Index Vakbarát Hírportál

Már megint egy spanyol krimisorozat, amit bűn kihagyni

március 7., 19:20 Módosítva: 2024.03.08 12:56
266

Kevés dolog annyira biztos az életben, mint az, hogy a spanyolok a krimi műfajához nagyon értenek és ritkán nyúlnak mellé. Bár az Antena 3-on megbukott A nagy pénzrablás, a Netflixre való költözését követően globális, mindenki által ismert jelenséggé nőtte ki magát, és még egy hasonlóképp szórakoztató mellékága is született Berlin címmel. A sikert látva elképzelhető, hogy nem is ez lesz az utolsó spin-off, ami a bankrablós szériához készül. De sorolhatnánk még olyan kiválóan sikerült, mégis kevésbé ismert spanyol produkciókat, mint a White Lines, a Los Farad, a Bebörtönözve, esetleg a Túl a vörös kanapén, amelyek úgyszintén körömrágós popcornsorozatok lettek.

Február 29-én jött új vetélytársuk, a Vörös királynő című tévészéria az Amazon Prime-ra, ami simán beírhatja magát a legszórakoztatóbb spanyol krimik közé, már csak az izgalmas alapvetése miatt is. Történetünk főszereplője egy Antonia Scott (Vicky Luengo) nevű nő, aki a világtól elvonulva, már-már szerzetesi magányban éldegél, egészen addig, míg egy kétségbeesett zsaru, bizonyos Jon Gutiérrez (Hovik Keuchkerian) meg nem keresi őt, hogy visszarángassa különleges kötelékébe. Hátborzongató gyilkosság történt ugyanis, amelynek a megoldása Antoniára vár. Ja igen, a sorozat főhőséről még nem mondtuk, de 242-es IQ-ja van, ergo nem az a tipikus járőr, hanem tényleg képes egyedi látásmódot csempészni a helyszínelésekbe.

Ami a különleges képességekkel rendelkező nyomozókról szóló sorozatokat illeti, a könnyedebb műfajban mindig a Sherlock lesz az etalon. A BBC négy évados alkotása az egyedi képi megoldásoknak, a vizuális elemekre támaszkodó történetmesélésnek és nyomozásnak, valamint Benedict Cumberbatch okosan kimért alakításának köszönhetően működött annyira.

A nagy klasszikusokhoz való visszanyúlás nem szégyen, a Vörös királynő mindezt bátran meg is teszi, és kapunk általa egy egyfajta Sherlock–Watson dinamikát a már említett női főszereplő és szárnysegédje, Gutiérrez között. Előbbi kezelhetetlen zseni, míg utóbbi szimplán kezelhetetlen, így a játékidő jó részében a könnyedebb, parolázós jelenetekben Vicky Luengo és Hovik Keuchkerian jól megértik egymást. Nyilván nem mossák le a színről Benedict Cumberbatchet és Martin Freemant, de felidézik bennünk, miért tragédia, hogy a Sherlockot így lelőtték, és fű alatt soha nem folytatták.

Tovább

Kegyetlenül kiparodizálja Putyint az HBO új diktátoros sorozata

március 5., 19:48 Módosítva: 2024.03.06 14:58
42

Amikor Kate Winslet az HBO-val dolgozik együtt, abból többnyire jó dolog szokott kisülni, így volt ez 2011-ben a Mildred Pierce esetében, amikor a színésznő a Nagy Depresszió idején játszódó drámában alakított erős, független édesanyát. Remek fogadtatást kapott 2021 tavaszán az Easttowni rejtélyek is, amely az éjsötét krimik rajongóinak hozott egy kötelező néznivalót. Winslet legújabb kooperációja a kábelcsatornával enyhén figyelemfelkeltőre sikerült, a március 4-én az első részével debütált A rezsimben talán élete legviccesebb alakításában látható a 48 éves hollywoodi ikon, aki egy közép-európai ország autokrata vezetőjét alakítja.

Tagadhatatlan, szinte kiszúrja az ember szemét, hogy A rezsim alkotója, Will Trace ebben a politikai szatírában azt a célt tűzte ki magának, hogy az orosz elnököt, Vlagyimir Putyint állítsa pellengérre. Kate Winslet karaktere egy hatalmas, a Kremlhez hasonló díszes épületegyüttesben lakik, innen vezeti népét kancellárként, és itt veszi fel azokat a negédes propagandavideókat, amelyekkel igyekszik palástolni, hogy tulajdonképpen önkényuralmat tart fenn. A Putyinnal való hasonlóságok nem merülnek ki ebben, az elszigetelten élő kancellár asszony a sorozatban germafóbiás, azaz retteg a baktériumoktól, és amikor úgy hozza a szükség, hogy az amerikaiakkal kell egy asztalhoz ülnie, előszedi a kéznél lévő leghosszabb asztalát, á la Putyin.

Mondjuk attól a Will Trace-től, aki már az Utódlás című HBO-szériában letette a védjegyét, amikor az amerikai oligarchákat kellett kifigurázni, nem is vártunk volna kevesebbet. A rezsim főszereplője vagy főgonosza, Elena Vernham (Winslet) a kőgazdag Roy családhoz hasonlóan olyan személyiség, akitől zsigerből ökölbe szorul az ember keze. Ugyanakkor Kate Winslet felháborítóan jól érzi magát ebben a karikaturistákat megszégyenítő, elfuserált szerepben. A színésznő kicsit selypít, furán mosolyog, és manírok tárházát mutatja be a kamerák előtt, miközben időről időre megnyilvánul a diktátor asszony kegyetlensége. De olyan szinten, hogy az embert kirázza tőle a hideg.

Tovább

Ami a vérengzést és az erotikát illeti, A sógunnak nincs sok vetélytársa

március 4., 20:08 Módosítva: 2024.03.05 19:56
30

James Clavell eposzi méreteket öltő, 1975-ben megjelent történelmi regényéből, A sógunból egyszer már forgattak minisorozatot. Az NBC volt a felelős érte, és a Richard Chamberlain nevével fémjelzett 1980-as feldolgozás bizony kulturális mérföldkő lett. Nemcsak a tengerentúlon, hanem idehaza is felkorbácsolta az akkori nézők kedélyeit az a kosztümös felnőttmese, amelyben sűrűn kerültek le az ázsiai hölgyekről az elegáns kimonók, az urak meg előszeretettel vagdostak le fejeket, szúrták hasba magukat szégyenükben, és még folytathatnánk. A sógun kultúrsokknak is beillett, rémesen szórakoztató volt – ugyanakkor mai szemmel nézve 2024-re csúnyán elavult a régi miniszéria.

Látták ezt az FX-nél is, így a kábelcsatorna napjaink elvárásaihoz igazította Clavell sztoriját, intrikus, véres és helyenként túlfűtött remake-et kapott A sógun, amelyet minden létező újságban hasonlítottak már a Trónok harcához, és nem véletlenül. A készítőpárost, Rachel Kondót és Justin Markst exkluzív interjúnkban már kifaggattuk arról, hogy lehet-e bármiféle alapja mindennek. Nem is fecsérelnénk most túl sok szót sárkányokra és Targaryenekre, inkább azt vesszük górcső alá, hogy sikerült az első 8 epizód, amelyet a Disney+-nak köszönhetően megnéztünk.

A sógun története ugyebár egy Jack Blackthorne nevű angol navigátor körül forog, aki egy holland hajó, az Erasmus fedélzetén szolgál. Egészen addig, mígnem hajótörést szenvednek, és a legénység Japánban találja magát, ahol nem éppen baráti a fogadtatás. 1600-ban járunk, és egy olyan Japán képe rajzolódik ki a szemeink előtt, ami erősen megosztott. Az uralkodó meghalt, a megmaradt hadurak vérben forgó szemekkel küzdenek a hatalomért, a számkivetett Lord Toranaga pedig idővel kénytelen ennek a mélyen dörmögő, pofátlanul betolakodó gajdzsinnak a segítségére hagyatkozni, ha nem kíván erőszakos halált halni, és bármilyen szinten fényes jövőt szánna országának.

Tovább

Ez a tíz szerep Oscart érdemelt, de az eredeti kiszemelt elesett tőle

március 4., 16:28 Módosítva: 2024.03.04 19:49
16

Vannak karakterek, amelyeknél megvan a potenciál az Oscar-díjra, a leginkább emlékezetes alakítások mégis akkor születnek, amikor a szerep a megfelelő színészt „találja meg”. Számos olyan történetet hallottunk már, hogy nem azok a sztárok alakítottak feledhetetlen szerepeket, akiket eredetileg megkerestek velük.

Így lett Heath Ledgerből majdnem Batman, vagy Nicolas Cageből Aragorn.

