Már az elmúlt években is sűrűn előfordult, de a koronavírus-járvány által megnehezített 2021-es évben az amerikai IGN gyűjtése alapján 50-nél is több videójáték megjelenését csúsztatták el a stúdiók. A home office nem mindenkinek jött jól, a szórakoztatóiparra rányomta a bélyegét a Covid, mégpedig elég csúnyán, hiszen a mozik bezártak, és a filmfanatikusok kénytelenek voltak többet várni... vagy éppen beérni a streaminggel és a kis képernyővel.
A játékipar elég nagy meglepetésünkre a mai napig nem érte utol magát, 2022 is a csúszások éve.
Ősszel és télen lesz néhány fontos megjelenés, mint a Harry Potter univerzumában játszódó Hogwarts Legacy, a Gotham Knights, vagy éppen A Plague Tale második része. Ugyanakkor nem hiába remegtek sokáig a God of War: Ragnarököt váró gamerek, simán benne volt a pakliban, hogy a Santa Monica Studio azt is inkább eltolja a jövő évre. Ők megúszták, Kratosék november 9-én visszatérnek, de az elmúlt hónapokban jó pár példa volt arra, hogy sokak által várt videójátékok kiadási dátuma változott 2023-ra. Ezek közül szedtük össze a legnagyobb címeket, amik csúsznak.
Lopakodós játék Középföldén? A Gyűrűk Ura akció RPG-khez szokott rajongói közel sem háborodtak fel annyira, mint várható volt, amikor a Gollam főszereplésével érkező újdonságot a Daedalic Entertainment bejelentette. Megjelenési dátumnak kitűzték a szeptember 1-jét, szóval elvileg nem kellett volna rá sokat várni, hogy PC-re, PlayStationre, Xboxra és picit később Nintendo Switchre is kiadják a videójátékot. Ám, az első játékmenet-előzetes úgy kiborított mindenkit, hogy a fejlesztők átgondolták a dolgot, pár hónappal odébb rakták a megjelenést, mondván, csiszolnak még a dolgokon. Megértjük, mert ránézésre olyan ez az új A Gyűrűk Ura-játék, mint egy időutazás 2002-be, amihez elő kéne kaparnunk a szekrény mélyén porosodó PlayStation 2-t.
Közel 10 év telt el azóta, hogy a Grand Theft Auto-játéksorozat legutóbbi, ötödik része polcokra került. Ebben Los Santos városában három fickó: a visszavonult bankrabló Michael, a kisstílű gengszter Franklin és az antiszociális drog- és fegyverkereskedő Trevor bőrébe bújhattunk. A játékban a küldetések néha rettenetesen akciófilmesek voltak, nagy előrelépést mutatott a Rockstar Games alkotása a GTA IV-hez képest, így újfent masszív rajongói bázist épített maga köré.
A GTA V élettartamát jól kihúzták, a játék PlayStation 3 és Xbox 360 után megjelent PlayStation 4-re és Xbox One-ra is, majd később felújították, hogy a legújabb konzolgenerációban a játékra rátaláló gamerek se húzzák annyira a szájukat az alkotás elavult grafikája miatt. Mondhatnánk, hogy nem volt akkora az éhínség a GTA-rajongók számára, de a Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition című, a GTA III-at, a Vice Cityt és a San Andreast magába foglaló felújított trilógia megjelenése tavaly ősszel botrányba fulladt.
Olyannyira, hogy két másik remake-et, a Red Dead Redemption című cowboyos játékét és a GTA IV-ét is lefújták. Helyette gőzerővel készül a GTA VI.
A Tomb Raider a világ egyik, ha nem a legismertebb kalandjáték-sorozata, amelyben egy Lara Croft nevű régészlány bőrébe bújva kalandozhatunk, legendás ereklyék nyomában járva. A franchise 1996 óta létezik, szóval a sikerek mellett megvoltak a maga hullámvölgyei is a hosszú évtizedek alatt. A legutóbbiból 2013-ban sikerült kirángatnia Larát a Square Enix kiadónak.
Közel tíz évvel ezelőtt ugyanis rebootolták a Tomb Raidert, egy fiatalabb és kezdő hősnőt a középpontjába állítva. Lara Croft legutóbbi három kalandja leginkább a túlélésről szólt. Kedvenc kalandorunkat lecsupaszították, íjat és nyílvesszőket adtak a kezébe, és így küldték szélsőséges helyszínekre, hogy a síremlékek fosztogatása mellett még a veszélyes Trinity nevű szektával is farkasszemet nézzen.
Néhány hónapja biztosan tudjuk, hogy a Crystal Dynamics fejlesztőcsapata már nagy erőkkel készíti a Tomb Raider legújabb részét – hivatalos forrásból nagyjából ennyit tudni. Na és persze azt, hogy az Unreal Engine 5-ös motorja hajtja majd. Nemrégiben azonban a Sacred Symbols podcast több izgalmas részletről is lerántotta a leplet. Nem mondjuk, hogy a Lara Croft-rajongóknak nincs okuk az aggodalomra, mert jócskán a feje tetejére fordítják a játékos franchise-t.
