A valaha volt legjobb hónapját produkálta a globális videójáték-ipar, 2019 decemberében világszerte 9,8 milliárd dollárt, azaz közel 3000 milliárd forintot költöttünk játékokra, kiegészítőkre és emote-okra – írja a SuperData Research. Ebből megvehetnénk a Buckingham-palotát, a Fehér Házat, 2000 hitelmentes retúrjegyet Elon Musk marskolóniájára, és a Windsori kastélyt, és még így is maradna nagyjából 3,1 milliárd dollár a zsebünkben. Ezt még átválthatjuk 374 728 Bitcoinra, különben 31 tonna húzná le a nadrágunk. Ha minden kötél szakad, még vehetünk belőle 34 Falcon Heavy űrhajót. Szóval elég sok pénz, na.
A Niantic, ami a Pokémon Go, az Ingress vagy a Harry Potter: Wizards Unite nevű játékokat jegyzi, közzétette, hogy 2020-ban a világ melyik pontjain tart majd globális sétálós eseményeket. Idén Liverpool, Philadelphia és St. Louis városa örülhet az extra turistáknak, ezekben a városokban lehet majd limitált szériás Pokémonokra és hasonlókra vadászni és fejlődni.
De előtte elmondták, hogy a 2019-es hasonló események
249 millió dollár pluszbevételt jelentettek a városoknak.
10 millió dollár helyett 400 millió, azaz 3 milliárd forint helyett 121 milliárd járhat az eszetlenül népszerű League of Legends videojáték gyártóját, a Riot Gamest nemi alapú megkülönböztetésért beperelő női alkalmazottaknak – írja a Gamesindustry.biz. Ugyan decemberben úgy tűnt, hogy a Riot sikeresen megegyezett peren kívül az 1000 sértettel, de azóta két illetékes amerikai állami ügynökség is beszállt a játszmába.
csak a League of Legends 1,4 milliárd dollár profitot termelt a Riot Gamesnek.
Márciusban érkezik az Alyx, ami a legendás Half-Life sorozat következő része lesz, illetve a sztorija az első két rész között játszódik majd, de kifejezetten a VR-élményre épít.
A múlt heti update után az iPad Pro (2018) felhasználói már 120 fps-sel élvezhetik a Fortnitot – írja a Verge. Ugyan nem az Apple tabletje az esportolók kedvenc eszköze, de ettől még a fejlesztő kihasználja a hardver adta lehetőségeket, így a játék hordozható verziója iPaden élvezhető a legnagyobb kéfrissítés mellett, a legtöbb másodpercenkénti képkockával. Nintendo Switchen például 30 fps a maximum.
Tavaly év végén jött ki a Tihor Miklós – a '90-es évek egyik magyar szerepjáték-legendája, akinek nevéhez olyan játékok fűződnek, mint a Túlélők földje és a Hatalom kártyái – által vezetett Beholder legújabb online játéka, az Argum City, maratoni, hat éves fejlesztés után. Amikor Tihor annak idején belevágott a szerepjátékos bizniszbe, követte az akkori trendeket, de az Argum Cityt elnézve úgy tűnik, hogy ez most valahol útközben lemaradt. A játék a rendkívül népszerű online kattintgatós-időrablós-gazdálkodós kategóriába tartozik, és egy nem túl nagy (jelenleg nagyjából 500 fős), de igen szókimondó és aktív közösség épült ki körülötte. A játékosok többsége olyanokból került ki, akik már a Beholder korábbi játékaival is játszottak - hogy őket ösztönözze, a Beholder különböző jutalmakat ad a többi játékban is, ha az Argum Cityben elérnek egy bizonyos szintet.
A játék leírása szerint egy fiatal, sikeres karaktert alakíthatunk, aki most röppen ki a fészekből, és Tiborcz Istvánhoz és Orbán Ráhelhez Harry herceghez és Meghan Markle-höz hasonlóan saját lábaira áll (szerencsére annyi támogatást kapunk a szülőktől, hogy rögtön elkezdhessünk céget építeni). Miután megalakítottuk a céget, alkalmazottakat kell felvennünk, harcos robotokat gyárthatunk, meg kisállatot, és még rengeteg más módon üthetjük el az időt. Már-már annyi módon, hogy felmerülhet a kérdés: a kevesebb nem több néha?