Ritkábban találkozunk azzal a „shortlisttel”, amikor a váltás miatt a szerep végül Oscart hozott egy másik színésznek. Közeledve a 69. Oscar-gálához úgy döntöttünk, összeszedünk tíz olyan ikonikus szerepet, amelyet az eredetileg megkeresett színész visszautasított – holott Oscarig vihette volna vele –, vagy hosszas tanakodás után elesett tőle. Listánk a teljesség igénye nélkül készült.

Tovább

Tiszta őrület Adam Sandler új űrhajósfilmje a Netflixen

március 3., 20:31 Módosítva: 2024.03.04 19:15
754

Amíg világ a világ, Adam Sandlert valószínűleg a bugyuta vígjátékai miatt fogják elsősorban ismerni az emberek. Holott az 57 éves színész az elmúlt években erőteljes lépéseket tett abba az irányba, hogy komolyabb alkotásokban is megvillantsa tehetségét, ilyen volt a Csiszolatlan gyémánt és a Mindent egy lapra. Most Sandler a Netflix március 1-jén közzétett új filmjében, Az űrhajósban megint valami hasonlóval próbálkozik. Még úgy is, hogy ez az űrdráma valami iszonyú módon abszurd és elborult, nem csoda, hiszen Jaroslav Kalfar 2017-es weird sci-fijének, A bohémiai űrhajósnak az adaptációja.

Az űrhajós története egy Jakub Procházka (Adam Sandler) nevű cseh kozmonauta körül forog, akit azt követően indítanak nyolc hónapos küldetésre, hogy az égen megjelenik egy furcsa ködjelenség, és hiába telnek el évek, nem foszlik szét. Jakub feladata, hogy anyagmintát szerezzen, és dicsőséget hozzon a Cseh Köztársaságnak, megelőzve az űrversenyben a többi nemzetet. Igen ám, de Sandler karaktere, akire a film egy pontján a világegyetem legmagányosabb embereként is hivatkoznak, rá kell jöjjön, hogy lehet, még sincs annyira egyedül.

Jakubnak nem várt útitársa akad, egy óriáspókra emlékeztető, beszédes űrlény személyében.

Lassú dráma a Netflix új sci-fije, melynek a központi témája nem annyira az űrverseny, pontosabban az is, de a sztori inkább a főszereplő űrhajós személyes drámáját boncolgatja, abszurd eszközökkel. Jakub irdatlan távolságban van a Földtől, a Jupiteren túl, párkapcsolati tragédiáját mégsem bírja elkerülni, hiszen terhes neje, Lenka (Carey Mulligan) az űrmisszió kellős közepén akar szakítani a férfival.

Tovább

Megkérdeztük A sógun alkotóit, ez a sorozat lesz-e az új Trónok harca

március 1., 20:32 Módosítva: 2024.03.02 12:00
16

Az amerikai FX-csatorna kemény fába vágta a fejszéjét, amikor úgy döntöttek, hogy – miután az NBC 1980-ban már egy élményszámba menő miniszéria formájában képernyőre ültette – most ők is feldolgozzák James Clavell klasszikusnak számító regényét. Idehaza február 27-én mutatkozott be a Disney+-on A sógun, amely 1600-ba kalauzol, egy megosztott Japánba, ahol vérszomjas régensek marakodnak a hatalomért. Ebbe a politikailag feszült helyzetbe keveredik bele az angol hajótörött tengerész, John Blackthorne, aki közel kerül egy titokzatos tolmácsnőhöz, Lady Marikóhoz, eközben pedig a sógunságtól és a hatalomtól ódzkodó, számkivetett Lord Toranaga fontos emberévé is válik.

A sógun patinás, nagyívű, drámai eposzként futott be pár napja a tévéképernyőre, melynek készítőivel, a Top Gun: Mavericket íróként jegyző Justin Marksszal, valamint nejével és alkotótársával, a novellistaként díjazott Rachel Kondóval beszélgettünk egy videós interjú keretein belül.

A sógun alkotói az Indexnek arról beszéltek,

A sógun egy igazi irodalmi klasszikus. Hogyan álltak neki az adaptálásának? Nem ijesztette meg önöket a feladat?

Justin Marks: Ha lett volna bármi fogalmunk róla, hogy mennyire ijesztő munka lesz ez, valószínűleg soha nem mondunk rá igent. De így van ez minden jó dologgal az életben, senki nem tudja, milyen nehézségek várnak rá, mégis jobb esetben belevág a feladatba. Ettől még futottunk bele hibákba, mialatt a sorozaton dolgoztunk, de alkotóként vállalni kell ennek a veszélyét. Pont ahogy a főszereplők is hibáznak néha a szériában, amikor felveszik a kapcsolatot egy számukra idegen kultúrával. Ettől még eljutnak a végére, ahova hivatottak eljutni, és valahogy mi is így voltunk A sógunnal.

Rachel Kondo: Egy picit naivan álltunk hozzá, valljuk be. Rengeteg ötlettel a tarsolyunkban csatlakoztunk be a készítésbe. Úgy voltam vele, hogy alapból is egy izgalmas történetről van szó, japán emberként meg pláne lelkes voltam, hogy a kultúrámról mesélhetek. Majd jött a feketeleves, amikor rájöttem, hogy japán–amerikainak lenni kicsit sem ugyanaz, mint tősgyökeres japánnak, aki ott is él. Az efféle elképzeléseinket, prekoncepcióinkat teljesen el kellett engednünk, öt évbe telt, hogy beletanuljunk, hogyan rakjuk össze ezt a sztorit, és miképp dolgozzuk fel a könyvet. Japán producerek és tanácsadók garmadájával működtünk közre, hogy A sógun realisztikus legyen.

Tovább

Hamarosan a mozikban A boldogság ügynöke

március 1., 16:23 Módosítva: 2024.03.01 17:33
1
Május 2-től játsszák a magyar mozik Zurbó Dorottya és Arun Bhattarai A boldogság ügynöke (Agent of Happiness) című, magyar-bhutáni koprodukcióban készült dokumentumfilmjét.

A film ráadásul folytatja a Sundance Nemzetközi Filmfesztivállal megkezdett nemzetközi fesztiválkörútját is. A boldogság ügynökében Arun Bhattarai és Zurbó Dorottya rendezők egy negyvenes éveiben járó boldogságügynök, Amber Gurung életét követték, ahogy házról házra látogatja az elszigetelt falvakat a Himalájában.

A mindössze hétszázezer lelket számláló Bhutánban a Boldogság Kutatóintézet munkatársai az országot járva négyórás kérdőív segítségével mérték fel a lakosság boldogságszintjét, így dolgozták ki az ötéves fejlesztési tervet, amelyeknek elsődleges célja, hogy tovább növeljék a bhutáni társadalom boldogságindexét.

Tovább

A Dűne 2 akkora élmény, mintha életünkben először járnánk moziban

február 29., 20:04 Módosítva: 2024.03.01 19:56
575

Frank Herbert klasszikus regényét nem véletlenül tartották évtizedeken keresztül megfilmesíthetetlennek. A sok karaktert felvonultató, komplex, rétegzett, science fiction királydrámába olyan elismert rendezők buktak bele, mint Alejandro Jodorowsky, Ridley Scott és David Lynch. Igaz, hogy a Twin Peaks atyjának feldolgozását legalább bemutatták 1984-ben, de Lynch Dűnéje otrombán nagyot bukott – mind a pénztáraknál, mind kritikailag. A készítő is belátta, hogy mellényúlt, olyannyira, hogy az elkészült filmet inkább minden adandó alkalommal letagadta, és a későbbi újrakiadásokon se működött közre.

Annak a veszélye, hogy a Szárnyas fejvadász 2049-cel és az Érkezéssel a sci-fi műfajába berobbant Denis Villeneuve hasonlóképp járhat, nagyon komolyan fennállt. És a 2021 őszén bemutatott Dűne-film bizonyos tekintetben el is hasalt. Túlságosan felvezetés szaga volt az egésznek, egyértelmű volt a rendező szándéka, azaz felrajzolni Herbert univerzumát, elhelyezni a bábukat a sakktáblán, és egy olyan grandiózusnak ható sci-fi-filmet hozni a mozikba, amelyben hiába minimális a történet, a látvány és a hangorkán elég ahhoz, hogy a néző úgy érezze, valami fenomenálisat lát. Amennyiben a 2021-es Dűnébe nem castingolnak olyan sztárokat, mint Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Zendaya, és még napestig lehetne sorolni – tényleg igazi csillaghullás a szereplőgárda –, elképzelhető, hogy Villeneuve Dűnéje bukott volna. Ám, a színészek vért izzadva kihoztak annyit ezekből a papírmasé karakterekből, és a Dűne cím, valamint egy új nagy ívű űropera ígérete elegendő embert becsábított a mozikba, hogy a befejezetlenül hagyott film végül második felvonást kaphasson, és jobban belekóstoljunk Muad’Dib meséjébe.

