Index Vakbarát Hírportál

Több százezer gémer adatai szivároghattak ki

2016. augusztus 23., 11:03 Módosítva: 2016.11.11 16:00
26

808 ezer felhasználó adatai szivárogtak ki az  Epic Games által fejlesztett  Unreal Engine és az Unreal Tournament fórumairól. A támadók emailcímekhez, születési dátumokhoz, privát üzenetekhez fértek hozzá. Az Epic Games szerint jelszavakhoz viszont nem, ezért nem kell megváltoztatni azokat. Mi azért ennek az ellenkezőjét ajánljuk.

Tovább

Ilyen lesz az új Playstation 4?

2016. augusztus 22., 14:04 Módosítva: 2016.10.14 14:18
7

Nem sokkal azután, hogy a boltokba kerül a Microsoft Xbox One S nevű konzolja, állítólag a Sony is kiadja saját játékkonzoljának vékonyabb verzióját. Kiszivárgott néhány fotó, amelyeken az állítólagos Playstation 4 slimet láthatjuk. Túl nagy változások nem látszanak rajta, de a fényezés például matt. A képek egy online aukciós oldalra kerültek fel.

Az eladó adott néhány fotót a Verge-nek, ezen egyértelműen vékonyabb a PS4 és lekerekítettek a sarkai. A csomagolás alapján a merevlemeze 500 gigabájtos, és európai modellről van szó. 

A Sony a pletyka szerint szeptember hetedikén jelenti be az új konzolt, aminek kódneve Neo. Azt egyelőre nem tudni, hogy az már 4K-s PS4 lesz, vagy csak a vékonyabb verziója a már létező modellnek. 

Játékbirodalmat épít a Facebook

2016. augusztus 19., 15:55 Módosítva: 2016.08.20 12:56
35

A Facebook nem adja fel: pár éve volt már olyan időszak, amikor a reklámok, ismerősök és oldalak bejegyzései helyett mindenféle minijátékok árasztották el az üzenőfalat, akkor is, ha valaki egyáltalán nem játszott a közösségi oldalon elérhető, akkor még jellemzően Flash-alapú játékokkal.

Most újra próbálkoznak, a TechCrunch szerint

a sikeres játékplatformot, a Steamet szeretnék lenyomni.

Ennek a platformnak ugyanis havi 125 millió aktív játékosa van. Vagy legalábbis visszaszerezni azt a bevételt, amit korábban a facebookos játékok hoztak, mielőtt az egész iparág eltolódott a mobilos játékok irányába. 

Tovább

Egy életre eltilthatják a Pokémon Góban csalókat

2016. augusztus 15., 11:04 Módosítva: 2016.09.06 10:48
23

Aki soha többet nem akar játszani a Pokémon Góval, csak csalnia kell. Az új frissítés ugyanis új szabályokat is hozott magával: aki csal, azt kitiltják. Így kitilthatják azt a játékost, aki meghamisítja a helyzetét vagy nem hivatalos szoftverekkel próbál előnyhöz jutni.

A játékkészítők célja, hogy mindenkinek egyenlő esélyeket adjanak, ezért döntöttek úgy, hogy nem engedélyezik az olyan kiegészítőket, amelyekkel könnyebb zsebszörnyeket találni. Az elmúlt hetekben ugyanis egymás után jelentek meg kiegészítő alkalmazások. Például térképeket fejlesztettek, amelyeken az összes állatka megjelenik a játékos közelében.

A No Man's Sky egy bugos szar, és imádom

2016. augusztus 14., 16:36 Módosítva: 2018.03.29 17:14
344

A No Man’s Sky már az első előzetesével is hatalmas vihart kavart, hiszen a Hello Games nevű független játékstúdió olyan játékélményt ígért, amit még más játék sohasem: egy gyakorlatilag végtelen méretű univerzumot, ahol minden bolygó, minden lény procedurálisan generált és egyedi. És ezeket a bolygókat mind meglátogathatjuk majd, töltőképernyők nélkül repülhetünk majd az egyikről a másikra. A játékfejlesztés Münchhausen bárója, Peter Molyneux is csak fortyoghatott magában, hogy ez miért nem neki jutott eszébe előbb. A lelkesedéslavina pedig ezek után csak gördült tovább, a Wired UK egy ponton a játékfejlesztés történelmének egyik, ha nem a leghájpoltabb indie játékának nevezte a No Man’s Skyt.

Közben pedig sokakban ott motoszkált a kétség, hogy lehet-e ezeket az ígéreteket tényleg teljesíteni. Sokan emlegették a Maxis által 2008-ban fejlesztett Spore-t, ami szintén procedurális generálással akarta megváltani a világot, aztán a megjelenése után kiderült, hogy az ígéreteikből elég sokat visszavettek, ezért voltak, akik csalódtak benne. Én mondjuk ennek ellenére is önfeledten játszottam vele több száz órát, szóval kudarcnak biztosan nem nevezném.