Ha könnyed, gyors tempójú és végtelenül élvezhető verekedős játékról van szó, akkor a legtöbbeknek a 2018-as Switchre megjelent Super Smash Bros. Ultimate juthat az eszükbe, melyben a Nintendo olyan kultikus karakterei csapnak össze egy színtéren, mint az olasz vízvezeték-szerelő, Mario és testvére, Luigi, a Legend of Zelda hőse, Link, de a Pokémon közkedvelt Pikachuja és Donkey Kong ugyancsak az elérhető harcosok között vannak.
Az 1999 óta létező, eddig öt részt megért Nintendo-játékszériát a Brawlhalla után legutóbb a Nickelodeon All-Star Brawl igyekezett lemásolni, ez utóbbi mondjuk egy rémesen gyatra próbálkozás lett. Hiába üthettük egymást SpongyaBob Kockanadrág, Csillag Patrik, Aang, illetve a Tini Nindzsa Teknőcök bőrébe bújva. A grafika bántotta a szemet, és mindenki láthatta, hogy csak egy újabb rókabőrt próbálnak lehúzni a Smashről.
Épp ezért remegtünk egy kicsit, amikor meghallottuk, hogy érkezik a MultiVersus, ami a Warner Bros. filmstúdió kínálatát rántja össze egy játékba. Szemezgetve a DC Comics, az HBO és a Cartoon Network kínálatából is. Az oldalnézetes verekedős játék nyílt bétája július 26-án vált elérhetővé PC-n, valamint PlayStation és Xbox konzolokon is. Fogtuk hát magunkat, és bár a rémes Space Jam 2 – mely hasonlóan multiverzumos őrület volt a mozikban – még élesen élt az emlékezetünkben, belevetettük magunkat a MultiVersusba.
Tavaly novemberben jelent meg a felújított Grand Theft Auto-trilógia, amelyben a GTA III-at, a Vice Cityt és a San Andreast kapták meg a játékosok egyben. A végeredményben mondjuk nem volt túl sok köszönet, a grafika rettenetes volt, teli volt mindhárom rész bugokkal – a nem túl komolyan vett, összetákolt fércmunka sokkolta a rajongókat. Nem is csoda, hogy nagy felháborodás lett a vége, a közösségi média pedig teli volt a játékokból kivágott részletekkel, amik szépen átadták, micsoda pénzlehúzás lett a remastercsomag.
Állítólag pont a Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition volt az, vagy pontosabban annak rossz fogadtatása eredményezte, hogy a Rockstar Games fogta magát, és kukázta két, éppen készülő projektjét. A GTA IV és a Red Dead Redemption remake-jeiről van szó egészen pontosan, amik a felújított GTA-trilógia bukásának áldozatául estek.
Ezen a híren valószínűleg tömegek fognak bosszankodni, hiszen a Read Dead Redemption szebb és modernizált verziójáért sokan epekedtek. Ám jó oldala is van a dolognak, mégpedig az, hogy – amint a Kotaku is beszámolt róla – a Rockstar végre aktívan elkezdett dolgozni a Grand Theft Auto legújabb, hatodik felvonásán.
A Mass Effect-trilógia nagyjából az volt a videójátékok rajongóinak, mint ami a Star Wars a filmőrülteknek. Egy grandiózus űropera, összetett sztorival, izgalmas karakterekkel és sok-sok idegtépő intrikával. A nagy különbség persze, hogy míg Luke Skywalker helyett nem szelhettük ketté a fénykardunkkal Darth Vadert, addig Shepard parancsnok bőrébe bújva igenis meghatározhattuk civilizációk sorsát, lövöldözhettünk, tárgyalhattunk, legénységet gyűjthettünk... mire eldöntöttük az univerzum sorsát.
A játékszéria hiába jött ki 2007-ben, 2010-ben és 2012-ben a trilógiát lezáró részével, a korához képest haladó volt. A Mass Effect színes volt ráadásul, hiszen a szexuális és faji kisebbségek is szóhoz jutottak benne.
Az egy dolog, hogy a gamerek a saját Shepardjüket néha a saját nemével is ágyba bújtatták. A Mass Effect készítői nem is ezen lepődtek meg, hanem inkább azon, hogy a játékosbázisban mekkora hajlandóság mutatkozott arra, hogy bizarrul kinéző űrlényekkel szexeltessék a főszereplőt.
Senki nem kérdőjelezi meg, hogy a Peter Jackson által rendezett, J. R. R. Tolkien regényeit feldolgozó A Gyűrűk Ura-trilógia örökérvényű filmsorozat. A franchise 17 Oscar-díjat gyűjtött be összesen a 30 jelöléséből, és egyike a pénztáraknál legjobban taroló mozis produkcióknak. A Gyűrűk Ura teli volt remek karakterekkel, Frodótól kezdve Gandalfig, és még a mellékszereplők között is akadtak épkézláb figurák. Köztük volt Gollam is.
Mondjuk utóbbiról, a „drágaszágát” kereső szörnyecskéről senkinek nem jutott volna eszébe, hogy főhős alkat. Egészen a közelmúltig, hiszen a Daedalic Entertainment még 2019 tavaszán bejelentette, Gollam főszereplésével készítenek lopakodós játékot.
Nem csoda, hogy a rajongók rögtön húzták a szájukat, hiszen korábban olyan címeknek örülhettek a fantasy-kedvelők, mint a 2014-es Middle-Earth: Shadow of Mordor és három évvel később kiadott folytatása, a Middle-Earth: Shadow of War. Ezek pedig elég hardcore akció-szerepjátékok voltak, nyílt világgal, érdekes főszereplővel, és egy csomó kihívással.