Sokszor felmerült már sok emberben a kérdés, hogy mégis mi a francért jelenik meg minden évben egy új Call of Duty (CoD), egy friss kutatás alapján azonban nagyon is van ennek értelme, az Egyesült Államokban ugyanis az előző évtized tíz legkelendőbb játékából hét ebbe a szériába tartozik – írja a PC Gamer.
Április 16-ról szeptember 17-re csúsztatta a CD Projekt Red a várva várt disztópikus szerepjátékát, a Cyberpunk 2077-et. A Twitteren tették közzé a hírt, és azt írták, hogy ugyan a játék gyakorlatilag kész, mégis van még némi munka vele.
A mobilon futó játékok világpiaca idén meghaladja a 100 milliárd dollárt az App Annie elemzőcég előrejelzése szerint. Aktuális árfolyamon ez 29 839 milliárd forintra tehető. Még mindig lendületes a piac bővülése, 2019-ben a mobilozók még csak 86 milliárd dollárt költöttek el videojátékokra.
Noha korábban úgy tűnt, hogy a tavaly másodjára megrendezett budapesti V4 Future Sports fesztivál költségvetése jelentősen csökkent, az Európai Unió Közbeszerzési Értesítőjében most megjelent tender alapján a kormány most sem aprózta el a dolgot: a jelek szerint a 2018-as kétmilliárd után
2019-ben másfél milliárd forinttal szállt be az esemény megrendezésébe.
Szűk egy év telt el azóta, hogy az Epic Games rárúgta az ajtót a Steamre, és elég komolyan elkezdte tolni a saját virtuális játékboltját, az Epic Games Store-t. A jelenség elég nagy port kavart, az Epic friss jelentése alapján azonban csak egy hangos kisebbségnek volt igazán baja vele, az Epic Games Store ugyanis több mint százmillió felhasználót vonzott be 2019-ben, akik összesen 680 millió dollárt költöttek el a platformon – írja a GameDaily.
Mint kiderült, az Epic Games Store a felhasználói fiókok száma és a bevétel alapján is meghaladta az előzetes várakozásokat, nem kis részben annak köszönhetően, hogy a platformon a játékosok minden héten újabb ingyen játékkal gazdagodhattak.
Még fel sem száradt a hipós víz a CES kiállótereinek padlóján, máris a nyáron esedékes E3 gamerexpóval kapcsolatos bejelentésekkel van tele az internet. A Sony és a Microsoft is elmondta, hogy mik a terveik a Los Angeles-i kiállítással.
Tudják mi a közös Ninjában, Shroudban és Disguised Toastban azon kívül, hogy mindhárman rettentően népszerű videójátékos streamerek, és hogy hülye nevük van? Hát az, hogy tavaly mindhárman otthagyták az évek óta messze legnépszerűbb Twitch platformot, és annak valamelyik vetélytársához igazoltak – előbbi kettő a Microsoft által megtolt Mixerhez, utóbbi pedig a Facebook Gaminghez.
A dolog elsőre minden szempontból financiális öngyilkosságnak tűnt, de hiába vesztettek rengeteg nézőt, a lelépő streamerek jobban érzik magukat azóta, hogy kikerültek az ipar titánjának vasmarkából. A Twitch kihívói egyelőre még a fasorban sincsenek, de 2019 második felében egymást követték a nagy profilú átigazolások és az exkluzív megállapodások. Ebből pedig már most az általában az élsportban tapasztalható, ádáz csatározás bontakozott ki a tehetségekért és a nézőkért egyaránt. Annak ellenére, hogy sokan még mindig nem értik, mi a pláne abban, hogy egy ember azt közvetíti a neten, hogy videójátékozik, egy több százmillió dolláros biznisz alakul át éppen a szemeink előtt.
Megállapodott Andrzej Sapkowski és a Witcher játékokat fejlesztő CD Projekt Red az írónak járó pénzekről – írja a Polygon. Mikor eladta a játékfejlesztőknek a jogokat, még nem hitte, hogy a franchise ennyire sikeres lesz.
Felajánlották, hogy részesedést adnak a nyereségükből. Erre én azt mondta, hogy ›Nem, nem is lesz semmilyen profit – most azonnal kérem a pénzem! Az egészet.‹ Ki láthatta előre a sikerüket?
