A PlayStation 4 nemrég lépte át a 60 millió eladott konzolt, amivel magasan vezet a piaci versenyben. Hogy látja, milyen stratégiával sikerült legyőzniük a Microsoftot?
A mostani helyzet nem végleges, szóval még nem beszélnék győzelemről. A siker igazságosabb kifejezés. Végső soron úgy látom, ez a szórakoztatóipari siker alapvetően a játékoknak köszönhető. Van egy csomó kiváló, gyakran exkluzív játékunk PlayStation 4-re; ez lehetett a sikerünk titka. Szerintem sokat számít, hogy a döntéshozatalnál a játékosok nézőpontjából indulunk ki, amennyire csak lehet. Persze ez az üzleti döntéshozóktól is függ, szóval összességében azt mondanám, hogy ez a siker egyidejűleg több dolognak köszönhető.
Több bevételt termelnek a mobilokra írt játékok, mint a PC-re vagy konzolra készült társaik – írja az IT Café.
A Newzoo játékipari előrejelzése szerint idén az okostelefonokra és tabletekre írt játékok több bevételt fognak termelni, mint a konzolra vagy pc-re készültek. A virtuális- és kiterjesztett valóság egyaránt a mobilplatformnak kedvez majd, annak ellenére, hogy grafikában nem tudják felvenni a versenyt a klasszikus platformokkal.
Befűti a retróvonatot a SEGA, a játékfejlesztő cég egy sor klasszikus játékát adja ki mobilra – írja a Wired.
A gyűjtemény SEGA Forever névre hallgat, és az első újra kiadott játékok között megtalálható a Sonic több változata, a Phantasy Star II, a Comix Zone, a Kid Chameleon és az Altered Beast is. Minden játék ingyenes, bár hirdetésekkel megtámogatott, ezektől játékonként pár dollárért lehet megszabadulni.
Hatalmas lelkesedéssel ültem le a USS Aegis kapitányi székébe. Végre egy Star Trek játék, ahol én irányíthatom a Csillagflotta egyik hajóját az ismeretlen tartományba! A Star Trek Bridge Crew ugyanis VR-játék, így ezzel teljesülhet minden trekkie álma, hogy ő legyen az Enterprise parancsnoka.
Amikor a Sony sajtókonferenciáján bemutatták a Bend Studio készülő játékát, a Days Gone-t, pénzt mertem volna rá tenni, hogy a játék változatossága csak parasztvakítás. A Sony sosem esik kétségbe, ha fel kell áldozni a játékmenetet a filmszerűség oltárán; egy jól koreografált jelenet nekik többet ér, mint egy sokrétű, dinamikus harcrendszer. Még jó, hogy nem tettem rá pénzt, mert csúnyán elbuktam volna - de ez csak a zárt ajtós bemutatón derült ki.
Szimulátort fejleszteni könnyű. Jó, nem könnyű, a valóság tökéletes visszaadásához rengeteg apró részletet kell akkurátusan modellezni. De a szimulátorfejlesztés mégsem annyira a kreativitásról, mint a kompromisszumkészségről szól. Mert hát mi a szimulátor? Egy virtuális valóság – vagyis nem kell kitalált szabályokkal szöszmötölni, csak digitalizálni azt, ami egyébként is van.
Még sosem voltam a Los Angeles-i E3-on, de a kölni Gamescomot már megjártam, és a Las Vegas-i CES-sel kihúztam a bakancslistámról a nagy amerikai technológiai rendezvényt is. Miután átlagoltam a kettőt, egész jól el tudtam képzelni, hogy milyen lehet az E3 – főleg hogy íróasztal és monitor mellől tudósítottam róla eleget az elmúlt években.
Mint kiderült, a helyszíni tudósítás sokkal fárasztóbb, de nagyon, nagyon szórakoztató. Az elmúlt napok történéseiről nehéz lenne egyetlen cikkben átfogó képet adni – ezek csak kósza benyomások.
– Csak tizenöt perc. Ebből tíz jut a fő küldetésre és öt az arénaharcra – figyelmeztet kedvesen a Microsoft demófelelőse az E3-on az Xbox Showcase-en, miután belesüppedek a kényelmes fotelba. Megnyom egy gombkombinációt a kontrolleren; a hófehér Xbox fejlesztőgépen megvillan egy led, majd betöltődik az áhított sivatagi pályaszakasz. De milyen minőségben! Azt tudni lehetett, hogy az Assassin's Creed: Origins Xbox One X-en mutatja ki a foga fehérjét (4K felbontás, 60 képkocka másodpercenként), de mozgásban látni mégis más.
