Both Miklós udvarában idén az orosz–ukrán konfliktusról beszélnek
A háború miatt nem biztos az ukrán művészek jelenléte az Ördögkatlan Fesztiválon.
A háború miatt nem biztos az ukrán művészek jelenléte az Ördögkatlan Fesztiválon.
Hatszáz órán keresztül készítették a filmet.
Hogyan változott a berendezés, a világítás vagy a fűtés az évtizedek során? Milyen szerep jutott a rádiónak és a TV-készüléknek, és milyen volt egy tipikus vasárnapi ebéd a 60-as években? Az elmúlt évtizedekben lezajlott jelentős mértékű modernizációnak és technológiai fejlődésnek köszönhetően sokat változott a hozzáállásunk bizonyos társadalmi jelenségekhez. Képeken mutatjuk az elmúlt 100 év történetét!
Ahhoz, hogy az ember igazán jóllakjon, nem árt, ha főz is valamit. Irány a konyha!
Arcokat, utcarészeket kellene felismerni a régi Budapesten.
A FŐFOTÓ archívumának kalandos útja a cég bezárásától az élelmes gyűjtőn át a levéltárig. Megvettük, átnéztük, eladtuk. Év végére beszkenneljük. Addig is most megmutatunk pár megigéző reklámfotót.
Palatinus József a lehető legkülönlegesebb fotós hobbit választotta, ami a hatvanas-hetvenes években elérhető volt: térhatású képeket készített.
Hetvenéves a MÉH. Archív fotókat felhasználó összeállításunkból kiderül, hány tonna hajat, csontot gyűjtöttek évente, hogy lett a pesti szemétből bankjegy és évi 1,5 tonna ezüst.
A nagyközönség eddig nem ismerte a képeit, de közel hat évtizeden át több amatőr fotókör vezetője és tanára volt. Kriss Géza legjobb utcai fotói az Indexen.
Ha minden jól megy, lassan visszatérünk a lakásainkból az irodába. A véletlen rendezte így, de a karanténkorszak végén egy lakásból készült sorozatot szeretnénk megmutatni. A helyszín: Budapest, Práter utca 34. Az év felfedezése a Fortepanon.
1968-ban moszkvai kottából játszottak a Che Guevara imitátorok, a pacifista dzsembori után azonban megindultak a szovjet tankok. Világifjúsági Találkozó, Fortepan, nagykép.
Oké, a múzeumot pótolni nem lehet, de a Fortepan esetében nem ilyen egyértelmű a helyzet. Nézzék meg az elmúlt száz évben mivel ütötték el az időt az előttünk élő generációk, ha otthon voltak.
Nádasdy Ádám száz képet választott a Fortepanról, és mindegyikhez megírta az adott kor szubjektív történelmét. Ezekből válogattunk.
Fél évszázad elteltével újra ingyenes a parkolás a járvány miatt. Az első parkolóóráktól sokat vártak, hosszabb távon mégsem oldottak meg semmit.
A felvidéki Vayszada Károly a szovjet hadifogság után került vissza Fülekre és Losoncra, ahol a propaganda fotókkal ellentétben az utca mindennapjait fotózta: padon pletykázó asszonyokat, vállán fonott kosarat cipelő öregembert, cigire stikában rágyújtó gyerekeket. A várost mi most egy ott felnövő felvidéki szemén keresztül mutatjuk be.
A motor végsebessége 35-40 km/h, sík terepen. De a Balkánon hegyi utak vannak, és egyáltalán nem voltam tapasztalt motoros. Ezek a kalandok nem a száguldásról szóltak.
Pontosabban képek otthonról, válogatás nélkül. A következő hetekben minden önöktől kapott archív fotót megosztunk, és kíváncsian várjuk, mi kerekedik ki ebből. Mi maradt a XX. századból a családi albumokban? Ilyen a saját múltunk, karanténból nézve.
Tíz éve kezdtünk el fotókat szkennelni. Most megnézheti, hogy mi volt az első kocka, de ami fontosabb, kipróbálhatja az új Fortepant. Nincs még kész, de több ezer új kép már látható rajta.