– mesélt Sapkowski arról, hogy nem hitt a könyveiből készült játék sikerében.
Szombaton annyi játékos akarta élőben követni J.J. Abrams bejelentését a Fortniteban, hogy sokan be se jutottak a játékba – írja a Eurogamer.net. Azt már megszoktuk, hogy a játék élő eseményei hatalmas tömegeket vonzanak, így gyakran nehézkes bejutni rájuk. Ezúttal azonban még órákkal a buli vége után is nyögdécseltek a szerverek.
Az esemény azzal indult, hogy a Millenium Falcon megküzdött néhány TIE vadásszal, majd leszállt. A hajóból egy holografikus Geoff Keighley (videójátékos újságíró, a Game Awards atyja) mászott ki, akit egy bohókás, az idegesítőség határterületén egyensúlyozó rohamosztagos követett. Nevetgéltek, dumálgattak, emote-oltak, majd megérkezett a rendező, J.J. Abrams és vele is csevegtek.
A nézők ezután szavazhattak, hogy vajon miről fog szólni a Star Wars: Skywalker korából bemutatott jelenet, amit Abrams hozott nekik. Mikor az lement, folytatódott az előre megírt csevely, ami azért furcsa, mert az eddigi Fortnite események óramű pontossággal pörögtek. Abrams tartott még egy szavazást arról, hogy kinek mi a kedvenc fénykard-színe (csak a lila!), majd, hogy csúcsra vigye a mémjátékot, vissza naruto-futott a Falconba, amit a szavazás közben elüldözött néhány TIE vadász.
Ugyan a házigazdák leléptek, de az eseménynek még nem volt vége. Hirtelen megszólalt Palpatine császár hangja, és elégedetten motyogott magának valamit. A leszállópadon ülő láda kinyílt, és mindenki kapott egy olyan színű fénykardot, amilyenre szavazott korábban.
A játékba közben bekerültek Star Wars skinek, fegyverek (például a fénykard), mindenki megkapja a TIE Whisperer siklóernyőt, és a térképen itt-ott lezuhant TIE roncsoknál a játékosok megküzdhetnek néhány rohamosztagossal (botokkal). A teljes esemény itt megnézhető:
Fortnite x Starwars FULL EVENT from r/FortNiteBR
Egyet muszáj leszögezni az elején:
Ezek nem a legjobb játékok. Csak azért, mert egy játék felkerült a listára, még nem feltétlenül állítjuk azt, hogy jó, vagy rossz. Csak azt, hogy a játékipar szempontjából valamiért nagyon fontos.
Ezek után már tényleg csak az hőböröghet Facebookon, hogy a listán szereplő egyik-másik játék mekkora szerves trágyába burkolt vegyi hulladék, aki az első két mondatot se olvassa el. És ez legfeljebb a kommentelők 80-90%-a lehet.
De mivel érték el ezek a játékok, hogy meghatározzák a videojáték-ipart 2010 és 2019 között? Ezt tehették botránnyal, sok eladott példánnyal, elsöprő népszerűséggel, vagy akár azzal, hogy 75 milliárd forintot kalapoztak össze puszta ígéretekkel a fejlesztői, pedig még kész sincs a játék. A sorrend is véletlenszerű, így jutottak eszembe a címek, amikor a listát összeállítottam.
A Minecraft Earth kijött.
Engedélyezed a letöltését?
- ezzel csetelt rám a fiam, a Family Link szülőifelügyelet appra utalva, amiben kézivezérléssel tudok hozzájárulni az új letöltéseihez. Pár perccel később már mindketten a Microsoft által kiadott új játékot próbálgattuk. Ő puszta szórakozásból, én szigorúan munkaügyileg. Persze szoktunk együtt minecraftozni, hiszen legóztunk is együtt, szóval miért is ne lehetne jó a Minecraft Earth, amely a népszerű videojáték építkezős-programozós-zombikaszabolós történetét viszi ki a szabadba. Nagyjából úgy, ahogy a Pokémon Go szabadította rá a világra a japán rajzfilmsorozat furcsa lényeit.