Robert Kirkman, a Walking Dead alkotójának cége, a Skybound Entertainment összefog a Skydance Interactive játékfejlesztő céggel, hogy új szintre emeljék a népszerű élőhalottas sorozat fogyasztói élményét: az E3 játékkiállításon bejelentették, hogy egy sor olyan virtuális valóságra épülő játékot kívánnak megjelentetni, amik a zombis tévésorozat vérben tocsogó univerzumában játszódnak.
Egy játék a magas elvárásokról, híres folkénekesekről, leselkedő árnyakról, űristenekről, hallucinogénekről, függetlenségről, hüllőboltokról és a szabad képzelőerőről.
Nem, az említett hallucinogént nem én vettem be; ezt a szöveget olvastam az Artful Escape of Francis Vendetti című videojáték hivatalos honlapján. Igen, ez a játék címe. És a fejlesztőt Beethoven & Dinosaurnak hívják. A vezető dizájnerük meg egy Johnny Galvatron művésznevű arc, aki korábban novellista és rockzenész volt, de a filmművészetben és a számítógépes animációban is otthon van. Inspirációs források? David Bowie, mint Ziggy Stardust; Stanley Kubrick; a firkálások a régi matekkönyvből; meg a Galvatron együttessel szerzett tapasztalatok.
A verekedős játékoknak meg van az a fontos tulajdonságuk, hogy nem szükséges napokat belefektetni, hogy élvezni lehessen. Pláne az olyanoknál, mint a Mortal Kombat vagy a Tekken, amik simán tökéletes partijátékok olyan társaságban is, ahol az emberek érzésre nyomkodják össze-vissza a gombokat, aztán kiabálnak, ha valami látványos mozdulatsor lett a vége. Majd pár óra után mennek tovább, és soha eszükbe sem jut újra elővenni a játékot. Az Injustice 2 kicsit ilyen, pedig tényleg mindent megpróbált annak érdekében, hogy a verekedős játékok ne csak a pillanatnak szóljanak.
A Sony Interactive Entertainment (SIE) bejelentette, hogy a Playstation 4 (PS4) játékkonzol és a hozzá tartozó játékok eladásai újabb mérföldköveket értek el, áll a cég szerdai közleményében.
Az összesített eladási adatok alapján 2017. június 11-ig:
(Az adatok a bolti eladásokat és a PS Store letöltéseit egyaránt tartalmazzák.)
A Nintendo is megtartotta a maga előadását a Los Angeles-i E3 gémershow-ra időzítve, a neten. Óriási szenzáció nem volt, ahogy nem is számított rá senki. Mi is inkább azért vártuk, hogy végre tartalommal töltse meg a Ninteno Switch konzolt.
A Los Angeles-i játékexpón, az E3-on tizenharmadik alkalommal hirdettek eredményt az Into The Pixel című művészeti versenyben. A versenyt az E3-at lebonyolító ESA mellett egy nonprofit digitális művészeti akadémia, az Academy of Interactive Arts & Sciences (AIAS) szervezi, és célja többek között a videojáték mint művészet elfogadtatása.
Az érzés, amikor tíz perccel egy egy konferencia kezdete előtt még nincs sajtóbelépőd, de fejben mantrázod, hogy újságíró vagyok, bazmeg, meg tudom csinálni, és pörgeted a lehetőségeket, hogy vajon mi lenne a legcélravezetőbb a bejutáshoz:
na, ezt az érzést nem kívánom senkinek. A Sony E3-as bemutatója este hatkor kezdődött, öt óra ötvenkilenckor már látótávolságban volt a beléptetőkapu, de ilyenkor illik legalább fél órával korábban érkezni, mert egészkor zárják az ajtókat. Elvégre mégis csak a világ legnagyobb videojáték-kiállításán vagyunk Los Angelesben, ráadásul ez még csak a nulladik nap, ilyenkor még úgy-ahogy tartja magát mindenki a menetrendhez.
Beindult a legnagyobb videojátékos expo, a Los Angeles-i E3: az EA, a Microsoft és a Bethesda után a Ubisoft is bemutatta a show-ra szánt újdonságait (és nemsokára a Sony felhozatalával is jelentkezünk).
