Negyven éve, 1981 tavaszán jelent meg az Edda Művek második nagylemeze, olyan dalokkal, mint A hűtlen, a Kölyköd voltam, a Kínoz egy ének vagy a Keselyű. A lemez néhány felvétele más hangszerelésben hallható a Ballagás című, ugyanebben az időben bemutatott mozifilmben, ami tovább fokozta a ma már elképzelhetetlennek tűnő hisztériát.
Az albumot 1980. december 1. és 1981. január 7. között rögzítette a zenekar az MHV Rottenbiller utcai stúdiójában, azokban a hetekben, amikor kiderült, hogy a Popmeccsen az év együttesének az Eddát, az év nagylemezének az Edda első albumát választották, az év énekese pedig Pataky Attila lett. Ekkor már egyértelmű volt, hogy az 1980-ban megtorpanó Piramistól az Edda veszi át a vezető státuszt. 1979. december 31-én a Corvin moziban megtartott Edda-koncerten az Elhagyom a várost című dalban Révész is énekelt. Talán már sejtette: 1980 már nem a Piramisról, hanem az Eddáról szól majd.
Az biztos, hogy ezekben a napokban felgyorsultak az események... Néhány éve beszéltem erről Pataky Attilával: „Behívatott Erdős Péter, és megkérdezte, hogy van-e egy lemezre való anyagunk? Mondtam, hogy persze, még annál is több van. És ha azt mondom – folytatta –, hogy két hét múlva felvétel, az mehet? Mehet – válaszoltam.” Talán ezen a koncerten Pataky már arra a telefonhívásra várt, amiből kiderül, hogy melyik napokat foglalják be nekik.
Nem sokkal a járvány előtt jelent meg a Blahalouisiana Minden rendben című albuma, most a vinilformátum jó alkalom arra, hogy helyzetbe hozzuk a lemezt, mert nem szólhat minden a Covid–19-ről.
Szólhat például erről a szellős, szerethető, indie popról, amiről a mobilos tarifareklámokban bulizó tinédzserek is eszünkbe juthatnak.
Fényfüzérek a teraszon, csokornyakkendős geek arcok, Insta-pillanatok, diákhitelből vett pálmafás ingek. Mindenki olyan jó fej, hogy ha apa látná a nagylányát ebben az életképben, lazán megvenné neki a háromnapos bérletet a VOLT-ra. Főleg, ha a kellemes, soulos indie popot játszó Blahalouisiana is fellépne. A Minden rendben minőségi dalszövegekkel teleírt, jó húzású prémiumpop, ami különösen jól hangzik a nyári fesztiválok lemenő napfényében.
Hú de kemények vagyunk a héten! Mindenre gyúrunk, csak agyra nem. Szabad fotózni akkor is a péniszünket, ha az kicsike? Baj, ha az egész arcunkat takarja a maszk, csak a szánkat nem? Lehet szexi a csimpánzcsöcs? Ezekre a kínzó kérdésekre kapunk választ a héten a legfelkapottabb YouTube videókból.
Már az első másodpercben éreztem, hogy ez a hét legerősebb tartalma lesz. Ennyire gusztusosan még Majka sem tudja ajánlani a pizzát, ahogy Tirpa harapja barnára festett arccal. Nyugi, nem blackface, csak gyúrós. Ugyanis a héten Tirpa a legkigyúrtabb. Konditerem, benne jó seggű csajok lépcsőznek, fehérjeporok, futógépek, tükör előtt pózolás: ezeket figurázza ki a szöveg és a klip.
Amióta megjelent Lana Del Rey Born To Die című lemeze, azóta mindenki azt várja, hogy mikor ír az ifjús művésznő egy ugyanolyan jó albumot. A Lynch-filmek romlott tinijét idéző szubzsáner, és a hozzá gyártott noir-os stílusgyakorlat ezúttal is rendben van, ezúttal is csak tartalommal kellett megtölteni a karaktert.
És hogy sikerült-e Chemtrails over the Country Club című új lemezzel megismételni a 2012-es sikert?
Jó kérdés.
A dalok a megszokott regiszterben mozognak, ugyanolyanok, mint a sokéves átlag, ugyanaz a kiérlelt melankólia, szóval a művésznőnek ezúttal sem sikerült meglépnie azt a szintet, amit 2012 óta mindenki vár tőle.... Óvatos zongorázást hallunk, finom seprűzést a dobon, nehogy felébresszük ugye a képzeletbeli csapost, aki elbóbiskolt a képzeletbeli bárpult mögött. Ezúttal elmaradt az esztrád-popos, némileg Bond-filmeket is idéző glamouros szerepjáték, inkább intim rezgéseket érzékelünk a füsttel teli, sűrű levegőben.