Július 7-e óta a magyar mozikban is megtekinthető a Thor: Szerelem és mennydörgés, melyet a Thor: Ragnarök után ismét a feltűnően morbid és infantilizmusba hajló stílusáról ismert Taika Waititi rendezett. A produkcióban az asgardi istenség (Chris Hemsworth) visszavonul a szuperhősködéstől és helyette a lelki békéjét kezdi el kutatni. Ám, a színen feltűnő új, minden eddiginél veszélyesebb főgonosz, Gorr (Christian Bale) miatt a főhős kénytelen ismét harcba szállni… sőt, Valkűr király (Tessa Thompson) mellett Korgot (Taika Waititi) és exbarátnőjét, Jane Fostert (Natalie Portman) is segítségül hívni.
A film egyik nagy húzása, amelyet már az előzetesek is lelőttek, hogy Jane Foster egy picit másképp tér vissza, mint ahogy a Thor 2-ben utoljára láttuk. Natalie Portman karaktere ugyanis a mennydörgés istene széttört – és immár megjavított pörölyét forgatja. A Marvel-képregények olvasói ezen valószínűleg nem döbbennek meg, hiszen a női Thort, vagy más néven a Hatalmas Thort a füzetek lapjaiból kölcsönözték.
A Marvel's Avengers című videójáték soha nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de a Crystal Dynamics csapata így is folyamatosan új tartalmakkal frissítgeti a PC-re, PlayStation 4-re és PlayStation 5-re, valamint Xbox One-ra és Xbox Series X/S-re kiadott alkotást. Az eddigi DLC-kben olyan szuperhősökkel bővítették a Bosszúállók csapatát, mint az íjász Kate Bishop, Fekete Párduc, Pókember, és most a női Thor.
A Santa Monica Studio nagyot szakított még 2018 tavaszán a God of Warral. Az ismert játéksorozat nyolcadik felvonása, amely a God of War III folytatásaként szolgált, de inkább reboot volt, a háború istenét teljesen új szövegkörnyezetbe ültette. Az immár időseb Kratos a görög helyett az északi mitológiába tett kirándulást, hogy itt is összerúgja a port egy csomó mitikus alakkal. A balhéban volt némi segítsége, a fia, Atreus személyében. Ők ketten vették fel a harcot olyan kellemetlen arcokkal, mint Freya, Baldur és Thor fiai.
Az akciójáték amellett, hogy visszahívható fejszével és összecsukható pajzzsal, valamint a már említett Atreusnak köszönhetően némi csapatjátékkal dobta fel a játékmenetet, a történetét tekintve is meglepően érett lett. Egy családi drámát ismerhettünk meg, Kratos gyászával a középpontban, aki igyekezett elhunyt neje emlékéhez méltóan nevelni a miniistenséget.
A God of War számos Az év játéka elismerést húzott be, emellett jókora cliffhangerrel zárult, hiszen a végén betoppant a mennydörgés istene is, hogy felelősségre vonja a főszereplő duót. A fantasy közel 20 milliós példányszámban kelt el 2021 augusztusáig, ezzel a PlayStation 4 legnépszerűbb játéka lett, idén januárban pedig PC-re is megjelent.
Az Electronic Artsnak nincs jó kapcsolata a gamervilággal, és amikor ezt írjuk, nagyon finoman fogalmazunk. Az ismert játékkiadó a Star Wars Battlefront II-t is a földbe állította azzal, hogy olyan loot box rendszert pakolt bele, amely előnyökhöz juttatta azokat, akik hajlandók valódi pénzt áldozni a játékra. A modern játékipar egyik legnagyobb rákfenéjéről van szó egyébként, afféle online szerencsejátékról, amely nemcsak ezt a Star Wars-játékot, hanem többek között az Anthemet és az Apex Legendset is megmérgezte.
Amikor valaki 10/10-es, de mégis single player játékokkal játszik…
– így szólt az EA Twitter-fiókjának kiírása, amely azokat az embereket hülyézi le, akik ránézésre tökéletesnek tűnnek, ám kiderül róluk, hogy nem haladnak a korral, és a történetalapú, egyszemélyes játékokat részesítik előnyben – ez pedig a vonzerejüket is lenullázza.
Több ezer reakció érkezett a közösségi médiás posztra, a YouTube-on rövid, frappáns játékkritikákat gyártó dunkey például azt kérdezte, hogy miképp lehetséges, hogy az EA tweetjei rosszabbak, mint a játékai. Hasonló beszólásokból nem volt hiány, az ugyancsak ismert youtuber, Jacksepticeye is nemtetszésének adott hangot, a Respawn főnöke, az EA által hamarosan kiadandó és egyébként single player Star Wars Jedi: Survivor készülését felügyelő Vince Zampella pedig egy fejfogós emojit rakott a botrányos megnyilvánulás alá.
Az EmilyBlaster videójátékot az amerikaiak Petőfijének, legnépszerűbb költőjüknek, Emily Dickinsonnak a költészete ihlette.
Élete során Emily Dickinson csaknem 1800 verséből 10-et publikált, noha a vágy megvolt benne művei közlésére. 1862-ben még egy rejtélyes levelet is küldött az Atlantic Monthly magazin írójának, Thomas Wenthworth Higginsonnak, aki fiatal tehetségek felkarolásával foglalkozott.