Cikkünkben felfedünk párat ezek közül, és arra is kíváncsiak vagyunk, mennyi időt vesz el, mennyibe kerül és mekkora stresszt okoz az Index-olvasónak a fővárosi parkolás nevű extrémsport.
Kenyeret szinte mindenki eszik minden nap. Mi történt az elmúlt száz évben kenyérfronton?
A Fortepannak ajándékozta családi fényképei egy részét Kieselbach Tamás műgyűjtő. Autóversenyek és nyaralások, vitorlázórepülés és csendes túlélés a 20. századi Magyarországon.
Abban az időben, amikor Budapesten még 200 mozi volt, az új filmekről hatalmas, vászonra festett plakátok készültek. A szocializmus korának mozipannói a Fortepanon.
A rendszer szerint nonkomformista deviáns nyugatmajmolók voltak, pedig csak próbáltak úgy élni, ahogy jól esik. Szabad és kompromisszummentes pillanatok két amatőr fotós képein keresztül a hatvanas-hetvenes évekből.
A múlt héten a Fortepan 12 bosszantóan ismeretlen kép megfejtéséhez kérte a segítségüket. Több mint ötszáz email jött, és csak két képhez nem sikerült semmilyen támpontot sem találni.
Laktanya, vendéglő, színpad, buszállomás, benzinkút, horgásztó. 12 idegesítő kép a Fortepanról, amikről mind tudnunk kéne, hogy hol készültek. Segítsen nekünk megfejteni a múltat!
Akart tőlünk valamit, de rettegtem tőle. Egy idő után lemondott rólam, és meg is buktatott matekból. 30 évvel később előkerült a másik élete. Eta néni mostantól a Fortepanon lakik.
Kutatott, fotózott és egy regény szereplője is volt az egyáltalán nem halvérű biológus. Sosem látott erősségű halkontent a Fortepanon!
Színes képeken köszönnek vissza a szocializmus hétköznapjai: Szalay Zoltán, a korszak egyik legismertebb fotóriportere hagyatékából most néhány különleges színes dia is előkerült.
Révész Margit egyike volt az első női idegorvosoknak, az általa 1911-ben nyitott zugligeti Szani pedig egy különös, gyógyító világ.
Nyolcadik kerületi vagánynak lenni az ötvenes években is menő volt. Az októberben és novemberben, biciklizés közben készített fotókért otthon előkerült a fakanál.
1949. október 7-én alakult meg a Német Demokratikus Köztársaság, ami befalazta saját polgárait, majd le akarta győzni a nyugatot, de a kísérlet nem sikerült. Trabantok, műszálas ruhák, kockaházak, Bratwurst és Tévétorony Bojár Sándor nosztalgikus képein.
Amerikában is gyűjtik a régi privát fotókat a magyar oldal sikerének hatására. A családi képek óriásira nagyítva házfalakon is megjelennek.
„Modern korunk vívmányai nagymértékben megkönnyítik az emlékezést”. Ismeretlen utazás '70 – kidobott diákból és egy titokzatos férfinévből született novella az eheti Fortepanon.
Rév István nekrológja, Jávor István képeivel és képaláírásaival. Rajk Lászlóra emlékezünk.
A rég elvesztett szülők egy erdei játszótéren, saját maga kisfiúként a Király utcában, a nagypapa kárpitosüzlete - emberek, akik felismerték saját magukat és családtagjaikat a Fortepan fotóin.
Bojár Sándor fotóriporter ott volt Helsinkiben, a legsikeresebb magyar olimpiai küldöttséggel, és ott volt 1956-ban a Kossuth téri sortűznél is, ahol sebesülten ugrott ki a minisztérium ablakából.
A máskor rejtőző kukkolók egy titkos belügyi filmsorozatban megmutatták magukat, arcot adva az állambiztonságnak. "Zuhog az eső, te rohadék. / Te meg alszol a jó meleg szobában"
A nézőtér nem a vászon felé lejtett, és az erkéllyel is történt valami furcsa. Mindez Budapest első modern bérházának aljában, ahol a lakásoknak üvegfalú szobái is voltak.
Bemutattunk a holokauszt ritka képi dokumentumainak egyikét. A különleges történelmi fotón azóta ketten is felismerték a rokonaikat.