A Minecraft Earth földrajzi koordinátákon alapul, a valódi utcákat pixelesíti és borítja be szürke és zöld kockákkal. Ebben a képzeletbeli világban az épületek helyén csak fák és sziklák nőnek ki a földből, és mindenhol cuki állatok kóborolnak. A térképen kell begyűjteni az alapanyagokat, hogy aztán azokból különféle tárgyakat, például kardot, csákányt, kerítést vagy lépcsőket készítsünk, és építkezni meg harcolni tudjunk, akárcsak a játék számítógépes és mobilos verziójában.
Az a cél, hogy legyen egy nagy építőmezőnk, egy virtuális terepasztalunk
Erre a begyűjtött anyagokból felhúzunk valami lenyűgöző dolgot, ahogy régen a legóval, csak mindezt már a mobil kijelzőjén át kell nézni, és a szülők talpa is megmenekül a szőnyegen felejtett kockák orvtámadásáról.
Rögtön az elején tisztázzuk:
ez az építőmező a csapda, ezzel keres pénzt a Microsoft
A nagyobb mezőkért játékbeli rubinnal kell fizetni, és ezeket a rajzolt drágaköveket vagy kitartó játékkal, hosszú idő alatt szerezzük be, vagy nagyon gyorsan és egyszerűen, valódi pénzből. A legnagyobb, 32×32 kockából álló mező 500 rubinba kerül, és a Microsoft úgy lőtte be az árakat, hogy egy közepesen lusta gyerek nagyjából 7500 forintból és ezen felül még pár hét rubingyűjtögetéssel meg tudja szerezni. Kétszer ennyi pénzből persze azonnal megvan minden.
Aki szülőként erre egy fillért sem áldozna, azt egyrészt tökéletesen megértem, másrészt viszont fel kell készülni arra, hogy több hónapon át kell majd sétáltani a gyereket, akinek eközben rá lesz nőve a szemgolyója a mobil kijelzőjére. Ja, egy külső aksi is jól jön majd, mert a játék zabálja az áramot.
Az építőmezők előhívásához már nem kell az utcán lenni, a mobiltelefon kiterjesztett valóság (AR) képességeivel lehet elhelyezni a szobában. Nem muszáj olyan asztalt találni, ami körbejárható, mert a virtuális mező bármikor újra letehető elforgatva. A környezet letapogatása után egyszer csak felbukkan előttünk a pálya, ahol minimális mértékben tudunk bányászni, és nagyobb mértékben építkezni. Van kreatív mód, amikor csak elhelyezni tudjuk a kockákat és a lényeket, és van egy akciódúsabb játékmód, amikor le is tudjuk kaszabolni a korábban odahelyezett teheneket, hogy élelemhez jussunk.
Aki látott már Minecraftot közelebbről, hiányolhatja, hogy kevés szó esett a nyilazó csontvázakról és zombikról. Ezek a szörnyek nem járkálnak szabadon, nyilván azért, hogy véletlenül se kelljen a virtuális ellenségek elől menekülni a valódi életben, ami egy forgalmas útkereszteződésben például életveszélyes lenne. Egyébként arra is odafigyeltek, hogy autózás közben ne - vagy legalábbis nehezebben - tudjunk felszedni alapanyagokat, és ha túl gyors mozgást érzékel az app, rendszeres gombnyomással kell visszaigazolni, hogy nem mi vezetünk.
A csata olyasmi terepen történik, mint az építőmező, ám ezeket a helyeket az utcán kóborolva találjuk meg, a látványos, égig érő fényjelzéseket kell követni. Ha rákattintunk egy ilyen kalandra, az utcán el kell helyezni a mezőt, ahogyan nekünk kényelmes, és nekikezdhetünk az ott megtalálható alapanyagok kinyerésének. Ez annyiban más, mint a saját terepasztalunk, hogy játékbeli eszközökre is szükségünk lehet, és csak az akciós játékmód aktív.
Itt aztán lényeges, hogy bele tudjunk sétálni a virtuális térbe, mert a kaland terepét nem tudjuk elforgatni vagy utólag áthelyezni. Meg is szívtam, amikor az óbudai Amfiteátrumnál a kerítésen belülre került a kaland, bár a rajzolt tehénnek ez nem jelentett akadályt, lazán átsétált a vason. Mégis, a lényeghez nem tudtam hozzáférni. Aztán pár sarokkal odébb két jelzés is volt, ám eltűntek, mire odaértem. Szuper volt a fagyos szélben sétálni emiatt! Már feladtam a dolgot, amikor a szerkesztőséghez közeli kávézóban egyszer csak felbukkant egy új kaland, pont amikor a kasszánál álltam. Gyorsan módosítottam is a rendelést, elvitelről helyi fogyasztásra, és azon gondolkodtam, mennyire nézne rám furán a pultos lány, ha elmagyaráznám az okát.