Mr. Higginson, túl elfoglalt ahhoz, hogy megmondja, élnek-e verseim?
A férfi nem értette a titokzatos levelet.
Háborús videójátékok kapcsán a legtöbbeknek a Call of Duty, a Battlefield vagy ne adj' isten a mostanra megboldogult Medal of Honor című FPS-ek jutnak eszükbe. Pedig az eredetileg 2014-ben PC-re megjelent és később PlayStation 4, Xbox One és Nintendo Switch konzolokra is kiadott This War of Mine igaz, hogy másik zsánerben, de úgyszintén rettenetesen maradandót alkotott.
A This War of Mine ahelyett, hogy a fentebb említett lövöldözős címekhez hasonlóan a frontvonalba kalauzolt volna, egy sokkal humánusabb nézőpontot választott: civileket irányíthattunk benne, akiknek nehéz döntéseket kellett hozniuk, miközben körülöttük repültek a rakéták, pattogtak a golyók, és bármikor rájuk rúghatta az ajtót az ellenség, hogy kifossza őket.
A lengyel 11 Bit Studios által fejlesztett játék helyszíne már önmagában is érdekes, egy omladozó ház a fiktív Pogoren városában. A cél, hogy túléljünk, azokat az eszközöket használva, amelyeket össze tudunk lootolni. A karaktereink életcsíkja mellett pluszkihívást nyújt, hogy figyelnünk kell, ki mennyire éhes, szomjas, és milyen a morálja. Kimenni öngyilkosság, benn maradni depresszív, szóval a This War of Mine-t végigvinni, azaz kihúzni a háború lezártáig – bizony nagy kihívás.
Nagy szerencse, hogy az A Plague Tale: Innocence című lopakodós kalandjáték nem 2018-ban jelent meg, mert biztosan csúnyán eltűnt volna az olyan felkapott videójátékok között, mint a Marvel's Spider-Man, a God of War, vagy éppen a Red Dead Redemption 2. Így viszont, hogy egy évvel később adta ki a Focus Home Interactive minden platformra, megtalálta a közönségét Amicia és Hugo története. Igaz, hogy így is rejtett gyöngyszem maradt, és közel sem volt tökéletes játék, de láthatóan csapott akkora hullámokat a pénztáraknál, hogy a készítőknek megérje a második részt is összekovácsolni.
Az A Plague Tale: Innocence a 14. századi Franciaországba kalauzol, ahol két nemes gyereket ismerhetünk meg. A történetközpontú és nagyrészt lineáris játékban az idősebb tesót, Amiciát irányíthatjuk főképp, miközben öccsével, Hugóval együtt az őket üldöző Inkvizíció elől menekülnek. A világ nemcsak azért hullik darabjaira kettejük körül, mert szüleiket megölik, hanem egy titokzatos járvány is felüti a fejét, magával hozva patkányok áradatát.
A Fall Guys a világ legegyszerűbben megérthető játéka, melyben botladozó drazséfigurákat kell irányítani a különböző akadálypályákon, és lehetőleg mindenki mást megelőzve célba érni. Egy viszonylag nehéz platformerről van szó, hiszen a karakterünk tényleg nagyon ügyetlen, ráadásul a legfeljebb 60 játékost egy meccsbe tömörítő battle royale alkotásban az is benne van a pakliban, hogy a többiek belénk csimpaszkodnak, rángatnak, és ezért zuhanunk a halálunkba.
A Mediatonic által fejlesztett videójáték még 2020 augusztusában jelent meg, és a szemfüles PlayStation Plus-előfizetők már jó pár hónappal ezelőtt behúzhatták ingyenesen. Pár napja, június 21-e óta azonban minden platformon egyetlen forint kifizetése nélkül letölthető a Fall Guys, ráadásul Nintendo Switchre és Xbox-konzolokra is megjelent az eddigi PlayStation- és PC-s verziók mellett. A számítógéptulajok figyelmét ugyanakkor felhívjuk arra, hogy Steamen keresztül már nem letölthető a játék, ott nem is érdemes keresni, csak az Epic Games Store-on.
A hektikus játékmenet, a színes-szagos vizualitás és a kompetitív jelleg miatt lehetett rá számítani, hogy megugrik a napokban a játékos bázis. De az még a fejlesztőcsapatot is váratlanul érte, hogy ennyien ugrottak rá a videójátékra.
A Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge annyira ügyesen épít a nosztalgiára, hogy bosszankodás helyett inkább jót mosolygunk az egészen. A június 16-án kiadott és a Tribute Games által fejlesztett, oldalnézetes beat 'em upban nem csupán az 1987-es Tini Nindzsa Teknőcök mesesorozat animációs stílusa köszön vissza, hanem azoké az arcade-játékoké is, amelyek a 80-as, 90-es években szemtelenül húzták ki a játéktermekben tobzódó emberek zsebéből az aprót.
Szögezzük le rögtön az elején: a pixelgrafika rettenetesen jól áll ennek a videojátéknak, ránézünk, és a gyerekkorunk pillant ránk vissza ránk. Az alapsztori pofonegyszerű, az intró igényes, és mindezeknek köszönhetően gyorsan belehelyezkedünk a TMNT: Shredder's Revenge világába, ahol Donatello, Leonardo, Michelangelo, Raffaello – valamint a teknőcök mestere, Szecska, a riporter April O'Neil és az extra karakterként megszerezhető Casey Jones bőrébe bújhatunk.