Az egészen biztos, hogy a fejlesztők a megjelenés előtt állítottak olyan dolgokat, amik nem voltak igazak. Például volt arról szó, hogy bár nagyon-nagyon kicsi az esélye, hogy két játékos összetalálkozzon, de attól még ez lehetséges. Hát, egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy nem: már az első napon rátalált egy játékos egy másik játékos által már felfedezett világra, és amikor megbeszélték, hogy hol találkoznak, nem látták egymást egyáltalán. Ez bizony így nem egy MMO, hanem egy single player játék pár online funkcióval. Amivel nem lenne semmi baj, de miért kell hazudni róla? Vagy ha ez csak egy bug, vagy a szerverek terheltsége miatt van, akkor miért nem mondják ezt meg egyértelműen, miért kell ködösíteni?

Mivel ekkora a hírverés e körül a játék körül, ezért a Godmode stábjából többen is dolgozunk azon egyszerre, hogy minél gyorsabban meg tudjuk írni, milyen lett a játék valójában. Richárd már a PS4-es változat megjelenése utáni napon megírta az első pár órában szerzett benyomásait. Ezután én kaparintottam a kezeim közé, és két napon át üldöztem benne a mindenféle idegen lényeket, majd pénteken a pc-s változat megjelenésekor letöltöttem gyorsan azt is.

Az első nap végére teljesen az agyamra ment a játék, a falra másztam tőle. A második nap végére teljesen megvett, meg is bocsátottam egyből majdnem minden hibáját. Most pedig itt ülök a pc-m előtt, frissítgetem a mindenféle drivereket, kézzel szerkesztgetem a játék beállításainak XML-fájljait, meg fejlesztői könyvtárakat töltök le, hogy végre képes legyen a játék egy diavetítésnél gyorsabbnak lenni, mert egy óra után teljesen élvezhetetlenül szaggatni kezd. Pedig nagyon-nagyon játszani akarok vele, mert borzasztóan szeretem. Megpróbálom leírni azt is, hogy mi a jó a játékban, és azt is, hogy mi nem.

Tovább

Nem csak olimpia van a világon

2016. augusztus 13., 08:05 Módosítva: 2016.12.18 20:00
506
Miközben a világ Rióra figyel, pár ezer kilométerrel odébb, Seattle-ben a zsúfolásig telt KeyArena sportcsarnok közönsége, és az online streamen figyelő tízmilliók előtt csapnak össze a világ legjobb DOTA 2-játékosai a világbajnoki címért, és a több mint 20 millió dollár (nagyjából 5,7 milliárd forint) összdíjazásért. A döntőt magyar idő szerint szombatról vasárnapra virradóra rendezik, addig éppen van egy kis idő képbe kerülni annak, akit érdekel, hogy mitől népszerűbb ez játék az olimpiai sportágak nagy részénél.

DOTA annyit tesz, Defense of the Ancients, és eredetileg egy rajongók által készített pálya volt a Warcraft 3 stratégiai játékhoz, ami pár új szabállyal egészen újszerű játékstílust vezetett be. Nem kell építkezni, nyersanyagot gyűjteni, sereget toborozni, csak egy hősünk van néhány speciális képességgel, aki viszont fejlődni is tud, és ha meghal véletlenül, semmi gond, mert feltámad a bázison. Mindez 5-5 játékos elleni felállásban, ahol a cél az ellenséges csapat bázisának lerombolása azelőtt, hogy ők tennék ugyanezt velünk. Ezt a sémát hívják MOBA (multiplayer online battle arena) stílusnak, és ilyen többek között a jelenlegi pécés játékvilág két legnépszerűbb darabja, a DOTA 2, és a League of Legends. A kettő közül a DOTA 2 a kevésbé népszerű, ezen a kiadója brutális pénzdíjazású versenyekkel igyekszik változtatni: az esport világának 50 legtöbb nyereményt összehozott játékosa közül 48 DOTA-s.

A két játék egyébként a laikus számára nagyon hasonlít egymásra, a profik szerint a DOTA 2 az összetettebb, és mélyebb játéktudást, több gyakorlást igénylő, viszont a LOL meccsei fordulatosabbak. Közös pont még, hogy alapban mindkét játék ingyenes; a LOL fejlesztőjéhez főként a százvalahány játszható hős megvételéből folyik be pénz, a DOTA-nál ezek is mind ingyen vannak, csak a különféle grafikai bónuszok kerülnek pénzbe.

Mindezt kicsit félve írom le, lévén a LOL és a DOTA hívei között a viszony hagyományosan, nos, egy icipicit paprikás. Képzeljék el, hogy a következő focivébé döntőjét Magyarország és Románia játssza, és a trianoni békeszerződés titkos záradékából kiderül, hogy ebben az esetben Erdélyt is köteles feltenni tétnek a két ország. A meccsen ingyen sör jár a nézőknek, de ebbe ismeretlenek erős hashajtót kevernek. Szünetben a két ultratábor kemény magja találkozik a stadion egyetlen vécéje előtt - na ami itt történne, annak a verbális verziója megy a két játék rajongói között minden létező online fórumon. Meg néha az egyes játékok közösségén belül is.