Nagy szerencsénk, hogy így történt. A Dűne: Második rész az a fajta folytatás, amely mindenben rátesz egy lapáttal az első filmhez képest. Nem elég, hogy Paul Atreides végre a karakterfejlődés útjára lép, és valódi, kézzel fogható konfliktusokba keveredik. A Dűne 2-ben kirobban egy akkora háború, egy olyan konfliktus az Arrakis bolygón, amekkorát nagyvásznon még nem láttunk. A fenomenális, grandiózus akciójeleneteknek köszönhetően pedig az új Dűnét konkrétan olyan lelkesedéssel nézzük, mint egy kisgyerek, aki először jár moziban.

Tovább

Ennél több előzetes már nem készül, ez a végső, Most vagy soha!

február 29., 16:07 Módosítva: 2024.03.01 06:05
91

Felkerült a forgalmazó Forum Hungary YouTube-csatornájára a Most vagy soha! című film végső előzetese. A film brutálisan sok pénzből készült, jelenleg ezt tartják minden idők legdrágább magyar filmjének.

A produkciónak a Nemzeti Filmintézet (NFI) 4,7 milliárd forintos állami támogatást ítélt oda, a gyártó Pilvax Film Kft. 1,4 milliárd forintnyi adókedvezményt vehet igénybe, vagyis az 1848-as márciusi események történetét bemutató film költsége meghaladja a 6,1 milliárd forintot. 

Most vagy soha...

A most megjelent előzetes a film hangulatát és lendületét próbálja megmutatni.

Az Index olvasói már eddigi is figyelemmel követhették Most vagy soha! című film gyártási folyamatát. Olvashattak interjút Rákay Philip kreatív producerrel, íróval; megszólaltattuk a Petőfit Sándort alakító Berettyán Nándort; ott voltunk a film várbeli forgatásán, ahol beszélgettünk Lóth Balázs rendezővel; a produkció társ-forgatókönyvírója, Szente Vajk az Indexen beszélt a történelmi filmek jelentőségéről; legutóbb pedig Kis-Szabó Márk, az alkotás másik társ-forgatókönyvírója mondta el az Indexen, hogy szerinte milyen lett a film.

Tovább

Kiderült, ki lesz az új Csupasz pisztoly Frank Drebinje

február 29., 08:53 Módosítva: 2024.03.01 08:42
58
A nagy sikerű Csupasz pisztoly-filmek legújabb epizódját már 2025 júliusában bemutathatják – közölte a franchise jogaival bíró Paramount. A film főszerepét Leslie Nielsen után Liam Neeson játssza majd.

A Csupasz pisztoly-franchise-t újra beindító mozinak Liam Neeson lesz a főszereplője, aki olyan mozifilmekben csillogtatta meg tehetségét, mint a Schindler listája, Star Wars I. rész – Baljós árnyak, Narnia krónikái és a Batman: Kezdődik.

A sorozat háttértörténetét megmutató film producerei között ott van Seth McFarlane (Family Guy) és Erica Huggins, akik legutóbb a Ted sorozatváltozatán dolgoztak együtt – írja a Variety .

Tovább

Meghalt Richard Lewis, a Félig üres című sorozat sztárja

február 29., 08:45 Módosítva: 2024.02.29 12:16
1
Meghalt Richard Lewis amerikai humorista, a Félig üres című televíziós komédia sztárja. 76 éves volt.

76 éves korában, szívroham következtében meghalt Richard Lewis humorista, aki Larry David mellett játszott a Félig üres című televíziós sorozatban – írja a Variety.

Richard Lewist tavaly áprilisban diagnosztizálták Parkinson-kórral, és visszavonult a stand-up-comedytől. Legutóbb a Félig üres 12. évadában szerepelt.

2021-ben bejelentette, hogy nem fog szerepelni a sorozat 11. évadában, hogy felépüljön három műtétje után. Azonban alaposan meglepte a nézőket azzal, hogy visszatért a forgatásra a 11. évad egyik epizódjára, és akkor a következőket mondta a Varietynek: „Amikor beléptem és megtapsoltak, úgy éreztem magam, mint egymillió dollár. Larry nem szeret ölelkezni, de miután leforgattuk a jelenetünket, megölelt és elmondta, mennyire boldog.”

Tovább

A gonoszság itt szétterül, fájdalmasan üvölt az emberi sors tárgyiasíthatósága

február 29., 06:24 Módosítva: 2024.02.29 19:11
321

Ismét rendhagyó filmkritikával, recenzióval találkozik most az Index olvasótábora. Pajor Tamás újra írt nekünk, s bár az Érdekvédelmi terület című filmről a Cinematrixban már írtunk, ezúttal ő is megosztja gondolatait velünk.

Már a film címe is olyan fakó, semmitmondóan nyomasztó, mint az általa pórusokba szivárogtatott világé. A Martin Amis angol író regényét adaptáló mozi Auschwitz parancsnokának, Rudolf Höss és felesége, Hedwig történetét beszéli el – Jonathan Glazer ismételten szuper nívós rendezésében.

Az Érdekvédelmi területnek már nem kell a csontváztestek, a hullahegyek, a tömegsírok és a gázkamrák naturalisztikus bemutatásával élnie ahhoz, hogy permanensé tegye az alattomos hastájéki szorongást. Ezt már elvégezte a történelem legnagyobb dokumentumtára – és az olyan kiváló alkotások, mint a Schindler listája, a Saul fia, A csíkos pizsamás fiú, vagy egészen másként, Az élet szép. Ez a film már e korábbi tudást feltételezi.

Az elharapott halálsikolyok, tompa lövések, jajszavak poliritmikájából összegyúrt, fojtott szimfónia végig aláfesti a felszín bűzlő idilljét.

A tüchtig polgári lét apró momentumai minden pillanatban a pokolt takarják. Ezt mi, nézők, tudjuk, a rendező pedig tudja, hogy tudjuk, és erre épül a történetmesélés. Ebben a konstellációban átértékelődik a felszolgált menü – amely persze bőséges ellentétpárja a kerítésen túl sejthető üres löttynek –, itt más kontextusba kerül a szerelem, a gyereknevelés, a születésnapi köszöntő és minden, mert mindent láthatatlan vér borít.

Gonosz és szörnyeteg

Ahogy Hanna Arendt értekezik a gonosz banalitásáról szóló híres elmélete kapcsán: „A mindennapi konformizmus lappangó kriminalitása” munkál. A halál tömeges előállítása ipari folyamattá egyszerűsödik és a megsemmisítések pragmatizmusából a lelkes működtetők karriert építenek.

A tömeggyilkosság-ipari életpályamodell-tervezés apró-cseprő bosszúságai, esendősége, könyöklése, a szimpla hétköznapisága egy olyan létmód ábrázolata, amely már csak küllemében mutat emberszerű jegyeket, belső valósága élettelen és nélkülöz minden emberit. A halál árnyéka feletti plexihídról lenézve a létezés inverzét látjuk, a nemlétnél rosszabbat, az életvesztett, magából kifordult létet, amelyet Glazer zseniálisan szürreális kép-hang kiállásokkal ábrázol.

Olykor klasszikus kamarazenére fasiszta urak és hölgyek mulatoznak a barokk stukkókkal gazdagon díszített bálteremben. Máskor meg gregorián tónusú, széteffektezett horrorhörgést hallunk, fotónegatív-röntgenszerű képsorokkal, Jancsi és Juliska boszorkaégetésének – ehelyütt szándékosan torz – metaforájával megfejelve. Hanna Arendt Eichmannról úgy értekezett, hogy

valódi szörnyeteg volta nem holmi megátalkodott gonoszságban keresendő, hanem abban a gondolattalanságban, ahogyan bármilyen hivatali parancs reflektálatlan végrehajtására alkalmasnak bizonyult.

Vagyis a gonoszság itt szétterül, személytelen, officiális műveletté válik. Nincs ebben a rosszban már semmi romantikus, nem forr a gyűlölettől, hanem legelvetemültebb céljait termeléssé alakítja, technológiai folyamatokba csatornázza, hiszen az elkövetők számára áldozataik is rég tárgyiasultak. A test-füst-kibocsátó kémények árnyékában felépült álomotthon, a pedáns konyha és virágkert hányingerkeltő komplementere végig szitál ránk, mint a savas eső.

Tovább

Lezárult egy korszak, távozik a Walt Disney Pictures elnöke

február 27., 20:53 Módosítva: 2024.02.28 06:47
24
Tizenöt év után azonnali hatállyal távozik a Walt Disney Motion Picture Studios elnöke, Sean Bailey, aki a cég animációs részlegét több milliárd dolláros élőszereplős filmüzemmé alakította át.

A Searchlight társelnöke, David Greenbaum veszi át a helyét, így ő lesz a Disney Motion Picture Studios és a 20th Century Studios elnöke. Alan Bergmannak, a Disney Entertainment társelnökének fog jelenteni – írja a Deadline.

