titkos, visszafojtott sóhajok soha el nem téphető fonalakként vezetnek mások lelkéhez. Sorsnak hívjuk, reménytelennek, beteljesedettnek, s végül is mindegy: mindannyian a Balaton foglyai vagyunk.

Tovább

Hol tartana ma az automobilizmus magyarok nélkül?

2021. június 9., 20:24 Módosítva: 2021.06.10 19:19
Talán nem túlzás a huszadik századot az autó évszázadának nevezni – nemcsak a világban, de Magyarországon is. Alig van olyan porcikája a vágy e titokzatos, négy keréken gördülő, mi több, száguldó tárgyának, melynek kidolgozása, felfedezése, megalkotása ne egy magyar szakember műve lenne. Úgyhogy méltán lehetünk büszkék a levegőt egyre kevésbé – és hamarosan már egyáltalán nem – szennyező közlekedési eszközre. Úgyhogy nézzünk szét fővárosunk utcáin, milyen stációkon ment keresztül a honi automobilizmus az elmúlt százhúsz évben.

A Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása – közismert nevén a KRESZ – gyökerei 1901-re nyúlnak vissza: ekkor fogott össze a rendőrség az akkor már egyéves Magyar Automobil Clubbal, hogy megalkossa Budapesten a közlekedés alapszabályait, és ekkor írták elő az autók és sofőrjeik vizsgakötelezettségét. És már az első évben 49 jogosítványt és 38 forgalmi engedélyt bocsátottak ki.

Az első magyar KRESZ-nek egy kilenc évvel később, 1910-ben született belügyminiszteri rendeletet tekintjük.

A szabályok tehát már megvoltak, most már csak autókra volt szükség. Mintha csak Massimo d’Azeglio bon mot-ját idéznénk 1861-ből, az olasz egység évéből: „Megteremtettük Olaszországot. Most már csak az olaszokat kellene megteremtenünk...”

Ami azt illeti, honfitársaink élen jártak az automobil és létfontosságú alkatrészei kifejlesztésében. Csonka János 1879-ben elkészítette az első magyar gázmotort, majd 1893-mal Bánki Donáttal szabadalmaztatták a gépkocsigyártás talán legfontosabb alkatrészét, a porlasztót. Két évvel később pedig már forgalomba helyezték Magyarországon az első autót, egy Benz-Velto modellt, melynek tulajdonosa nem egy főherceg, nem egy mágnás, nem egy tőkepénzes, hanem egy – optikus volt. Az első honi tehergépkocsit pedig az 1900-as évek elején – és most nagyot dobban budafoki lokálpatrióta szívem – a Törley-pezsgőgyár használta!

Tovább

A legklasszabb dolog, amit átvettünk az angoloktól

2021. június 2., 19:14 Módosítva: 2021.06.03 16:38
138
Több mint kétszáz éve, 1814-ben futották az első hivatalos magyarországi lóversenyt. Az eltelt két évszázadban fantasztikus lovak száguldottak a honi versenypályákon Kisbértől Overdose-ig, és már melegít az új magyar csodamén, a veretlen Sambo. Gróf Széchenyi István volt az alapító, és az utókorra vár, hogy helyén kezelje a lóversenyt mint a társasági élet semmihez sem hasonlítható színterét.

Angliának három dolga van, amit meg kell tanulni: az alkotmány, a gépipar és a lótenyésztés.

Ha valaki tudta, mi a fontos egy ország életében, akkor az Széchenyi István volt, a legnagyobb magyar. A gróf 1815-ös angliai útja után vetette papírra a fenti szentenciát, összehasonlítván az ottani fejlett viszonyokat a hazai elmaradott állapotokkal. A reformkor kiemelkedő alakja csodálta az akkor világelső angol gazdaságot, a gépeket, a (viszonylagos) politikai demokráciát, és lovasember lévén az új lófajtát, az angol telivért. 

Mindezekből egyenesen következett, hogy szerinte melyik az a három dolog, ami fejletté tesz egy országot, és számára teljesen egyértelműen a lótenyésztés és ebből fakadóan a lóversenyzés is ezek közé tartozott. 

Tovább

Rovatok