A The International a DOTA 2 hivatalos világbajnoksága, ahol részben a rajongók dobják össze a pénzdíjat a játékban árult optikai tuningok megvásárlásával. Tavaly 18,5 millió dollár jött össze, idén már 20 fölé kúszott az összdíjazás. A győztes csapat 9 milliót kap, vagyis fejenként 1,8 milliót tesznek majd zsebre a játékosok, ez kereken 499 millió forintot jelent. Csak összehasonlításképpen: Rióban egy aranyérem mellé 35 millió forint jutalom jár a magyar olimpikonoknak.

Ennyire nagypályás biznisz lett csendben az esport.
Tovább

Együtt úszni cápákkal, bálnákkal

2016. augusztus 12., 10:37 Módosítva: 2016.08.13 10:34
39

Amikor 2012-ben megjelent a Journey, sok játékos felhördült – egy részük csodálatukban, más részük felháborodva. Mert a néhány óra alatt végigjátszható program meditatív hangulatával és a felfedezés örömével próbálta megfogni a játékost, egészen minimálisra szabva a játékmechanikát. Inkább volt spirituális élmény, mint videojáték, de a szakma imádta: a következő BAFTA-n öt kategóriában is nyert, és azóta is hivatkozási alap, ha sikeres indie címekről van szó.

Tovább

Elveszett embernek való vidék

2016. augusztus 10., 22:22 Módosítva: 2018.03.29 17:14
185
Dinoszauruszvadászat, izotópbegyűjtés, űrhajójavítás és természetjárás Lewis Caroll rémálmaiban. A játékosok évek óta várják a No Man's Sky-t. Kipróbáltuk, mit nyújt a végtelen felfedeznivalót ígérő játék első másfél órája.

A No Man's Sky-jal olyan volt a kapcsolatom, mint az univerzummal. Tudtam a létezéséről, tudtam, hogy hatalmas, tudtam, hogy sokakat foglalkoztatnak a titkai, de csak a periférián mozgott, nem volt az életem központi része. De amikor belecsöppentem,

pont olyan elveszettnek éreztem magam, mintha útjelző és GPS nélkül kitettek volna egy több fényévnyire lévő exobolygóra.

Rám szakadt minden, de nem értettem semmit.

Tovább

Korrupt rendőrkapitánynak lenni kiváló szórakozás

2016. augusztus 10., 11:15 Módosítva: 2016.08.10 16:04
36

Rendőrkapitányként már csak fél évet kell lehúznunk a nyugdíjig, de ez lesz életünk legdurvább fél éve. Mármint ha megéljük egyáltalán a végét, a This is the Police ugyanis a legjobb módja saját magunk szívatásának.

Látszólag a világ legegyszerűbb játéka ez: rendőrfőnökként az a dolgunk, hogy a várostérképen felvillanó esetekhez kiküldjük az aktuális műszakban dolgozó rendőrök valamelyikét. Az alapmechanizmus egyszerű: minél komolyabb az ügy, annál több rendőrt küldhetünk ki, viszont akit egyszer kiküldtünk, az ki van küldve, és amíg nem ér vissza, akármi is történik, már nem tudjuk átirányítani egy másik ügyre.

Tovább

Szeptemberben jöhet az új Playstation

2016. augusztus 10., 10:17 Módosítva: 2016.08.10 17:02
10

Meghívókat küldött ki a Sony az amerikai sajtónak egy szeptember 7-én megrendezésre kerülő Playstation Meetingre, ahol a téma - nahát! - a Playstation lesz. Persze nem a most kapható konzolról, hanem a Neo néven ismert új változatról fognak beszélni.  

Tovább

Zseniális húzás lehet a Pokémon Go új lehetősége

2016. augusztus 9., 15:16 Módosítva: 2016.08.10 07:45
32

A Pokémon Go lényege, hogy az ember sétál és gyűjti be a kis lényeket, viszont az alkalmazás eddigi verzióiban nem igazán kaptunk segítséget ahhoz, hogy tudjuk, nagyjából merre kell indulni, ha be akarjuk fogni a környéken jelzett lényeket.

Ez a hiány elképesztően népszerűvé tette azokat a szürkezónás netes térképeket, amelyekre a játék szervereiről leszedett adatok alapján felrakták a készítők, hogy mi merre található. A játék fejlesztője nem örült a térképek népszerűségének, de belátták, hogy a tulajdonképpen illegális megoldások valós igények miatt készültek, így új módszert tesztelnek.

Az egyelőre csak San Franciscóban elérhető, új változatban a játék jelzi az összes, Pokéstophoz (vagyis olyan, a valóságban létező, érdekes helyhez, mely a játékban is megjelenik) köthető pokémont, és csak a véletlenszerűen megjelenőkről nem árulja el, pontosan merre is vannak. A legegyszerűbb, ha megnézzük, hogy néz ez ki mozgás közben:

Amikor a Pokémon Gót bejelentették, az előzetes videóban még kiterjesztett valóságban mutatott irány és távolság szerepelt, vagyis a telefonunk képernyőjén a kamerán keresztül látott valóságra rávetített nyilakat és más jelzéseket kellett volna követnünk. Az új megoldás megmutatja, hova kell eljutnunk, milyen érdekes helyszínt kell keresnünk a sikerhez.