A játékmenet pofonegyszerű: nyomkodd a gombokat, és verj szét mindenkit! Ezt kétféle módban lehet megtenni, a sztorit egyfajta bemelegítésként érdemes lenyomni, aztán jöhet az ennél jóval izzasztóbb arcade. Ez utóbbiban meghatározott mennyiségű életünk van, és a játékot egy ültő helyünkben kell kiakasztanunk. Már ha megy. A karakterek egyébként fejleszthetők a TMNT sztorimódjában, amelyben kétfajta pályával találkozhatunk: az egyiken gyalog megyünk elkenni a Fürgeláb Klán száját, a másikon légdeszkákon harcolunk.
A Diablo: Immortal úgy vonulhat be a Blizzard történelmébe, mint az óriáscég egyik legrosszabbul fogadott alkotása. A fantasy RPG bejelentése már a 2018-as BlizzConon komoly vihart kavart, mivel a közönség nagyon szerette volna, hogy hírt kapjon a Diablo IV-ről. Ehelyett egy mobiljáték híréhez kellett jó képet vágniuk az embereknek. Ez nem sikerült, tekintve, hogy a rendezvényen készített videót a mai napig sokan azért nézik újra, hogy jót röhögjenek a balfék Blizzardon.
A június 2-án iOS-os és androidos készülékekre, valamint béta-verzióban PC-re is kiadott mobilos Diablót a külföldi szaksajtó rögtön kardélre hányta – a játék túl egyértelműen „pay to win” lett, azaz a végjátékban és PvP-módban aránytalan előnyhöz jutnak azok, akik hajlandók valódi pénzt költeni az Immortalban.
A gamereket azonban láthatóan nem érdekli, hogy a játék létezésének legfőbb célja nem a szórakoztatás, hanem a pénzlehúzás. Az AppMagic adatai szerint az elmúlt röpke két hét alatt, amióta megjelent a Diablo: Immortal, 24 millió dollárt – átszámolva közel 9 milliárd forintot – tapsoltak el rá az emberek világszerte, hogy megszerezzék a legritkább lootokat, és minél táposabb karaktert rakjanak össze maguknak.
A Bethesda Game Studios az elmúlt két évtizedben olyan franchise-okon ügyködött, mint a The Elder Scrolls és a Fallout – nemsoká azonban egy teljesen új, eddig nem látott IP (intellectual property) érkezik a fejlesztőcsapattól. A 2018-as E3-on bejelentett Starfieldről sokáig nem lehetett semmit tudni azon kívül, hogy egy nyílt világú sci-fi lesz. Pár napja derült ki csupán, hogy bár a megjelenés még mindig elég távoli, hiszen 2023 első felében várható, brutálisan ambiciózus alkotásra számíthatunk.
Már most aggódunk, nehogy úgy járjon a Bethesda a Starfielddel, mint a Hello Games a No Man’s Skyjal.
A frissen bemutatott játékmenet-előzetes azonban meggyőzőnek tűnik, a felvételeken olyan, mintha egy mozifilm képsorait látnánk pörögni, pedig ott valaki bizony irányítja azt a szkafanderes karaktert. Tényleg valami döbbenet.
Todd Howard, a játék direktora arról beszélt, hogy testre szabható űrhajók, több száz csillagrendszeren belül pedig ezernyi felfedezhető világ várja majd a gamereket, hogy elmerüljenek a Starfieldben. A kedvcsináló előzetes nem rövid, 15 perces, de van benne mit mutogatni. Végre a történetről is bővebb infók láttak napvilágot: a Starfieldben 2330-ban járunk, a játékosok pedig egy Konstelláció nevű, csillagközi felfedezőkből álló csoportosulás tagjai lesznek. A misszió? Ősi, elveszett és idegenekhez kapcsolódó leleteket kell majd felkutatni benne.
A Netflix előfizetői hozzászokhattak, hogy hétről hétre új filmek, sorozatok, realityk és animációs tartalmak jönnek a kínálatba. A streamingszolgáltató azonban újabb terepre igyekszik betenni a lábát: a gaming világába. Ez utóbbi törekvés részeként vált elérhetővé például a Stranger Things 3. évadához készített játék, mely nem váltotta meg a világot, de biztosan sok rajongó letöltötte. Ezenfelül május végén jelent meg a Moonlighter című szerepjáték is, ebben nappal egy boltot üzemeltethetünk, éjjelente viszont föld alatti barlangokban kell kalandoznunk, hogy árut lootoljunk.
Ha a Netflix a játékok terén is valami maradandót akar alkotni, akkor muszáj a piacvezető óriáscégnek komolyan vehető, kommersz címeket letennie az asztalra.
A törekvés nagyon úgy tűnik, hogy megvan a Netflixben erre, hiszen a Geeked Week során bejelentették, hogy 2020-as, hatalmas sikert aratott minisorozatukból, a 7 részből álló A vezércselből (Queen's Gambit) sakkjátékot készítenek. A produkcióban Anya Taylor-Joy, Hollywood egyik fiatal üdvöskéje bújt a szupertehetség, Beth Harmon bőrébe, és verte végig az agyalós sportban a legnevesebb férfi sakkozókat. A széria annak idején felkorbácsolta az emberek érdeklődését a sakk iránt, így csak idő kérdése volt, hogy videójáték készüljön belőle.