Steve Asbell továbbra is a 20th Century Studios elnöke marad, ezt a pozíciót 2020 márciusa óta tölti be. Ő Greenbaumnak fog jelenteni.

Ezzel a Searchlight Pictures vezetői csapata, Greenbaum és Matthew Greenfield kettéválik, akik a presztízsfilmek két legelismertebb vezetője, és akik jelenleg többek között a  Szegény párákkal  a legjobb filmért járó díjért is versenyben vannak.

Tovább

Végre egy film, amit fülig érő szájjal néz meg az ember

február 27., 20:04 Módosítva: 2024.02.28 20:38
2274

A Tökéletes napok (Perfect Days) egy ritka merész film napjaink szórakoztatóiparában. A hazai mozikban február 22-én bemutatott japán–német koprodukció egy picit sem megszokott főszereplőt, egy Tokióban élő vécépucolót állít a középpontba. Ráadásul teszi mindezt mindenféle megalkuvást nem tűrő, már-már transzba ejtően lassú tempóban.

A veterán rendezőnek, a 78 éves Wim Wendersnek nem a saját fejéből pattant ki a Tökéletes napok ötlete, legalábbis nem teljesen. A német állampolgárságú, de amúgy Japánért fanatikusan rajongó filmkészítőt 2022-ben keresték meg, hogy látogasson el a kelet-ázsiai ország fővárosába, és nézzen meg néhány nyilvános vécét. Nem akármilyen mellékhelyiségekről van szó, a Tokyo Toilet művészeti projektről, amelynek részeként 17 gyönyörűen és kreatívan megalkotott slozit álmodtak meg különböző művészek a Sibuja kerületben.

Ennek kapcsán szerették volna, ha Wenders rövid dokufilmeket készít az érdekes jelenségről, ám a direktor végül arra jutott, jobb lenne egy egész estés, fikciós drámában feldolgozni a látottakat. Valahogy így született meg a Tökéletes napok, aprópénzből, alig 16 nap alatt leforgatva, de láthatóan szívvel-lélekkel. A Tökéletes napok a hamarosan megrendezésre kerülő Oscar-gála Nemzetközi filmek kategóriájának egyik jelöltje, és eddig az egyetlen olyan japán film az Oscar történetében, amit nem japán rendező hozott tető alá. Nyilván mi is rettenetesen kíváncsiak voltunk rá, hogy milyen lett.

A film története egy idősödő férfi, Hirajama (Koji Yakusho) körül forog, aki egészen érdekes jelenség. A Tökéletes napok főhőse mindennap hajnalban kel, összehajtja matracát, megnyírja bajszát, és a lakása előtti automatából vett üdítőből kettőt-hármat szürcsöl, majd kiválaszt egy kazettát, és valami oldschool rock vagy popszámot hallgatva elindul dolgozni, vécét pucolni. Hirajama lehetne megviselt, gyűlölhetné az életét és sorsát, de Koji Yakusho karakteréről már az első jelenetek egyikében egyértelművé válik, hogy ennek az attitűdnek éppen az ellenkezőjét képviseli. Elvégre Hirajama első dolga minden hajnalban, amikor kilép az utcára, hogy felnéz az égre, és nagyot mosolyog. Ugyanezzel a mosollyal az arcán pucolja a vécéket is a hatvanas éveit taposó fickó, aki a toalettek minden centijét háromszor is átsikálja. Nem zavarja őt ez a többség által vélhetően alantasnak látott munka, sőt.

Tovább

Bejelentették, ki lesz az Oscar-gála műsorvezetője

február 27., 12:38 Módosítva: 2024.02.27 16:51
14
A 96. Oscar-gála díjátadói között lesz a Dűne sztárja, Zendaya, az Oscar-díjas Al Pacino és a háromszoros Oscar-jelölt Michelle Pfeiffer is. Az amerikai filmakadémia díjátadó ceremóniáját március 10-én, magyar idő szerint hétfőre virradóra rendezik meg a Los Angeles-i Dolby Színházban.

A szervezők nyilvánosságra hozták azoknak a sztároknak a nevét, akik részt vesznek az Oscar-szobrok átadásában. A díjátadók között lesz a Dűne sztárja, Zendaya mellett az Oscar-díjas Al Pacino, a háromszoros Oscar-jelölt Michelle Pfeiffer, valamint Brendan Fraser, aki tavaly A bálnáért kapta meg a szobrot, és a Minden, mindenhol, mindenkor Oscar-díjasai: Michelle Yeoh, Ke Huy Quan és Jamie Lee Curtis is.

A gála műsorának házigazdája immár negyedik alkalommal Jimmy Kimmel lesz.

Az Oscar-gála executive producerei, Raj Kapoor, Molly McNearney és Katy Mullan közölték, hogy Mahershala Ali, Nicolas Cage, Jessica Lange, Lupita Nyong’o, Sam Rockwell és Matthew McConaughey szintén szerepel a díjátadók névsorában.

Az Oscar-díj-átadót élőben sugározzák világszerte, a magyar nézők a Disney+ streamingszolgáltatásán követhetik.

Mint megírtuk, idén ismét lehet magyar nyertes, miután a legjobb látványtervezés kategóriában esélyes az Oscar-díjra Mihalek Zsuzsa, a Szegény párák berendezője. Jórgosz Lánthimosz alkotása 11 jelölést kapott. A film berendezőjeként Mihalek Zsuzsa díszlettervező a produkciós tervező

James Price és Shona Heath társaságában nyerheti el az Oscar-díjat. A film vetélytársai ebben a kategóriában a Barbie, a Megfojtott virágok, a Napóleon és az Oppenheimer. Az alkotást az idei gála nagy esélyesének tartják, ugyanis tizenhárom díjra is jelölték.

El sem kezdődött, mégis botrányoktól hangos az idei Oscar-díj-átadó

Hazai idő szerint március 11-én hajnalban rendezik meg a 96. Oscar-gálát. Az amerikai filmakadémia januárban jelentette be, hogy idén milyen filmek, illetve mely filmes szakemberek szállhatnak harcba az arany szoborért. 

A legtöbb jelölést, tizenhármat az Oppenheimer kapta, amit a Szegény párák követ tizeneggyel, majd a Megfojtott virágok tíz és a Barbie nyolc jelöléssel. 

Az amerikai filmakadémia döntése sokaknál felháborodást váltott ki. Az idei jelöltek közül a Barbie című film főszereplője, Margot Robbie is kimaradt. Az alkotás másik szereplője, a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában jelölt Ryan Gosling és a női mellékszereplők között versenyző America Ferrera elfogadhatatlannak tartja, hogy Robbie-ról megfeledkeztek.

A színésznő saját bevallása szerint nem szomorkodik, ugyanis a nagy sikerű alkotás producereként így is elismerték. Az ausztrál színésznő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a rendező, Greta Gerwig megérdemelte volna az elismerést.

Szintén kimaradt az idei Oscar-jelölésből a Megfojtott virágokban szereplő Leonardo DiCaprio, aki a Golden Globe-on és a Critics’ Choice Awardson is jelölve volt. 

Rengeteg olyan sikeres színész van, akiket az amerikai filmakadémia számos alkalommal jelölt már Oscarra, de végül sosem vagy csak egyszer ítélték oda nekik a díjat. Többek között Tom Cruise, Johnny Depp és Robert Downey jr. sem kapott még arany szobrot.

Minden idők egyik legepikusabb európai televíziós produkciójaként írnak a Hunyadiról

február 27., 11:02 Módosítva: 2024.02.28 11:09
2255

A vágás előrehaladott stádiumában van a Hunyadi-sorozat. A több millió euróból készülő sorozatot a Berlinale után Londonban mutatta be a szakmai közönségnek a német Beta Film, amely a jogok nemzetközi értékesítését végzi. A Hunyadi a nemzetközi piacra Rise of the Raven (A holló felemelkedése) címmel kerül. A Robert Lantos producer vezetésével készülő, Bán Mór azonos című regényfolyamából készült 10 részes alkotás az év végén kerül a képernyőre – itthon és világszerte.

„Óriási a várakozás, hiszen jelenleg nem készül hasonló, monumentális történelmi sorozat. A bemutatott részletek csak tovább fokozták az érdeklődést, hiszen a magas szakmai színvonal mellett a Hunyadi azzal is egyedülálló, hogy minden szereplő az anyanyelvén szólal meg – növelve ezzel a történelmi hitelességet” – mondta Robert Lantos producer, aki szintén jelen volt a berlini zárt körű vetítésen. Minderről a produkciós cég tájékoztatta az Indexet.

A tíz, egyenként egyórás részből álló Hunyadi a hadvezér epikus életét tárja elénk, aki a XV. századi középkori Európa kimerítő kegyetlen viszonyai között dacolva az óriási túlerővel döntő győzelmet arat a nándorfehérvári csatában, átformálva ezzel Európa történelmét. Hunyadi az olasz, lengyel, osztrák, szerb és magyar nemesi családok között éli életét – amit botrányok, politikai hatalmi játszmák és összeesküvések tarkítanak.