Kezdő tesztelőként azonban nem volt játékbeli csákányom, így egy szem fa kerítéselemmel és némi bárányhússal távoztam a helyszínről. Persze nem jártam körbe a virtuális terepet, hülyén vette volna ki magát, ha a mobilra fókuszálva elkezdek sétálni a kávézóban az asztalok között, mint valami holdkóros.
Akárhogy is nézzük, a Minecraft Earth leginkább egy pénztermelő gépezet, túl sok értelme nincs. Egy ideig azzal is elkerülhető, hogy még csak a bétateszt zajlik - nekünk úgy sikerült most hozzáférni, hogy hónapokkal ezelőtt feliratkoztunk az előregisztrációs listára. De ha szabadon elérhető, akkor is komolyabb telefon kell hozzá, a nemrég tesztelt Xiaomi Redmi Note 8T-vel például nem kompatibilis. Elképzelésem sincs, hogy milyen rendszerkövetelményt lőhetett be célként a Microsoft, mert az elég durva, hogy a Samsung Galaxy S10+ csúcsmobil 12 GB RAM-os verzióján is simán lefagy és kilép időnként a játék.
Ha mindenáron valami Minecrafthoz kötődő dolog kell a gyereknek, 10-13 évesen már simán bele lehet vágni egy privát szerver beizzításába. Nálunk a Raspberry Pi 4 miniszámítógép 4 GB-os változata tök jól bevált erre 4-5 játékossal. A neten minden információ elérhető a telepítéshez, és közben a gyerek megismeri a Linuxot, a parancssort, némi szkriptelést, az otthoni hálózat és a portok beállításait. Azt nem állítom, hogy ez olcsóbb móka, könnyen odáig fajulhat, hogy a végén már komolyabb szervert követel a kölök, de legalább nem csak pixeles rajzokat gyűjtöget a kutyaszaros utcákon, hanem értékes tudásra tesz szert.
A 2019-es Game Awardson minden volt, ami eddig: díjak, bejelentések, érzelmes beszédek. Az idei díjátadó annyival izgalmasabbra sikerült, hogy a Game Festival keretein belül a Steamre felkerült néhány teljesen új játék demója, amik 48 órán át ingyen elérhetőek. Az USA-ban, ahol emberi időben ment a műsor, a Jumanji 2-vel együtt lehetett nézni 53 moziban. Zenei vendégként fellépett Grimes, a Green Day, és Chvrches, és a díjakat is netes, játékos, filmes és sportos hírességek adták át – a legjobb játék díjat például Vin Diesel és Michelle Rodriguez.
Akár csak Michael Bublé, Geoff Keighly is decemberben bújik elő a barlangjából, bár ő nem azért, hogy karácsonyi dalokat búgjon, hanem hogy megrendezze az év egyik legjelentősebb videójátékos eseményét, a Game Awardsot.
2012-ben egy botrány is kirobbant az esemény körül, amikor Rab Florence, a Eurogamer akkori újságírója ezt írta a műsor elődjéről:
A videójáték-újságírók együtt buliztak a PR-os barátaikkal. PR-osok és újságírók szavaztak a kedvenc barátaikra, barátok barátoknak adtak díjakat, és mindenki jól érezte magát.
Miután megjelent a Steamen egy videojáték, amiben virtuálisan ki lehet próbálni, milyen hongkongi tüntetőnek lenni, Kína is piacra dobott egy játékot, amiben pedig tüntetőket lehet verni. Az Everyone Hit The Traiors, azaz Mindenki üsse az árulókat néven futó játékban demokráciapárti tüntetőket és ismert aktivista arcokat kell gyepálni.
A PS2 és a PS4 a világ legnépszerűbb játékkonzoljai, miközben az egy év múlva érkező a PlayStation 5-től pedig már most be van zsongva a játékvilág, de nem szabad elfelejteni az óriást, aminek a vállán ezek a konzolok állnak:
a ma 25 éves eredeti PlayStationt.