Egy dal meg egy klip, ami már tényleg nagyon kellett! Végre egy dal, amitől jókedvünk lesz, amiben benne van minden, amit már nagyon várunk: zene, tánc, fesztivál, szabadság, élet!
Megjelent az Anima Sound System első vinillemeze, a CD-n először 1995-ben publikált Shalom, aminek erős vizuális gesztusainál (cannabis sorminta, Dávid csillag, gót betűs Shalom-felirat) csak a zenés programja volt merészebb.
Ahhoz, hogy a helyi értékén kezeljük az albumot, először körül kell keríteni a kort, ahogy az Anima kerítette be a borítón látható babát a füves motívumokkal.
1995-ben már túl vagyunk a Magyarországon amúgy sem sok vizet zavaró grunge-on, és bár az év a brit pop egyik csúcséve, olyan fontos albumokkal, mint a Blur The Great Escape című munkája, vagy az Oasis (What's The Story) Morning Glory? című klasszikusa, a honi pop összképén ezek semmit nem változtattak.
Az egyikbe az ördög bújik, azért iszik, a másik csak megszokásból. Van, aki lányok szívét töri össze, és van, akinek a sajátja törött, és lányokkal foltoztatná meg. Ugyanitt kiderül az is, hogy vajon gazdag vagy szegény-e a fagyiárus. Ezek a legfelkapottabb klipek a héten.
Pont a múlt heti YouTube-diszkó megjelenésekor jött ki ez a szám és a klip, és akkor még KKevin nem tudhatta, hogy az ördög volt a legforróbb téma a héten. Ezen a héten már isten, a pénz és az egyéjszakázás megy, de az ördög még mindig nem alszik, és még mindig a trendingben trónol.
Megjelent a Carson Coma Lesz, ami lesz című második lemezének Aperol színű vinilkiadása, és ez jó alkalom arra, hogy megvizsgáljuk, van-e élet a strici-popon túl.
Avagy mit kezdjünk egy olyan produkcióval, ami olyan, mintha Pintér Béla állította volna színpadra a Képzelt riportot a Bánki-tó mellett, végzős gimnazistákkal.
De miért is állnánk meg itt? Valójában a fiúk inkább úgy néznek ki, mint egy szarajevói és montenegrói festőkből összeállt underground zenekar Tito temetésének másnapján, miután megittak néhány slivovicát.
Utólag egy társadalom mindig kissé másképp tekint az ünnepeire, főleg, ha azok mára már nem ünnepek. Egykor azonban életünk, s azóta történelmünk és emlékezetünk részei voltak, miért törölnénk el, hiszen ugyanúgy illeszkednek a történelmi fejlődésbe, szükségszerűségbe vagy épp a visszaemlékezésbe, ezt ki-ki maga döntse el. Ahogy azt is, hogy a hérodotoszi vagy cicerói mondással ért egyet, miszerint a történelem az élet tanítómestere, vagy Hegellel, aki úgy vélte, a történelem legfőbb tanulsága, hogy a népek és kormányok soha semmit nem tanultak belőle.
Jómagam emlékszem, ahogy a legszebb orgánumú, legjobb tanulókat válogatták a Kossuth Lajos úttörőcsapat (hogy hányas számú, mea culpa, nem emlékszem) kisdobosainak és úttörőinek körében, akik kiváltságosnak érezhették magukat, ha elszavalhatták egy-egy kurzusköltő mára talán szégyellt versét, becipelhették a tornaterembe a nagy ünnepi zászlót, nem szólva a kötelező, harsogóan jubiláló kórusművekről, melyek a mindenkori boldog ifjúság ajkáról csendültek fel.
A héten egyértelműen az ördög és a homoszexualitás a legforróbb téma. Van, akinek az ördög a sarkában liheg, más pedig lecsúszik a pokolba, hogy közösüljön vele. De miért nem lehet ezt az egészet otthon a négy fal között csinálni? Minden kiderül az eheti YouTube-diszkóból.
A Faszagyerek nem más, mint egy óda a saját írójához, a költői öntudat bibliája. Az „én” szó tizenkétszer szerepel a szövegben. De ezzel az égvilágon semmi baj sincs, hiszen ilyen ez a rapszakma.