A hazánkban elérhető legfrissebb változatban a rendszer még nincs teljesen bekapcsolva, de mindenképpen újdonság, hogy a közelben lévő lények listáján szereplő állatok mögött megjelent egy fűcsomó - ha tippelnem kéne, azt mondanám, hogy a játék így jelzi majd, ha nem pokéstophoz köthető pokémonról van szó.

Kitiltják a játékfegyvereket a kölni videojáték-vásárról

2016. augusztus 4., 21:17 Módosítva: 2016.08.04 22:12
195

Nem lehet majd fegyverutánzattal rohangálni az idei kölni Gamescomon, amelyen pedig hagyományosan rengetegen beöltöznek valamilyen számítógépes játék hősének, írja a BBC.

Aki jegyet vett, azokat mind figyelmeztették, hogy minden "fegyverutánzatot, vagy fegyverhez hasonló tárgyat" elkoboznak majd.

A szervező Kölnmesse szerint a döntést az elmúlt hetek szörnyű eseményei miatt kellett meghozni, és fontos, hogy elkerüljék a gyerekek és családok ijesztgetését. 

Tovább

Kontaktlencsén játszható játékokról álmodik a Pokémon Go kitalálója

2016. augusztus 4., 18:15 Módosítva: 2016.11.09 15:22
110

A Pokémon Go vezetheti be az ámuldozó tömegeket a virtuális valóságba tekintő szemüvegek és egyéb kütyük világába, legalábbis ezt szeretné elérni John Hanke, a világ éppen aktuálisan kedvenc mobiljátékát fejlesztő Niantic cég vezetője. Sőt, Hanke szerint

még az ő életében feltalálják a telefonkijelzővel ötvözött kontaktlencséket is

akkor pedig azon is lehet majd játszani a Pokémon Gót és az azt követő virtuális valóság játékokat. 

Tovább

Kiszivárgott az év legjobban várt játéka

2016. augusztus 2., 13:04 Módosítva: 2016.08.10 17:59
69

A játékosok tűkön ülve várják az év egyik legígéretesebb videojátéka, a No Man's Sky megjelenését. Hogy az év egyik legjobban várt játékáról van szó, azt az is bizonyítja, hogy egy fanatikus 1250 dollárt, csaknem 350 000 forintot fizetett a játék egyik első kópiájáért.

A rajongó természetesen nem legális úton jutott a saját példányához – a játék csak jövő péntektől lesz megvásárolható. A vásárló a Redditen elmesélte, hogy egy online aukciós oldalon szerezte a másolatot, és már több videót is megosztott a játékból.

A No Man's Sky vezető designere, Sean Murray arra kérte a rajongókat, hogy ne olvassanak el semmit a játékról, és ne nézzék meg a videókat sem, mert a spoilerek teljesen tönkretehetik a játékélményt.

Éveket töltöttünk azzal, hogy meglepetésekkel töltsük meg a No Man's Sky világát. Te éveket töltöttél várakozással. Ne rontsd el az élményt.

– írta Murray a Twitteren.

Tovább

Esportolónak áll a Puskás-díjas brazil focista

2016. augusztus 2., 11:59 Módosítva: 2017.03.02 14:41
7

A Puskás-díj idei nyertese, a brazil Wendell Lira otthagyja a profi futballt, hogy profi futballosnak álljon, vagyis esportra cseréli a sportot.

A csatár 27 éves, vagyis még elég fiatal a visszavonuláshoz, mégis megteszi. „Az az álmom, hogy világbajok legyek FIFA-ban” - kommentálta a hírt egy brazil sportlapnak.

A dolog nem teljesen előzmény nélküli, Lira korábban is magasan jegyzett esportoló volt, három hétig vezette is a brazil FIFA-ranglistát, de az IRL futball edzései mellett nem volt ideje az digitális karrierre. A januári díjátadón is bekerült már egyszer a hírekbe azzal, hogy a legszebb gólért járó Puskás-díj mellett 6-1-re lenyomta Abdulaziz Alshehrit FIFA-ban, márpedig Alshehri akkoriban a világ első számú efocistája volt.

A Puskás-díj megnyerése lehetett amúgy az utolsó csepp: Lira a díj miatt nemhogy pénzt nem kapott, de a felhajtás miatt az edzések sem mentek olyan jól, májusban például arról szóltak a hírek, hogy a csatárnak ugyan van klubja, de nem játszatják. Ezzel ellentétben az esportban nagy PR-értéke lehet, hogy egy komolyan díjazott, igazi játékos cseréli kontrollerre a stoplis cipőt.