A Variety minden idők egyik legepikusabb európai televíziós produkciójaként ír a Hunyadiról, és megszólaltatja Robert Lantost, aki T. S. Eliottól idéz, aki egyszer azt mondta, hogy az álom és a valóság között ott van az árnyék. Lantos ezzel kapcsolatban így fogalmaz: „Egész pályafutásom alatt ezzel az árnyékkal küzdöttem. A Rise of the Raven című filmmel az árnyékot legyőztem.”

Az Index kint járt a forgatáson, az erről szóló beszámoló itt elolvasható.

Tovább

Renée Zellweger visszatér a negyedik Bridget Jones-filmben

február 26., 20:16 Módosítva: 2024.02.27 14:21
31
Majdnem tíz év szünet után Renée Zellweger visszatér, hogy az ötvenes éveiben járó Jonest is megelevenítse filmvásznon a negyedik Bridget Jones-filmben. A hírek szerint Hugh Grant és Colin Firth is visszatérnek, a forgatás májusban kezdődik Londonban.

Bridget Jones visszatér a mozivászonra. A negyedik rész forgatása májusban kezdődik, 23 évvel a romantikus komédiasorozat első filmjének megjelenése után – írta meg az Independent. A Helen Fielding bestseller-könyvsorozata alapján készült filmek címszerepében a kétszeres Oscar-díjas Renee Zellweger tér vissza. Colin Firth és Hugh Grant, akik az előző filmekben Mark Darcyt és Daniel Cleavert alakították – akik között Jones őrlődik –, szintén visszatérnek.

A film a hírek szerint Fielding 2013-as Mad About the Boy című regénye alapján készül, amelyben Jones 51 éves, kétgyermekes, egyedülálló anyaként a közösségi médiában és a társkereső alkalmazásokban való „szerencsétlenkedését” mutatja be. Ez a könyvsorozat harmadik kötete.

Egy filmes forrás a Mail On Sunday-nek azt nyilatkozta, hogy „Bridget visszatért, és hamarosan elfoglalja Londont. A forgatásokat már tervezik, és az összes előkészületi munkálat megtörtént”.

Zellweger állítólag „izgatottan várja, hogy újra eljátssza a szerepét, mivel annyira imádja a karaktert”.

A Bridget Jones-láz várhatóan tavasszal végigsöpör Londonon

– tette hozzá a forrás.

Tovább

Újabb rangos elismerést kapott az Oppenheimer

február 26., 17:35 Módosítva: 2024.02.26 18:31
2
Christopher Nolan Oppenheimer című filmje nyerte el vasárnap Amerikai Producerek Céhének (PGA) filmes fődíját.

A több mint nyolcezer producert tömörítő céh 35. alkalommal adta át díjait, amelyeket az ágazat szakértői az Oscar-díj barométerének is tekintenek. Az elmúlt 15 évben 12 díjazott a legjobb filmért járó Oscar-díjat is elnyerte, legutóbb tavaly a Minden, mindenhol, mindenkor című sci-fi komédia. 

A J. Robert Oppenheimer életéről forgatott filmdráma a producercéh fődíjáért ugyanazzal a mezőnnyel versenyzett, amelyből a március 10-i Oscar-gála győztese is kikerül. Az atombomba atyjáról szóló film mellett a Barbie, a Szegény Párák, és a Megfojtott virágok is a díjesélyesek között volt. Utóbbi rendezője, Martin Scorsese produceri pályafutásáért kapott David O. Selznick-díjat a vasárnapi ceremónián, amelyet a Los Angeles-i Ray Dolby Ballroomban rendeztek meg.

Christopher Nolan a legjobb filmes producernek odaítélt díjat mások mellett producertárásának, Charles Royennek is megköszönte, aki az Oppenheimer alapjául szolgáló American Prometheus című könyvre felhívta a figyelmét.

Robert Downey Jr., a film mellékszereplője az Oppenheimert a „valaha elméleti fizikáról készített legnagyobb költségvetésű produkcióként” méltatta.

A filmsztár szombaton este kapta meg a legjobb mellékszereplő díját ahollywoodi színészcéh (SAG) díjátadó gáláján, ahol az Oppenheimer ugyancsak tarolt: megszerezte a legjobb színészgárda trófeáját, a címszerepet alakító Cillian Murphy pedig a legjobb színész díját vehette át.

Tovább

Elemi erejű drámával tért vissza napjaink legjobb német filmrendezője

február 25., 20:26 Módosítva: 2024.02.26 08:33
2

Ahhoz képest, hogy Christian Petzold az elmúlt évtizedekben milyen remek filmeket tett le az asztalra, meglepően kevesen ismerik a Berlin School névre keresztelt német új hullám prominens képviselőjét. A 63 éves direktor talán leghíresebb darabja a 2018-as Tranzit, melyben a náci megszállás idején igyekszik egy kétségbeesett férfi Franciaországból Amerikába menekülni, de hasonló tematikára épül a hat évvel korábbi Barbara is, melyben egy orvosnő próbál az NDK-ból az NSZK-ba átjutni a szerelméhez. Petzold új filmje, a hazai mozikban február 22-én bemutatott Tűzvörös égbolt az előbb említett filmekhez képest könnyedebb hangvételű, de elvontabb eszközökkel mégis ugyanazt a témát dolgozza fel. Önmagunk határainak átlépését.

A Tűzvörös égbolt főhőse Leon (Thomas Schubert), egy fiatal író, aki már a hóna alatt tudhatja második regényének kéziratát, így érkezik barátjával, Felixszel (Langston Uibel) karöltve a Balti-tenger partjára egy kicsit nyaralni. A nyaraló, ahol pár napig meghúzzák magukat, nem éppen a Hilton, a tető kilyukadt, és csöpög a víz, emellett egy szobába szorul a két fickó éjszakára, mert van már egy harmadik lakótársuk is, egy rejtélyes fiatal nő, Nadja (Paula Beer), aki szemtelenül belakta a kéglit. Petzold új filmje körülöttük forog, kiegészülve egy karakán vízimentővel, Deviddel (Enno Trebs). Az író-rendező négy egészen eltérő személyiséget ütköztet, viszonylag szűk, zárt térbe bezárva, miközben a távolban füst száll fel, és éjszakánként hátborzongató fény világítja meg a horizontot – merthogy erdőtüzek pusztítanak, amelyek akármikor rövidre zárhatják a vakációt. Vészjóslás a javából, ha minket kérdez valaki.

A filmtörténelemben láttunk már pár elviselhetetlen írót a nagyvásznon, nem is kell túl sokat kutatnunk az emlékezetünkben. Ott volt például a Jack Nicholson-féle Jack Torrance, aki baltával kergette saját magát és családját is az őrületbe a Ragyogásban. A Félelem és reszketés Las Vegasban, valamint a rémesen alulértékelt Rumnapló azt mutatták meg, mi lesz, ha rácsúszik a piára, az alkoholra, na meg a könnyű nőcskékre egy fékevesztett újságíró (Johnny Depp). Nos, a Tűzvörös égbolt főszereplője, Leon még hozzájuk képest is jó nagy seggfej, csak éppen másképp. Thomas Schubert kedvesnek tűnő ábrázatára ránézve álmunkban nem gondolnánk, hogy mennyire toxikus, öntelt, magába forduló, ám pont emiatt izgalmas művészemberről van szó.

Tovább

A Netflix új sorozata pár órára visszahozta a gyerekkorunkat

február 24., 20:32 Módosítva: 2024.02.25 19:56
51

Egyáltalán nem véletlen, hogy az Avatár – Aang legendáját sokan a világ egyik legjobb animációs sorozataként tartják számon. 2005-ben mutatta be a Nickelodeon Michael Dante DiMartino és Bryan Konietzko alkotását, mely három évada alatt nem csupán a célközönségnek számító 6–11 éves gyerekeket tapasztotta oda a képernyőhöz, hanem a náluk jóval korosabbakat is. Bizonyos körökben kultikus darabbá vált az Avatár, jóval azelőtt, hogy James Cameron sci-fi filmje miatt nyúlánk kék emberekkel kötötték volna össze a nézők ezt a szót.

Bár később a gyerekcsatorna igyekezett meglovagolni az Avatár-lázat, az Aang legendája spin-offja, a Korra legendája a komorabb, felnőttesebb hangvétele ellenére sem volt képes megismételni az eredeti sikereit, és bebukott a nézettsége – mondjuk, négy etapot így is csodával határos módon megért.