A Ubisoft óriáskiadó létére családi vállalkozás: 1986-ban alapította a Guillemot-család öt tagja. Az öt testvérből a középső, Yves Guillemot a mai napig a cég vezetője, és évek óta azért küzd, hogy a családi irányítás megmaradjon, ugyanis a Vivendi 2015 óta vásárolgatja be magát a cégbe (már a részvények 22,15 százaléka nála van). Már a tavalyi E3 is az ellenséges felvásárlás árnyékában zajlott le, és nyilván azért ilyen vonzó a Ubisoft a Vivendinek, mert tele van aranytojást tojó tyúkokkal. A kiadó az elmúlt három évtizedében olyan brandeket szerzett meg vagy indított el, mint a Far Cry, az Assassin's Creed, a Rayman, a Prince of Persia vagy a Tom Clancy nevével hirdetett játékok. Nem okozott nagy meglepetést, hogy a magyar idő szerint hétfő este tízkor kezdődő sajtókonferenciájukon is a zászlóshajóké volt a főszerep. Persze már csomó minden előre kiszivárgott, de a végére maradt egy bombameglepetés.
Közel ezer napja jelent meg a PlayStation 4, és ugyan volt hozzá több verekedős játék is, az egyik legfontosabb, leghíresebb franchise, a Tekken eddig hiányzott a Sony konzoljáról, na meg persze az Xbox One-ról is. Ráadásul fél évtizede nem is jött ki új része a Tekken-sorozatnak, szóval nem túlzás azt mondani, hogy bőven itt volt az ideje folytatni a játékot.
Kellemes borzongás fog el, miközben a Galen Centerben üldögélve várom a Microsoft-konferencia kezdetét. Nem fűtenek túl magas elvárások, viszont valaki tökig tekerte a légkondit, úgyhogy kellemes, 17 fokos huzatban ülünk. A mellettem ülő spanyol újságíró néha fázósan megdörgöli a karját, hogy kisimítsa a libabőrt. Majd feltüzelnek, gondolom. Nem alaptalan az elvárás: a Microsoft most fogja bemutatni Minden Idők Legerősebb Játékkonzolját. És hiába, hogy a jó játékdizájn halhatatlan, a technológia meg hetente avul el, azért jó érzés rácsodálkozni a nagy grafikai ugrásokra.
A legnagyobb videojátékos expón, a Los Angeles-i E3-on pár éve már a Bethesda is nagy csinnadrattával, színes-szagos sajtókonferencián jelenti be újdonságait, akárcsak a Ubisoft. Szép teljesítmény egy olyan cégtől, amit 1986-ban azért alapítottak, hogy egy bénácska sportjáték megjelenhessen. Azóta a vállalkozás vállalattá nőtt, és több szerencsés felvásárlással (valamint kismillió perrel) a háta mögött a Bethesda mára a játékipar egyik legfontosabb kiadójává vált.
Az Electronic Arts konferenciája hivatalosan nem az idei E3 része: az egyik legnagyobb videojáték-kiadó az expo előtti napon, Hollywoodban tartotta a sajtótájékoztatóját, nem az E3 helyszínéül szolgáló Convetion Centerben. A show a Madden 19: Long Shottal kezdődött, az amerikai focis sportjáték újabb részével.
Az EA-re jellemző, viszonylag új, kissé bizarr trend, hogy amelyik játékba be lehet csempészni néhány sor történetet, abba belecsempészik, tökmindegy, hogy sportjátékról vagy autóversenyről van szó. A narratívával felturbózott sportjáték nem vadonatúj recept, de láthatóan kitart; ki tudja, egyszer talán stadionépítős minijátékot is kapunk az új Fifához. (Ezen a ponton szeretném a cselekményes pornó mintájára meghonosítani a cselekményes sportjátékot, mint műfajleírást.)
Mit várunk az idei E3-tól? Új Xboxot a régi játékokhoz, új játékokat a régi Playstationökhöz, és bármilyen játékot az új Nintendo konzolra. Ezenkívül interaktív horrort; virtuális vadnyugatot; japán sci-fit Hannibal Lecterrel; egy normális Assassin's Creedet; egy zseniális Mario-játékot; meg brutális világháborút a Call of Dutyban és a Star Wars univerzumban.
Felkerült az Imgur képmegosztóra egy kép, amelyen az Assassin's Creed hamarosan megjelenő új részéről derülnek ki részletek. A kép a Target nevű üzletlánc által a játék előrendelésére kiadott foglalókártyáról készült – írja a Polygon.