Szétcsaltam az agyam a Pokémon Góban

2016. július 28., 22:10 Módosítva: 2016.09.06 19:13
477
Nagyon hamar népszerű lett a Pokémon Go, ami nemcsak abban látszik, hogy milliók töltötték le, hanem közösség is épült köréje. Márpedig a közösség hamar módosítani akar a játékokon, ezer példát láttunk már erre. A játékot fejlesztő Niantic viszont nemcsak a játékosok tömegeire nem készült fel, hanem a barkácsmeseterekre sem, így gyakorlatilag bármit megtehetünk a programmal: kinyerhetők térképek, pokémon-előfordulási helyek és idők. Sőt, minden automatizálható. Kipróbáltuk, milyen robotokkal játszani.

A Pokémon Go, bár egyet hátra lépve nem sokat tud, mégis egész izgalmas játék az új koncepció miatt. Én viszont olyan típus vagyok, hogy nem köt le túl sokáig egy-egy játék, az elmúlt években legtovább ez talán a mindenféle pszichológiai csapdákkal telepakolt Candy Crush Sagának sikerült. Kombinálva ezt azzal, hogy valamennyire tudok programozni, és mindig az érdekel, hogy működnek a dolgok, hamar eljutottam a Go körül kialakuló nem hivatalos fejlesztői közösségig. 

Innen pedig már csak egy lépés választott el, hogy teljesen máshogy kezdjem el használni a játékot, mint ahogy azt a készítők kitalálták, vagy ha úgy tetszik: 

csaljak. 
Tovább

Nagyot bukott a Nintendo, késik a Pokémon Go kiegészítője

2016. július 27., 11:16 Módosítva: 2016.07.28 06:50
8

Hiába a Pokémon Go sikere, a Nintendónak épp nincs oka különösebb örömre: a japán cég masszív veszteséget hozott össze a legutóbbi negyedévben, emiatt el is halasztanak egy Pokémon Góhoz tervezett kiegészítőt.

Tovább

Már pokémonfogó telefontokot is lehet venni

2016. július 25., 16:05 Módosítva: 2016.07.27 16:43
971

Még mindig nem csillapodik a globális lelkesedés a Pokémon Go nevű kiterjesztettvalóság-játék körül. Ezúttal egy kifejezetten a játékhoz tervezett telefontok bukkant fel a neten.

Tovább

Most érdemes Xbox One-t venni

2016. július 25., 10:29 Módosítva: 2016.08.03 08:40
46

A Microsoft bejelentette, hogy egy darabig olcsóbban lehet hozzájutni az Xbox One játékkonzolhoz. A cég az új Xbox One S érkezése előtt kiszórja az eredeti konzolból még megmaradt készleteket, így az 500 gigabájtos változat 249 dollárért (72 ezer forintért) lesz kapható.

Tovább

Így lett siker a Pokémon a Go előtt

2016. július 22., 11:30 Módosítva: 2016.07.22 15:33
139
A világ megőrült a Pokémon Gótól. Idősek és fiatalok egyaránt bányákban és csatornákban kószálnak pokémonokat keresve, mások felmondtak a munkahelyükön, hogy több idejük legyen játszani. Ám ez nem új keletű dolog: Európában és az USA-ban a konzolos pokémonos játékokért és animációs rajzfilmekért már húsz éve megőrülnek az emberek.

A Pokémon-franchise-t Tadzsiri Szatosi alapította 1995-ben, de igazából már 1990 körül elkezdett gondolkodni az alapokon. Ő az egész Pokémon-világ atyja, az animációs rajzfilm főhőse is utána kapta a nevét (akit mi Ash Ketchumként ismerünk, az a japán verzióban Szatosi). A Pokémon hódítása először két szerepjátékos videojátékkal indult 1996-ban, amit Game Boyra fejlesztett a Game Freak, és a Nintendo jelentette meg. Szatosi a Game Freaknél dolgozott, a Nintendónál pedig a cég egyik kulcsembere, Mijamoto Sigeru mentorálásával készültek el a játékok. A Pokémon Red és a Green annyira népszerű lett Japánban, hogy nem sokkal megjelenés után leprogramozták a Pokémon Blue-t is, ami a Reddel karöltve meghódította a világot.

Ami jó, azon kár változtatni

Pokémon-evolúció

A pokémonos videojátékoknak hat generációja készült különböző platformokon.:

1. generáció: Pokémon Red/Green/Blue/Yellow (1996–1998) – Game Boy

2. generáció: Pokémon Gold/Silver/Crystal (1999–2002) – Game Boy Color

3. generáció: Pokémon Ruby/Sapphire/Emerald (2002–2006) – Game Boy Advance

4. generáció: Pokémon Diamond/Pearl/Platinum (2006–2010) – Nintendo DS

5. generáció: Pokémon Black/White (2010–2013) – Nintendo DS

6. generáció: Pokémon X/Y (2013–2016) – Nintendo 3DS

Ezeken kívül folyamatosan jelentek meg kvázi felturbózott remake-ek a különböző platformokon. A leggyakoribb módszer, hogy a párosával megjelenő generációs játékok mellé készítenek egy harmadikat, ami az előző kettőt összegyúrja. Azonban az utóbbi két generációnál ettől eltértek. A 2012-ben kiadott Pokémon White2 és Black2 például már a történeten és a karaktereken is változtatott. A hatodik generációs X/Y-nak pedig egyelőre nem lesz meg a harmadik, mondhatni egyesített része, helyette a készítők ugranak a hetedik generációs játékokra.