Miután M. Night Shyamalan bicskája beletört 2010-ben az Aang legendája feldolgozásába, és a misztikus filmjeiről ismert rendező egy túlontúl komor, sötét és trashbe hajló egész estés filmet csinált az Avatárból, a franchise jó hosszú ideig pihent. Majdnem egy évtizeddel később, 2019-ben kezdett a Netflix dolgozni egy újabb élő szereplős átültetésen, és végül sikerült is bemutatniuk február 22-én az Avatár – Az utolsó léghajlító nyolc részből álló első évadát. Még úgy is, hogy az eredetileg executive producerként és showrunnerként közreműködő készítők, a már emlegetett DiMartino és Konietzko jó régen kiszálltak az egész buliból, kreatív nézeteltérésekre hivatkozva.

Én, aki mind az Aang legendáját, mind pedig a Korra legendáját annak idején végignéztem, gyomorideggel vártam a Netflix-féle változatot. Ha az eredeti alkotók kiléptek mellőle, akkor csak rossz lehet a végeredmény felkiáltással. Mea culpa, tévedtem. Merthogy az Avatár – Az utolsó léghajlító egy nagyon korrekt kis fantasy-kaland sorozat lett, még ha a streamingszolgáltató előző, ilyen irányú próbálkozásához, a One Piece-hez nem is tud igazából felérni.

Tovább

Megsérült az Oppenheimer sztárja

február 24., 16:33 Módosítva: 2024.02.25 08:03
9
Az Oppenheimer sztárjai a napokban Jimmy Kimmel műsorában jártak, ahol érdekes sztorit osztottak meg a film forgatásáról. Cillian Murphy felidézte, hogy Emily Blunt ajándéka visszafelé sült el.

Cillian Murphy, Emily Blunt mellett Robert Downey Jr. – ez a három színész hatalmasat alakított a tavaly nyáron mozikba kerülő Oppenheimer című filmben, amely világszerte hatalmas népszerűségnek örvend.

Cillian Murphy például olyannyira, hogy a legjobb férfi főszereplő kategóriájában az Oscar-díj egyik nagy esélyeseként tartják számon.

Emily Blunt nevetve mesélte Kimmelnek, miért vásárolt egy különleges párnát az ír színésznek, akit a forgatások alatt kialvatlaság gyötört. „Úgy éreztem, hogy Cilliannek többet kell aludnia, mint ennie” – a színésznő ezzel a színész diétájára utalt. „Szóval megajándékoztam egy szép párnával, amelynek amúgy a megszállottja vagyok.” 

Az egyik este rosszul ítélte meg, hogy hol van a párna, és hol az ágykeret, és a fejét véletlenül az utóbbihoz verte. Másnap leragasztott fejjel jött dolgozni.

Murphy elmesélte, hogy a sebet valóban beragasztották, és sminkkel eltüntették, így szerinte még a filmben sem látszik. 

Nemrégiben tették közzé a 96. Oscar-díj-átadó jelöltjeinek listáját. Kiderült, hogy az Oppenheimer nem kevesebb mint 13 jelölést tudhat magáénak. Ugyan sokáig úgy tűnt, Christopher Nolan filmjének sikerül megdöntenie a Titanic és a Kaliforniai álom által felállított, 14 jelölésből álló rekordot, trónfosztásra végül idén sem került sor. 

Tovább

Oscar-díjas rendező filmjének főszereplője lesz Tom Cruise

február 24., 11:15 Módosítva: 2024.02.25 06:25
2
A The Hollywood Reporter értesülései szerint az Oscar-díjas filmrendező, Alejandro G. Iñárritu Tom Cruise főszereplésével forgatja következő filmjét.

A produkció megvalósításáról a Warner Bros. és a Legendary Pictures folytat tárgyalásokat. Alejandro G. Iñárritu legutóbb 2015-ben forgatott angol nyelvű filmet, A visszatérőt Leonardo DiCaprióval, amely globálisan több mint félmilliárd dolláros jegybevételt hozott, és három Oscar-díjat kapott – szúrta ki a Kultúra.hu a The Hollywood Reporter oldalán.

Új angol nyelvű filmje forgatókönyvét is Iñárritu írta Sabina Berman, Alexander Dinelaris és Nicolás Giacobone közreműködésével,

a film sztorijáról azonban egyelőre semmit nem hoztak nyilvánosságra.

Tom Cruise januárban kötött nem exkluzív szerződést a Warner Bros. filmstúdióval. A filmsztár és producer jelenleg a következő Mission: Impossible-epizódon dolgozik, és a Universal filmstúdió előkészület alatt álló, világűrben játszódó filmjében is játszik majd, amelyet Doug Liman rendez.

A Top Gun folytatása cseppet sem meglepő, hiszen a Top Gun: Maverick Cruise karrierjének legnagyobb bevételt hozó filmje lett, 1,49 milliárd dollárral. Az alkotás ráadásul tavaly egy Oscar-díjat nyert a legjobb hang kategóriában, valamint hat Oscar-jelölést zsebelt be, köztük a legjobb film kategóriában is.

Alejandro G. Iñárritutól – aki 2015-ben Birdman című alkotásáért a legjobb film és rendező Oscar-díját is elnyerte – a közönség legutóbb a Bardo, egy maroknyi igazság hamis krónikája című spanyol nyelvű filmet láthatta.

Tom Cruise-t 1990-ben a Született július 4-én, 1997-ben pedig a Jerry Maguire című filmért jelölték a legjobb színész Oscarjára, 2000-ben a Magnólia mellékszereplőjeként kapott nominációt, tavaly pedig a Top Gun: Maverick producereként lett Oscar-jelölt a legjobb film kategóriában.

Most már biztos: érkezik a Harry Potter-sorozat, már azt is tudni, mikor

február 23., 20:33 Módosítva: 2024.02.24 13:49
337
Elindultak az egyeztetések a Warner Bros. filmstúdió és J.K. Rowling, a Harry Potter-könyvek írója között. A felek az új sorozat részleteiről egyeztettek, amely két év múlva mutatkozik be az HBO Maxon.

A Warner Bros. filmstúdió tavaly jelentette be, hogy elindítja a Harry Potter-sorozat gyártását. A stúdió akkor annyit árult el, hogy minden egyes évad a Harry Potter-univerzum egy-egy könyvére koncentrál majd.

A Warner Bros. vezérigazgatója, David Zaslav most arról számolt be, hogy

a Harry Potter TÉVÉsorozat első része 2026-ban jelenik meg az HBO Maxon

– írta a Variety.

Zaslav azt is elárulta, néhány héttel ezelőtt Londonban volt az HBO Max tartalomfőnökeivel, Casey Bloysszal és Channing Dungey-vel, valamint a Warner Bros. Television elnökével, hogy találkozzanak J.K. Rowling íróval. 

Mindannyian nagyon örülünk, hogy újraindítjuk a Harry Potter-történetet. A beszélgetéseink J.K. Rowlinggal sikeresek voltak, és nem is lehetnénk izgatottabbak az előttünk álló feladatok miatt. Alig várjuk, hogy több évtized után új történeteket osszunk meg a rajongókkal szerte a világon

– nyilatkozta Zaslav. Hozzátette, a Harry Potter tévésorozat castingja egyelőre nem indult el, de a annyit elmondott, hogy teljesen új szereplőgárdával állnak elő.

J.K. Rowling szerepéről már korábban is lehetett tudni, hogy az ő kezében van az összes kreativitással és alkotással kapcsolatos kontroll, tehát vezető producerként vesz részt a forgatásokon. A Warner Bros. emellett tisztázta, hogy nem függ teljesen Rowlingtól, hiszen ők sem most kezdték a „Potter-bizniszt”.

Patikamérlegen adagolja a feszültséget ez az új sci-fi-sorozat

február 23., 18:39 Módosítva: 2024.02.24 21:12
405

Bár a Lost óta megfogyatkozott a számuk, napjainkban is fel-felbukkannak erősebb próbálkozások a rejtélyes sci-fi-sorozatok palettáján. Most az Apple TV+-ra futott be a Constellation című űrhajós thriller az első három epizódjával, amelyben Noomi Rapace alakít egy olyan asztronautát, aki a Nemzetközi Űrállomáson való félresikerült misszióját épphogy megússza. Aztán amikor visszatér a Földre, apránként kezdi el észrevenni, hogy valami nem stimmel a körülötte lévőkkel. Vagy inkább ővele? Ez itt a nagy kérdés, amit a Constellation egészen élményszámba menő módon kezd el fejtegetni, és annak ellenére, hogy nagyrészt fogalmunk sincs, mi történik, a végeredmény piszkosul élvezetes.

Noomi Rapace-nak A tetovált lány eljátszása óta volt néhány mellényúlása, mióta beszippantotta őt a mainstream szórakoztatóipar, a Prometheus se volt egy acélos film, a netflixes Brightról vagy a Black Crab című akciófilmről nem is beszélve. Ennek ellenére a 44 éves svéd színésznőnek még így se sikerült teljesen lerontania a renoméját; amikor meglátjuk a nevét egy poszteren vagy traileren, kicsit lelkesebbek leszünk. Főleg, hogy a Constellationt az az Apple TV+ adta ki a kezei közül, ahol a science fiction egyszerűen virágzik: mind a Siló, a See, a For All Mankind, a Különválás, és valamilyen szinten még az Alapítvány is emlékezetes és minőségi néznivalók.