Nincs más dolgod, mint kiszedni a wurlitzerből a Táncdalfesztivál '81-es kislemezeket, és szakszerűen a tárcsákra rakni a The Black Keys platinastátuszú, Grammy-díjas mutatványait. Ennél jobb időgépet vintage-rock zenekar amúgy sem találhat ki.
Kellett hozzá némi nyugati parti country-rock, vokális harmónia, polírozott hangkép, azaz kell hozzá az Eagles, amely a napokban jelentette meg a Live From The Forum MMXVIII című dupla koncertlemezét.
Hibát hibára halmoznak a héten. Aztán van, aki megbánja, van, aki iszik, és van, akinek dzsanázzák a nevét. Ezek a hét legfelkapottabb zenei videói.
Mostanában nincs olyan hét, hogy G.w.M. vagy KKevin ne lennének a legfelkapottabbak között. A Káosz kifejezetten jó szám, jó az alap, jól is szól, gratula Burainak, a YouTube-pápának.
Bár a pop királya közel 12 éve halott, eltökélt hívei a mai napig reménykednek, hogy előkerül még tőle néhány, eleddig kiadatlan dal.
Bezártságból nem lesz zenekar. Nick Cave sem tudta összerántani a Bad Seedst, fő szerzőtársával, Warren Ellissel dolgozott a karanténban. Minden hangszert ők kezeltek. Persze leginkább Warren Ellis.
Bármerre nézünk, fuldoklás vesz körbe, a fuldoklás lett mellkasunkat szorító zeitgeistünk, mindennapjaink, hogy úgy fogalmazzunk, alapállapotunk; alapállapotunk lett a szorongó reménykedés, hogy a fuldoklásnak, a szorongásnak, annak, hogy mellkasunk ökölbe szorul, talán valamikor már vége lesz. De a remény, a remény megléte, maga az a tény, hogy még csak reménykedünk, annyit jelent, mindössze annyit, hogy megszabadulás helyett még mindig a fuldoklásban élünk, hogy a szorítás még nem enged, hogy bennünk van, nagyon mélyen.
Erről szólnak ezek a zenék, vagy hogy pontosak legyünk, erről szólnak ezek a szövegek, hiszen az egyik legjelentősebb dalszerző fia halálos zuhanása után mintha felhagyott volna a klasszikus dalszerzéssel, a muzsika szövegekhez illesztett aláfestés, a szavak filmzenéje, a poézis illusztrációja. Cave főtémája mindig is a katasztrófa, a halál, a kétségbeesés, a szorongás volt, az utóbbi időben azonban úgy tűnik, hogy a katasztrófa, a halál, a szorongás vált főbb témáivá. A tragédia az ajtón kopogtat; amíg a világhírt meghozó Murder Balladsban ő játszott el a halál különböző gondolataival, mostanság a halál játszik el az ő gondolataival.
Micsoda hajcihő! Póthaj, festett haj, kreppelt haj, hajbókoló pufidzsekis Pachmann Péter. És ha ez még mindig nem lenne elég, a heti YouTube-trending összefoglalóból az is kiderül, mi az a babúzús, és hogy kell gatyába nyúlni sutyiba.
YouTube-diszkó sorozatunkban a felkapott YouTube-videóklipeket elemezzük.
LÁSSUK, MIT SZERETTEK NAGYON A HÉTEN!
Az elképesztő technikai tudásáról világhíres amerikai gitáros egyvalamivel biztosan nem vádolható: hogy kifogásokat keres, ha zenélésről van szó. Bár pengetni éppen nem tud, azért egész szépen feltalálja magát.
A szóban forgó kislány nem más, mint a kilencéves Blue Ivy Carter, aki a napokban – édesanyjával együtt – történelmet írt a 63. Grammy-gálán. Beyoncé és Jay-Z lányaként, na meg Solange Knowles unokahúgaként nyilvánvaló, hogy az alma (elvileg) nem esett messze a fájától. A díjhoz a gyakorlatban azonban még jó hangra sem volt szüksége…
A kislányt a legjobb videóklip kategóriájában, Beyoncé Brown Skin Girl című klipjében betöltött szerepéért jelölték, illetve díjazták végül. Ez volt Blue első jelölése, amit azonnal díjra is váltott. A közösségi médiát igencsak megosztotta a győzelmének híre, hiszen nagyon úgy tűnik, hogy Beyoncé idősebb lánya sajnos nem örökölte édesanyja páratlan tehetségét. Sőt, túl sok vizet sem zavar a videóban, mindössze néhány snitten tűnik fel, és jó, ha 10 másodpercig hallatja a hangját. És akkor felmerül a kérdés, hogy a Grammy vajon tényleg az elitet díjazza-e, vagy inkább a presztízst (és valóban bunda az egész átadó).