Ha multiplayer horrorjátékokról van szó, akkor a Gun Media csapatának akad némi tapasztalata a műfajban. A Bloober Teammel együttműködve ők hozták tető alá a Layers of Fear 2-t, de az ő nevükhöz fűződik a Friday The 13th: The Game is, mely egy időben sok gamernek bűnös szórakozást nyújtott. Mégpedig azért, mert a játékban egy player a mániákus Jason Voorhees bőrébe bújhatott, míg a többieknek menekülniük kellett előle. A 80-as évek, a Camp Crystal Lake és a túlélőaspektus miatt egészen 2020-ig ketyegett a horrorfranchise-t adaptáló játék – míg ugyanezen év novemberében le nem kapcsolták a szervereket.
Most megint valami hasonlóval próbálkoznak a készítők, hiszen egy másik ijesztő filmklasszikust, az 1974-es A texasi láncfűrészes mészárlást veszik elő. A Tobe Hooper által rendezett, alacsony költségvetésű slasherben egy ötfős baráti társaságot ismerhettünk meg, akik a vérengző Bőrpofával és őrült családjával kerültek kissé túl közeli ismeretségbe.
A The Texas Chainsaw Massacre érkezését még 2021-ben, a The Game Awardson jelentették be: a Friday The 13th-hez hasonlóan aszimmetrikus horrorjáték lesz: egyvalaki Bőrpofaként berregtetheti majd a láncfűrészt, míg a többiek próbálják megúszni a dolgot. Nemrég a Summer Game Fest keretein belül kapott a videójáték egy új, erősen vérgőzös előzetest, ebben olyan ikonikus karakterek is felbukkannak Bőrpofán kívül, mint a Szakács, a Stoppos és a Nagypapa.
Ha van valami, amit a gamerek nehezen unnak meg, akkor a zombijátékok zsánere abszolút ide tartozik. Mindegy, hogy a körítés történetorientált, mint a Telltale-féle The Walking Deadben, parkouros-akciófilmes, mint a Dying Lightban, esetleg keménymotoros-száguldozós, a Days Gone-hoz hasonlóan... láthatóan a világvége mindig sláger marad.
Azoknak, akik szeretik ezeket a fajta videójátékokat, rögtön párosával szolgálhatunk jó hírekkel.
Két klasszikus zombijáték is remake-et kap a közeljövőben.
A Capcom amellett, hogy vadonatúj Resident Evil-játékokkal szórakoztatja a horrorkedvelő közönséget, gondolunk itt a Resident Evil 7-re és a Village-re, a japán játékfejlesztő cég nagy erőkkel tatarozza a régebbi felvonásokat is. A Resident Evil 2, melynek eredetije 1998-ban jött ki, a középpontjában a Raccoon Cityből szabadulni vágyó Leon S. Kennedyvel és Claire Redfielddel, 2019-ben kapott modernizált változatot PC-n, Xbox One-on és PS4-en – 2021-ig bezárólag pedig 9 millió példány fogyott belőle. Meghökkentő módon túlszárnyalva az alapul szolgáló játék számait. Az ugyancsak remake-elt Resident Evil 3 egy évvel később már csak feleakkora siker volt, nem csak a pénztáraknál, de a kritikusok se ájultak el Jill Valentine visszatérésétől.
Víz alatti városban bóklászni, és különleges képességeink segítségével irtani az ellenfeleket? Futurisztikus futárként csomagokat szállítani, miközben láthatatlan természetfeletti lények ólálkodnak mindenütt? Robotdinókra lövöldözni íjjal és nyílvesszővel? Androidként lázadni az elnyomó emberek ellen? A videójátékipart nem kell félteni, ha elszállt ötletekről van szó, az előbbieket olyan címek valósították meg, mint sorrendben a BioShock, a Death Stranding, a Horizon Zero Dawn, és a Detroit: Become Human.
Valamiért azonban eddig senkinek nem jutott eszébe, hogy egy aranyos macska főszereplésével készítsen játékot. Mindezidáig, hiszen a BlueTwelve Studio által fejlesztett, idén július 19-én megjelenő Stray pontosan erről szól. A tudományos-fantasztikus történetben egy vörös bundájú kóborcicával kell majd bóklásznunk, és a külsőnézetes kalandban felfedezni a világot.
A június 2-án Android- és iOS-okostelefonokra kiadott Diablo: Immortal már a bejelentésekor nagy port kavart a gamerek körében. A 2018-as BlizzConon óbégatás és elégedetlenkedés kísérte a hírt, miszerint a Blizzard következő projektje egy mobiljáték lesz. Ekkor az RPG direktora, Wyatt Cheng kissé ironikus hangvételben azt kérdezte a közönségtől, hogy „mi a gond, nektek nincs telefonotok?”