A Constellation évadkezdő részeiről üvölt, hogy talicskával öntötték beléjük a pénzt, a látvány mozifilmes, az elején látható űrállomásos katasztrófa már-már a Gravitációt idézi. Nemcsak a megvalósításában, hanem izgalmában is. Az mondjuk meglepő, hogy épp ezt a kezdő konfliktust nyújtják el 120 percre adagolva, de legalább Jo Ericsson (Noomi Rapace) nagy visszatérése pont emiatt üt nagyobbat, mint illene neki. Főleg, hogy rögtön a nyitójelenet is lelövi, hogy a nő sikerrel visszatért a bolygóra…

Tovább

Gyűlölte magát, mert nem menthetett meg minden gyermeket a pokolból

február 21., 20:29 Módosítva: 2024.02.22 20:45
1285

A megtörtént eseteken alapuló filmeket az ember mindig más szemmel nézi, de főleg akkor, amikor olyan alkotásokról van szó, mint az Egy élet (One Life), amely a második világháború egy sokáig elfeledett hősét hozza el nekünk. Nicholas Wintonról van szó, aki a történet szerint 1938 decemberében érkezik Csehszlovákiába, egészen pontosan Prágába, ahol földönfutóvá vált, rettegő családokat lel a nyomornegyedekben. Ezek a famíliák az egyre inkább erőre kapó Adolf Hitler és náci katonái elől menekülnek. A londoni brókerként dolgozó Winton az, aki a menekültek terhét a saját vállaira veszi, és társaival együtt főképp zsidó származású gyerekeket kezd el átmenteni Prágából a tengerentúlra.

Nem egyet, nem kettőt, hanem egészen pontosan 669-et.

Az Egy élet azt vizsgálja, mi kell ahhoz, hogy egy teljesen átlagos ember hőssé váljon, és milyen hatásai vannak valakire, ha úgy érzi, hiába mentett meg több száz szenvedő fiatalt, új otthont teremtve nekik Nagy-Britanniában, ha további 250-et nem sikerült kimenekítenie, mielőtt koncentrációs táborokba zárták volna őket, ahol vélhetően kevés kivétellel mind meghaltak.

A hazai mozikban február 15-e óta látható film két szálon halad, az egyiken a fiatal, Johnny Flynn által játszott Nicholast látjuk ténykedni, míg a másikon 50 évvel később, 1988-ban járunk, amikor a főszereplő már csendes életet élő öregúrként (Anthony Hopkins) igyekszik a háta mögött hagyni a múlt démonait, és megbirkózni a saját bűntudatával. A múltban játszódó jelenetek nagy erőssége, hogy szerethető figurákból álló csapat verbuválódik össze, köztük a Nicholas Winton ellentmondást nem tűrő édesanyját alakító Helena Bonham Carterrel, hogy kimentsék a zsidó kisgyerekeket a fenyegető pokolból. És annak ellenére, hogy néha úgy érezzük, nem sikerül elkerülniük a Hollywoodból kölcsönzött kliséket, és mindössze a felszínt kapargatják, az írók meglepően ügyesen végigvezetik azokat a kihívásokat, amelyekkel a főhősök szembesülnek.

Tovább

Hatalmas megtiszteltetés érte Martin Scorsesét

február 21., 10:10 Módosítva: 2024.02.21 11:50
13
Wim Wenders méltatta a 81 éves amerikai rendezőt, aki Hollywoodban is meg tudta őrizni függetlenségét, egyéni látásmódját.

Filmes életművéért tiszteletbeli Arany Medve díjjal tüntette ki kedden a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Martin Scorsese amerikai filmrendezőt. A Taxisofőr, a Dühöngő bika, a Viharsziget és a New York bandái rendezője 81 évesen vehette át a díjat – írta meg az MTI.

Tovább

Kitépi a néző szívét a Netflix új sorozata

február 20., 20:00 Módosítva: 2024.02.21 16:56
209

Az Egy nap (One Day) című új, február 8-án bemutatott széria úgy indul, mint bármelyik szerelmi történet. Adott egy fiú és egy lány, esetünkben Dexter Mayhew (Leo Woodall) és Emma Morley (Ambika Mod), akik nem is lehetnének különbözőbbek egymástól. Előbbi éli a huszonéves jóképű agglegények gondtalan életét, azon gondolkozik, hogy milyen sorrendben utazgassa be a világ országait, míg utóbbi kissé szorongós, izgulós, de minden álma, hogy nyomot hagyjon a világban. Ők ketten azok, akik 1988-ban, az államvizsgát követő buliban összeismerkednek. Egymás karjaiban végzik, ám a vonzódás nem teljesedik be, helyette órákat beszélgetnek egymással. Aztán meg ki-ki megy a maga útjára…

Igen, az Egy nap mégse az a tipikus szerelmi történet. Már csak a koncepciója miatt sem, ami igencsak ambiciózus, hiszen minden epizódban egy-egy évet ugrunk előre az időben Dexter és Emma találkozásához képest, és bepillantunk, hogy éppen hol állnak az életükben. A Netflix nem spórolt, 14 epizódot készített a sorozatból, ami tényleg megadja a lehetőséget és a játékidőt arra, hogy kellően kibontsák a főszereplőket, és a közöttük alakuló se veled, se nélküled kapcsolatot.

Nagyjából húsz évet ölel fel a sztori, és ez idő alatt szinte mindenféle élethelyzetben láthatjuk a majdnem szerelmes párt.

A korábban A Fehér Lótusz második évadában is szereplő, de a Vampire Academyben és a Citadelben is megfordult Leo Woodall tökéletes casting erre a szépfiúkarakterre. Mindenféle erőlködés nélkül, kisujjból, természetesen alakítja a színész az Egy nap Dexterjét, és valamelyest hasonló fizimiskája is van, mint az ugyancsak David Nicholls regényén alapuló 2011-es filmadaptációban látott Jim Sturgessnek. Akinek a nézők előítéleteivel jobban meg kellett küzdenie, az az Emma bőrébe bújó Ambika Mod, akinek Anne Hathaway-t kell itt feledtetnie. Többé-kevésbé sikerült is neki, a szerény, közösségben szorongó leányzót ő is átélt játékkal hozta el a képernyőnkre. Megkockáztatom, ha nem formálná meg ilyen jól Ambika Mod a visszahúzódó naivát, a sorozat központi románca se működne annyira.

Tovább

Rég nem bukott ekkorát Marvel-film, a folytatást is elkaszálják

február 20., 10:10 Módosítva: 2024.02.21 10:19
196

Rossz hírünk van azok számára, akik szerették a Sony legújabb filmes durranását, a Madame Webet, ugyanis az alkotás olyan rosszul teljesített, hogy a cég nem csupán Dakota Johnson karakterétől búcsúzott el, hanem a Pókember-világ új női szuperhőseitől is, akiket rajta keresztül akart bemutatni. A film akkora bukás volt,

hogy még a Warner sokat emlegetett második Shazam-filmjénél is rosszabbul teljesített a pénztáraknál.

A mozis bluckbusterről lapunk is írt – nem igazán pozitív kicsengésű – kritikát, amely nagyjából összhangban van a nemzetközi megítéléssel. A film a Rotten Tomatoes oldalán a kritikusoktól mindössze 12 százalékot kapott, amit alig néhány szuperhősfilm tudott csak „megugrani” – hirtelen csupán a hírhedt George Clooney-féle Batman és Robin ugrott be nekünk, amely 11 százalékot érdemelt mindössze.

A közönség sem volt hozzá sokkal kegyesebb, bár Clooney denevéremberénél jobban szerették, és az 50 százalékot éppen elérte. Ez azonban édeskevés ahhoz, hogy a Sony – mint az egyik vezető filmóriás – bizalmat szavazzon a lehetséges folytatásnak, és újabb dollármilliókat invesztáljon egy olyan projektbe, amely szemlátomást nem térül meg. Hogy mekkora is volt a bukás?

Tovább

Hiába tarolt az Oppenheimer a BAFTA-díj-átadón, egy váratlan vendég ellopta a show-t

február 19., 07:38 Módosítva: 2024.02.20 06:54
65
Christopher Nolan Oppenheimer című filmje kapta a fődíjak zömét a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) vasárnap esti londoni díjkiosztóján. Hazai idő szerint március 11-én hajnalban rendezik meg a 96. Oscar-gálát, amelynek szintén nagy esélyese a tizenhárom díjra jelölt életrajzi dráma.