A Sony már több mint egymillió PlayStation VR headsetet adott el tavaly októberi megjelenése óta. Ami azt is jelenti, hogy jócskán megelőzte riválisát, a HTC Vive és az Oculus Rift szemüvegeket. Ez utóbbiak 420 ezer és 243 ezer darabot adtak el 2016 végéig. Ugyanakkor még mindig a Samsung Gear VR mögött vannak, amelyből eddig ötmillió fogyott világszerte.
Shawn Layden, a Sony Interactive Entertainment America vezérigazgatója szerint azonban még van hova fejlődni. Főleg ha azt nézzük, hogy a világon több mint 60 millióan vásároltak PS4-et. Ebben a számban benne rejlik még néhány millió eladott VR-szett.
Idén nőhetnek az eladások egyszerűen azért, mert nem lesz hiány a termékből. Aztán karácsony körül megint nehéz lesz hozzájutni, mert mindenki ilyenkor vásárolja az ilyen jellegű kiegészítőket.
A terjedést nagyban segíti, hogy a Sony sok játékot ad ki kifejezetten VR-szemüvegre, de sorozatokat is szeretnének majd megjelentetni erre a felületre, elsőként a Breaking Badet.
Új Pokémon-játék érkezik a mobilokra. A PokéLand Androidra és iOS-re készül, a játék tesztelése csütörtökön kezdődött Japánban. A PokéLand leginkább a Pokémon Rumble könnyedségét viszi tovább, a név ellenére a PokéLand a Rumble-játékok egyenes ági leszármazottja: egyszerűsített szerepjátékos elemek, inkább akció, mint RPG.
Úgy tűnik, hogy a Nintendo nem nagyon tud mellényúlni, a Pokémon GO után most az új konzoljuk, a Nintendo Switch hasít világszerte. Egy készülék olyan 100 ezer forint, és mivel hordozható, így természetesen simán előfordulhat, hogy akár több száz méter magasról is a földre ejtjük, ám szerencsére nem kell aggódni.
A Pokémon videojátékok 1996 óta töretlen népszerűségnek örvendenek, a Pokémont nemrég még a World Video Game Hall of Fame-be is beiktatták. A hozzájuk, melléjük készített rajzfilm is hódít, jó pár évadot Magyarországon is levetítettek. Pikachu nyilván mindenkinek alap, de akik láttak egy-két részt, azoknak szinte biztos, hogy rémlik egy szerencsétlen, haszontalan, piros halpokémon: Magikarp. Most úgy fest, őt akarja felfuttatni a Pokémon Company International.
A számítógépes játékok és a pszichedélia ritkán képeznek közös halmazt, de Jeff Minter, a Llamasoft alapítója egész életében ebben a halmazban élt és dolgozott. Az 1981-es Deflex óta fejleszti a bizarr hangokkal és effektekkel, valamint különleges állatokkal – lámákkal, birkákkal és tevékkel – teletömött akciójátékait. Most érkezett a hír, hogy legújabb játéka, az eredetileg PSVR-ra fejlesztett Polybius hamarosan pc-re is megjelenik.
A Financial Times azt írja, hogy a Nintendo – a nagy sikerre való tekintettel – felpörgeti az asztali konzolja, a Switch gyártását. A márciusban megjelent Switch hihetetlenül népszerű: az üzletekben alig találni belőlük, mert az új szállítmányokat szinte azonnal elkapkodják.
Kétség sem férhet hozzá, hogy a 2010-es évek popkulturálisan a science fiction évtizede. A mozikban és a tévében reneszánszát éli a műfaj, és egy ideje egyre több videojáték próbálkozik azzal, hogy mondjuk a fantasy vagy történelmi alaphelyzetet lecseréli valami tudományos-fantasztikusra. Ez különösen igaz a stratégiai játékokra, hiszen az elmúlt pár évben olyan címek jelentek meg, mint a felélesztett Master of Orion, a Galactic Civilizations III, a Civilization-sorozat galaktikus kiegészítője, a Beyond Earth, vagy a műfaj jelenlegi királya, a Stellaris. Most azonban jött egy komoly trónkövetelő, ami egy egészen unortodox koncepcióval próbál trónra ülni: csinált egy lenyűgözően szép stratégiai játékot. Teszteltük az Endless Space 2-t.
A Nintendo Switch sikere valószínűleg sokakat meglepett – főleg a Wii U fiaskója után –, de az amúgy is ígéretes eladások most még nagyobb lendületet vehetnek. A Capcom bejelentette, hogy Switchre is átírják a Monster Hunter XX-et.