A Diablo: Immortal végül a vártnál szélesebb körű megjelenést kapott, a PC-s verzió bétája a mobilos megjelenés napján aktiválódott, de ezenkívül elég nagy pofonként élhették meg a franchise visszatérését a rajongók. Bár a Blizzard újdonsága sok tekintetben a vártnál élvezhetőbb lett, és klasszikus diabloélményt ad, egy aspektusa mégis felbőszítette a játékosokat. Mégpedig, hogy sokak félelmének megfelelően a játék, legalábbis az endgame-et tekintve, pay-to-win lett.
A 2018-as év nagyon erős volt videójátékos megjelenések szempontjából, ekkor jött ki a Red Dead Redemption 2 című westernjáték, a God of War, a Shadow of the Tomb Raider, az Assassin's Creed Odyssey, és persze a Marvel's Spider-Man is.
Az Insomniac Games elképesztően magasra rakta ezzel a játékkal a lécet, a szuperhősös zsánerben páratlan lett a Marvel's Spider-Man, melyben a már tapasztaltabb bűnüldöző, Peter Parker bőrébe bújhattunk, és így lengedezhettünk végig New York városán. A harcrendszer igaz, hogy picit a Batman: Arkham-szériát idézte, de a metropoliszban való járás-kelés mindent vitt. Na, és a sztori sem volt utolsó: a főhős és mentora között remekül szőtték az írók a szálakat, mindeközben olyan ismert, képregényes gonoszokat – nem erőltetett módon – behozva, mint Kingpin, Electro, Scorpion, és Rhino. Mister Negative-ot ráadásul úgy tették ördögien fenyegetővé, hogy előtte nagyjából a kutyának nem jutott eszébe ez a Marvel-figura.
A Marvel's Spider-Man három DLC-vel bővült ki, és a PlayStation 4 egyik legjobban fogyó játéka lett, mielőtt 2020-ban a Marvel's Spider-Man: Miles Morales játékkal együtt remaster verzió nem készült belőle.
Idén sem maradunk új Call of Duty nélkül, a háborús FPS-t ráadásul az az Infinity Ward fejleszti, akik a három évvel ezelőtt megjelent, Modern Warfare-t is csinálták. Az új játékban, mely ennek a résznek a folytatása lesz, a drogkartellek elleni harcok állnak majd a középpontjában, olyan visszatérő, legendás figurákkal, mint Captain Price, Soap, Gaz, vagy éppen Ghost.
Igaz, hogy a hivatalos és mindenre kiterjedő leleplezés még várat magára, de már most összeszedtünk öt fontos dolgot, amit az idén érkező Call of Duty: Modern Warfare II-ről tudni érdemes.
A CoD-fanatikusok ahhoz lehetnek szokva, hogy a lövöldözős játék friss része általában novemberben érkezik a boltokba. A Call of Duty: Modern Warfare II ehhez képest már október 28-án megvásárolható lesz. A gyorsaság oka, hogy a legutóbbi részt, a második világháborúba kalauzoló Vanguardot az Activision bukásnak könyvelte el, ezért mihamarabb tovább akar lépni a kiadó, és javítani a botlást. Apróbb szépséghiba, hogy egyelőre nem tudni, hogy vajon milyen platformokra érkezik az új Call of Duty – gondolunk itt arra, hogy az előző generációs konzolokra, PlayStation 4-re és Xbox One-ra kijön-e, vagy csak PS5-re és Xbox Series X/S-re, PC mellett.
Jönnek a robotdinók a Netflixre, hiszen a piacvezető streamingszolgáltató sorozatot készít a PlayStation egyik legemlékezetesebb sci-fi-játéka, a Horizon Zero Dawn alapján. A fejlesztés még a korai szakaszában jár, de már most elindultak a rajongói találgatások, hogy ki lehetne a tökéletes Aloy.
A Guerilla Games 2017-ben PS4-re, majd három évvel később PC-re is kiadott alkotása egy fiatal íjászlányról szól, aki egy posztapokaliptikus, gépszörnyek által elfoglalt világban igyekszik utánajárni a származásának.
A Horizon Zero Dawn valami olyasmi lett, mint ami a fantasyzsáner kedvelőinek a The Witcher 3 volt: egy óriási, nyílt világ, RPG-elemekkel, számos mellékküldetéssel és felfedezésre váró területekkel. 2022 februárjáig a játékból húszmillió példány kelt el, és a PlayStation 4-es generáció egyik legjobban fogyó címe lett ezáltal. A The Frozen Wilds című letölthető kiegészítőt még az eredeti megjelenés évében közzétette a Guerilla Games csapata, idén februárban pedig megjött PlayStation 4-re és 5-re a Horizon Forbidden West című folytatás, amely a legújabb konzol erejét elég látványosan kihasználta.
A 2022-es Star Wars Celebration négy napja alatt számos újdonságnak örülhettek a messzi-messzi galaxis rajongói: például kiderült, hogy Jude Law-val jön egy új sorozat, előzetes érkezett a Zsivány Egyes spin-offjához, az Andorhoz és a Bad Batch című animációs széria második etapjához, premierdátumot kapott a The Mandalorian harmadik évada – és végre lerántották a leplet a Star Wars Jedi: Fallen Order folytatásáról is.
A Star Wars Jedi: Survivor címmel érkező új játékban visszatér kedvenc padawanunk, Cal Kestis, aki éppen hogy túlélte a 66-os parancsot és a Galaktikus Birodalom felemelkedését, hogy aztán évekkel később, már felnőttként, kénytelen legyen inkvizítorok és fejvadászok elől menekülni.