Ez már előre meg volt tervezve. Majd meglátjuk, mire megy akkor, ha saját zenét kell szereznie…
– írta egy Facebook-felhasználó.
Mire fel? Komolyan, ez a gyerek szellent egyet, aztán tessék, kap egy díjat a legjobb basszusért…
– állt egy másik poszt alatt.
Újabb koncertlemezt publikált az Iron Maiden, így lassan nemcsak a középkori vasszűzzel gyötörhetjük a rajongókat, hanem azzal is, hogy arra kérjük őket: sorolják fel a zenekar összes élő albumát. Az új, Nights of the Dead, Legacy of the Beast: Live in Mexico City műsort 2019 szeptemberében rögzítették, ahol három telt házas koncertet adott a zenekar.
Beyoncé történelmet írt, amikor az idei, a 63. Grammy-díj-átadón őt választották a legjobb R&B előadónak. Az eddigi 79 jelölése mellett ez volt a 28. győzelme, és ezzel ő a Grammy történetének legtöbbet díjazott női előadója.
Örömét nyilván megsokszorozta, hogy a gálán a legjobb zenei videóért (Brown Skin Girl) járó elismerést is besöpörte, de az elismerésbe osztozott kilencéves lányával, Blue Ivyvel (aki még csak nyolcéves volt, amikor a díjra jelölték) és a harmincéves WizKiddel is.
Magyar idő szerint hétfő hajnalban tűzték műsorra a 63. Grammy-díj-átadót. A zeneipar legnívósabb eseménye a nézők szerint nem ment zökkenőmentesen. Igaz, hogy a 2021-es díjátadó szezon online zajlik, de az idei Grammy még a rendhagyó körülményekhez képest is kissé amatőrre sikeredett. Az elő show legalábbis biztosan.
Háborog a közösségi média, röpködnek a „szebbnél szebb” jelzők. A legfőbb kategóriákban Amerikában csak este hirdettek győztest, így a nagybetűs átadó nálunk hajnali 1 órakor kezdődött. Igen ám, de Grammy-díjat 83 kategóriában hirdettek, így az elismerések nagy részét, azaz több mint 70 díjat már korábban kiosztottak.
Díjat nyert Beyoncé 9 éves lánya, Blue Ivy. Lady Gaga és Ariana Grande behúzták a legjobb popduó-kategóriát. A 19 éves Billie Eilish sem tért haza üres kézzel. A show-t a Grammy Awards élőben közvetítette, a műsorvezető Jhené Aiko volt. A díjátadó ezen része jócskán megosztotta a közönséget.
Rendben, mindenki nyugodjon le, magyar James Bond-fim egyelőre még nem készül. Lehet, hogy egyszer lesz, ezt kár volna kizárni, ám ami tény:
magyar James Bond-dal már van, a címe: Leave The Dark.
Igaz, teljes egészében még nem, csupán részletében hallható. Az Index olvasói erről már olvashattak, amikor január elején elkészült a klip a készülő kisfilmről.
Most pedig werkfilm is készült a még nem látható, de hamarosan az Indexen is hallható James Bond-dalhoz forgatott kisfilm háttérmunkálatairól – amiről Erdőhegyi Brigitta énekesnő, a dal előadója és a klip egyik rendezője az Indexnek azt mondta, hogy élete talán legfontosabb dala készül most.
Kis pénz, kis zene, nagy pénz, nagy zene. A héten minden eddiginél anyagiasabb a magyar popzene, a legnagyobb slágerek témája a pénz, letaszítva a trónról a szerelmi csalódást. Persze azért abból is jut, egyszer háromszög formában, egyszer pedig a szépségszalonban. Ezenkívül még az is kiderül, hogy nincsen rózsa tövis nélkül.
YouTube-diszkó sorozatunkban a felkapott YouTube-videóklipeket elemezzük.
Lássuk, mit szerettek nagyon a héten!
Bár a Shinterz dalának címe Dyke, amit a zenekar közleménye szerint egy angolszász király építtette földsánc ihletett, lejátszva inkább tűnik olyan zeneműnek, ami pontosan kifejezi jelenkor, a pandémia hangulatát. És ezúttal nem a hivatalos klip végén hallható mintegy 45 másodpernyi csöndre kell gondolni. S még csak nem is arra, hogy amikor – ahogyan az életben is – már azt hinnénk, hogy fellélegezhetünk, akkor némul el minden.