A pokémonos játékok lényege, hogy minél több kis szörnye (pokémonja – a szó a „pocket monster”, azaz zsebszörny összevonásából született) legyen a játékosnak, és a segítségükkel megnyerje egy adott régió bajnokságát. A pokémonokat  lehet fejleszteni és csereberélni, illetve nyilván lehet harcolni velük, amihez nem árt tisztában lenni a lények tulajdonságaival. Bár önmagában nem egy bonyolult dolog, a jó stratégia nélkül nem olyan egyszerű nyerni. A játékok ráadásul tele vannak megoldandó feladatokkal, amiket egymondatos információmorzsák segítségével kell megfejteni. 

Ugyanakkor a Pokémon-játékok alapkoncepciója – beszéljünk akár az 1996-ben kiadott első generációs Pokémon Redről, vagy az idén decemberben megjelenő, hetedig generációs Pokémon Moonról (és Sunról) – igazából semmit nem változott az évek során. Játékgenerációnként van egy új kvázi kontinens, ahol új pokémonok vannak, és ugyanazt kell csinálni, mint az előző játékokban: mászkálni, pokémonokat gyűjteni, fejleszteni, teremvezetőkkel csatázni és kisebb feladatokat megoldani. Lukács „Bagszi” Borbála, hazánk első számú pokémonos szakértője és a bagszipoke.hu oldal létrehozója szerint azonban épp ebben rejlik a franchise sikere.

„A legtöbb sikeres franchise alapja, hogy létrehozzanak egy jól kidolgozott, saját szabályrendszerre épülő fantáziavilágot, amibe a rajongók bele tudják magukat képzelni, el tudják helyezni saját történeteiket – mondja Bagszi. – Gyűjtögetni majdnem mindenki szeret, és a Pokémon remekül használja ki ezt az érdekes karaktereivel. A játékokban visszatérnek a korábbi részekben lefektetett alapokhoz, csak szebben, jobban, más körítéssel. Nem feltétlenül kell változtatni a koncepción, ha működik, hiszen minden nagyobb újítás a fejlesztő számára kockázat is. A Pokémon Go esetében is sok panaszt hallani, hogy az eredeti játékokból megszokott szintezős fejlődést egy teljesen más módszer váltotta fel, ami nem igazán pokémonos. Magához a mobiljátékhoz jobban illik a gyűjtögetésre ösztönző cukorkázós fejlődés, valós idejű harcolás, de a Pokémon képletéhez képest nagyon idegen."

Tovább

Japánban is elindult a Pokemon Go

2016. július 22., 09:12 Módosítva: 2016.09.06 19:13
3

Két héttel az amerikai, ausztrál és európai premier után Japánban is elérhetővé tették a Pokémon Go játékot. A japán emberek nagyon szerettek volna már játszani, elvégre a Pokémont Japánban találták ki, nem máshol.

A Nintendo igyekezett megnyugtatni a japán rajongókat, még verset is írtak nekik. Persze a várakozásnak sokkal prózaibb oka volt, a Nintendo megvárta a japán nyári szünet kezdetét. A szigetországban a tanév július végén fejeződik be. 

Japánban nagyon szeretik az appokat. Az Egyesült Államok után náluk töltik le a legtöbb alkalmazást, és Kína valószínűleg csak azért szorult a harmadik helyre, mert ott sok népszerű app nem elérhető. Ráadásul Kínában a Pokémon Gót is inkább klónozták, lemásolták, nehogy már egy eredeti ötlet kitalálója nyerjen ezen az egészen. 

Térképen az összes közeli pokémon

2016. július 20., 11:19 Módosítva: 2016.07.21 07:21
1152

A Pokémon Gónál a játék eleinte főleg a teremtmények összegyűjtéséből áll. Egy hiba azonban az utóbbi napokban nehézkessé tette ezt. Egy felhasználó azonban megoldotta a problémát, sőt, még tovább is ment. Nagyon egyszerűvé tette megtalálni a játékosok közelében lévő állatok megtalálását. Egy Google térkép minden közeli pokémont megmutat a játékosnak.

Tovább

A Pokémon Go megduplázta a Nintendo árfolyamát

2016. július 19., 12:57 Módosítva: 2016.09.06 19:12
40

Keddre új csúcsra jutott fel a Nintendo részvényárfolyama a Pokémon Go játék sikere nyomán, és ennek hála a játékgyártó többet ér, mint a fő riválisnak mondható Sony.