Az első atombombát előállító tudóscsoport vezetőjéről, Robert Oppenheimer elméleti fizikusról szóló életrajzi dráma tizenhárom díjra volt esélyes az előzetes jelölés alapján, és hetet el is hozott a Royal Festival Hallban megrendezett, viszonylag megbízható Oscar-előrejelzőnek tekintett BAFTA-gálán, amelynek házigazdája David Tennant volt.

Az Oppenheimer kapta a legjobb film díját, Christopher Nolan a legjobb rendezésért járó elismerést, és az Oppenheimert alakító Cillian Murphy a legjobb férfi főszereplő BAFTA-kitüntetését.

Cillian Murphy legfőbb versenytársa a világhírű karmesterről, Leonard Bernsteinről szóló Maestro főszereplője, Bradley Cooper volt.

Ugyancsak az Oppenheimernek ítélték a legjobb eredeti filmzene díját, Robert Downey jr. a háromórás film férfi mellékszereplőjeként lett BAFTA-díjas, és az alkotás kapta a legjobb fényképezésért, valamint a legjobb vágásért járó elismerést is.

Az Oppenheimer már a januárban tartott 81. Golden Globe-díj-átadón is tarolt. A legjobb színész díját Cillian Murphy nyerte az Oppenheimerben nyújtott alakításáért, míg a legjobb mellékszereplő Robert Downey jr. lett. A legjobb rendező kategóriában Christopher Nolant díjazták. Az alkotás az idei 96. Oscar-gála nagy esélyese is, ugyanis tizenhárom díjra is jelölték.

A tavalyi BAFTA-rendezvényen hasonló sikereket ért el Edward Berger Nyugaton a helyzet változatlan című első világháborús drámája: azt az alkotást tizennégy díjra jelölték, és szintén hetet el is hozott. Erich Maria Remarque 1928-ban megjelent klasszikus regényének filmadaptációja nyerte a legjobb film, a legjobb nem angol nyelvű film, a legjobb rendező, a legjobb forgatókönyv-adaptáció, a legjobb eredeti filmzene, a legjobb hang és a legjobb fényképezés díját.

Az alkotás ezzel egyben rekordot is döntött, ugyanis a BAFTA-díjak történetében még soha nem kapott ennyi elismerést nem angol nyelven forgatott film.

Öt díjat nyert a Szegény párák című alkotás

Az idei BAFTA-díj-kiosztón az Oppenheimer mellett Jorgosz Lanthimosz Szegény párák (Poor Things) című filmje is a nagy nyertesek között volt: ezt az alkotást tizenegy díjra jelölte a brit filmakadémia, és a film ötöt el is nyert.

A filmben nyújtott alakításáért Emma Stone kapta a legjobb női főszereplőnek járó elismerést, emellett az alkotásé lett a legjobb smink, a legjobb jelmeztervezés, a legjobb produkciós tervezés díja, valamint a legjobb különleges látványhatásokért odaítélt BAFTA-díj.

Emma Stone mellett Carey Mulligan, a Maestro női főszereplője is versenyben volt ezért a BAFTA-díjért.

A legjobb dokumentumfilm kategóriában az ukrajnai háborúról szóló 20 Days in Mariupol című produkció nyerte el a brit filmakadémia elismerését. 

Ellopták a show-t a hírességek a BAFTA-díj-átadón

A londoni eseményen a díjra jelölt színészek mellett olyan hírességek is megjelentek a vörös szőnyegen, mint David Beckham, a Manchester United egykori angol válogatott futballistája, Dua Lipa énekesnő és Vilmos herceg. A 41 éves brit trónörökös idén felesége nélkül érkezett a BAFTA-díj-átadóra. Katalin hercegné a januári hasi műtétje miatt nem tudott részt venni az eseményen. 

Sokakat meghatott Michael J. Fox amerikai színész, aki kerekesszékben érkezett a díjátadóra. A Vissza a jövőbe-trilógia sztárja egyre ritkábban szerepel nyilvánosság előtt, ugyanis a Parkinson-kórban szenvedő színész egészségi állapota súlyosan leromlott az elmúlt évtizedekben.

Az eseményen a 62 éves színész adta át a legjobb filmnek járó díjat, amelyet Christopher Nolan Oppenheimer című filmje kapta. Michael J. Fox az öt jelölt bemutatásakor elmondta, hogy okkal nevezik varázslatnak az alkotásokat, mivel sokszor a mindennapjainkat is megváltoztathatják. Hozzátette, a filmek összehozzák az embereket, ahol nem számít, hogy „ki vagy, vagy honnan származol”.

El sem kezdődött, mégis botrányoktól hangos az idei Oscar-díj-átadó

Hazai idő szerint március 11-én hajnalban rendezik meg a 96. Oscar-gálát. Az amerikai filmakadémia januárban jelentette be , hogy idén milyen filmek, illetve mely filmes szakemberek szállhatnak harcba az arany szoborért. 

A legtöbb jelölést, tizenhármat az Oppenheimer kapta, amit a Szegény párák követ tizeneggyel, majd a Megfojtott virágok tíz és a Barbie nyolc jelöléssel. Mint megírtuk, idén ismét lehet magyar nyertes, miután a legjobb látványtervezés kategóriában esélyes az Oscar-díjra Mihalek Zsuzsa, a Szegény párák berendezője.

Az amerikai filmakadémia döntése sokaknál felháborodást váltott ki. Az idei jelöltek közül a Barbie című film főszerepében feltűnő Margot Robbie is kimaradt. Az alkotás másik szereplője, a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában jelölt Ryan Gosling és a női mellékszereplők között versenyző America Ferrera elfogadhatatlannak tartja, hogy Robbie-ról megfeledkeztek.

A színésznő saját bevallása szerint nem szomorkodik, ugyanis a nagy sikerű alkotás producereként így is elismerték. Az ausztrál színésznő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a rendező, Greta Gerwig megérdemelte volna az elismerést.

Szintén kimaradt az idei Oscar-jelölésből a Megfojtott virágokban szereplő Leonardo DiCaprio, aki a Golden Globe-on és a Critics’ Choice Awardson is jelölve volt. 

Rengeteg olyan sikeres színész van, akiket az amerikai filmakadémia számos alkalommal jelölt már Oscarra, de végül sosem vagy csak egyszer ítélték oda nekik a díjat. Többek között Tom Cruise, Johnny Depp és Robert Downey jr. sem kapott még arany szobrot.

Levetkőzi gátlásait Jenna Ortega ebben az új erotikus thrillerben

február 18., 19:58 Módosítva: 2024.02.20 07:17
7

Ahhoz képest, hogy Jenna Ortega alig töltötte be a 21-et, a filmográfiája igencsak terebélyes. A Disney berkeiből elindult színésznő az első komolyan vehető szerepét 2019-ben kapta meg, a Netflixen vetített, Te című thrillersorozatban játszotta Ellie Alvest. Ezt követően nem volt megállás, a filmipar is beszippantotta Ortegát, aki a Sikoly 5-ben és 6-ban is remekül játszott, na és az X című horrorfilmben is csúnyán ellopta a show-t az igazi főszereplő, Mia Goth elől.

Ám az igazi világhírnevet a megint csak netflixes Wednesday hozta meg neki, az Addams Family spin-offját nem volt ember a földön, aki nem imádta. Köszönhetően Jenna Ortegának persze, mert a színésznő olyan mértékű sötét, gótikus hangulatot, iróniát és emberutálatot árasztott magából, amellyel még a sorozat rendezője, Tim Burton sem tudta tartani a tempót. A Wednesday nem az elismert direktor egyedi látásmódja, hanem Ortega karizmája miatt működött igazán, amit durva volt látni.

Még mielőtt a Wednesday második évadában visszatérne, Jenna Ortega hozott nekünk egy új filmet, a Csábító leckéket, melyet január 25-e óta vetítenek a hazai mozik. A címéből kiindulva talán nem annyira megdöbbentő, hogy egy erotikus thrillerről van szó, ráadásul a tabudöntögető fajtából, hiszen egy elég necces tanár-diák viszonyt dolgoz fel.

A Csábító leckék a körítését illetően olyan, mintha egyenesen Jenna Ortegára szabták volna, egy ködös, Twilight fan fictionből szalajtott kisvárosban járunk, ahol szinte soha nem süt a nap, és mindenki egy fokkal többet filozofál a lét nagy kérdésein, mint az normális volna. A köldöknézést tekintve az élbolyban jár Cairo Sweet karaktere, aki a helyi középiskolába jár, és állítólag tehetséges aspiráns író. A Jenna Ortega által játszott, mindig nagyon rövid szoknyát és fekete térdzoknit hordó 18 éves lányka abban reménykedve, hogy lelki társra találhat, felveszi a számára szimpatikus bukott író, Jonathan Miller (Martin Freeman) egyik kurzusát, hátha tanul valamit a nagy öregtől. Na, és mi lesz a dologból? Tiltott románc, mi más.

Tovább