Az Alkotás utcán kidobásra ítélt fotókon ötvenes évekbeli amerikai városképek láthatók. A képekből egy XX. századi magyar sorsot nyomoztunk ki.
Az ötfős önkéntes csapat magánemberek és intézményeik felajánlásait várja, mert nagyon kevés hiteles fénykép maradt fenn a vészkorszakról.
"Ez az ügy, Nagy Imre és mártírtársainak újratemetése, egy napfényes pénteki napon történt. 18 éves voltam." Tamási Miklós képei az Indexen a 30. évforduló alkalmából.
„Bármilyen közösségbe mentem, feltétel nélküli szeretetet, nyitottságot találtam, amelyben semmi póz nem volt. A szeretetnek olyan megnyilvánulásait, amire nagyon jó volt odamenni.” Jávor István erdélyi szamizdatfotói.
Szegények, nyerészkedők és gyanús alakok az egykori szükségkórház helyén. Ilyen volt a legendás piac az Ecserin, mielőtt Ecserinek hívták volna.
Pár év alatt nőtt ki a földből az újpalotai lakótelep, több tízezer embernek adva új, akkoriban elképzelhetetlenül modern lakásokat. Nézze meg a Fortepan képein, ahogy a futurisztikus kockaváros megtelt élettel.
Megcsillagozott zsidó osztálytársak a Fortepan-kiállítás 1944-es kassai fotóin.
Előtte-utána fotók és a köztük volt pillanatok történetei a Fortepan-kiállításból
A Mi Vidékünk projekt folytatódik a Fortepanon is: nyár, pajta, szénaillat egy volt vasi birtokos archívumából.
Oké, szeretjük a sok régi fotót a neten, de mit tud velük kezdeni a Nemzeti Galéria? Rengeteg váratlan ötlettel sikerült feldobniuk a Fortepan-képekből készült kiállítást.
Hegedűs István története és még sok más: Minden múlt a múltam címmel Fortepan-kiállítás nyílt a Nemzeti Galériában
45 évvel ezelőtt mutatták be minden idők egyik legsikeresebb magyar ifjúsági sorozatát, a Keménykalap és krumpliorrt, ami Kanadától Ausztráliáig nevettette meg az embereket, még Hollywoodban is elismerték.
A harmincas években nem csak az építészetben, de a kertépítészetben is megjelentek a letisztult formák. Páratlan kincs került a Fortepan birtokába.
Nercek, szipkák, sztorik, intrikák: 50 évvel ezelőtt Magyarország sztárszínészei jöttek össze smúzolni a Népfront-klubba. Egy kor, amikor nem ártott jóban lenni a politikusokkal, Fortepan, nagykép.
Kihunynak a fények, elkezdődik az előadás, de arra már senki nem figyel, sokkal érdekesebb, hogy mi történik a sötét páholyok mélyén és a folyosókon. Egy rejtélyes fotós rejtélyes képei, amelyekről semmit nem tudunk.
Egy autószerelő vette meg a Röppentyű utcai használtautó-piac gyöngyét 1977-ben, 190 ezer forintért. Negyven évvel később egy aukción tűnt fel, 221 millió forintért vitték el.
A vidéki Magyarország végre a Fortepanon! A Mi Vidékünk-projektben keressük azokat a helytörténeti gyűjteményeket, múzeumokat, levéltárakat, ahol feltáratlan fotóhagyatékokat őriznek.
Urbán Tamás két évtizeden át fényképezte a legmenőbb magyar zenekarokat az Ifjúsági Magazinnak. Ritkán látott képek a Hungáriáról, Beatricéről vagy éppen az LGT-ről.
Az elveszett gyerekkor, zuglói grundok és vidéki nyarak bújtak meg Kinszki Imre gettót is megjárt bőröndjében.
Urbán Tamás fotóriportja a Merkur vállalat Röppentyű utcai használtautó-piacáról megmutatja, hogyan működött az autónepperkedés negyven évvel ezelőtt.
1944 májusa és júliusa között több mint négyszázezer magyar zsidót vittek Auschwitz-Birkenauba. Az érkezésükről, a szelekcióról, a kényszermunkáról és a krematóriumok előtt eltöltött utolsó percekről pedig fotók is készültek. Ez az Auschwitz-album.