Tovább

A Pudlik vállalták a Pokémon Go feltörését

2016. július 18., 13:49 Módosítva: 2016.11.11 16:01
7

Ez csak egy kis teszt volt, hamarosan valami nagyobb szabású dolgot teszünk

- ezt a fenyegető üzenetet tette ki a twitterére a PudliTársaság, eredeti angol nevén a PoodleCorp. Állításuk szerint ők tehetnek arról, hogy több százezer ember nem tudta színes rajzolt fantázialények hajkurászásával tölteni a szabadidejét, amíg túlterheléses támadás miatt álltak a Pokémon Go szerverei.

A csoport július 16-án vállalta magára a támadást. A Pokémon Go fejlesztői pedig azt vállalták, hogy igyekeznek minél előbb megoldani a felhasználók gondját, és elérhetővé teszik a játékot.

Közben az oldalvonal mellől is bekiabált néhány infóbiztonsági szakértő, szerintük egy minden részletre kiterjedő védelmi stratégiával elkerülhető lett volna a baj, és egy hibrid védelmi rendszer simán kivédene egy ilyen támadást.

Erre az egészre számítani kellett, hiszen a népszerű játékokat kiütő hekkerek nagy hírnévre tesznek szert egy sikeres támadással. Ráadásul, úgy tűnik, hogy a harc évekkel ezelőtt elkezdődött.

Google fesztivál indie játékfejlesztőknek

2016. július 15., 12:30 Módosítva: 2016.07.15 14:09
3

A Google megunta azt, hogy az egyre inkább teret hódító indie játékok iOS platformokon jelennek meg, ezért fesztivált rendez a játékfejlesztőknek San Franciscóban. Az esemény szeptember 24-én lesz és egyszerűen Indie Games Festivalnak hívják.

Elég nehéz meghatározni az indie játékok fogalmát, elsősorban az alacsony költségvetésű, jelentős kiadói támogatás nélküli, kisebb létszámú fejlesztőcsoportok által készített játékokra használják. Ennek egyik előnye nyilván az, hogy a készítők kreativitása nincs megkötve, hátránya viszont, hogy nincs büdzsé olyan dolgokra, mint mondjuk a csúcsgrafika. Gondoljunk csak a Minecraftra, ami úgy lett borzasztó népszerű, hogy így néz ki

Annak ellenére, hogy a Google platformjai sokkal elterjedtebbek, a fejlesztők inkább iOS-re programoznak, mert könnyebben tudnak pénzt keresni vele. Ennek a trendnek a megváltoztatása miatt rendezi a fesztivált a cég, amire 15 vagy kevesebb fővel rendelkező fejlesztőcsoportok  augusztus 14.-ig jelentkezhetnek egy idén megjelent játékukkal. Ráadásul díjakat is oszt a Google, a legjobb fejlesztők Tango hardvereket, belépőjegyeket a jövő évi Google I/O fejlesztői konferenciára vagy Google Play Store helyet kaphatnak. A Play Store-ban egyébként március óta van egy "Indie Corner" nevű részleg, ahol külön kiemelik a legjobb indie játékokat.

200 országba jön a Pokémon Go

2016. július 15., 09:09 Módosítva: 2016.07.15 17:05
7

A Nintendo fejlesztésért felelős vezetője bejelentette, hogy hamarosan kétszáz országban szeretnék elérhetővé tenni az elmúlt napok őrületét, a Pokémon Gót. Ráadásul nem is kell sokat várni erre, John Hanke szerint hamarosan bárki legálisan is letöltheti a játékot.

Tovább

Visszatér a Nintendo NES

2016. július 15., 07:00 Módosítva: 2016.09.07 10:43
605

A Nintendo a Pokémon Góval jó úton halad, hogy idén nagyot taroljon a játékpiacon, őszre pedig olyan meglepetéssel készülnek, ami újabb felhasználókat vonzhat a japán céghez. Vagy inkább nagyon régieket.

A cég ugyanis úgy döntött, hogy Nintendo Classic Mini néven kiadja a Nintendo Entertainment System (NES) modern változatát, ami leginkább külsőben hasonlít az 1985-ben (Japánban 1983-ban) debütált konzolra. Belül ugyanis inkább a C64 joytickba épített verziójára, a DTV-re hasonlít, amennyiben leginkább előre feltelepített játékokkal lehet játszani. Az új gép november 11-én kerül a boltokba, hdmi-vel csatlakozik a tévéhez, lesz hozzá új kontroller, és az egész mulatság hatvan dollárba kerül majd.

A 30 beépített játék között olyan klasszikusok vannak, mint a Super Mario Bros első három része, a Pac-Man, a Castlevania vagy az első két Zelda-játék. Ráadásul Wii Remote révén olyan játékokkal is lehet játszani rajta, amiket a Wii és a Wii U Virtual Console szolgáltatásában megvásároltunk.

Milliárdokat hozott az áprilisi tréfa

2016. július 14., 10:37 Módosítva: 2020.07.14 13:52
359
Nincs az az óriási kő, ami alá el lehetne bújni annyira, hogy az internetelőfizetéssel rendelkező ember ne halljon a Pokémon Go sikeréről. A megjelenés óta folyamatosan szerepel a hírekben, dollármilliárdokban mérhető eredményeket ér el, és úgy általában megdönt minden korábbi rekordot, például népszerűbb lett, mint a párkeresés vagy a pornó.