A trailer, amelyben a Star Wars Jedi: Fallen Order második részébe végre belenézhetünk, rendkívül rövid, de nagyon hangulatos. Látszik, hogy évek teltek már el az előző kalandok óta, ám a jeditanoncnak továbbra sincs nyugta. Erre lehet következtetni a Főinkvizítorra megszólalásig hasonlító figura baljós szavaiból, és a bacta tankban lebegő illetőtől ugyancsak a hideg futkos a hátunkon.
A 2K horrorisztikus belső nézetes lövöldéje, a BioShock 2007-ben került eredetileg polcokra. A történet 1960-ba kalauzol, egy Jack nevű fickóról szól, aki repülőbalesete után egy vízalatti városra, Rapture-re bukkan. A kőgazdag Andrew Ryan tökéletes utópiának szánta a helyet, ám az ADAM nevű génmódosító és szuperképességeket biztosító szer felfedezése után minden összeomlott. Jack bőrébe bújva a játékban veszélyes Big Daddykkel és őrült lakosokkal kell megküzdenünk, hogy felfedezzük Rapture-t és múltját.
A BioShock második részében már egy Big Daddy páncéljába bújva kalandozhatunk a vízalatti őrületben, majd a trilógia záró darabja, a BioShock: Infinite a fellegek közé visz – szó szerint, egy lebegő városba, ami bár színesebb Rapture-höz képest, a főszereplőt, Booker DeWittet itt sem látják túlságosan jó szívvel.
A budapesti Kite Gamesnek korábban olyan címeket köszönhettünk, mint a S.W.I.N.E. Remaster és a Sudden Strike 4 – Africa Desert War, most pedig a fejlesztőgárda újabb stratégiai játékon ügyködik: ez lesz a The Valiant, egy középkori akció RTS. Némiképp meglepő fejlemény, hogy a korábbiaktól eltérően a The Valiant nem csak PC-re, hanem jóval szélesebb körben, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X/S-re is megjelenik.
A magyar csapat újdonságában az IGN szerint a kisebb ütközeteken, a taktikázáson és a szerepjátékokhoz hasonlóan, különböző lehívható hősökön lesz a hangsúly. Külön érdekesség, hogy a tradicionális stratégiai mechanikák, mint mondjuk a bázisépítés ebben a játékban parlagra kerülnek, valami olyasmit várhatunk, mint a Warhammer 40,000: Dawn of War 2 volt – csak ezúttal középkori lovagokkal a főszerepben.
Igaz, még csak early accessben játszható, de a Stunlock Studios vámpíros túlélőjátéka, a V Rising máris jókora sikert aratott. Május 17-e óta több mint ötszázezer gamer vásárolta meg a horrorisztikus alkotást, ami azért is nagy szám, mert egyedül Steamen keresztül, PC-re jött ki a Battlerite készítőinek újdonsága.
A V Risingot nem lehet azzal vádolni, hogy ne lenne sokoldalú videójáték: hatalmas nyílt világ vár kemény ellenségekkel, akik beledöngölnek minket a földbe, ha nem vagyunk elég óvatosak, van PvE- és PvP-játékmód is, nyomhatjuk kooperatívan vagy egyedül – szóval kapunk esélyt, hogy kiteljesedjünk benne.
A történet szerint egy olyan vámpír felett vesszük át az irányítást, aki százéves álom után ébred fel, rettenetesen gyenge, és vérre van szüksége. A vérszívót úgy szabjuk testre, ahogy csak szeretnénk, aztán irány Horány: indul a túlélés a veszélyes vadonban, amit mi leginkább a Diablo-franchise-hoz hasonlítanánk, de vannak, akik szerint ez inkább a Valheim távoli rokona, csak vikingek helyett önjelölt Drakulákkal.
Nem elég, hogy a Marvel Filmes Univerzumában elszabadult a multiverzumos őrület, a napokban bejelentettek egy új videójátékot is, ugyanerre az ötletre alapozva. A Marvel Snapben, mely teljesen ingyenes lesz, és okostelefonok mellett PC-re is érkezik, olyan ismert szuperhősök bukkannak fel, és mennek birokra egymással, mint Amerika Kapitány, Groot, America Chavez, Venom, Vasember, Fekete Párduc, Pókember – és sokan mások.
A Marvel Snapet a Second Dinner nevű független stúdió fejleszti, amelyet az a Ben Brode alapított, aki régebben a Magyarországon is népszerű Hearthstone című videójátékon is közreműködött. Ennek megfelelően talán nem meglepő, hogy ez is egy online kártyajáték lesz.
Négy éve készül az új Marvel-játék, és az ígéretek szerint rettenetesen tempós lesz.
A Marvel Snap állítólag egyetlen lélegzetvételnyi szünetet sem enged majd: az egyik legnagyobb különlegessége az lesz, hogy a játékosoknak nem kell kivárniuk a sorukat, egyszerre is léphetnek, a kezükben lévő pakli pedig mindössze 12 kártyából állhat csak. Egy-egy meccs alig 3 perc alatt lezavarható lesz. A játékélményt színesíteni fogja, hogy összesen 50-féle, az MCU filmjeiben is látott helyszíneken csaphatunk össze ellenfeleinkkel, ezek közül hármat választ ki random a játék, ahol a mérkőzéseken dominálni kell.