Az éghajlatváltozás utoléri az iparágat: a globális felmelegedés miatt kiszáradó folyók, tavak, a vízenergia-utánpótlás elmaradása miatt leállhat az elektromos autók gyártása.
A Kínát és Németországot sújtó aszályok azt mutatják, hogy az elektromosautó-gyártás iparágát veszélyezteti a globális felmelegedés, mivel leállhat a gyártás.
Hétfőn a kínai Szecsuán tartomány hatóságai – ahol az ország lítiumtermelésének mintegy ötöde található – kiterjesztették az áramszünetet a gyárak zárva tartásával, mivel a több mint 60 éve legintenzívebb hőhullám kimeríti a vízenergia előállítására használt víztározókat. Korábban, mint azt lapunk megírta, csak hat napra szólt az áramhiány enyhítését célzó zárlat, ami a szecsuáni gyárakat érintette.
A Volkswagen a múlt héten közölte, hogy a régióban lévő gyárát is érinti az áramhiány, és hogy a vásárlók késésre számíthatnak a szállításokban. A Toyota és az akkumulátorgyártó CATL – amely egyébként nemrég jelentette be, hogy a szárazság miatt ugyancsak tókiszáradással küzdő Debrecenben tervez óriási üzemet létrehozni – ideiglenesen bezárt gyárakat.
A Tesla és a kínai SAIC Motor közölte a sanghaji hatóságokkal, hogy nehézségekbe ütközhet a termelés fenntartása, ha az áramszünet továbbra is hatással lesz a beszállítókra.
Európában az aszály azzal fenyeget, hogy a Rajna – amely évszázadok óta a német, holland és svájci kereskedelem egyik legfontosabb vízi útvonala – egy kulcsfontosságú útvonalon járhatatlanná válik. Bár a hétvégi esőzések enyhítették az erőművekbe és ipari üzemekbe irányuló gázolaj- és szénszállítások megszakadásának kockázatát, a Shell máris leállította a termelést Németország legnagyobb olajfeldolgozó komplexumában a probléma miatt. Brandenburg és Szászország tartományokban, ahol a Tesla és a BMW autógyárakat üzemeltet, a hatóságoknak a nyáron több erdőtűz leküzdéséhez is a hadsereg segítségét kellett kérniük.
Számos autógyártó az éghajlatváltozást üzleti kockázati tényezői közé sorolja. A Tesla például arra figyelmeztet, hogy ha az éghajlattal kapcsolatos katasztrófák bekövetkeznek, a központja és a gyártó üzemek súlyosan károsodhatnak, ezért leállíthatják vagy késleltethetik termékeik gyártását és szállítását – írja a Bloomberg.
A Tesla Németországban ellenállásba ütközött, amikor gyárát egy olyan régióban építette, ahol a talajvízszint csökkenésével és hosszan tartó aszályokkal kell szembenéznie. A kaliforniai Fremontban, ahol a Tesla több mint egy évtizede elektromos autókat gyárt, évente körülbelül 40,6 centiméternyi eső esik, ami az amerikai átlag kevesebb mint fele. A Tesla a Panasonickal közösen üzemeltetett akkumulátorgyára a nevadai Renóban, a Lucid Motors Phoenixtől délre található gyára pedig még szárazabb régiókban található.
(Borítókép: Sean Gallup/Getty Images)