A Pokémon Góról sokat írtunk már, itt egy részletes leírás, hogy kell játszani, itt meg a véleményünk pár nap után arról, mennyire jó szórakozás az egész. Ez a cikk inkább arról szól majd, hogy válhatott globális sikerré valami, amiben kisállatokat kell levadászni, hogy aztán csatába küldjük őket.

Április bolondja

A legérdekesebb dolog rögtön az, hogy bár a pokémonok világát korábban több rajzfilm és játék is népszerűsítette, a mostani, átütő siker egy április elsejei poénként indult. Még 2014-ben csinált amúgy egészen jól sikerült átverős videót a Google, amelyben új munkatársakat kerestek pokémon-edző munkakörbe.

Ez volt az a videó, ami szikrát vetett az akkor még Google-leánycégnek mondható Nianticot vezető John Hanke fejében. Hanke tárgyalni kezdett Ivata Szatoruval, a Nintendo akkori vezetőjével, aki tavaly sajnos meghalt, így nem érhette meg, mekkora siker is lett ebből az egészből.

Hanke szépen kivezette a Nianticot a Google-ből, méghozzá a nagyrészt a Nintendo által birtokolt The Pokémon Company segítségével, és nekiláttak, hogy lefejlesszék a tréfavideó valós változatát. Maradtak egyértelmű jelek a rokonságra: a Pokémon Góhoz adott, külön megvásárolható karkötőnek ugyanolyan alakja van, mint amilyen a videóban is látható logó.

De persze ez önmagában még nem lett volna elég. A Niantic korábbi játéka, az Ingress a legjobb példa: nagyjából ugyanazt kell benne csinálni, mint a Pokémon Góban, mármint a valóságban felkeresni a játékban szerepet kapó helyszíneket, és küzdeni az ellenfél befolyása ellen, de az mégsem lett ekkora siker.

Tovább

Új rekord: egyetlen lövéssel 16 ellenfelet terített le

2016. július 13., 07:07 Módosítva: 2016.07.13 23:48
462

Baromi szerencsés lövést eresztett el egy játékos Battlefield 4-ben: egyetlen rakétával 16 embert szedett le az ellenséges csapat játékosai közül.

A videón látszik, hogy egy ablakon és egy ajtón keresztül lő, látszólag teljesen vakon, bele a világba, és ő maga sem érti, mi történt, hiszen amikor a játék elkezdi sorolni, ki mindenki pusztult el miatta, visszamegy, és megnézi, mi történt.

A megoldás a pálya sajátosságaiban van: a rakéta valószínűleg egy fixen telepített bombát talált telibe, ami leradírozta a környéket.

Youtubereknek fizetett a Warner Brothers a jó kritikáért

2016. július 12., 17:16 Módosítva: 2016.07.13 11:34
27

A Warner Brothers fizetett több híres  youtubernek, hogy videóikban pozitívan tüntessék fel a Middle Earth: Shadow of Mordor című videojátékot. Olyan nagyágyúknak adtak pénz, mint a 46 millió feliratkozóval rendelkező PewDiePie, de ezzel még nem is lenne gond. Csakhogy elfelejtették egyértelműen feltüntetni a szponzorációt.

A pénzéért cserébe a Warner Brothers elvárt legalább egy Facebook vagy Twitter posztot, illetve egy videót, amiben nem szerepelnek a játék hibái, bugjai, illetve semmilyen negatív megnyilvánulás magával a Warner Bros.-szal kapcsolatban. Ráadásul egy intenzív felhívást is be kellett építeni a videóban, ami arra ösztönzi a nézőt, hogy látogasson el az oldal weboldalára. Ez viszont a Federal Trade Commission (FTC) szerint a vásárlók megtévesztése és befolyásolása, hiába érvelt azzal a gyártó, hogy a youtube videók "More/Több" részében oda van írva, hogy szponzorált videó.

Ez utóbbi egyébként nem volt meg minden videó lírásában, illetve értelemszerűen nem látszódik, ha valaki Facebookon vagy más médiumon keresztül nézi meg. Meg különben is, ki olvassa el a "More" részt? Az FTC ezért meg is fedte a Warner Brotherst és kötöttek egy megállapodást, hogy ezentúl nem felejtheti el a szponzoráció tényét egyértelműen (értsd, a videóban is) feltüntettetni és nem tehet úgy, mintha egy kritika önálló, befolyásolatlan véleményen alapulna. 

Ugyanakkor egyelőre semmilyen pénzügyi vagy bármilyen egyéb szankcióban nem részesül a gyártó. A probléma egyébként azért fontos, mert a dolog már túllépett az etikai kereteken. Ma már a youtuberek befolyása megkérdőjelezhetetlen és sok felhasználó a youtube-on megjelent kritikákat tekinti függetlennek és mérvadónak. Vélhetően ezentúl komolyabb következménye lesz az Warner Brotherséhez hasonló rejtett szponzorációknak és fizetett kvázi PR kritikáknak.

Rovatok