Mert ha valami, a Dyke pontosan a reményt hordozza magában. Lüktet, pulzál, mély harmóniába merül, majd újra együtt rezdül a csönddel.
Mindez a zenekar megfogalmazása szerint így hangzik:
Offa királyról sajnos a magyar töriórákon nem sokat tanultunk; hadjáratainak köszönhetően erősödött meg a 7 angolszász királysághoz tartozó Mercia Királyság, továbbá nevéhez fűződik a Waleset és Angliát elválasztó 250 km hosszú földsánc megépítése, az Offa's Dyke, ami ma is turisztikai látványosság.
„Felettem van Isten, alattam egy Chrysler.” Ilyen autókkal járnak a magyar zenészek: AMG Merci, BMW 750 Long, Chrysler 300C. A heti szupercsapat pedig: hercegek és nagy királyok, sugar daddy és sugar baby, Curtis atya és a behéliumozott Gődény György.
YouTube-diszkó című sorozatunkban a felkapott YouTube-videóklipeket elemezzük. Ezeket a zenei videókat nézik legtöbben itthon, és mivel a YouTube az új rádió, a „felkapott” az új slágerlista. Lássuk, mit szerettetek nagyon a héten!
Régóta barátok, mármint Leslie Mandoki és Mihail Gorbacsov. Legalábbis ezt állítja a Mandoki Soulmates frontembere, és miért is kételkednénk abban, hogy a peresztrojka atyja és Dzsingisz kán megéneklője közti kapcsolat ne volna olyan régi, hogy Leslie Mandoki példaképként tekintsen Mihail Szergejevics Gorbacsovra.
Ráadásul, ha valami bennük tényleg közös, mármint a zenészben és a politikusban, az az, hogy akkoriban, amikor Berlinben még állt a fal, de kólát azért már a Lajtától keletre is lehetett kapni, mindketten nyugat felé fordították arcukat.
Leslie amúgy a Gorbacsovhoz fűződő barátságáról így beszélt az Indexnek tavaly szeptemberben. Az akkori interjúban így fogalmazott:
Tulajdonképpen büszkék is lehetnénk magunkra, hiszen harmincegy évvel ezelőtt ledöntöttük a falakat, mert Mihail Gorbacsov barátom szerint is ötvenhat hozománya volt 89. Ez gyönyörű dolog, de aztán elég sok mindent eltoltunk. Itt van mindjárt a természet, hogy milyen Földet adunk át a gyerekeinknek.
Most pedig Mandoki, a Szovjet Kommunista Párt utolsó főtitkárának, a vasfüggöny egyik lebontójának dalt írt. Mihail Szergejevics Gorbacsov ugyanis március 2-án ünnepelte 90. születésnapját.
A rock and roll tele van üzemi balesetekkel (medencébe fulladás, túladagolás, karambol, nem várt gyermekáldás stb.), így aztán jó ötletnek tűnik a munkavédelmi ruházat használata. A Daft Punk 28 éves pályafutása során végig szkafanderben dolgozott a nyilvánosság előtt, ami megvédte őket a zajártalomtól és attól is, hogy bárki beleszóljon a munkáikba.
Csak a zenekar feloszlásától nem védte meg a Guy-Manuel de Homem-Christo és Thomas Bangalter alkotta kollektívát.
Rabosították a magyar popszakmát! A legnézettebb YouTube-videók között egyértelműen a börtön a sláger–téma a héten. Aki nem börtönben van, az anyjához ír dalt, vagy biblikus szexpartit tart a paradicsomban. Mindeközben kiderül, hogy minden producer ugyanazt az Ableton producer bundle-t kapta a szüleitől karácsonyra.
YouTube-diszkó sorozatunkban a Felkapott YouTube-videóklipeket elemezzük. Ezeket a zenei videókat nézik legtöbben itthon, és mivel a YouTube az új rádió, a „felkapott” az új slágerlista. Lássuk, mit szerettek nagyon a héten!
A The Doors Morrison Hotel című lemezének coverfotója a Morrison szállóban készült, Ray Manzarek fedezte fel Los Angeles külvárosában. Viszont a zenekar képzeletbeli hoteljéből sosem kell kicsekkolnod, mindig nyitva a whiskeybár, és legfeljebb a Biblia helyett Jim Morrison dalszövegeit találod az éjjeliszekrényen. Több mint 50 éve jelent meg a Morrison Hotel, ami most újra hívogatja az esztrádblues fáradt vándorait.