Alighanem az elmúlt jó néhány év legszebb pillanatait élik át mostanság a Star Wars-rajongók: a Mandalorian képében kaptak egy egyelőre remeknek tűnő sorozatot, karácsony előtt érkezik a Disney-féle trilógiát lezáró film, a Skywalker kora, a Star Wars Jedi: Fallen Order formájában pedig végre van egy egyjátékos Star Wars-játék, ami megérte a megjelenése napját.
A Respawn játéka már önmagában emiatt különleges lenne, de a fejlesztőgárda a sok nehézség és furcsaság ellenére is egy szerethető és élvezetes játékot tett le az asztalra. Még úgy is, hogy a stúdió másik idei játékához, a februárban megjelent Apex Legendshez hasonlóan lényegében egy darab eredeti ötletet sem lehet benne találni.
Mielőtt bármi másba belevágnánk, első körben egy dolgot mindenképpen muszáj leszögezni: az, hogy a Fallen Order így, ebben a formában megjelent, tényleg kisebbfajta csoda, az évek során ugyanis annyi Star Wars-játékot kaszáltak el különféle okokból, hogy azt számon tartani is nehéz már. A franchise videójátékos vesszőfutása jó régóta tart már, de igazán csak akkor indult be, mikor a Disney 2013-ban, egy évvel a Lucas-film megvétele után fogta magát, és bezárta a számtalan legendás Star Wars-játékért felelős stúdiót/kiadót, a LucasArtsot.
A hét közepén bejelentették, most pedig már hivatalos trailer is érkezett az Alyx című játékhoz, amit a fejlesztő Valve a legendás Half-Life sorozat folytatásaként mutatott be (annak ellenére, hogy a sztorija az első két rész között játszódik):
Rávették magukat a tesztelők a Google Stadia videojátékos streaming platformjára, így mostanra kiderült pár adat a működéséről, amelyekkel érdemes tisztában lenni. Egy komolyabb játék futtatása nemcsak akkor lehet kellemetlen, ha valakinek korlátozott adatforgalmi kerete van, de a hálózati eszközök is komoly terhelésnek lesznek kitéve a játékok futtatása közben.
Húsz évvel az eredeti megjelenése után ismét kijött az Age of Empires II.
Azt nem mondanám, hogy 1999 óta töretlen a játék népszerűsége, de az biztos, hogy még ma is magának tudhat egy lelkes rajongótábort. Ez a kemény mag a mai napig imádja a játékot és annak mechanikáját. Az Age of Empires II: Definitive Edition nekik készült, nem azoknak, akik valami formabontó remake-re vártak.
51 évesen meghalt Brad McQuaid, a nagyon sok szereplős online szerepjátékok (MMORPG-k) műfaját definiáló és népszerűvé tevő EverQuest megálmodója és producere, aki haláláig a jelenleg is fejlesztés alatt álló Pantheon: Rise of the Fallen nevű játékon dolgozott – írja a PC Gamer.
Apró kódrészletek, kiszivárgott információk és egy termékbemutató weboldal utal arra, hogy a Pokémon Go és a Harry Potter: Wizards Unite játékokat legyártó Niantic ezúttal egy világszerte népszerű társasjátékból készítene mobilos játékot.
Ha azt várja, hogy olyan jól néz ki és fut rajta egy játék, mint egy erős játékos PC-n, vagy akár egy drága konzolon, vagy esetleg egy mindent megváltó appra vár, lehet, hogy csalódni fog. Ennek ellenére tovább játszanék vele, ha nem lennék elkényeztetve.
– The Verge;
Messze még, hogy kész legyen.
– IGN;
Néha játszhatatlan, máskor varázslatos.
Első ránézésre az egész játékipart megrengető bejelentést tett hétfőn a Valve, a cég ugyanis a pletykákat megerősítve azt írta, hogy csütörtökön egy új Half-Life játékról rántja majd le a leplet. Üröm az örömben, hogy ez a Half-Life 3 helyett a Half-Life: Alyx nevű VR-játék lesz majd – írja a Kotaku.
Kedden indul el a Google Stadia videojátékos szolgáltatása, amihez a felhasználói oldalon csak egy online eszközre és bika netkapcsolat kell, hiszen minden más a felhőben fut. Eredetileg tizenkét játékkal akart elindulni a Google, ám az utolsó pillanatban felbővítették a listát huszonkettőre.